Träning i Turkiet, maj 2014

2014-05-25, till Side i Turkiet
Det blev till att kliva upp tidigt som så ofta förr när man varit ute och rest. Planet Antalya skulle lyfta från Arlanda redan klockan 6.00 varför väckarklockan ringde mitt i natten.

Vi vaknade i tid och var inte ens i närheten av att missa flyget. Flygresan var lugn och vi åt, drack och slumrade lite och sedan var vi framme i Antalya. Där slussades vi ut till en buss som tog oss till hotell Ali Bey Park utanför Side. Där skulle vi tillbringa en vecka fylld av träning, god mat, sol och bad och en och annan drink.

Hotellet var jättemysigt, det var nämligen inte något stort hotell utan massor med små hus i en jättefin trädgård med massor med träd, blommor och fontäner. Alla husen såg likadana ut varför vi hade lite problem med att hitta hem i början.

Hotellets trädgård var full med fontäner

Schysst boende i ganska små hus i trädgården

När vi kom fram då var det dags för en höjdarlunch. Det var ett all-inclusive-hotell där verkligen allt ingick. Maten var helt suveran och allt annat också. Det var gott vin, goda drinkar, fin strand och bra service. Vi hann med ett besök på stranden innan det var dags att piffa lite inför middagen som vi intog i den stora uterestaurangen nere vid vattnet. I dag passade vi på att dricka både vin till maten och avec till kaffet trots att vi var på träningsresa.

Man ska inte överdriva det här med träning

2014-05-26, första träningsdagen
Gick upp vid 8-tiden för att äta frukost. Det fanns allt man kan önska sig till frukost och lite till. Vi valde sallad, ost, yougurt och frukt för nu skulle vi vara lite nyttiga. 8.45 var det dags för välkomstmöte, vi var ca 80 personer med på resan och våra vältränade instruktörer hette Queenie och Paulina.

Klockan 10.15 var det äntligen dags för det första träningspasset, Bodyattack i 60 minuter. Jag hade aldrig kört den träningsformen förut men det var riktigt kul men jobbigt som bara den i värmen.

Latade oss i varsin solstol både före och efter lunch och 17.00 var det dags för ännu en ny träningsform för min del, Grit Strenght, och sedan stretch och avslappning.

På dagarna slappade vi på stranden

Piffade lite inför kvällens gemensamma middag. 19.00 var det mingel med snacks och drinkar och sedan middag ihop med hela gänget. Vilket härligt gäng vi var! Det var en salig blandning på tjejer från Sveriges alla hörn i alla åldrar, vissa väldigt vältränade och andra inte men vi hade jäkligt trevligt. Det var faktiskt med ca 10 killar på resan också men den här typen av resor verkar helt klart locka tjejer mer än killar.

Middag i restaurangen vid stranden

2014-05-27, andra träningsdagen
Efter frukost, kl 9.00, var det dags för ett 60-minuters BodyCombat-pass (även det nytt för mig) och det var riktigt svettigt men kul. Sedan hade vi ledigt fram till 17.00 då vi körde 60 minuter Functional Moves. Vi hade alltså ledigt i princip hela dagen, med andra ord gott om tid att ligga på stranden och lata oss. Mitt på dagen var vi tvungna att lämna stranden för att äta lunch och dricka lite gott vin men i övrigt gjorde vi inte många knop.

Full fart på träningspassen

Efter middagen gick vi ut och spanade i affärer och shoppade lite allt möjligt. Turkiet är ju ett bra shoppingland om man vill ha billiga jeans, väskor, tröjor m.m. men det gäller att vara en tuff förhandlare.

