Laos/Thailand, mars 2011

Under våra resor i Asien så hade vi av någon anledning missat Laos, så vi beslutade oss för att åka dit och samtidigt passa på och ta en sväng in till norra Thailand. Vi brukar ha tur med både väder och vad vi får se på våra resor, men den är resan var väl (delvis) undantaget som bekräftar regeln.

4 mars, till Laos (via Bangkok)
Vi fick börja med en sovmorgon eftersom planet gick först på eftermiddagen. Vi fick skjuts till Arlanda. Det var ganska lång kö till incheckningen trots att vi var ute i god tid, men till slut kom in bakom säkerhetskontrollen. Handlade lite Tax Free, tog en macka och kaffe samt en öl innan Thai Airways lyfte mot Bangkok klockan 14.00 (ca).

Planen är fortfarande de gamla Jumbo-planen utan egna TV-skärmar (ska ersättas med nya plan våren 2012), men benutrymmet i ekonomiklass är bland det bästa av alla flygbolag. Vi åt och drack gott, pratade lite skit med andra passagerare, spelade spel/såg på film på vår egna PC och lyckades t.o.m. sova någon/några timmar och vips så var vi framme i Bangkok (runt 05.30).

5 mars, till Laos (Vientiane)
Tyvärr hade Thai ställt in morgonflyget från Bangkok till Vientiane så vi fick vänta mer än sex timmar på den nya flygplatsen. Vi tog en fika, kollade runt lite och hittade till slut ett par ganska sköna fåtöljer i ett avlägset hörn där vi vilade ett par timmar innan det var dags att ta flyget till Laos. Nästa plan lyfte mot Vientiane 11.50 och kom fram en timme senare. Köpte visum på plats för 31 USD/person och fick då veta att det krävdes foto. Något vi väl borde ha kollat upp innan resan, men det löste sig till slut. Exet hade ett foto av mig i plånboken och även fast vi inte hade något foto av exet så fick vi visum.

Väskorna kom snabbt och innan vi drog in till stan så tog vi ut 2 miljoner KIP (ca 1.400 kr) i flygplatsens enda ATM. Vi tog taxi till Intha Hotel som vi förbokat hemifrån (40 USD/natt), ett hotell som visade sig vara riktigt bra och låg perfekt. Eftersom det varit en lång dag/natt utan så värst mycket sömn passade vi på att sova ett par timmar direkt, vi somnade ovaggade.

Sedan var det dags att börja utforska landet och staden. Solen sken och det var nästan 40 grader varmt, en skön omställning eftersom vi lämnade ett vintrigt Stockholm med snö och minusgrader. Vi började med att ta varsin stor (65 cl) LaoBeer på Full Moon Café, den kalla ölen smakade gott och kostade 12.000 KIP (8-9 kr). Sedan lullade vi runt i staden, fotade lite och försökte lära oss hitta i staden. Det visade sig vara en väldigt liten stad, där det mesta av sevärdheterna och barer/restauranger låg inom en handfull kvarter.

Middagen valde vi att äta på Banlao Beer Garden och passade på att beställa Laos två nationalrätter, Papayasallad och Laap med kyckling. Vi kompletterade med en tredje maträtt, biff med oystersås och sköljde ned den (delvis) starka maten med tre stora LaoBeer. Notan gick på 100.000 KIP (ca 70 kr). Det är inte dyrt att leva i Laos…

Det blev en tidig kväll eftersom vi fortfarande var trötta efter flygresan, så vid 21-tiden var det godnatt.

6 mars, Vientiane
Vaknade 09.00 efter att ha sovit i tolv timmar, nu kändes det som att vi var ikapp med tidsomställningen.
Åt frukost några kvarter från hotellet på Full Moon Café där en ”American breakfast” med scrambled eggs, te och toast med marmelad gick på 28.000 KIP.

