Sydafrika, Botswana och Zambia oktober 2012

Dags för ännu en tripp till Afrika för att uppleva djur, natur och lite äventyr!

2012-10-12, mot Johannesburg
Jobbade till 15-tiden och sedan satte vi oss i bilen och åkte till Benstocken. 19.10 lyfte vi mot Frankfurt där vi landade i tid men taxningen till gaten tog en himla tid varför vi ändå blev en aning sena. Fick halvspringa genom typ hela flygplatsen för att komma till gaten varifrån planet till Johannesburg skulle avgå ifrån. Vi hann!

Lyfte ca 22.45 med Lufthansas A380 mot Johannesburg. Planet var riktigt fräscht, tyst och det var ganska gott om benutrymme även i ekonomiklass där vi satt. Sov ganska bra på flyget för en gångs skull.

2012-10-13, Johannesburg
Landade vid 9-tiden på morgonen. Att fixa formaliteterna på flygplatsen tog ca en timme. Tog sedan en taxi till Airport Game Lodge som vi hade bokat hemifrån.

Vi blev välkomnade av Ulrich, en dik-dik, ett par hundar och en tjej. Vi fick ett fint rum med utsikt över ställets djur. Det var strutsar, springbocks, påfåglar, pärlhöns och fellow deers. Nu var ju safarin redan igång! Vi satte oss på altanen och drack varsin öl med muller från flygplan i bakgrunden. Stället låg väldigt nära flygplatsen.

Efter att vi packat upp och duschat så lade vi oss och sov i ett par timmar. Efter tuppluren körde en av killarna som jobbade på stället oss till en spritbutik där vi köpte lite öl. Sedan till en Supermarket för och köpa chips, vatten och choklad. Passade också på att ta ut lite pengar i en ATM.

Godnatt ca 22.00.

2012-10-14, Johannesburg
Vi gick upp vid 7.30-tiden och åt frukost. Klockan 9.00 kom Anthony och hämtade oss för en dagstur till Soweto och lite andra ställen. Med på turen var Karen och Gail som också skulle åka med på GAP-turen.

Johannesburg

Vi åkte direkt till Soweto där vi stannade vid ett nedlagt kärnkraftverk som man kunde hoppa bungyjump från. Vi struntade i det den här gången. Vidare till kåkstaden Kliptown där vi gick runt och tittade på dom skrangliga små skjulen som folk bodde i . Vi fick till och med gå in och hälsa på hos en familj. Tittade också på Youth Programs lokaler. Dom hjälper folk, framförallt barn, som bor i kåkstaden med utbildning och mat m.m. Vi köpte en t-shirt eftersom pengarna gick till programmet.

Kåkstaden

Vidare till Hector Peterson Museum där vi gick runt och tittade på en massa bilder och filmer om alla ungdomar som dödades när dom marscherade på gatorna 1976-1977.

Tog sedan en titt på Nelson Mandelas hus och sedan var det dags för lunch. Vi fick buffé som var jättegod. Sedan bar det av till en fotbollsstadion som byggdes till VM och sedan vidare till Apartheid Museet som var riktigt intressant.

Vid 16.45-tiden var vi tillbaka på lodgen där det blev lite öl och chips på altanen. Efter duschen blev det lite whisky och lakrits.

Klockan 18.00 var det GAP-samling. Vi var 16 personer som skulle åka i en ”icke-overland-truck”. Det skulle alltså inte alls bli så mycket utrymme i bussen som vi hade räknat med. Dåligt av GAP eftersom det stod i programmet att det skulle vara en stor overland-truck!

Beställde pizza från Pizza Perfect som vi åt på altanen. Packade och gick och lade oss redan 21.30 men sov dåligt.

2012-10-15, till Botswana
Klockan ringde redan 5.20 och 20 minuter senare bar vi ut våra stora ryggsäckar till bilen. Klockan 6.00 serverades vi frukost och 6.30 rullade vi iväg mot Botswana. Nu var vi äntligen på väg!

