Tobago, januari 2015

2015-01-06, till Tobago
Vi åkte i god tid till Arlanda så att vi skulle hinna fika, shoppa och ta det lugnt ett tag innan det var dags att lyfta. Om vi hade vetat att planet råkat ut för ett oljeläckage och behövde lagas innan det kunde ta oss till Karibien då hade vi nog stannat hemma några timmar till.

När vi kom till Arlanda fick vi veta att Novairs kärra var en timme försenad. Ingen ko på isen tyckte vi för en timme kan man ju fördriva med ett glas vin eller så. Nu blev inte avgången en timme försenad utan den blev sex timmar försenad. Vi roade oss med att dricka vin, äta nötter, äta lunch, dricka kaffe, läsa bok, surfa och halvsova om vart annat. Efter några timmar ropade dom ut att vi skulle gå till gaten och hämta voucher som gällde i barerna, restaurangerna på Arlanda. Vi fick 150 kronor per person och vi var på pir 5 där det inte finns speciellt  många ställen att välja på och det är ju inte jättebilligt på Arlanda så vad får man för 150 kronor? Ett glas Chablis kostade 149 kronor och det räckte precis vår voucher till. Hipp hipp hurra!

Så småningsom var i alla fall kärran lagad och vi lyfte mot Tobago. Jag sov ganska mycket på planet varför resan gick ganska snabbt. Mitt i natten landade vi på Tobago och vi gick raka vägen ut och tog en taxi till hotellet som låg ca fem minuters bilfärd från flygplatsen. När vi installerat oss då gick vi ut på en kort nattpromenad för vi kände att vi bara måste röra på oss lite efter allt sittande på Arlanda och på flyget.

2015-01-07, Tobago
Vi gick upp vid 8.30-tiden och åt frukost som ingick i priset. Efter frukost gick vi ut på upptäcksfärd genom Crown Point som visade sig vara ett jättebra ställe att bo på om man ville ha lite hålligång.

Alla ville prata med oss som var nyanlända varför promenaden inte gick direkt snabbt. Vi drack öl med Keith ute vid Pidgeon Point, vi snackade skit med tjejen som sålde snäckor efter vägen osv. Det kändes som att vi fick reda på allt som var värt att veta om Tobago under vår ganska korta promenad som ändå tog halva dagen. Alla var otroligt trevliga och vi kände oss verkligen välkomna till paradiset.

Till lunch blev det varsin sallad och sedan lade vi oss vid hotellets pool och slappade lite. Vi hade läst en del om Tobago innan vi åkte och det vi var inställda på att vi skulle göra på den här semestern det var just att slapppa. Sola, bada, äta, läsa och vila var det vi trodde man gjorde här men dom som skrivit den guideboken kan aldrig ha varit på Tobago.

Poolen på vårt hotell

När vi hade vilat klart vid poolen då var det dags att piffa inför kvällens middag. Men vi tog det riktigt lugnt, satt på altanen och drack både vin och whisky och tittade på havet innan vi masade oss ner mot centrum i Crown Point. Så småningsom hamnade vi vid en ”fiskkiosk” där dom sålde nygrillad fisk med grönsaker och det fick bli vår middag. Vi satt på varsin betongklump vid gatan o åt firren och fick genast kontakt med flera ”infödingar”.

Så småningom hamnade vi på en bar som hette Jade Monkey Bar och där var det värsta draget. Vi partade där tillsammans med Michael som jobbade som guide på ön, tre kanadensiska turister, Alex som körde taxi och en massa andra människor och satan vad kul vi hade. Vi dansade järnet till soca-musik på hög volym och umgicks med en massa roliga människor.

Nu var vi fortfarande lite sega efter flygresan varför vi lämnade partyt redan 1.30 på natten för att gå hem och sova.

2015-01-08, Tobago
I dag gick vi till Pidgeon Point som är den absolut finaste stranden vid Crown Point. Vi hyrde varsin solstol och låg och slappade i princip hela dagen. Det var perfekt värme, växlande sol och moln, och det var jätteskönt i vattnet. På eftermiddagen träffade vi Kicki och Mia som jag hade pratat lite med på Arlanda och vi bestämde oss för att äta middag tillsammans på kvällen.

På eftermiddagen bjöd hotellet på Rum Punch och musik, en kille som spelade trummor. Rum Punchen var helt suveränt god och man fick dricka flera stycken om man ville och det ville vi.

Rum Punch-after beach på hotellets veranda

Åt pizza på La Cantina med Kicki och Mia och sedan blev det några öl på Jade Monkey.