Marmaris, maj 2013

En tripp till Turkiet för sol och bad tillsammans med min kompis Gunilla.

Det här var den första resan efter skilsmässan från min otrogne exman och helt klart den trevligaste charterresan på många år. Faktiskt mycket trevligare än min och exets bröllopsresa. På den här resan fungerade allt perfekt, vi hade riktigt trevligt, åt jättegod mat, shoppade loss ordentligt och det var inget tjafs om någonting. Nu när vi var två tjejer då var det många som ville prata med oss om allt mellan himmel och jord vilket inte var fallet när jag reste med exet. Den här resan var alltså mycket mera social än dom tidigare.

Jag kunde dessutom sola så mycket jag ville till skillnad mot när jag åkte med exet. Han brände sig nämligen för jämnan, först blev han rosa som en gris och sedan fick han äckliga kliande utslag över halva kroppen. Sedan började skinnet lossna och han såg ut som en riktigt äcklig ödla som ömsade skinn. Det slutade oftast med att han fick ligga med skynken över halva kroppen. På den tiden kände jag mig tvungen att ha solkräm med högre solskyddsfaktor än vad jag behövde för om jag använde 10:an då gjorde han också det trots att han egentligen borde ha använt solkräm med solskyddsfaktor 20 eller mer… Han ville nämligen bli lika brun som jag trots att han helt enkelt inte kunde bli speciellt brun men det fattade inte han. Det hjälpte inte hur mycket jag än tjatade på honom men alla karlar har ju inte en hiss som går hela vägen upp.

Det var också mycket roligare att shoppa ihop med Gunilla för vi kunde koncentrera oss på sånt som vi ville ha och jag slapp titta på en massa herrkläder. Den här resan var också mycket hälsosammare än dom jag gjorde med exet. Vi rörde oss mycket mer, åt nyttigare mat, drack ingen öl, drack väldigt lite starksprit, åt i princip inga chips eller andra onyttiga saker  och dessutom sov vi inte så mycket. Det här gjorde att jag kände mig väldigt utvilad när jag kom hem vilket inte var helt fel.

Det finns alltså risk för att Gunilla och jag kommer att åka på fler resor ihop!

2013-05-21, till Marmaris
Gunilla kom och hämtade mig redan vid 4.30-tiden på morgonen. Vi åkte raka vägen till Benstocken och parkerade bilen. Checkade in i god tid och hann både fika och röka innan det var dags att gå ombord. Planet skulle lyfta 7.15 och vi lämnade marken bara ca 10 minuter sent.

Flygningen tog ca 3 timmar och 40 minuter och vi passade på att dricka lite bubbel och rödvin. Sedan blev vi serverade en enkel men hyfsad frukost.

Landade vid 12-tiden efter att ha flyttat fram klockan en timme och det gick snabbt som attan att komma igenom passkontrollen och att få väskorna. Transfern till hotell Fidan tog ca 1,5 timme och vårt hotell var stopp nummer ett.

Det var riktigt varmt och vi installerade oss raskt på vårt rum och sedan gick vi dom ca 250 metrarna ner till stranden. Det var inte sandstrand utan lite mera smågrus vilket passade oss helt perfekt. Dessutom var det ganska lite folk på stranden och i princip barnfritt vilket var väldigt skönt. Man har ju tillbringat en del semestrar på stränder som har kryllat av bråkiga, ouppfostrade snorungar i lågstadieåldern som skrikit, gapat, stänkt sand och vatten och kastat bollar och annat omkring sig. Ofta brukar snorungarnas föräldrar vara minst lika störande när dom skriker och tjatar på ungarna hela dagarna. Vi slapp alltså alla sådana här störande moment. Den här stranden passade oss kanonbra och dessutom var solstolar och parasoll gratis. Hit borde faktiskt mitt ex åka eftersom han hatar barn och dessutom är fruktansvärt snål. Ett extra plus var att stranddelen bredvid alltid var tom vilken kanske berodde på att dom inte hade några sköna dynor i solstolarna.