Gjorde ett par stopp på väg till gränsen. Först vid en mack för att tanka bilen och sedan vid ett köpcenter i Mokopane där vi handlade is, vatten och chips. Sedan bar det av mot gränsen och då visade det sig att par från Schweiz inte hade vaccinerat sig mot gula feberen vilket man måste göra. Återstår att se om dom får lämna Zambia när vi ska åka hemåt igen… Mot Grobler´s Bridge och gränsövergången som gick mycket smidigt. Åkte ca 10 minuter och sedan var det dags för lunch som vår guide Wendy hade gjort åt oss. Det var couscous, kyckling, fetaost och avocado. Helt ok faktiskt för maten på den här resan var inte någon hit.

Åkte sedan järnet mot Khana Rhino Sanctuary där två jeepar stod och väntade på oss. Vi var alltså åtta personer i varje jeep = alla hade inte ”fönsterplats” vilket inte är det optimala när man ska titta på djur.

Vi såg ändå en hel del och på mycket nära håll. Såg bland annat en svart noshörning, zebror, giraffer, fyra vita noshörningar, greater kudos, tinboks, wilderbeasts och impalas.

Svart noshörning i närbild

Även noshörningsungar gillar att leka

Åkte sedan till campsiten som låg mitt i parken utan vare sig staket eller vakter. Vi undrade om det inte var farligt att tälta där men fick till svar att noshörningarna aldrig kom till campsiten.

Gamedrive i Khana Rhino Sanctuary

Fick potatismos och fiskburgare till middag och till det drack vi lite öl. I anslutning till campingplatsen fanns det duschar med varmvatten. Inte helt fel!

2012-10-16, till Maun
Tidig morgon som vanligt, upp klockan 5.00. Vi rev tälten, packade och sedan fick vi flingor och mjölk till frukost. Bilen fastnade i sanden och vi fick jobba hårt för att få loss den.

Vi åkte efter riktiga ökenvägar och det fanns inte mycket att se. Det var torra buskar, åsnor, kossor och getter men i övrigt väldigt dött. Vid 14-tiden var vi framme i Maun där vi åkte direkt till ett shoppingcenter och bunkrade vatten, öl och chips. Sedan åkte vi till campsiten där vi satte upp tälten innan vi fick lunch som bestod av mackor och sallad.

Tillbringade eftermiddagen vid poolen där vi drack lite öl. Packade sedan lite inför morgondagens tur ut i deltat. Kvällens middag var barbeque bestående av korv och mos. Avslutade kvällen med en öl vid lägerelden.

2012-10-17, Okavangodeltat
Upp 5.30 och åt frukost, flingor och mjölk i dag också. Efter att vi hade rivit tälten var det dags att dra ner allt vi skulle ha med oss ut i deltat till en motorbåt. Det var tält, liggunderlag, grill, kylbox och allt mellan himmel och jord. Vi lastade allt i båten och vid 7.30-tiden åkte vi iväg mot Mokoro-stationen dit vi kom fram efter ca 45 minuter. Nu skulle all packning över i små mokoros och vi också. Vi var två personer i varje mokoro när vi stakade iväg genom vassen i deltat. Det var en aning obekvämt men riktigt häftigt. Efter ca en timme i mokoron var vi framme på vår ö där vi skulle bo i natt. Det var fullt med elefantskit i och runt vårt läger.

Vi åkte mokoros i deltat

Upp med tälten och sedan korv och bröd till lunch. Det här med att sätta upp och riva tältet hade redan blivit en vana. Det var riktigt rymliga tält som var ruskigt enkla att sätta upp.

Fladdermus som bodde i vårt läger i deltat

Vår chaufför Louis (Wendy var inte med ut i deltat) som inte varit ute i deltat tidigare undrade om vi var sugna på att bada. Det fanns en badplats en bit bort och vi kände oss både svettiga och dammiga så vi hoppade raskt ner i vår mokoro för att åka till stranden. Vi badade ganska länge och det var riktigt skönt. Lite konstigt att man får bada här eftersom det finns alla möjligt farliga djur men ibland får man gilla läget.

Zebror som vi såg på vår vandring i deltat

15.30 var det dags för gamewalk. Även nu fick vi åka mokoro en bit för vi skulle till en annan ö än den vi bodde på. Vi gick i ca 1,5 timme och såg massor med elfanter, zebror, antiloper, wilderbeasts och en hel del fåglar. Vi var ruskigt nära riktigt stora elefanter som hade kunnat springa ner oss hur lätt som helst men vi överlevde den här gången också.

Elefant som vandrar runt i deltat

Till middag var det kycklinggryta och sedan var det ett gäng Polas som sjöng och dansade för oss. Vi drog Helan går och autraliensarna slog till med Walzing Matilda.

