Hawaii och New York, november 2013

2013-11-07, till Honolulu
Steg upp redan klockan fyra på morgonen och 4.45 kom taxin som körde mig till Arlanda. Flög med BA som kör från terminal 2 och där var det jättelugnt den här tiden på morgonen. Jag hade redan checkat in på nätet varför det bara var att droppa väskan och sedan gick jag raka vägen till Starbucks och åt lite frukost, blev kaffe och macka. SMS-ade till Pia för hon och hennes familj skulle flyga med samma plan som jag. Vi var ett helt gäng som skulle stråla samman i Kailua på OAHU-ön på fredagen den 8:e november. Vi som reste var:
– Min kompis Sonja som åkte via Los Angeles för att hälsa på släkten. Hon åkte redan på måndagen den 4:e november.
– Pia (Sonjas syster) och hennes familj. Bengt, Klara, Nisse och Carl-Fredrik.
– Fredrik (Sonjas bror) och delar hans familj. Katarina, Teodor och Paula. Dom befann sig redan på Hawaii för Katarina skulle vara med i VM i barbershop med Rönninge Show Chorus.
– Sonjas amerikanska kusin Kurt från Los Angeles. Dom skulle flyga över till Hawaii på fredagen.

Pia och hennes familj kom raskt till Starbucks och sedan stod det inte på förrän det var dags att gå ombord på planet till London. Vi lyfte ca 7.45 och landade på Heathrow 9.30 engelsk tid. Formaliteterna på flygplatsen tog ganska lång tid och det var långt till gate 36 varifrån planet till LA skulle lyfta klockan 10.25. Vi var nog dom som gick ombord sist av alla men vi hann!

Flygresan var superlugn och dom servererade god GT, god mat, gott vin och massor med godis. Jag slötittade på två filmer och sov några timmar. På flygplatsen i LA hade vi ett par timmar att fördriva innan det var dags att gå ombord på nästa plan. Vi passade på att äta lite pizza och vila oss i form. 17.00 LA-tid lyfte vi mot Honolulu och jag sov nästan hela resan som varade i nästan 6 timmar.

Vi landade sent på kvällen och vi tog oss direkt till biluthyrningen där Pia o gänget hade bokat en stor bil. Den var inte stor nog för 6 personer + bagage men det löste sig ändå. Fredrik kom och mötte oss vid biluthyrningen och jag + en massa väskor fick åka i hans hyrbil till hotellet. Vi checkade in på ett enkelt hotell där vi skulle bo bara en natt. Jag, Pia och Klara bodde i ett rum och grabbarna i rummet bredvid. Det fanns en dörr mellan våra rum och den stod öppen i princip hela tiden.

Gick ut på stan för att äta en enkel middag. Vi hamnade på Mc Donalds där vi köpte med oss lite smått och gott och sedan satte vi oss nere vid stranden och åt i värmen. Det kändes verkligen underbart, äntligen framme i paradiset. Kom inte i säng förrän runt 1-tiden på natten och då var vi trötta men nöjda och förväntansfulla inför vad som komma skulle.

2013-11-08, till Kailua
Gick upp vid 8-tiden och lufsade iväg till Dennis där vi åt en riktig brakfrukost. Sedan var det bara att packa ihop och checka ut från hotellet för nu skulle vi ta oss till huset som vi hade hyrt i Kailua.

Jag åkte med i Fredriks bil tillsammans med Teodor och Paula. Katarina bodde kvar i Waikiki med kören som hade kvalat in till morgondagens VM-final.

Det gick riktigt snabbt att åka till huset och under resans gång satt vi och beundrade landskapet som var helt magnifikt med höga berg och väldigt grönt och fint. Huset var också jättefint! Vi hade en schysst pool med solstolar och poolskötare. Det fanns grillplats och fiskdammar, i hyran ingick det att vi skulle mata karparna varannan dag. Inne i huset fanns det bar, 6 stora sovrum, 3 stora badrum, ett bra kök med all utrustning man kan tänkas behöva och massor med sällskapsutrymmen. Det fanns förstås TV, WiFi och tvättmaskin men förutom det även ett gäng snorklingsutrustningar och mängder med strandhanddukar. Det fanns t.om. en välkomstkorg med frukt och godis och i köket fanns det te, kaffe, kryddor och allt möjligt annat.