Stranden nedanför Portofino

Vi låg nedanför restaurang Portofino och den delen av stranden sköttes av restaurangen som hade jättetrevlig personal och serverade både mat och dryck på stranden om man ville det. Vi solade i ett par timmar och drack varsitt glas rosévin innan det var dags att gå till hotellet och softa lite innan middagen.

Åt middag på Portofino där vi fick en riktigt smaskig mousakka och en turkisk gryta som jag glömt namnet på. Vi sköljde ner maten med en flaska rosévin och sedan gick vi ut på shoppingrunda. Det fanns massor med affärer som sålde kopior av kläder, väskor och annat smått och gott och vi prutade friskt och lyckades få ner priserna ordentligt. Avslutade kvällen på baren Santana där jag beställde en Strawberry Daiquiry och Gunilla en Mojito. När servitören kom med våra drinkar då fick vi två var, det var nämligen Happy Hour vilket inte vi hade en aning om.

Tillbaka till hotellet lite efter midnatt.

2013-05-22, Marmaris
Klockan ringde redan 7.15. Vi hade nämligen bestämt oss för att vara lite hurtiga den här veckan och drog på oss träningskläderna och gick på långpromenad. Det var redan riktigt varmt ute och vi blev faktiskt ordentligt svettiga av att promenera i raskt tempo i ca en timme.

Sedan åt vi frukost på hotellet, den ingick i priset, och vi var nyttiga och gjorde varsin greksallad av smörgåspåläggen. Det blev tomater, gurka, oliver och fetaost toppat med olivolja plus kokt ägg, kaffe och juice.

Sedan var det strandläge som gällde. Vi tog ett par solstolar längst ner vid vattnet där det fläktade lite skönt och även i dag var det lite folk på stranden. I vattnet var det ca 22 grader vilket var en perfekt temperatur för att svalka av sig i värmen. På land var det mellan 30 och 36 grader på dagarna varför vi behövde bada ganska ofta.

Vid ett-tiden var det dags för lunch och vi beställde varsin greksallad som vi åt på stranden. På eftermiddagen blev det varsitt glas rosévin. Rosévinet var riktigt gott och det blev standard att ta ett eller ett par glas varje eftermiddag.

Köpte med oss en flaska rosévin som vi drack på balkongen på kvällskvisten. Promenerade till bazarområdet där vi småshoppade lite. Middag åt vi på en restaurang vid strandpromenaden och maten var riktigt god den här kvällen också.

Vi kom nog inte i säng förrän vid midnatt i dag heller.

2013-05-23, Marmaris
I dag gick vi upp redan 6.45 för och hinna med morgonpromenaden innan det blev för varmt ute. Sedan var det samma schema som dagen innan. Frukost på hotellet och sedan strandläge där vi åt sallad och drack rosévin.

Morgonpromenad till hamnen

Bokade en båttur till nästa dag för 15 turkiska lira per person och då ingick lunch. Det priset kunde vi inte klaga på för det är inte ofta man kan få en heldagstur för ca 55 kronor. Det var våra kompisar på Portofino som tipsade om arrangören och vi bokade turen av John som var riktigt glad prick.

På kvällen gick vi till bazar-området för att se oss omkring. Hittade en restaurang som hette Liman där dom serverade jättegod turkisk mat. Sedan gick vi i affärer och shoppade en hel del i dag igen. I en affär jobbade en småtokig turk som ville fota sig med oss. Det blev en del galna bilder.

En del försäljare var lite småtokiga!

2013-05-24, Marmaris
Upp vid 7-tiden för vår dagliga promenad före frukost som bestod av greksallad i dag igen.

Sedan var det dags för båttur. Vi skulle vara vid resebyrån kl 9.30. Om vi hade velat då hade dom hämtat upp oss vid hotellet men det var bara ett par hundra meter att gå och Gunilla behövde steg… Från resebyrån blev det minibuss till hamnen där vi gick ombord på den stora båten White Whale som säkert tog runt 100 passagerare men vi var kanske 25-30 personer ombord. På översta däck var det fullt med solsängar där man kunde ligga och lata sig. Vi var snabba och lyckades få ett par sängar som stod lite för sig själv längst akterut och där kunde vi ligga och sola och läsa i lugn och ro.

