St Petersburg, augusti 2012

Vi hade länge pratat om att ta en weekend-resa till St Petersburg och nu gjorde vi äntligen slag i saken.

2012-08-02, till St Petersburg
Vi hade ett par veckors semester som vi inte hade några större planer för och nå´t måste man ju hitta på när man är ledig. Bokade en helgresa till St Petersburg med Iventus Travel inklusive ett gäng utflykter. Flyget avgick 09.25 från Arlanda varför det blev till att gå upp ganska tidigt på morgonen. Tog bilen till Arlanda och parkerade på Benstocken som vanligt. Checkade in, shoppade lite och sedan satte vi oss i baren och drack varsin öl. I baren träffade vi på ett par gamla kompisar till mitt ex som var på väg till Nice. Världen är bra liten i bland…

Planet lyfte i tid och flygningen med Rossiya Airlines tog lite drygt en timme. Servicen ombord var bra och vi serverades både kaffe, macka, juice och läsk. Efter att piloten gjort en ganska hård landning gick vi raka vägen till passkontrollen där våra pass granskades ordentligt av ett par sura damer. Formaliteterna på flygplatsen gick faktiskt mycket fortare än vad vi räknat med och så fort vi passerat tullgubbarna såg vi Olga från Iventus Travel. Hon visade oss vägen till bussen som skulle köra oss till Hotel Moscow där vi skulle tillbringa dom närmaste nätterna. Hotel Moscow är nog det största hotell som vi någonsin bott på. Det är bara åtta våningar högt men fruktansvärt långt och har ca 1.000 rum. Vi installerade oss raskt i rum 5011 som låg i ena änden av hotellet, om vi åkte upp med hissarna vid receptionen då var det ca 250 meter hotellkorridor att avverka innan vi kom fram till vårt rum.

Uppståndelsekyrkan var riktigt häftig när solen sken på kupolerna

Huvudgatan i St Petersburg heter Nevskiy Prospekt (som är fem kilometer lång) och den gick precis utanför hotellet så det var inte speciellt svårt att hitta hem. Vi följde gatan mot centrum som var mycket längre bort från hotellet än vad vi trodde. Vi gick i ganska lugnt tempo och det tog nog ca 1,5 timme innan vi kom fram till Uppståndelsekyrkan med dom fina lökkupolerna. Solen sken och vi fick några riktigt fina kort på kyrkan med kanalen i förgrunden. Men nu var vi törstiga och vi hittade ett litet ställe med sittplatser utomhus som sålde öl. Satt och vilade fötterna ett tag och sedan vandrade vi vidare upp till Eremitaget och sedan över bron Dvortsovyj Most där vi tittade på Rostrakolonnerna innan vi vandrade vidare efter vattnet förbi Konstkammaren och Vetenskapsakademien. Fortsatte över bron Lejtenanta Simidta och där låg det en båt som man kunde fika på. Vi slog till med varsin Latte och macka i solen ute på däck.

En av de två Rostrakolonnerna som står framför Maritimmuseet

Vi började bli lite trötta i fötterna men vi vandrade vidare till Isakskatedralen som är en av dom största kupolkatedralerna i världen. Tyvärr kunde vi inte gå in och titta hur den såg ut invändigt för klockan var för mycket, den stängde kl 17.00. Gick i stället och tog Metron tillbaka till hotellet. Det kostade 27 rubel att åka tunnelbana, ca 7 kronor, och den gick med 2-3 minuters mellanrum. Det var två stationer till vårt hotell och det gick på nolltid trots att plattformarna låg väldigt långt ner i underjorden och det tog en stund att åka rulltrappa ner och upp.

En av sfinxerna framför Konstakademien

Isakskatedralen är en av världens största katedraler

Vilade en stund på rummet och sedan gick vi ut för att äta middag. Vi var ganska hungriga och trötta varför vi valde att äta på en restaurang som låg precis utanför hotellet. Åt grillad kyckling med pommes och pepparsås + varsin stor rysk öl. Priset var överkomligt och maten riktigt god. Tänkte avsluta kvällen på någon bar i närheten men vi hittade ingen som såg mysig ut. Hamnade i stället på en vinbar där vi drack varsin god rysk öl innan det var dags att säga godnatt.

2012-08-03, St Petersburg
Gick upp vid 8-tiden och åt frukost i den enorma frukostmatsalen. Det var självplock och inte det allra bästa utbudet men det fanns tillräckligt för att vi skulle kunna äta oss mätta.