Vi installerade oss snabbt vid poolen där vissa somnade sött, faktiskt inte jag. Vid 16-tiden kom Sonja och Kurt från LA och dom välkomnades förstås med drinkar från baren. Gick sedan ner till stranden som låg några minuters promenad från huset. Stranden var jättefin och det var många kite-surfare som var ute och lekte i vågorna.

I den här fanns allt vi skulle se och lite till

Vi hade redan delat in oss i matlag och varit iväg och handlat en massa mat. I dag var det Bengt, Carl-Fredrik och jag som skulle fixa middagen vilket gick galant. Både Bengt och Carl-Fredrik var nämligen helt suveräna på att laga mat. Vi grillade kött och kyckling och till det blev det en stor sallad och sötpotatis och så vin förstås. Till efterrätt åt vi glass och ananas. Mums vad gott det var med riktig mat! Den här kvällen gick vi och lade oss redan vid 22-tiden och alla sov nog som klubbade sälar.

2013-11-09, Kailua
I dag gick Sonja, Pia och jag upp redan vid 6.30 för nu skulle det motioneras. Vi promenerade runt i omgivningarna i ca en timme och när vi kom tillbaka då var det dags för morongympa. Nisse körde ett pass med oss vid poolen och det var både armhävningar, situps, jumping jacks och diverse andra övningar som stod på schemat. Efter att vi fräschat till oss lite och ätit en kanonfrukost då var det dags att åka till Honolulu för att kolla in VM-finalen. Nu hade vi tre bilar, Sonja och Kurt hade också hämtat ut en hyrbil på flygplatsen och den bilen skulle dom och jag dela på under veckan i Kailua.

Parkerade bilarna och sedan gick vi till Convention Center där VM pågick som bäst. Vi gick in och kollade på en annan svensk kör som till slut hamnade på nionde plats. Rönninge och Katarina skulle inte upp på scen förrän om flera timmar varför vi gick till ett närliggande shioppingcenter där vi fikade och kollade runt i affärer. Gick tillbaka till VM-arenan i god tid för att vara säkra på att inte missa Rönninges uppträdande. Vi hejade allt vi kunde och viftade med svenska flaggor och dom tog hem hela skiten. Dom vann faktiskt ganska överlägset och är numera världsmästare i barbershop. Efter prisutdelningen åkte alla tillbaka till Kailua utom Katarina och Fredrik som stannade i Honolulu för att gå på segerfest.

I kväll var det Sonja, Nisse och ? som stod för middagen. Nisse som är utbildad kock styrde och ställde i köket och vi fick en riktig kanonmiddag och jättegott vin. Klara som är utbildad bartender blandade goda drinkar åt oss både före och efter maten.

2013-11-10, Kailua
Vid 8-tiden gick vi på långpromenad efter stranden och sedan var det dags för dagens gympapass med Nisse. I dag duggregnade det lite varför det inte var läge att ligga på stranden. Vi åt frukost och sedan åkte vi iväg för att gå Maunawili Falls Trail. Det var lerigt som attan i skogen men vi hade riktigt kul. Vi gick fel flera gånger, vadade över små vattendrag, hängde i lianer och lattjade och så småningom kom vi fram till själva fallet. Det var inte något stort vattefall men det var jättemysigt att bada i ”poolen” nedanför fallet.

På väg mot ett svalkande dopp

Djungelvandring

Regnskog

Kom tillbaka till huset i perfekt GT-tid. Efter några drinkar, lite chips och en dusch åkte vi till California Pizza för att äta middag. Jag åt en riktigt god sallad och drack vin som vi hade med oss. Man fick nämligen ta med eget vin till det här stället, BYO som man brukar kalla det på vissa ställen.

2013-11-11, Kailua
Efter morgonpromenad, gympa och frukost packade vi in oss i bilarna och åkte mot Dole Plantation som visade sig vara en riktig turistfälla. Några av oss åkte ett litet tåg för att se lite av ananas-plantagen sedan gick vi en labyrint vilket faktiskt var ganska kul. Vi passade på att äta lunch, vilket vi sedan ångrade, på plantagen innan vi drog vidare.