2014-05-28, tredje träningsdagen
Frukost och sedan var det 45 minuters intervallträning på fotbollsplanen i stekande sol. Jag som inte ens springer efter bussen i vanliga fall sprang en jäkla massa varv runt fotbollsplanen i diverse olika tempon. Det var det i särklass tristaste träningspasset på hela veckan för det finns ju inget som är så trist som att springa. Direkt efter intervallträningen stod 30 minuter CXWorx på schemat och det var hur jobbigt som helst. Innan passet startade då tänkte jag ”30 minuter är ju ingen match” och efter passet då tänkte jag ”tur att passet inte var längre”.

Magen fick sitt

Efter det här morgonpasset orkade jag knappt kliva upp ur solstolen på hela dagen men äta måste man ju och dricka lite vin måste man ju också.

17.00 var den 60 minuter cirkelträning vilket var jättekul och förstås jättejobbigt. Avslutade med stretch och avslappning och så var den tredje träningsdagen avklarad. Satan vad duktiga vi var!

Gruppbild

I kväll var det en typ av marknad på hotellområdet med kameler och allt! Vi handlade ingenting för det var inte speciellt billigt och inte några direkt snygga prylar heller. Vi nöjde oss med middag, vin och några drinkar i baren och sedan var det dags att nanna kudden.

Bartendern kunde sina drinkar

2014-05-29, slappardag
I dag tog vi lite sovmorgon eftersom det inte var någon träning på det officiella schemat. Nu var det ju ett gäng som skulle träna ändå men vi hoppade glatt över det. Det var ett antal personer som jobbade som instruktörer på diverse olika träningsställen hemma och dom körde extrapass för dom som var intresserade, vilket vi alltså inte var.

Stranden var riktigt fin

Vi latade oss på stranden och efter lunch drog vi in till Side tillsammans med ett par andra tjejer. Vi shoppade en del och åt middag på ett mysigt ställe nere vid vattnet. Måste säga att maten var bättre på vårt hotell men det var trevligt med lite miljöombyte.

Shoppingen i Ullared var inte den bästa

2014-05-30, fjärde träningsdagen
Nu var det slutvilat! Efter frukost var det en timmes Bodyattack (favorit i repris) och på eftermiddagen Functional Moves. Övrig tid tillbringade vi på stranden som vanligt. Lunch och middag åt vi på hotellet och på kvällen stod shopping och barhäng på schemat.

Maten var helt suveränt god och fräsch

2014-05-31 femte och sista träningsdagen
Frukost och sedan ett tufft BodyCombat-pass i värmen och på eftermiddagen var det Cross Cirkel + stretch och avslappning. Mellan passen var det sol, bad, lunch, vin och vila som vanligt.

En och annan drink blev det också

I dag var sista kvällen med gänget och klockan 19.00 var det mingel i baren före den gemensamma middagen. I dag blev det ganska sent för drinkarna i baren var riktigt goda och vi hade det jättetrevligt med våra träningskompisar. Dessutom skulle vi inte träna nästa dag!

Hela gänget redo för middag

2014-06-01, dags att åka hem
I dag skulle vi åka hem till Sverige igen men planet skulle inte lyfta förrän 21.20 från Antalya. Vi hade alltså hela dagen på oss att sola, bada, slappa, äta och vila. Även i dag var det ett gäng som körde extra träningspass men vi stod över för så här vältränade har vi nog aldrig varit tidigare och man behöver ju inte överdriva🙂 Vi fick behålla rummet till sen eftermiddag och vi fick behålla vår all-inclusive-status ända fram tills bussen skulle avgå mot flygplatsen vilket var ruskigt bra.

Flyget hem gick som på räls och vi landade på Arlanda när vi skulle, mitt i natten!

Träningsresan som vi åkte på arrangerades av Solresor och hette ”Styrka & kondition”. Det var min första resa av den här typen men troligen inte den sista. Jag var ganska skeptisk innan jag åkte men det var verkligen jätteskoj och hotellet var mycket bättre än dom få all-inclusive-ställen som jag tidigare har bott på. Jag kan verkligen rekommendera den här typen av resa och detta oavsett om man är vältränad, otränad, ung eller gammal🙂