Utsövda och nu också mätta började vi vår första (av många denna resa) tempeltur. Under klarblå himmel och i tryckande värme (ca 40 grader) började vi utforska de sevärdheter som Vientiane hade att erbjuda.
Vi gick ned till Mekongfloden till en fontän där en gigantisk staty av någon militär stod och spanade över floden. Den fanns inte med i vår karta eller LP så vi har ingen aning om vem det var, men han fotograferades friskt av mängder av Laos-människor så det var tydligen en ”kändis”. Det var inte bara statyn som de fotade, även vi fick vara med på en hel del foton. De modigaste kom fram till oss och frågade om vi vill vara med på bild tillsammans med dem, men många tog foton i smyg. Det är tydligt att långa, vita, blonda västerlänningar fortfarande är något främmande och speciellt för många i Laos.

Victory Monument i Vientianne

Vandringen genom stan fortsatte upp till Ho Phakeo museum, en museum som såg ut som ett gammalt tempel. Drog vidare till Victory Monument som låg en bra bit bort, vi gick ganska långsamt i värmen och drack mängder av vatten. Här var det fullt av folk eftersom det var söndag och ganska kul att bara titta på folklivet ett tag. Vi passade på att klättra upp till toppen av monumentet för att få en överblick av stan, men det kanske inte var värt mödan i värmen…

Avslutningsvis gick vi vidare mot det sista och finaste av tempelområdena för att se det gyllene templet Pha That Luang. Vägen dit var lång så vi passade på att smita in på ett Café för att ta en kall dryck och svalka oss. Det här templet var riktigt fint att titta på och även de omkringliggande byggnaderna var värda en extra titt.  När vi skulle tillbaka till ”centrum” så tog vi en tuk-tuk som körde oss till Presidentpalatset för 20.000 KIP. Nu märkte vi hur långt vi faktiskt hade gått, det tog en ganska bra stund för tuk-tuken att köra tillbaka oss.

Templet Pha That Luang i Vientianne

Lunchen åt vi på ett litet hak på en sidogata. Det blev Padthai kyckling, biff med röd curry samt mycket vatten för 50.000 KIP. Det var värt varenda krona och mycket mer🙂
Lite röda på armar och huvud efter (för) mycket sol beslutade vi oss för att ta en liten siesta på hotellet innan kvällens aktiviteter.

Vi gick ned till Mekongfloden för att kolla på solnedgången och det var fullt med folk som satt och njöt av värmen och de sista solstrålarna.  Tog varsin kall öl på en trottoarservering. Sedan passade vi på att köpa bussbiljetter (50.000 KIP) till Vang Vieng nästa dag, trots att vi bara varit i huvudstaden i mindre än två dagar så kändes det som om vi hade ”gjort” stan. Dessutom var vi nyfikna på Vang Vieng som vi läst en hel del om…

Middagen avnjöts på ett litet hak på en sidogata och bestod av nudlar med räkor, biff med ingefära samt var sin stor BeerLao. Som vanligt var det nästan gratis eller vad sägs om en nota på 60.000 KIP (lite drygt 40 kronor). Efter midagen passade vi på att shoppa lite resegodis innan vi drog tillbaka till hotellet för att packa och lite sömn.

7 mars, till Vang Vieng
Upp och hoppa vid 08.00 och åt frukost på hotellet som tydligen ingick i priset, något som vi kanske borde kollat redan igår…

En halvtimme senare kom minibussen som körde oss till stora bussen som skulle ta oss till Vang Vieng. Det visade sig att bussen stod 200 meter från vårt hotell, så det hade nästan varit enklare och bättre om vi gått dit direkt istället. Fler personer skulle hämtas upp så bussen kom iväg nästan en timme för sent. Dessutom körde ägaren till bussen ikapp den och lämnade av ytterligare två personer precis innan vi lämnade stan.
Bussen var helt OK och AC:n funkade hyfsat och efter det obligatoriska toalettstoppet så kom vi fram till Vang Vieng ca klockan 14.

Bussen stannade utanför Malany Hotel och personalen därifrån raggade kunder bland bussresenärerna. Vi hade inget hotel bokat och slog till på ett ganska stort rum med egen toa/dusch samt AC för 12 USD natten. Malany Hotel låg väldigt centralt till, men man stördes inte av partyt i stan som var lite längre bort på gatan. Däremot var det en tupp på granngården som låg jäkligt risigt till varje morgon…

Solen sken och det var ordentligt varmt så vi lullade ned till floden och tog en öl+macka på Riverside. Det finns sämre saker att göra än att halvligga i skuggan, dricka en kall öl och kolla ut över Mekongfloden. När solen började gå ner så drog vi oss tillbaka till hotellet för lite vila samt en skön dusch.

