Barcelona, april 2011

Helgresa till Barcelona för att få uppleva den spanska kulturen, lite värme och bra fotboll.

22 april, till Barcelona
Klockan ringde redan vid 3-tiden på morgonen, det är priset man får betala för att flyga lågpris/charter-plan (Spanair). Tog bilen till Benstockens långtidsparkering och checkade in i god tid. Efter en dyr, men god, frukost på Arlanda lyfte vi strax före 07.00. Exet somnade direkt (vilket är ovanligt på flyg) och sov nästan hela resan, men jag hade svårare för att få tiden att gå.

3,5 timmar senare landade vi i Barcelona och tog flygbussen in till centrum, Plaza Catalunya. Vi gick nedför La rambla till vårt hotell, Hotel Rialto, som låg på en sidogata ungefär halvvägs ned. Hotellet var verkligen prisvärt och hade ett suveränt läge. Efter incheckningen vandrade vi sakta genom ”gamla stan” (Barri Gotic) upp till turistinformationen vid Plaza Catalunya för att se om vi kunde köpa fotbollsbiljetter till FC Barcelonas hemmamatch i morgon. De hade inga biljetter, men sa att de sålde ute vid Camp Nou. Vi köpte ett 48 timmars-tunnelbanekort och åkte till arenan för att köpa biljetter… Där biljettförsäljningen förstås hade stängt för dagen eftersom det var helg (långfredag), så det vara bara att vända tillbaka igen.

Lullade omkring ytterligare någon timme eller så för att insupa atmosfären, kolla på folk, ta en öl på en bar, mm. Efter en dusch på hotellet och nya kläder var det dags för middag. Vi hade sett en restaurang på gatan utanför hotellet som såg trevlig ut. Vi tog in en flaska Rioja-vin och kötträtter, tyvärr var både vinet och maten ganska medelmåttiga. Efter en tidig morgon och sen middag (i Spanien äter man middag sent, någon gång efter klockan 21) var det dags att dra sig tillbaka till hotellet.

23 april, Barcelona
Tog en liten sovmorgon och åt frukost sent. Det var kaos i frukostmatsalen och köer till det mesta, men till slut fick vi i oss en ganska god frukost. Vi tog tunnelbanan ut till Camp Nou igen och den här gången var biljettförsäljningen öppen, men det var enorma köer… Istället valde vi att köpa biljetter av en svarta börs-haj och efter lite pysslande så fick han faktiskt ihop två biljetter som var bredvid varandra, det är inte billigt att gå på fotboll i Barcelona och det blir inte billigare av att köpa svarta biljetter. Ett gott råd: boka och köp Barcelona-biljetter i förväg via Internet.

Åkte tillbaka till hotellet för att lämna biljetterna och sedan var det dags för att utforska de centrala delarna till fots. Vi gick ramblan, irrade runt i gränderna i gamla stan, tog lite tapas med lite god dricka på ett hål i väggen, irrade omkring ännu mer i gränderna, tog ännu lite mer tapas och öl, mm. Avslutade eftermiddagen på en uteservering på det stora torget Placa Real där vi satt i en timme eller så och njöt av solen och kall öl. Vi åt säkert lunch/middag någonstans längs vägen, men det är glömt nu.

Vid 17-18-tiden var det dags att gå till hotellet för att duscha och byta om inför kvällens fotbollsmatch. Vi tog tunnelbanan till arenan och gick några kilometer för att komma fram till vårt insläpp. Det var mycket folk som skulle in, men det gick förvånansvärt smidigt och snabbt att ta sig in. Det var ”Lovers Day” i Barcelona så jag fick en ros av biljettkontrollören. Platserna vi köpt visade sig ligga högst upp på en kortsidan så det vara bara att traska uppför många trappor. Väl på plats så såg man arenan och planen bra, även fast det var väldigt högt upp. Matchen mot Osasuna var väl ingen höjdarmatch som Barcelona vann med 2-0 efter viss möda. Målskyttar var Villa och Messi och vi var drygt 70.000 som såg på.

Camp Nou sett ur fågelperspektiv

Tog tunnelbanan tillbaka och hoppade av längst ned på Ramblan (nere vid hamnen).  Klockan var väl runt 23-tiden så vi gick in i gränderna på jakt efter en bar. Vi hittade en långsmal bar med blandad publik och där provade vi på lite drinkar. Vid 1-tiden var det dags att vandra hemåt för lite sömn.

24 april, Barcelona

Annorlunda bro i Parc Güell

Sovmorgon idag också och lika mycket kaos vid frukosten. Dagen skulle gå i Gaudis tecken så vi började med att ta tunnelbanan upp till Parc Güell för att titta på hans annorlunda hus, broar och skulpturer. Det var väldigt mycket folk i parken som passade på att njuta av solen lika mycket som av konsten. Åt lunch på en uteservering i närheten och fick efter en lång väntan in sallad resp pasta.

Mosaiködla i Parc Güell

Tog tunnelbanan ned till den ofullbordade katedralen La Sagrada Familia. Kön för att komma in gick nästan runt halva kyrkan, men vi ställde oss ändå i den för vi ville se insidan. Kön rörde sig faktiskt ganska snabbt och efter 30 minuter var vi inne. Man kan väl säga att katedralen var lika underlig och ganska häftig inuti som utanpå. Vi gick också runt utanför för att ta lite foton.

Baksidan på La Sagrada Familia

Framsidan på La Sagrada Familia

Styrde sedan våra steg ned mot centrum och passade på att gå förbi tre av Gaudis hus på vägen. Det syns ganska tydligt vilka hus han har ritat, de liknar inte några andra hus i världen…

Ett av Gaudis berömda hus

Vi gick hela vägen ned till hamnen, via en sväng in i Parc de la Ciutadella. I hamnen åt vi lunch i solen på en uteservering innan vi fortsatte att strosa omkring och titta på båtar, bland annat.

Fontän i Parc de la Ciutadella

Avslutade även denna eftermiddag på uteserveringen på det stora torget Placa Real där vi satt en dryg timme. Fötterna var ganska slut, solen varm och ölen kall, så vem hade bråttom därifrån.

Eftersom det var vår sista kväll i Barcelona så ville vi få lite bra mat, så efter dusch och ombyte så gick vi till ett stekhus på en bakgata. Vi beställde även här in en flaska Rioja + varsina kötträtter, men även det här visade sig vara en turistfälle med ganska medelmåttig mat till hyfsat dyra priser. Nästa gång vi åker till Barcelona ska vi nog försöka äta på lite finare ställen och som ligger i området bakom hamnen, där ska det tydligen finnas hyfsade restauranger.
Vi avslutade kvällen med att gå ned mot hamnen till ”bargatan” som vi var på igår. Den här gången provade vi drinkar på en annan bar och avslutade kvällen redan strax efter midnatt…

25 april, till Stockholm
Väckning lite tidigare idag och då var frukostmatsalen inte lika kaotisk. Packade ihop det sista, checkade ut och gick upp till Plaza Catalunya för att ta flygbussen. Spanair-planet lyfte ca 11.30 och de hade lyckats trycka in extremt många säten i det, vilket gjorde att benutrymmet i stort sett var obefintligt. Hemresan var långt ifrån bekväm, troligtvis det trängsta plan vi någonsin flugit i (och då har vi ändå flugit en hel del olika plan/flygbolag…).