Kurt, Sonja och jag vi bestämde oss för att ta en omväg tillbaka till Kailua. Vi valde att åka vägen efter North Shore som är känd för höga vågor och det är där dom duktiga vågsurfarna håller till. Efter vägen stod det massor med ”räkbussar” från vilka dom serverade vitlöksräkor, chiliräkor m.m. och nu ångrade vi att vi redan hade ätit lunch. Trots allt var det en riktig höjdartripp och vi stannde och kollade på vågsurfare m.m.

Söt vovve

Vid 18-tiden kom vi tillbaka till huset där det serverades drinkar och sedan ännu en höjdarmiddag.

2013-11-12, Kailua
Promenad, gympa och frukost som vanligt och sedan gick vi ner och lade oss på stranden för att pressa lite. Vi ville ju få lite färg på semestern också.

Det här blev en riktigt slö dag. Stranden, pastalunch i huset, shopping i byn, drinkar, några öl och en god middag.

2013-11-13, Kailua
Efter dom vanliga morgonbestyren satte vi oss i bilarna för att åka till Pearl Harbor.  Vi hade ställt in GPS:en på Pearl Harbor och lyckade förstås åka fel. GPS:en trodde nämligen att vi skulle till en militärbas. Vakterna där skrattade gott åt oss, öppnade bommarna och lät oss åka in på området för att kunna vända med bilen. Sedan talade dom om för oss hur vi skulle åka för att komma rätt. Väl framme strosade vi omkring på området tillsammans med en del krigsveteraner och en hel del turister. Tog även en båttur ut till USS Arizona Memorial.

Pearl Harbor

När Pearl Harbor hade avverkats då drog vi vidare i samlad tropp. Först ett kort lunchstopp på Taco Bell och sedan vidare till en häftig strand som hette Hanauma Bay. Vi kom till stranden ganska sent men vi hann med en hyfsad snorkling vid revet. Det första jag såg när jag hoppade i var en stor sköldpadda som inte brydde sig ett dugg om mig varför jag kunde ligga och kolla in den på väldigt nära håll, ca en meter. Det fanns en hel del fisk i vattnet också men dom var inte riktigt lika intressanta.

Vi kom tillbaka till huset ganska sent i dag också. Avslutade kvällen med drinkar, öl och till middag åt vi allt möjligt (rester från våra tidigare middagar) och gott var det.

2013-11-14, Kailua
Den sista dagen i Kailua ägnade vi oss åt snorkling. Kurt, Sonja och jag hade bokat en snorklings- och delfintur som utgick från Ko Olina. Vi åkte ut med en ganska liten båt, var ca 10-15 turister ombord, och vi snorklade på två olika ställen. På första stället såg vi ännu en orädd sköldpadda som vi roade oss med att fota. Vi hade köpt med oss lite fiskmat och den drog till sig stora stim med diverse olika typer av fiskar. Snorklingen var helt ok men sikten var inte den allra bästa eftersom det var en hel del moln på himlen.

Snorklingstur i halvdant väder

Jag och en sjöstjärna

Full fart mot nästa snorklingsställe

Snorklingsbåten

Sedan försökte besättningen hitta delfiner åt oss. Nu gasade dom på ordentligt vilket inte Sonja, som lätt blir sjösjuk, var så förtjust i. Vi hade sett delfiner förut och kände att vi var nöjda med turen och dessutom hade vi lagt till några dollar för delfingaranti, om vi inte såg några delfiner då skulle vi få pengarna tillbaka. Det slutade med att vi fick tillbaka pengarna för turen, 120 USD per person.

Sköldpaddor

Sköldpadda

När vi kom tillbaka till hamnen då var det dags för oss att duscha och fräscha till oss inför kvällen. Nu skulle vi på Luau på Paradise Cove. Där fick vi kasta spjut, bowla, binda blomsterkransar, dricka drinkar, shoppa smycken, äta mat och dricka vin och bli underhållna av dansare. Dansarna var jätteduktiga och det var roligt och se showen.

