Cypern, Augusti 2011

19-27 augusti, Agia Napa (Cypern)
Ingen av oss hade varit på Cypern tidigare och vi råkade hitta en resa dit med Fritidsresor till ett jättebra pris. Det var bara att slå till!

Vi lyfte ganska sent på kvällen och landade mitt i natten, närmare bestämt ca 23.45. Bussen stod och väntade på oss och vi hoppade in och satte oss och där fick vi sitta… Det var ett helt gäng med väskor som inte hade kommit med planet från Arlanda och alla som saknade sitt bagage var tvungna att fylla i en massa papper och vi fick vänta.

Till slut kunde vi lämna flygplatsen och åka mot Agia Napa. Vårt hotell var bland det sista så resan tog en bra stund och vi checkade in först runt 2-tiden på morgonen. Hotellet vi bodde på hette Limanaki Beach Resort som har ett väldigt bra läge enligt oss. Nära till stranden och nära till huvudgatan med massor med restauranger och barer.

Vi fick ett riktigt bra rum, ganska högt upp, med balkong varifrån vi hade utsikt över poolområdet. Frukost ingick i priset och den var helt ok. Inget större fel på hotellet alltså.

Vissa hade stringbadbyxor på sig

Dagarna tillbringade vi på stranden där vi läste ett antal böcker, badade och kollade på folk. Vi höll till ganska långt bort efter stranden där både stranden och vattnet var mycket finare än närmast vårt hotell. Det fanns flera lunchställen där man kunde äta lunch, många mackor blev det. När det gäller folk så är det bara att konstatera att ryska tjejer alltid ska fotas i strandkanten i de mest utstuderade poser samt att det fortfarande finns killar med string-badbyxor…

Sena eftermiddagar tillbringade vi vid hotellets pool. Det var ganska skönt att avsluta dagarna med ett dopp i lite svalare vatten som inte var salt. Dessutom sålde dom öl till bra pris i poolbaren.

Vädret kunde vi inte klaga på! Det var strålande sol hela veckan, inte ett moln på himlen, och i vattnet var det jättevarmt och skönt. Runt 32-35 grader i luften och 27-28 grader i vattnet var inte helt fel. Någon kväll var det t.o.m. nästan 30 grader vid midnatt.

På kvällarna provade vi ett antal olika restauranger och många serverade riktigt god mat. Tidigt på kvällen var det Happy Hour på många ställen och då kunde man få en Strawberry Daiquiri eller något annat gott för ca 3-4 euro.

Vi som inte är några unga partyprissar längre gick nog och lade oss innnan det riktiga partyt startade. En kväll efter middagen gick vi upp och tittade på det bartäta området där det festas friskt hela nätterna. När vi var där då var hela området i princip öde, festen hade inte startat ännu. Men som sagt, för oss räckte det att vara ute till midnatt eller så.

Moské i Famagusta

Det blev en dagsutflykt med Fritidsresor till den turkcypriotiska sidan, Famagusta med badstopp. Turen var helt ok men det var faktiskt inte så mycket att se i Famagusta men vi kikade in i en moské, kollade på utsikten från stadsmuren och smaskade i oss varsin glass. Åkte sedan ner till stranden som ligger precis nedanför en del av den utbombade delen av Famagusta. Här fick man inte fotografera och man fick bara vara på en liten del av stranden.

Ett par minus med turen var att den dels var ganska oorganiserad. Listorna med vilka som skulle åka med var inte kompletta varför vi missade att hämta upp några som skulle med på turen. Dom fick ta en taxi till gränsen där vi fick vänta in dom. Badstoppet var mycket kortare än vad som utlovats. Man hann i princip ta ett dopp, äta en macka och sedan var det dags att byta om och hoppa in i bussen igen. I det stora hela var det ändå en trevlig tur och det var intressant att se lite av den sidan av ön också. Priserna var mycket lägre än i Agia Napa men så var det nog ganska mycket fattigare där också.

Stranden i Famagusta där man inte fick fotografera. Utbombade hotell i bakgrunden.

Veckans största missöde stod faktiskt hotellet för. Det var andra kvällen på stället och vi hade varit ute och tagit varsin drink och ätit middag. När vi kom tillbaka till hotellet vid midnatt då satt nattportiern i receptionen. Det var en gammal gråhårig gubbe som visade sig vara väldigt sur. Vi bad om nyckeln till vårt rum men han hittade den inte, vårt nyckelfack var tomt. Eftersom vi hade lämnat in nyckeln innan vi gick ut så visste vi att den måste finnas i receptionen men det ansåg inte han. Han frågade oss var vi hade ätit middag någonstans och anklagade oss sedan för att ha slarvat bort nyckeln. Vi blev upprörda och sade att vi ville upp på vårt rum. Om nyckeln var borta då kunde ju någon ha tagit den och använt den för att tömma vårt rum på värdesaker. En tjej tog med sig huvudnyckeln och öppnade åt oss, alla våra saker var kvar 🙂

Vad skulle vi göra nu? Nyckeln borta, ingen kedja på insidan av dörren varför nyckeltjuven skulle kunna ta sig in när vi låg och sov. Vi ringde Fritidsresors akutnummer och berättade vad som hänt. Dom i sin tur kontaktade hotellet och vi fick byta rum mitt i natten. Roligare kan man ju ha det…

Nästa morgon frågade vi tjejerna i receptionen om dom hade hört om nattens trassel men det hade dom inte. Vi berättade vad som hänt och dom lovade att leta efter nyckeln medan vi åt frukost. När vi ätit klart då hade nyckeln hittats, den hade legat i fel nyckelfack. Vi flyttade raskt tillbaka till vårt första rum eftersom det hade mycket bättre balkong.

Vi berättade förstås för tjejen som var boss på hotellet om att nattportiern i princip hade vägrat lyssna på oss på natten och dessutom anklagat oss för att ha slarvat bort nyckeln. Detta resulterade i att det stod en flaska vin, en flaska vatten och ett gäng med snittar på vårt rum när vi kom tillbaka till rummet på eftermiddagen. Nästa kväll stod det vatten och ett gäng olika sorters chokladkakor på rummet. Sista dagen fick vi behålla rummet hela dagen utan att betala något extra för det.

I det stora hela var det en bra vecka. Agia Napa kan rekommenderas om man vill ha sol, bad, bra restauranger och barer. Åtminstone den här tiden på året när det inte är riktig högsäsong och det är lite halvlugnt i byn. Ingen trängsel på stranden, lätt att få bord på i princip vilken restaurang som helst och inte alltför mycket liv på nätterna. Alltså precis lagom för oss medelålders 🙂

Flyget hem gick vid 1-tiden på natten och lite efter 4 på morgonen landade vi solbrända och trötta på Arlanda.