2012-10-18, Okavangodeltat
Upp tidigt som vanligt. Åkte mokoro till samma ö som igår för en ny gamewalk på ca en timme.Vi såg ungefär samma sorts djur som dagen innan. När vi åkte mokoro tillbaka till campingplatsen då dök det upp några flodhästar i vassen. Snacka om häftigt att sitta i en liten ”kanot” bredvid ett gäng med flodhästar.

Flodhäst som vi mötte i deltat

Därefter var det dags att packa ihop alla våra grejer och åka tillbaka till fastlandet. Det var mokoro till mokorostationen där vi bytte till motorbåt. Var tillbaka på Island Beach Resort vid 11-tiden och vi hann duscha innan vi servererades hamburgare i restaurangen

Baobao-träd vid poolen

Mot Planet Baobao dit vi kom fram vid 16-tiden. Vi satte upp tältet och sedan hoppade vi ner i poolen för att svalka oss. Tog ett par öl också för säkerhets skull.

I kväll fick vi fylld pumpa och kaka till kaffet. Nelson fyllde 36 år och då hade Wendy bakat en födelsedagskaka. Vi hann med en öl i baren innan det var dags att sova.

2012-10-19, Elephant Sands
Sovmorgon till 6.30. Hann med både kaffe och dagboksskrivande före frukost. I dag fick vi french toast och blev mätta för en gångs skull. Tillbringade förmiddagen vid poolen och efter lunch bar det av mot Elephant Sands som blev ett riktigt äventyr.

Söt liten elefant i Elephant Sands

Vid 14-tiden var vi framme vid lodgen där det var massor med elefanter, typ som på zoo. Dom pumpade upp vatten åt elefanterna några gånger varje dag och då kom stora hjordar med elfanter till lodgen för att dricka och bli fotograferade av oss turister. Vi skulle inte bo på på lodgen utan vi skulle campa ute i parken. Beställde öl att ta med till campen och sedan var det dags för gamedrive.  Vi såg förstås massor med elefanter men också bufflar, warthogs och lite annat smått och gott. Rätt var det var stannade bilarna och sade att nu var vi framme vid campen. Vi tittade på varandra och undrade om vi verkligen skulle tälta här. Det gick ju mängder med elefanter bara en liten bit från där vi stod. Men till slut fattade vi att vi skulle tälta här. Spännande värre!

Vårt läger

Elefanter med ett hörn av vårt tält i förgrunden

Vi satte upp tälten, inget regnskydd på för det var jättefint väder, och installerade oss. Lägerelden tändes och sedan satt vi runt elden med våra pannlampor och drack öl medan vi kollade in spindlar och en och annan skorpion som kröp runt bland oss. Så småningom var det dags att försöka sova och det gick bra en stund men sedan började det blåsa. Det var rena sandstormen ute och det blåste rakt in i tälten. Det var bara att gå ut och sätta på regnskydden och tur var väl det för det stod inte på förrän det började regna. Vi satt i vårt tält och höll i tältstängerna så att inte hela tältet skulle rasa ihop. Vi hörde lejon som röt en bit bort och det var faktiskt lite läskigt. Efter ett tag ville inte jag vara kvar i tältet längre utan jag kröp ut och satte mig vid lägerelden där det redan satt ett gäng. Dom lade på mer ved på brasan så att djuren skulle hålla sig borta. Det var några ”vakter” med oss men dom såg vi inte skymten av. Dom låg nog och sov i sitt tält.

Solnedgång i Elephant Sands

2012-10-20, mot Livingstone
Vid 5-tiden gick vi upp och packade ihop våra lortiga saker. Allt var grisigt, fuktigt och en del hade blåst sönder. Nu bar det av mot Livingstone. Vi åkte via Kasane mot Zambia. Att komma ut ur Botswana var inget problem men det tog desto längre tid att komma in i Zambia. Man åkte en bilfärja över floden till Zambia och där kunde inte Louis betala skatten för han som hade hand om den typen av ärenden hade gått på lunch. Vi fick vänta i ett par timmar och då passade vi på att äta lunch i form att mackor. Det var riktigt varmt och dammigt och vi var något trötta när vi äntligen fick åka in i Zambia.