Några av dansarna på Luau-stället

I kväll kom vi tillbaka till huset riktigt sent men vi hann nog med en eller annan drink medan vi packade inför morgondagens avresa mot Maui.

2013-11-15, till Maui
I dag gick vi upp redan vid 6.30 för att säga hej då till Pia, Bengt, Nisse, Carl-Fredrik och Klara. Dom skulle också till Maui men med ett tidigare flyg än Sonja och jag. Vi tog det lugnt fram till 10-tiden då det var dags för oss att åka till flygplatsen. Nu sade vi hej då till Fredrik, Katarina, Teodor och Paula. Fredrik o Katarina skulle dra vidare till en annan ö medan Teodor och Paula skulle påbörja resan hem till Sverige.

Kurt, Sonja och jag åkte till flygplatsen o lämnade tillbaka bilen. Sedan sade vi hej då till Kurt som tog flyget tillbaka till LA. Sonja och jag checkade in till vår 25-minuters-flight till Maui. Vårt plan skulle lyfta 13.00 men det anlände aldrig till Honolulu, det hade kört in i ett gäng med fåglar när det skulle lyfta mot Honolulu. Vi bokades om till 15-flighten och den blev försenad varför vi inte lyfte förrän ca 16.00.  Som plåster på såren fick vi matkuponger som vi använde i den lilla restaurangen på flygplatsen.

När vi efter den mycket korta flygresan landade på Maui då stod det en kille och väntade på oss. Sonja hade bokat en shuttle som raskt körde oss till vårt Bed & Breakfast utan breakfast i Lahaina. Vi missade solnedgången med fem minuter men vad gjorde väl det. Stället vi bodde på var verkligen mysigt och hon som drev stället var jättetrevlig. I trädgården, bredvid poolen, fanns det ett kök, under bar himmel, där man kunde laga mat och diska. Vårt rum var ganska litet men mysigt och det var utrustat med kylskåp, kaffebryggare och porslin. Vi kunde alltså fixa vår egen frukost här också!

Hotellpoolen på Maui

Poolskötaren

Kvällen tillbringade vi nere på byn. Vi kollade i affärer och drack lite drinkar på en trevlig bar. Sir Lancelot jobbade i baren och han var en riktigt rolig prick som skämtade om det mesta. På väg hem shoppade vi frukostmat och lite annan smått och gott.

2013-11-16, Lahaina
Gick upp vid 8-tiden och fixade frukost i trädgården. Det blev omelett, rostade mackor och kaffe. Hoppade sedan på en buss till turiststranden vid Whalers Village där det skulle vara hyfsad snorkling vilket det inte var. Vi pressade i några timmar och sedan gick vi och satte oss på en bar för nu var det dags för after beach. Vi drack ett par drinkar var och åt lite smått o gott. När vi var nöjda tog vi bussen tillbaka till Lahaina och vårt BB. Drack vin och åt lite snacks vid poolen innan det var dags att duscha och sminka upp sig inför kvällen.

Först gick vi till ett ”nagelställe”. Jag slog till med både pedikyr och manikyr för 80 USD men då ingick både fotvård och lite massage. Sedan hamnade vi på Cheesburger in Paradise där vi slog till med varsin burgare, pommes och drink.

2013-11-17, Lahaina
Klockan ringde redan 6.30 för idag skulle vi åka på ”Road to Hana” vilket visade sig vara en heldagstur, vi åkte i princip runt hela ön. Efter vår poolfrukost kom chauffören Andy och hämtade oss. Turen hade hon som drev vårt BB fixat och den kostade ingenting. Hon frågade oss dagen innan om vi tänkte åka på någon tur och då sade vi att vi funderade på att köra ”Road to Hana-turen”. Hon ville gärna fixa turen åt oss och hon kände Andy som kunde köra hennes minibuss. Hon raggade upp fyra personer till så vi var alltså sex turister ( John och Lizzy från Danmark, Sara och Katie från ? och Sonja och jag från Sverige) plus Andy som drog iväg på turen.

