Ridning i Portugal, oktober 2014

2014-10-04, till Portugal
I dag var det äntligen dags att åka till Morgado Lusitano utanför Lissabon för att rida och ha det bra. Vi var 6 tjejer som åkte tillsammans varav en hade varit på Morgado en himla massa gånger redan medan vi andra fem skulle dit för första gången.

Vi åkte med TAP som kör direkt från Arlanda till Lissabon och planet skulle inte lyfta förrän 15.00. Snacka om lyx! Man är ju van att gå upp i ottan när man ska ut och resa och i dag fick jag sovmorgon.

Jag hade tur och fick skjuts till Arlanda med Malin vars man körde oss. Vi kom fram i god tid men det var lång kö både till incheckning och säkerhetskontroll. Sedan strålade vi ihop med resten av gänget och gick och åt frukost innan det var dags att flytta till baren där vi drack lite vin innan ombordstigning. Servicen på planet var väl sisådär! Maten var inget vidare och dom hade bara 12 flaskor vin med ombord varför vinet var slut när man ville ha påfyllning. Vi överlevde i alla fall resan och både vi och packningen kom fram ordentligt. På flygplatsen stod Rita och väntade på oss. Hon var anställd på Morgade som någon sorts allt-i-allo och var otroligt serviceminded.

Morgado ligger väldigt nära Lissabons flygplats så det stod inte på förrän vi var framme. Jag och Sonja bodde i en egen liten mysig stuga som låg ca 100 meter från huvudbyggnaden där dom andra bodde. Stället var byggt i mitten av 1700-talet och var väldigt charmigt men lite slitet.

Stallarna

Stallarna

I kväll åt vi middag i biblioteket för nästa kväll skulle ett par gifta sig på stället och personalen hade redan börjat förbereda inför nästa kvälls stora bröllopsmiddag. Vi var totalt sju ryttare, vårt gäng från Sverige + Diane från USA, och Rita delade in oss i grupper. Jag och Sonja skulle rida kl 9.00 nästa dag, därefter Gunilla och Ann-Sofie, Marie och Malin och sist Diane.

Vi var lite pirriga allihopa inför morgondagens ridning och vi blev inte uppe alltför sent den första kvällen.

2014-10-05, Morgado
Frukost klockan 8.00 och sedan var det dags för mig och Sonja att dra på oss ridstövlarna och knata ner till stallet. Vi var båda lite pirriga inför premiären men oj vad roligt det var! Det var dessutom fullservice på stället. Stalltjejerna gjorde iordning våra hästar, jag red en skimmel-hingst som hette Sena, och ledde ner dom till ridbanan där vi satte upp. Det här passet var det Miguel som var vår instruktör och det var ett ”första-pass” då han skulle se hur vi red för att kunna planera resten av dagarna. Trots det fick vi prova på både det ena och det andra, t.ex. galoppombyten och öppnor/slutor.

Jag och Sena

Jag och Sena

Sonja och jag tittade när dom andra red och sedan var det dags för lunch. Maten var faktiskt inget att skriva hem om för den var ganska smaklös men mätta blev vi.

Direkt efter lunch var det dags för Sonjas och mitt andra ridpass. Nu fick jag rida en hingst som hetta Cercal som jag inte blev jätteförtjust i. Det här passet hade vi en ny ridlärare, Francisco, och även han var riktigt bra att rida för.

Efter lite piff och vin på rummet så var det dags att gå ner till ridhuset och titta på showen. Det var ju bröllop och gästerna skulle underhållas med hästshow. Showen var riktigt bra och våra ridlärare var med och red på lektionshästarna. Nu fick vi verkligen se vad hästarna gick för.

Uppvisning för bröllopsgästerna och för oss

Uppvisning för bröllopsgästerna och för oss

Uppvisning

Uppvisning

Vi åt middag och drack vin i biblioteket. Mycket hästsnack blev det och vi kom i säng i hyfsad tid.

2014-10-06, Morgado
Frukost, ridning, lunch, ridning, middag, vin och sedan sängdags.

I dag red jag två jättemysiga hästar som hette Sabugo (ridlärare Francisco) på förmiddagen och Quefito (ridlärare Jenny) på eftermiddagen.

2014-10-07, Morgado
Det var två ridpass i dag också. Jag fick äran att rida Sena på båda passen för Miguel och Jenny. Sena var en klippa på galoppombyten så det fick jag träna mycket på.

Mysstund i solen

Mysstund i solen

2014-10-08, Morgado
I dag stod en utflykt till Portugisiska ridskolan på schemat. Rita körde oss dit och vilka hästar! Dom hade inga skimlar på ridskolan men hingstar var dom allihopa. Vi tittade när dom tränade på utebanan och snacka om att dom var duktiga. Det var riktigt roligt och se dom rida.

Slottsträdgåden vid Portugisiska ridskolan

Slottsträdgåden vid Portugisiska ridskolan

På eftermiddagen var det dags för oss att rida igen. Nu fick jag stifta bekantskap med en bullfighterhingst som hette Qaile och han var jättesöt och riktigt trevlig att rida. Det här passet red vi för Jenny som var jättetrevlig och en riktigt bra ridlärare.

2014-10-09, Morgado
Vår sista riddag för den här gången. Jag red Qaile igen och sedan fick jag prova en häst som hette Zelta. På förmiddagspasset var det Jenny som körde med oss och på eftermiddagen var det Miguels tur.

Jag försöker mig på spansk skritt

Jag försöker mig på spansk skritt

Jag och Zelta övar byten

Jag och Zelta övar byten

Gnägg

Gnägg

Jag kan varmt rekommendera stället trots att maten inte var i världsklass. Hästarna var jättefina och vi fick rida massor med roliga övningar. Det var allt från skolor, byten, passage, spansk skritt och en massa annat skoj.

2014-10-10, till Lissabon
Efter frukost körde Rita oss till vårt hotell Lissabon. Vi gjorde ett stopp vid flygplatsen och lämpade av Marie som skulle flyga hem till Stockholm. Vi checkade in och sedan gick vi ut och gjorde stan. Staden är ganska backig och vi gick och gick till benen värkte. Men vi lät den kända spårvagnslinjen nr 12 ta oss upp mot slottet. Det var soligt ute och vi fikade, drack vin, mös och hade en riktigt bra dag.

Spårvagn

Spårvagn

Slottet

Slottet

På kvällen gick vi till en portugisisk restaurang som hotellet rekommenderade. Där åt vi jättegod mat, drack gott vin och hade jättetrevligt igen.

2014-10-11, Lissabon
Även i dag promenerade vi runt i stan och såg oss omkring. Lissabon visade sig vara en riktigt mysig stad med många trevliga affärer och barer i dom trånga gränderna.

Ännu en vy över staden

Ännu en vy över staden

På kvällen började det störtregna så vi valde att äta middag på vårt hotell i den nyöppnade sushirestaurangen. Det är bland den godaste sushi jag har ätit i hela mitt liv!

2014-10-12, till Stockholm
Dags att åka hem igen och planera nästa resa! Vårt flyg gick ganska tidigt på morgonen så det var bara att kliva upp, äta frukost och ta en taxi till flygplatsen och sedan stod det inte på förrän jag var hemma igen.

 