Krokodil

Flodhast som tänker bli ren

Vi var framme vid Zambezi Waterfront ca 15.15 och hann precis med en dusch innan det var dags för en Booze-cruise på floden. Mat och öl ingick i priset så vi åt och drack medan vi spanade på krokodiler och flodhästar.

2012-10-21, Livingstone
Upp vid 7-tiden och åt lite flingor och sedan körde Louis oss till stan där vi växlade lite pengar. Tog sedan en taxi till gränsen mot Zaimbabwe för fallen skulle vara mycket finare från den sidan vid den här tiden på året. Vi gick över bron, från vilken man kunde hoppa bungy jump, och sedan var vi framme vid gränskontrollen. Visum till Zimbabwe för svenska medborgare kostade 30 USD per person och inträde till fallen kostade lika mycket. Vi kollade på fallen i några timmar och dom var verkligen häftiga trots att det var lågvatten. Åt varsin hamburgare på restaurangen vid fallen innan vi knatade tillbaka till Zambia.

Victoriafallen fotade från Zimbabwe-sidan

Apor vid Victoriafallen

På kvällen åt hela gänget, 16 personer, middag på en restaurang nere vid floden. Vi åt och drack en hel del och det blev faktiskt en hyfsat sen kväll den här gången.

2012-10-22, till Chobe
I dag gick vi upp ca 7.30 och vi tog det väldigt lugnt på förmiddagen. Många i gruppen var och badade vid fallen eller red elefant men vi gjorde så lite som möjligt, dvs softade ett par timmar. Vid 10-tiden hoppade vi in i bilen och åkte mot Botswana och det var faktiskt trassel vid gränsen igen. Den här gången var det en lastbil som hade kört fast varför bara en färja kunde köra mellan länderna.

Ännu en riktigt snygg elefant

Gäspande flodhäst

Vid 14-tiden kom vi fram till Chobe där vi satte upp tälten och sedan åt vi en tråkig pastalunch. Därefter var det dags för en 2,5 timmes River Cruise i parken. Det var jättefint och vi såg mängder med elfanter, flodhästar, bufflar, antiloper, krokodiler, warthogs, fåglar och riktigt häftiga vyer, speciellt vid solnedgången.

Elefanter som strax ska korsa floden

Krokodil som solar sig

Efter kryssningen var det en trist köttgryta som servererade till midag. Det regnade hela natten.

2012-10-23, till Francistown
I dag var det en tidig morgon, upp redan 4.45. Vi packade och åt frukost och sedan var det dags för gamedrive med jeepar. I dag såg vi elefanter, lejon, flodhästar, bufflar, mungos, giraffer, impalor, kudus, sköldpaddor, jakals, gamar, maraboustorkar och en hel del annat.

Lejonflock i Chobe

Impalorna är riktigt vackra

Vid 9.30-tiden var vi tillbaka på campen och då bar det av mot Francistown dit vi kom fram vid 16-tiden. Vi tältade på ett ställe som hette Woodlands. Till middag var det spagetti och köttfärssås som faktiskt var ganska ok. Godnatt ca 20.30.

Buffel

2012-10-24, mot Polokwane
Klockan ringde 5.30 för idag hade vi en lång resa framför oss. Vi skulle ta oss tillbaka till  Sydafrika men den här dagen blev en riktig katastof! Vi packade in oss i bilarna redan vid 7-snåret så att vi skulle komma fram i hyfsat tid men redan efter ca 2 timmars skumpande fick vi soppatorsk. Det var bara några kilometer till macken men bilen var en diesel och gillar inte att få tom tank. Louis fick lift till macken och kom snabbt tillbaka med en dunk med diesel. Vi applåderade när han kom med dunken med vi var lite tidigt ute för när han hade tankat då startade ändå inte bilen. Vi stod stilla vid vägkanten i nästan tre timmar innan det kom en tjej och hämtade upp oss. Wendy hade lyckats ragga upp ett ställe där vi kunde tillbringa ett par timmar…

Nu blev det inte ett par timmar utan vi blev fast mitt i ingenstans under hela dagen. Vi drack öl, spelade lite biljard, drack mera öl, fick massor med god mat på stället. Snacka om gott efter att ha stått ut med Wendys usla matlagning under så många dagar.