Bambuskog

Vi startade alltså redan tidigt på morgonen och första stoppet var i en liten by där vi tog en fika på Anthonys Café. Åkte sedan vidare och snart kom vi till den mycket slingriga vägen som skulle ta oss runt nästan hela ön. Hela turen var jättehäftig och vägen bestod mest av skarpa kurvor. Vi stannade och gick en promenad i en bambuskog och kom efter ett tag fram till ett vattenfall där man kunde bada. Nu hade Sonja och jag lämnat våra badkläder i bilen varför vi hoppade över badandet den här gången.

Eukalypturträd

Eukalyptusträd

Efter vägen var det jättestor eucalyptusträd som hade stammar i regnbågens alla färger. Vi stannade sedan till vid Malama Keanae där vi tog lite foton av havet. När vi hade passerat Hana då gjorde vi ett lunchstopp för att köpa lådor med mat som vi tog med oss för att äta lite senare vid Venus pool. Poolen var en ”vik” in från havet och när man skulle bada då fick man klättra en bit nerför slippriga klippor. Det var ett riktigt häftigt ställe men vi hade lite otur för efter ett tag började det faktiskt regna lite smått. Vi fortsatte färden mot Maui’s Wilnery i Ulupalakua där vi köpte en flaska bubbel.

Vid 19-tiden var vi tillbaka på vårt B&B och vi gav Andy 50 USD var i dricks för det tyckte vi turen var värd. Om vi hade köpt en likvärdig tur på stan då hade vi fått betala över 100 USD. Vi lade bubbel-vinet på kylning, fräschade till oss lite och sedan gick vi ut och åt en god middag på stan. I kväll blev det sallad och varsin drink och eftersom vi var lite trötta efter dagens bravader gick vi hemåt redan vid 22.30-tiden.

2013-11-18, Lahaina
I dag bestämde vi oss för att slappa hela dagen! Efter ännu en ”hemlagad” frukost vid poolen gick vi ner på stranden och lade och solade. Vi passade förstås på att snokla lite också och det visade sig att snorkligen var riktigt bra vid vår strand. Jag låg nog i ett par timmar och spanade på fiskar, koraller, sjöstjärnor, sjöborrar och annat skojigt.

Vid 15-tiden gick Sonja för att fixa naglarna och jag låg kvar på stranden och pressade fram till 16-tiden. Vi strålade sedan samman vid vårt B&B där vi satte oss vid poolen och mös och drack vårt rosé-bubbel som var riktigt gott. 19.00 hade vi bord bokat på en jättebra restaurang. Pia, Bengt, Nisse, Carl-Fredrik och Klara åt middag med oss den här kvällen. Dom hade bott i bushen några nätter och nu bodde dom i en by lite längre söderut. Dom hade hyrt bil och tog sig till Lahaina för att äta middag med oss. Vi hade fått rabattkuponger på vårt B&B varför vi blev bjudna på efterrätt. Mums! Jag åt en jättegod fiskrätt och nden enorma efterrätten var inte dum den heller. Till middagen drack vi jättegott vin och när vi gick därifrån då var vi både mätta och belåtna.

Middag med hela gänget

När vi kom tillbaka till hotellet då packade vi lite för nästa dag skulle vi flyga tillbaka till Honolulu.

2013-11-19, till Honolulu
Startade dagen med ”hemlagad” frukost vid poolen och sedan packade vi det sista. 9.15 kom taxin som körde oss till flygplatsen. 12.00 lyfte vi mot Honolulun och det stod inte på förrän vi landade på Oahu. Tog en taxi till hotellet och sedan gick vi ner till stranden där det stod en räkbuss! Nu fick vi äntligen testa maten från en sådan buss och den var jättegod. Vi åt wraps och räkor i vitlök och allt var jättegott. På stranden gick en tomte runt och spelade fiol trots att det var över en månad kvar till julafton!

Räkbuss som serverade riktigt mumsiga räkor

Fiolspelande tome i Honolulu

Fiolspelande tomte i Honolulu

På eftermiddagen vilade vi lite på hotellet och sedan försökte vi checka in på Internet vilket inte gick något vidare. Åt sushi till middag och sedan gick vi till Victoria Secret och shoppade loss ordentligt.