Middagen (kyckling, biff + öl) åt vi på ett hak nära där man hyrde Tubing-ringar. Det var inte många som åt på stället, istället låg de flesta och tittade på något avsnitt av ”Vänner”. Överallt i stan låg det folk tidigt på kvällarna och tittade på någon såpa eller tecknad serie, det kanske är det som backpacking går ut på?  Avslutade kvällen med en sista öl uppe på party-gatan. Vi blev inte erbjudna några droger eller ”happy menu”, troligtvis för att vi är för gamla, men vi satt och förundrade oss över en hel del människor som var i en helt annan värld när de drog fram i stan. Speciellt en kille såg ut att stupa i backen varje steg han tog, men lyckades på något märkligt sätt alltid rädda kvar sig i någorlunda upprätt läge. Vi lämnade natten åt de unga och drog oss tillbaka till hotellet vid midnatt.

8 mars, Vang Vieng
Upp och hoppa vid 08.30-tiden och käkade frukost (60.000 KIP) på ett ställe nära hotellet. Idag var det Tubing som gällde så vi passade på att shoppa ett vattentätt fodral till pengar+cigg samt några billiga badtofflor. Vid 11-tiden gick vi och köpte tubing. För 55.000 KIP fick man ett däck att åka på samt en tuk-tuk färd till starten som låg 3-4 kilometer från stan.

Tubing i Vang Vieng – starten

Vi kom fram till starten vid 12-tiden och hoppade i direkt och började flyta. Det var väldigt lite folk på floden och inte så många på barerna heller,  vi guppade på i sakta mak nedför floden. Efter några hundra meter paddlade vi in till en av många barer som låg längs floden. Vi tog en öl och pratade lite med ägaren. Det visade sig att de flesta ungdomarna brukade börja flyta mycket senare på eftermiddagen och komma ned till hans ställe runt klockan 16 (om de ens kom så långt). Eftersom ringarna/däcken skulle vara tillbaka i stan senast klockan 18, så förstod vi att de flesta inte flöt speciellt långt utan istället tog tuk-tuk tillbaka när festen var slut.

Vi kunde ju inte sitta och dricka öl i 3-4 timmar för att vänta in ”festen”, så vi beslöt oss för att faktiskt flyta hela vägen in till stan (något väldigt få gör). Efter ölen hoppa vi i ringarna igen och flöt stilla iväg. Efter ytterligare en stund passade vi på att ta oss in till en av de sista (och då hade vi kanske bara flutit i någon kilometer, eller så) barerna för ännu en öl. Vi var de enda turisterna där, men hade sällskap av ett gäng med småkillar som hoppade/svingade sig ut i vattnet från hemmabyggda och lite rangliga ställningar.

Tubing i Vang Vieng

Det var inte så strömt i floden så ibland fick man hjälpa till att paddla lite för att komma någon vart. Till slut gled vi in i stan och lämnade tillbaka våra däck ca 15.30. Vi gick till hotellet för att duscha och ta lite whisky+lakrits.  Passade även på att ta massage på ett ställe nära hotellet,  30 minuter för 30.000 KIP (24 kr) är inte dyrt. Avslutade eftermiddagen med en öl + vitlöksbröd på ett ställe i början av partygatan. Medans vi satt där så kom det tuk-tuk efter tuk-tuk överfulla med hyfsat packade folk och deras tubing-ringar, de flesta hann väl lämna tillbaka ringarna i tid.

Vi åt middag lite senare på ett ganska stort hak som vi läst om i LP. Det blev Laap biff samt Sweet&sour kyckling + ett par öl för 65.000. Alla mat hittills har varit både mycket god (snarlik Thai-mat) och väldigt billig. Handlade lite resegodis (chips+kex) till morgondagens långa bussresa. Vi skulle dra vidare till Luang Prabang, en bussresa som skulle ta nästan hela dagen och kosta 100.000 per skalle.

I efterhand skulle vi nog ha stannat ytterligare en dag i Vang Vieng och tagit en cykeltur ut på landet, men det är en lärdom som ni som läser kanske kan dra nytta av. Nu kändes dock hela staden som ett stort turistjippo/drogparty och vi kände väl att vi inte riktigt passade in där.