Smolnyj-klostret i motljus

Klockan 9.30 kom Olga och hämtade oss med en liten minibuss, det var dags för stadsrundtur. Enligt Olga finns det inte speciellt många sevärdheter i St Petersburg men dom som finns är väldigt fina. Vi började med ett par korta fotostopp vid Smolnyjklostret, Ryska museét, Nikolajkatedralen, Peter den stores stuga och kryssaren Aurora.

Nikolajkatedralen

Ryska Museet tittade vi bara på från utsidan

Sedan blev det liter repris från gårdagen. Vi stannade till vid Uppståndelsekyrkan, Rostrakolonnerna och Isakskatedralen innan det var dags för en 4-rätters lunch (hyfsad rysk mat).

Eremitagets huvudingång från Palatstorget

Efter lunchen kördes vi till Eremitaget där vi tillbringade ca 2,5 timme. Eremitaget är ett av världens mest berömda museer och består av ett antal byggnader av vilka den mest imponerande är Vinterpalatser. Vi tittade bland annat på Vinterpalatsets praktgemak, paviljongen, massor med tavlor målade av Picasso, Monet, Leonardo da Vinci m.fl berömda konstnärer.

Eremitaget fotat från andra sidan floden Neva

Nu var klockan 16.30 och stadsrundturen var slut. Olga sade att nu hade vi fritid! Vi åkte inte med tillbaka till hotellet utan vi valde att stanna kvar uppe vid centrum där vi satte oss och drack lite öl i solen. Sedan var det dags för en ny promenad på egen hand.

Vi bestämde oss för att gå mot Peter-Pauls-fästningen på andra sidan floden Neva. Det var bara att traska över broarna Dvortsovyj Most och Birzjevoj Most för att sedan följa badstranden tills vi kom till en av ingångarna till fästningen. Vi gick in i katedralen och kikade på sarkofagerna där ett antal gamla tsarer ligger begravda. Dom höll tyvärr på och restaurerade både insidan och utsidan av katedralen vilket gjorde att den inte riktigt visade sig från sin bästa sida.

Peter-Pauls-katedralen fotad från bron Dvortsovyj Most

Dags att ta sig tillbaka till hotellet! Vi visste inte att det fanns en Metro-station ganska nära katedralen varför vi började gå. Nu gick vi över ännu en bro som hette Troitskij Most och sedan fortsatte vi mot Uppståndelsekyrkan och därifrån mot Nevskiy Prospekt varifrån vi tog Metron.

Bron Troitskij Most med ett gäng soldyrkare i förgrunden

På hotellet hann vi med en kort vila och lite whisky innan det var dags att gå ut och äta middag. Metron två stationer och sedan försökte vi hitta en restaurang som både såg trevlig ut och hade sittplatser utomhus. Det var fullt på alla uteserveringar och det slutade med att vi gick in på en engelsk pub och åt fish & chips, sallad och öl. Inte direkt någon gourmetmiddag men maten var riktigt god och dessutom billig. Vandrade hemåt och letade efter ett ställe att ta en öl/drink på. Vi satte oss på en liten uteservering, men efter att ingen servitör brytt sig om oss efter 15-20 minuter drog vi vidare. Servicen på restauranger håller fortfarande öststats-nivå, d.v.s. obefintlig. Till slut hittade vi ett café där vi tog varsin drink innan vi tog sista tunnelbanan tillbaka till hotellet lite efter midnatt.

2012-08-04, St Petersburg
Frukost vid 8.30-tiden och klockan 10.00 kom Olga och hämtade oss. I dag skulle vi åka till Peterhof, Peter den stores sommarpalats, och titta på fontäner. I dag var det mulet och regn i luften och vi packade ner både regnjackor och paraplyer innan det bar av. Buss till Eremitaget där vi gick ombord på båten som skulle ta oss till Peterhof. Vi hann inte mer än ombord på båten förrän det började regna men vi hade tur i oturen. När vi kom fram då duggade det bara lite lätt och efter en stund slutade det helt att regna.

Peter den stores Sommarpalats med den stora kaskaden i förgrunden

Vi vandrade omkring i parken i ett par timmar och tittade på palatset med den stora kaskaden framför. Kollade även på ett gäng andra fontäner t.ex de romerska fontänerna, Adam & Eva-fontänerna och Pyramiden.