Vi gjorde fem stopp på olika ställen. På några ställen gick vi iland och på andra låg vi för ankar och badade från båten. Det var en riktigt bra tur och lunchen som serverades var riktigt god, grillad kyckling med sallad och pommes. Det enda som inte var bra på båten var rosévinet som smakade urk varför vi bara drack varsitt glas.

Vi kom tillbaka till hamnen vid 17-tiden och då promenerade vi tillbaka till hotellet. Kollade förstås i en del affärer efter vägen.

På kvällen gick vi till Icmeler som är en turistby som ligger ca sex kilometer från där vi bodde. Det tog ungefär en timme att gå och det var bara att följa strandpromenaden som var riktigt trevlig att vandra på. Vi såg inte så mycket av Icmeler men vi tyckte inte att det verkade vara lika trevligt där som i Marmaris. I Marmaris var det restauranger och barer närmast stranden men i Icemeler var det stora hotell närmast stranden. Vi hittade en bra restaurang där vi åt varsin god rätt, kyckling respektive fisk.

Månsken i Icmeler

Shoppade lite även i dag, det blev några skärp och en liten sköldpadda till en kompis som samlar på sådana. Klockan blev ganska mycket innan vi var klara i Icmeler och en kort stund tänkte vi faktiskt ta bussen tillbaka till Marmaris men det slutade med att vi använde benen i stället. I dag gick vi ca 30.000 steg och det var bra för Gunilla som var med i en stegtävling på jobbet.

2013-05-25 – 2013-05-27, Marmaris
Dagarna följde det vanliga schemat. Långpromenad, greksallad-frukost, strandläge, greksallad-lunch, rosévin och sedan softade vi lite på hotellet innan kvällspassen startade.

På kvällarna åt vi jättegod mat, drack rosévin och en och annan drink. En av kvällarna hittade vi en liten, mysig restaurang med fem bord. Den låg på en bakgata bakom bazar-området och serverade bara fisk men det var inte vilken fisk som helst. Vi bad om menyn men det hade dom ingen utan han som ägde restaurangen berättade för oss vad dom hade att bjuda på. Sedan fick vi peka ut vilka fiskar (dom låg på is) vi ville ha och hur vi ville ha dom tillagade. Vi ville förstås dricka rosévin till maten men stället hade inget tillstånd att sälja alkohol men det löste sig ändå. Ägaren sprang helt enkelt iväg till en affär och köpte en flaska åt oss. Snacka om bra service! Fisken var jättegod och serverades med en stor fräsch sallad. Det här var som sagt en äkta turkisk restaurang och då var det inte ris och pommes som serverades.

Middag på en restaurang vid hamnen

På i princip alla restaurangerna ingick det bröd av olika slag tillsammans med olika sorters mezedip. Dessutom bjöd nästan alla på kaffe efter maten. Jag vet inte om det berodde på att det var lågsäsong eller om dom alltid är så här givmilda…

Jag shoppade väldigt mycket kläder på den här resan  för jag behövde en massa nytt efter att ha gått ner mycket i vikt. Nu tycker jag faktiskt att det är riktigt roligt att shoppa kläder igen för nu sitter dom lite bättre!

2013-05-28, hemresa
I dag skippade vi morgonpromenaden men däremot inte greksallad-frukosten. Klockan 9.00 kom bussen och hämtade oss och sedan bar det av till flygplatsen. Vi var lite oroliga för att våra väskor var för tunga efter all shopping men vi klarade oss faktiskt även om det var på håret. Flygresan var jättelugn och vi hade gott om plats eftersom planet inte var riktigt fullsatt. Vi hade två stolar var! Landade på Arlanda vid 16.30-tiden. Hämtade ut bilen på Benstocken och sedan stod det inte på förrän jag var hemma igen.

Nu dröjer det nog ett tag innan jag åker ut och reser igen men jag har i alla fall en resa att se fram emot. I november ska jag och en annan kompis dra iväg på en lite längre resa.