9 mars, till Luang Prabang
Upp vid 8-tiden, duschade och käkade frukost på byn. Kl 9.30 hämtades vi och kördes iväg till busstationen. Det var ännu en helt OK buss och vi kom iväg en haltimme sent, vid 10-30 tiden. Efter en ganska händelsefattig resa med vackra vyer, slingriga vägar i bergen och några stopp på vägen kom vi fram ca 17.30.

Vi tog en egen tuk-tuk till Hoxieng 2 där vi bokade in oss för två nätter (30 usd/natt). Vi ville bo på ett lite bättre ställe här och framförallt få bra sängar. De tidigare hotellen var helt OK, men hade stenhårda sängar…
Efter att ha installerat oss gick vi ned till Mekong-floden och tog en 65 cl BeerLao (10.000 KIP, 8 kr).

Gick till nattmarknaden som låg ett kvarter från där vi bodde och tog ut lite mera pengar innan vi gick ner till floden för att hitta ett middagshak. Valde ett ställe som hade mycket långsam servering, men som serverade supergod mat och som dessutom var väldigt billigt. Vi åt papayasallad, tom yam-soppa med räkor och en biffrätt som vi sköljde ner med både öl och vatten och notan slutade på mindre än 80 kronor.

Solnedgång över Mekongfloden

Mätta och belåtna gick vi tillbaka till marknaden där vi strosade runt ganska länge utan att shoppa mer än en liten elefanttavla och ett armband åt mig.

10 mars, Luang Prabang
I dag tog vi sovmorgon, åt frukost nere vid floden runt 10-tiden, och sedan startade vi vår tempeltur. Vi började med att besöka ett tempel som låg väldigt nära där vi bodde och sedan gick vi till TAEC-museét där man bland annat fick se hur olika folkslag i Laos lever och klär sig. Museét var jättelitet och inte någon riktig höjdare.

Traskade sedan vidare mot Phu Si-templet som ligger på en kulle varifrån man har utsikt över hela staden. Det var en ganska svettig promenad i värmen eftersom det var många trappsteg som skulle avverkas för att ta sig upp för kullen. Det fanns lite att titta på efter vägen upp, bland annat buddha-statyer och en och annan munk, varför det blev några korta fotostopp efter vägen. Efter ”bergsbestigningen” var vi tvungna att gå hem och byta om eftersom vi var helt genomsvettiga. Inte så konstigt kanske eftersom solen sken och det var drygt 35 grader i skuggan.

Båten och föraren som tog oss upp till Pak Ou Caves

Dags att kolla in hur det såg ut nere vid floden när det inte var mörkt ute. Vi hann inte långt förrän en kille lyckades övertala oss att köpa en båttur till Pak Ou Caves. Vi betalade 250.000 Kip men då fick vi en egen stor båt med kapten och allt och det bar av på direkten. Efter att ha åkt en kort stund styrde kaptenen in till land och förtöjden båten. Sedan började han klä av sig och snart stod han där i bara kalsongerna. Eftersom han inte kunde någon engelska var det svårt för oss att fatta vad som var på gång, men snart visade det sig att det var trassel med motorn och han ville inte meka med kläderna på och efter en kort stund kunde vi åka vidare.

Fiskare på Mekongfloden

Det tog ca 1,5 timme att komma till grottorna och det var en riktigt trevlig båttur med vattenbufflar, små fiskebåtar och byar att titta på efter vägen.

Pak Ou Caves norr om Luang Prabang

När vi kom fram till grottorna då gick vi först uppför en massa trappor för att komma till den övre grottan i vilken det var kolmörkt. Utanför grottan satt det ett par tjejer som lånade ut ficklampor, vilket var ett måste för att kunna se alla små buddha-figurerna som fanns där inne. Gick sedan ner till den nedre grottan som också var full av små buddhor, men där var det ljust eftersom det fanns en stor öppning ut mot floden. Vi läste att det fanns mer än tusen olika buddha-statyer här och det stämmer nog (även fast vi inte räknade dem…)

Under båtturen tillbaka började vi fundera på hur vi senare skulle ta oss till Thailand. Vi hade tänkt åka båt och buss men båtresan skulle ta två hela dagar, övernattning på hotell efter halva vägen, och man satt inte speciellt bekvämt i båten. Nu kändes det som att vi kanske borde satsa på att flyga i stället? Efter vägen tillbaka gjorde vi även ett stopp vid en liten by som sålde sprit och annat till oss turister. Vi provdrack lite av spriten som smakade allt annat än gott varför det inte blev någon shopping den här gången.