Ca 19.40 var äntligen bilen lagad men samtidigt kom en bil till från Sydafrika för att hämta oss. Helt plötsligt hade vi två bilar att åka med. Vi delade upp oss i bilarna, en med partysugna och en med oss som ville försöka sova.

Vid midnatt kom vi fram till Polakwane där vi skulle få bo i dubbelrum för det hade Wendy lovat oss. Nu visade det sig att det inte fanns några dubbelrum utan vi skulle bo i ett par jättestora rum allihopa. Vi lackade ur och det slutade med att vi satte upp tältet i stället.

2012-10-25, till Shalati
Även i dag var det tidig uppstigning och dagens mål var att vi skulle ta oss till Shalati. Efter vägen hämtade vi upp två personer och sju personer avslutade trippen i dag så nu var vi bara elva turister kvar ombord. Nu hade vi alltså gott om plats i den lilla bilen.

Lunch åt vi på stående fot vid ett köpcentrum där vi passade på att handla lite och växla lite pengar. Det var en lång resdag i dag och vi var väldigt trötta efter gårdagen. När vi kom fram då serverades vi en kanonmiddag av stället vi bodde på. Två dagar med bra mat, vilken lyx!  Vi fick till och med efterrätt för det var en i gruppen som fyllde år i dag också. Efter middagen var det sång- och dansuppvisning av ett gäng lokala förmågor.

2012-10-26, Kruger-parken
Efter en tidig frukost bar det av till en skola där vi fick gå runt och kika lite och hälsa på barnen. Sedan var det äntligen dags att åka in i Kruger-parken. Vi kom in i parken ganska långt norrut och vi åkte i ca 3 timmaer innan vi kom fram till Skukuza Rest Camp där vi skulle tälta i ett par nätter. Under dom tre timmarna såg vi en hel del djur. Bland annat lejon, giraffer, elefanter, flodhästar, impalas och krokodiler. Vi hann även med en enkel lunch bestående av mackor som vi intog på en rastplats. Här i Kruger får man inte gå ur bilen var man vill utan här är det säkerhet som gäller. Viss skillnad mot Botswana!

Vävarfågel som bygger bo

Stenbock

Vid 14-tiden var vi framme vid campen. Vi bokade genast en sunset gamedrive, en night gamedrive och en heldags gamedrive för nu skulle vi försöka se så mycket som möjligt. Tillbringade ungefär en timme vid poolen på eftermiddagen vilket inte var helt fel. 16.30 var det dags för sunset gamedrive då man åkte i stora bilar som tog ca 20 personer. Vi såg inte så mycket men lite lyckades vi i alla fall få syn på. Ett lejon som gick på vägen, några klippantiloper, vårtsvin och en hyena. Turen var alltså ingen riktig höjdare.

På kvällen blev vi serverade en riktigt god middag vilket nog var Louis förtjänst.

2012-10-27, Kruger-parken
Upp i ottan igen för klockan 6.00 blev vi hämtade av Kurt för en heldagssafari. Vi hyrde en egen bil för att få gott om utrymme att fota och filma. En egen bil för två personer kostade 1.900 rand. Det här blev en riktigt bra dag med massor av djur.

En av lejonhannarna som vilade sig vid vägen

Kurt hade sett tre lejonhannar när han åkte för att hämta upp oss så han körde järnet dit och vi höll tummarna för att dom var kvar och det var dom.  Alla tre låg väldigt nära vägen och vi kunde studera dom på riktigt nära håll. Fortsatte sedan gamedriven och vi hade världens tur för plötsligt stannade Kurt och sade att det var en leopard långt upp bland buskarna. Vi såg den inte men han sade att den fanns där. Vi stod stilla och väntade och efter ett tag såg vi leoparden på långt håll. Jag fotade allt vad jag orkade men det svårt att få bra bilder på det avståndet. Rätt var det var började leoparden röra på sig och den gick rakt mot vår bil. Den passerade precis bakom bilen som vi satt i och framför bilen som resten i gänget åkte i. Det blev alltså en del hyfsade foton till slut. Nu hade vi sett alla Big Five!

Leoparden som inte brydde sig ett dugg om oss

Leoparden som ville visa upp sig för oss

Vid lunchtid stannade vi på en rastplats och åt vår medhavda matsäck som bestod av sallad, frukt, mackor och lite annat smått och gott.