2013-11-20, till New York
Frukost på hotellet och vid 10.30 tog vi en taxi till flygplatsen och sedan tillbringade vi resten av dagen på flyget. 13.20 lyfte vi mot Los Angeles där vi hann äta lite pizza och ladda lite elektronik. 23.20 lyfte vi mot New York och vi landade på JFK ca 7.00 på morgonen nästa dag.

2013-11-21, New York
Vi hade tur för formaliteterna på flygplatsen gick riktigt snabbt och det stod inte på förrän vi satt på tunnelbanan på väg mot Manhattan. Vi hade bokat ett litet hotell som inte är så lätt att hitta eftersom det inte finns med på någon hotell-site. Hotellet hade perfekt läge väldigt nära en tunnelbanestation på södra Manhattan och precis bredvid hotellet fanns både en pub och ett matställe som serverade både frukost, lunch och middag. Personalen på hotellet var jättetrevlig och vi fick vårt rum på direkten trots att man egentligen inte fick checka in förrän på eftermiddagen. Rummet var ganska litet men både rent och fräscht. En liten rolig sak var att det inte gick att betala med kort utan här var det kontanter som gällde. När jag bokade hotellet var jag lite skeptisk eftersom USA är kreditkortens land men oron var obefogad. Om vi åker till New York igen då bokar vi nog samma hotell för det var både bra och prisvärt. Om man ser till läge, service, pris och omgivning då är det nog det absolut bästa ställe som jag har bott på i New York.

När vi installerat oss på rummet gick vi raka vägen till matstället på hörnan och åt frukost. Vilade sedan en stund på rummet och sedan var det shopping som gällde. Både Sonja och jag hade en del ”måsten” på våra shoppinglistor och vi började med att beta av dom. I dag köpte vi byxor, skor, tröjor, smink och en massa annat smått och gott.

På kvällen gick vi till en superhäftig restaurang som visade sig ligga ganska nära vårt hotell. Sonja hade bokat bord redan innan vi lämnade Stockholm för det här var ett ganska litet och mycket populärt ställe som vi fått tips av från Sonjas kompis som har resebyrå. När vi såg stället utifrån då undrade vi om vi verkligen hade kommit rätt för det såg ut som ett litet hamburgerhak med en liten disk där man kunde beställa nå´t att äta. Vi gick in och sade att vi hade bokat bord och då öppnade dom en stor dörr bakom vilken det var en smal trappa som ledde ner i källaren. Där kunde vi hänga av oss jackorna i ett hörn och sedan fick vi gå igenom köket för att komma in till baren och restaurangen. Stället var supermysigt med trevlig personal och riktigt god mexikansk mat. Vi startade med varsin god drink och sedan beställde vi in ett gäng med smårätter och alla var supergoda.

2013-11-22, New York
Sovmorgon och sedan frukost på haket på hörnet. Dom kände redan igen och frågade om vi ville ha samma som dagen innan. Sedan gick vi ut och shoppade loss igen. I dag blev det fler skor och byxor, träningskläder, mera underkläder och smink på Victoria Secret, jackor, tröjor och diverse annat.

Central Park

Vi gjorde en paus i shoppandet med en enkel lunch på Starbucks. Nu började vi diskutera om vi skulle ha övervikt på vägen hem! Vi hade handlat väldigt mycket och nu kunde vi nog inte handla så mycket mer men sån´t går att lösa.

På kvällen skulle vi träffa en kompis till Sonja, en amerikan som heter Tom och bor på Manhattan, och han skulle ta med oss på en riktigt rolig barrunda. Vi träffade honom klockan 18.00 och sedan var det full rulle runt i Meatpacking District-området. Först tog han oss till en takbar men där var det kö för att komma in och då tyckte Tom att det var bättre att gå vidare för vi skulle minsann inte slösa bort någon tid på att stå och köa. Han visade oss till en annan takbar där vi satt ute i kortärmat och drack varsin drink.