Efter ca 5 timmar var vi tillbaka i Luang Prabang och då var vi väldigt hungriga. Klockan var 6 på kvällen och vi hade inte ätit nå´t sedan frukost. Det blev en papayasallad och öl för 25.000 Kip innan vi gick tillbaka till hotellet för dusch och ombyte före middagen.

Åt middag vid floden och i kväll blev det Lao Barbeque som var en ganska rolig upplevelse. Vi beställde in grönsaker, nudlar och blandat kött som vi fick tillaga på egen hand. Grönsakerna och nudlarna skulle kokas i olja och köttet grillas över glödande kol. Det var annorlunda och kul men fruktansvärt varmt eftersom haket bara hade BBQ på menyn och det var packat med folk, alltså mycket glödande kol runt omkring oss. De flesta matgästerna var från Laos och det var lätt att se att det inte var första gången dom åt den här typen av mat. Vi däremot hade problem med att köttet fastnade på grillställningen och när vi försökte peta loss köttbitarna med ätpinnarna då ramlade en och annan bit ner i den kokande oljan. Mat + öl gick på 65.000 Kip.

Parasoller på nattmarknaden

Avslutade även den här kvällen på marknaden där vi drack varsin supergod fruktjuice.

11 mars, Luang Prabang
I dag gick vi upp lite tidigare, ca 8.00. Efter en god frukost nere vid floden promenerade vi runt i byn i några timmar.

11.30 kom en Tuk-tuk och hämtade oss vid hotellet för att ta oss (+ några till) till vattenfallen som låg utanför stan. Det var ca 2,5 mil dit och turen tog nästan en timme. Vi passade på att prata med ett pra från Australien som var ute på en resa runt jorden som skulle ta ett halvår. De passade på att fråga oss en del om Europa som de skulle till om någon månad.

Inträdet till parken var 20.000 Kip per person. Vi började med att kolla in de asiatiska svartbjörnarna på räddningscentret som låg i parken.

Ett gäng söta nallar och ett stort svin i parken Tat Kuang Si

Levande nalle i parken Tat Kuang Si

På vägen upp till fallen så stötte vi på en illgrön orm (asiatisk pisksnok) som poserade fint för oss.

Asiatisk Pisksnok som klänger omkring

Asiatisk Pisksnok med spelande tunga

Efter ett antal foton av ormen kom vi fram till en rad med naturliga ”pooler” där man kunde bada och högst upp låg vattenfallet. Det var ett ganska högt och hyfsat fint vattenfall, men eftersom det var väldigt varmt lockade ett dopp mer. Vi gick ned till ”poolerna” och svalkade oss en stund innan det var dags för att åka tillbaka.

Vattenfall i parken Tat Kuang Si

Pool i parken Tat Kuang Si

Vi kom tillbaka till byn ca 16.30 och vi strosade ned till floden för att vänta in solnedgången och ta en kall öl. Efter en dusch på hotellet var det dags för middag. Den här gången lyckades vi faktiskt välja ett riktigt uselt hak nere vid floden. Kycklingen och bläckfisken var inte goda, men vi måste väl gå på någon nit någon gång när det gäller vår förkärlek för ”hak”. Oftast har de väldigt bra och billig mat.

Kvällen avslutades som vanligt med att strosa lite på nattmarknaden, sippa lite på en fruktdrink och shoppa lite. I kväll blev det en t-shirt och en sjal som efter lite prutning gick från billiga till jättebilliga.

12 mars, Luang Prabang
Väckarklockan ringde redan 05.30 för idag skulle vi kolla på när munkarna tog sin dagliga morgonpromenad utanför templen för att få ris (av lokala bybor och en hel del turister).