Mamma, pappa, barn

Giraff som stod som en stoppkloss mitt i vägen

Sedan åkte vi vidare i parken. Vi såg massor med elefanter, impalas, giraffer, bufflar, sköldpaddor, babianer, zebror, gnuer, flodhästar, kudus, dyngbaggar, vita noshörningar, mungos, schakaler, krokodiler och massor med fåglar. Kurt var en superbra guide och han berättade massor för oss om djuren och parken. När det var dags att börja åka tillbaka mot campen då kom det en lejonhona med tre ungar emot oss på vägen. Dom passerade ett par meter från vår bil och det var hur häftigt som helst.

Lejonhonan med sina tre ungar i olika storlekar

Lejonunge i Kruger

Vid 15.30-tiden var turen slut och vi hade gärna åkt runt i ett par timmar till. På campen bytte vi lite kort med en norrman i gruppen och sedan tog vi en varm dusch.

I kväll åt vi inte middag ihop med resten av gruppen utan vi gick på restaurang. Vi åt varsin huvudrätt, drack varsin öl och åt våffla med glass till efterrätt. Hela kalaset gick på ca 250 rand inklusive dricks.

20.00 var det dags för nattsafari vilken vi hade kunnat klara oss utan. Vi såg inte mycket trots att vi hade starka lampor att lysa med. Ganska bortkastad tur!

2012-10-28, mot Johannesburg
Ännu en tidig morgon. Redan vid 7-tiden rullade vi iväg. Louis undrade om vi ville ta en sväng genom parken innan vi styrde mot Johannesburg och det ville vi förstås. Vi hade tur igen! Det kom två hyenor och gick på vägen och även dom passerade bara ett par meter från vår bil. Såg också elefanter, bufflar och impalas innan vildhundarna dök upp på vägen framför oss. Jag hade aldrig sett vildhundar förut så det här var verkligen en bonus. Tyvärr fick jag inte några bra kort på hundarna för det svårt att fota från bilen, nu satt vi ju inte i en öppen bil.

Hyena som vill vara med på bild

Vildhundarna sprang mitt på vägen

Lunchstopp efter vägen och vid 14-tiden blev vi avsläppta på flygplatsen. Vi tog en taxi till Sunrock Guesthouse som var ett riktigt trevligt ställe. Åt middag på Sunrock vid 19-tiden och sedan var det godnatt.

2012-10-29, mot Stockholm
Gick upp vid 7.30-tiden och åt frukost som ingick i rumspriset. Vi fick behålla rummet till 14.00 trots att vi egentligen skulle checka ut mycket tidigare.  Passade på att skriva dagbok, sortera foton, skriva lite vykort och slappa lite. Tog sedan en promenad till Mc Donalds där vi åt varsin hamburgar-meny som smakade precis som hemma.

Sedan var det dags att åka till flygplatsen där vi shoppade lite grann innan det var dags att gå ombord på A380-kärran mot Frankfurt. Flygresan gick smidigt och innan vi visste ordet av var det dags att kliva på planet i Frankfurt för att göra det sista skuttet till Stockholm. Hämtade ut bilen och åkte hem och sov.

Det här var den sista resan ihop med min exman för vi skilde oss strax efter att vi kom hem. Det visade sig nämligen att han var den otrogna typen som inte drog sig för att hoppa i säng med vilka äckel som helst utan en tanke på vilka följder ett sådant beteende kan leda till. Men jag kommer inte att sluta resa, har redan bokat in en resa till i november och i maj blir det troligen en kortare tripp till medelhavet för lite sol, bad och värme.

Här kommer lite fler bilder från resan

Vi såg en hel del djur på vår vandring

Zebror

Zebra i närbild

Zebror och några gnuer som vilar sig

Warthog som försöker se farlig ut

Spanande schakal

Oryx-antilop

Örn som spanar efter byte

En söt liten ödla

Vit noshörning med liten unge

Svart noshörning

Svart noshörning, den ovanliga sorten

Vit noshörning, den vanligaste sorten

Näckrosor i deltat

Impalor

Impalor som stångas

Impalaantiloper i närbild

Hyena som gick bara ett par meter från vår bil

Trött hyena

Gnuer

Giraff som stickar upp halsen bland träden

Giraff

Gamträd

Gam i motljus

En flygfärdig gam

Färgglad liten fågel

Elefanthanne som korsar vägen

Elefant som gräver efter vatten