Den snurrande solfontänen vid Peter den stores sommarpalats

Sedan var det dags för 4-rätters-lunch igen på ett ställe som Olga jämförde med Skansen. Vi kunde inte riktigt hålla med om det för restaurangen låg i ett område där dom hade byggt upp ett gäng med nya hus i gammal stil.

När vi hade ätit då var det ungefär en timmes bussresa tillbaka till hotellet. Efter en kort vila var det dags att utforska Metron. Dom äldsta stationerna efter linjen M1 invigdes 1955 och dom stationerna är riktiga turistattraktioner med mycket marmor, pelare, statyer och kandelabrar.

Pelare och takkronor i en av tunnelbanestationerna

En av dom häftiga tunnelbanestationerna efter linjen M1

På kvällen åkte vi upp till gatan Vladimirskiy Prospekt för vi hade läst att det skulle finnas en del hyfsade restauranger där uppe. Vi hittade ett italienskt ställe som serverade både pasta, hamburgare och god öl. Tog en sista öl på en restaurang nära hotellet strax före midnatt.

2012-08-05, St Petersburg
Gick upp vid 8-tiden som vanligt. Åt frukost och sedan var det dags att packa det sista. Klockan 10.00 skulle Olga komma och hämta oss och då skulle vi vara utcheckade och klara.

Katarinapalatsets kupoler

Vi checkade ut och vid 9.45-tiden var vi redo för avfärd mot Tsarskoje Selo eller Katarinapalatset som det också kallas. Klockan blev 10.00 men ingen Olga i sikte. En kvart senare hade hon fortfarande inte dykt upp och då gick vi till receptionen och frågade om dom visste nå´t om vår guide. Dom sade att Olga hade ringt och att hon var minst 40 minuter sen. Vid 11-tiden kom hon springande med andan i halsen. Hon ursäktade sig och sade att det var hennes fel att hon var sen men hon berättade inte vad som hade hänt. Vi tror att hon hade varit ute och partat kvällen innan för hon hade ny frisyr och ny färg på nagellacket…

In i bussen och efter ungefär en timme var vi framme vid Katarinapalatset. Vi guidades runt i rum med massor av förgyllda sniderier, speglar, gamla möbler och takmålningar. Ett av rummen, Bärnstensrummet, har väggpaneler av bärnsten och där var det strängt förbjudet att fotografera. Hela palatset är restaurerat eftersom tyskarna plundrade och brände ned det mesta av det under kriget.

Fortsatte sedan ut i trädgården där vi började med att gå ner till ett hus som kallades Grottan. Där fick vi höra ett gäng ryssar som sjöng så det ekade. Efter en sista liten rundtur i trädgården var det dags att gå till bussen för avfärd mot dagens lunchrestaurang och ännu en 4-rätters-lunch. I dag slog vi till med varsin stor öl till maten, dessutom ingick det vodka till vår sista lunch.

Det är svårt att se att Katarinapalatset förstördes under kriget

Vi var 10 personer med på dagens tur och vi bestämde oss för att samla ihop lite pengar till Olga, hoppas hon satsar på att köpa en ny väckarklocka…. Efter lunchen bar det av mot flygplatsen. Vår flight skulle lyfta 18.30 men vi blev avsläppta vid flygplatsen redan kl 15.00 och incheckningen för vår flight öppnade inte förrän 16.30. Vi fick alltså sitta och vänta i 1,5 timme innan vi ens kunde checka in. Iventus Travel borde nog fundera på att planera om den sista dagen. Varför inte tillbringa längre tid vid Katarinapalatset i stället för att sitta på flygplatsen och hänga?

Vi hade lite rubel kvar men dom lyckades vi göra av med i taxfree-butiken och i det lilla fiket som fanns vid vår gate. Planet lyfte i tid och vi landade på Arlanda innan vi lyfte från S:t Petersburg. Så kan det bli när flygtiden är drygt en timme och klockan flyttas tillbaka 2 timmar. Tack vare det hann vi hem till det var dags för Usain Bolt att springa semifinal 100 meter i OS.

S:t Petersburg var en riktigt trevlig stad att tillbringa en weekend i. Det fanns en hel del att se och staden var ganska fin med mycket vatten och vackra hus. Om du inte varit där än då kanske det är dags nu.