Jag och Sonja i en takbar

Sedan visade Tom oss ett annat ställe som var jättehäftigt men vi hoppade drinken och gick till nästa ställe. Han tog oss till ställen som vi inte skulle ha hittat till själva och vi hade hur kul som helst. Tom var en riktigt trevlig kille som tyckte att det var jättekul att visa oss turister runt i sin hemstad. Jag måste säga att jag är väldigt imponerad över att han kände till så många häftiga ställen.

Drinkarna var riktigt goda överallt

Vi avslutade barrundan på en pizzeria som serverade pizzor med kronärtskocksröra i stället för tomatsås. Pizzan var sådär men ölen var god och det blir nog svårt att slå den här kvällen i New York. Nu vet jag ett antal bra ställen att gå till nästa gång jag besöker NY!

2013-11-23, till Stockholm
Frukost på haket på hörnet och sedan packade vi våra väskor och storade dom på hotellet. Sedan tog vi tunnelbanan upp till Central Park där vi kollade in hästarna, skridskoåkarna och fikade lite. Nu diskuterade vi shoppingen och bagagevikten igen och jag som behövde en ny resväska bestämde mig för att köpa en för då kunde vi shoppa mera. Köpte en snygg resväska med fyra hjul för lite över 100 USD och sedan kunde vi shoppa vidare. Vi gick hela vägen tillbaka till vårt hotell och vi shoppade en hel del efter vägen. Jag passade på att köpa några fler par skor och ännu lite mer kläder.

Skridskoåkning i Central Park

Åt lunch på haket på hörnet och sedan packade vi om. Nu hade vi tre stora resväskor och varsin mindre kabinväska på hjul. En av kabinväskorna fick plats i den nya resväskan vilket var tur för det skulle vara jobbigt, om inte omöjligt, för oss två att få med oss fem väskor till flygplatsen.

Vid 17-tiden tog vi våra väskor och gick till tunnelbanan där det var tjockt med folk men vi lyckades klämma oss in i en vagn. Bytte sedan till E-train som normalt går hela vägen till JFK:s Air Train men det gjorde den inte just den här dagen på grund av någon typ av underhållsarbete. Vi fick snällt åka buss sista biten till Air Train men vi kom fram till flygplatsen i god tid. Några turister som precis landat fick våra tunnelbanekort som var giltiga i några dagar till. Gick sedan till ett hörn och packade om våra väskor på nytt. Fram med kabinväskan och ner med lite andra tunga saker i den nyköpta resväskan. Checkade in och jag fick förstås fel namn på mitt boardingkort vilket dom, som tur var, upptäckte redan innan jag ställde mig i kön till säkerhetskontrollen. Det var bara för mig att springa tillbaka till incheckningsdisken och få ett nytt boardingkort.

Lyfte mot London vid 21-tiden och landade på Arlanda på eftermiddagen nästa dag, 2013-11-24. Nu visade det sig att min nya väska hade blivit klämd och fått en spricka under resans gång. Jag anmälde det vid BA:s disk och blev erbjuden en ny väska men dom hade ingen visningsväska och bara trista färger. Jag valde därför att reklamera väskan direkt till BA och får tillbaka det jag betalade i New York. Faktiskt helt OK eftersom jag nu kan köpa en väska som jag verkligen vill ha.

Tog en taxi från Arlanda och kom hem i lagom tid för att hinna packa upp, tvätta och vila lite innan det var god natt. Nu har jag inga fler resor inbokade varför jag äntligen kan byta efternamn. Vad skönt det ska bli att få tillbaka sitt eget namn och slippa kopplas ihop med mitt vidriga ex.

Den här gången har jag inte skrivit ut namn på vare sig hotell, restauranger eller barer och det är faktiskt med flit. Mitt ex har lovat att han aldrig ska läsa på min hemsida vilket jag självklart inte litar på för fem öre. Jag vill absolut inte ge honom några tips på var man ska vare sig bo, äta eller parta i New York eftersom det är, eller åtminstone var, även en av hans favoritstäder. Andra som känner mig får självklart höra av sig till mig om ni vill veta namn o adresser till hotellet, restaurangen eller till några bra barer. Kan även tipsa om några andra restauranger som ska vara superbra men som vi tyvärr inte hann besöka den här gången.