Munkarnas morgonpromenad där de får mat

Det var en ganska fin, men också lite märklig scen att se munkarna komma på rad och få lite ris från folket som satt på trottoaren. Om man kryddar det med mängder med turister som fotograferade, så blev det inte riktigt så fint som det kanske är under ”lågsäsong”.

Munkarnas morgonpromenad

Tillbaka till hotellet för en timmes sömn innan det var dags för ännu en frukost nere vid floden. Idag skulle vi inte göra något speciellt, utan kollade in lite fler tempel (det finns några stycken i LP…) + ett gammalt kloster i byn. Vi skulle också titta på Royal Palace, men det hade precis stängt för en lång lunch. Efter ett tag gick vi in längs en biflod till Mekong och sökte upp lite skugga på en restaurang. Det visade sig vara ett svindyrt ställe som tog dubbla priset för öl och vatten, men med lite perspektiv så kanske det ändå inte var så dyrt. Dessutom svalkade både en lätt bris och drycken oss där.

Tempel i Luang Prabang

Vi tog oss hem till hotellet för en kort vila när det var som hetast på dagen. Strosade sedan runt på byn under eftermiddagen och gjorde inte många knop. Vi tog en (billig) öl nere vid floden samt lite pommes + vitlöksbröd innan vi drog oss tillbaka till hotellet för att skriva vykort (vi tillhör det utdöende släktet som ännu skickar vykort).  Surfade lite för att kolla hur det stod till i Japan efter katastrofen.

På kvällen hände inget speciellt utan det blev som vanligt middag nere vid floden samt en sväng på nattmarknaden.

13 mars, Luang Prabang
Upp vid 8-tiden och frukost på favorithaket vid floden. Nu började de känna igen oss och bjöd på gratis te. Idag gick vi till Royal Palace lite tidigare på dagen och betalade 30.000 Kip/pers i inträde. Det var ett muséum som visade hur kungen och drottningen en gång levde i LP, rundturen inklusive garaget med bilar och en fotoutställning tog en timme.

Matmarknad i Luang Prabang

Vi visste inte vad vi skulle göra resten av dagen och kollade om det fanns några roliga turer att göra. Vi hittade ingen tur utan gick istället och badade i Mekong-floden där även ett gäng med skolbarn och familjer tog sig ett dopp. Barnen tyckte om att leka med oss västerlänningar så vi blev kvar där några timmar. På vägen hem till hotellet käkade vi en sen lunch: bananpannkaka, fruktsallad + öl för 30.000 Kip.

Munkar som går över en bro

Surfade lite på hotellet och kollade på hotell i Chiang Mai, men hittade inget som verkade bra och som vi kunde boka online. Duschade och bytte om innan vi drog ut i mörkret. Den sista midagen i LP valde vi att äta på vårt lilla favorithak, Mekong Kongveha, nere vid floden. Det blev Thainudlar med biff, Kyckling i basilika, vårrullar och två öl för 80.000 Kip. Vi gav dem lite extra dricks eftersom det var sista kvällen.

Kvällen avslutades med en sista runda på nattmarknaden som vi kunde rätt väl vid det här laget. Shoppade ytterligare en sjal samt några tavlor för nästan inga pengar alls. En av tavlorna, med munkar i siluett, sitter faktiskt på väggen hemma hos exet. Packade lite innan det var dags att sova.

14 mars, till Chiang Mai
Upp ca 8.30 och åt frukost på stamstället. Packade det sista innan vi tog en Tuk-tuk till flygplatsen för 50.000 Kip. Klockan 13.10 lyfte planet från Laos Airlines mot Thailand och en timme senare landade vi i Chiang Mai. En viss skillnad mot de två dagar som vi skulle ha tillbringat i en träbåt på Mekongfloden.

Lao Airlines plan

Vi tog en taxi till Top North Guesthouse för 120 Baht. Tyvärr blev vi avsläppta på fel ställe, Top North Hotel, men det löste sig genom att en av bärarna hämtade sin bil och körde oss några kvarter till ”syster”-stället.  Stället var väl inte det fräschaste vi sett, men hade pool och det var drygt 30 grader… Vi sparade poolen till kommande dagar och tog istället en tur ut på stan för att bekanta oss med den. Efter en macka och en öl passade vi på att ta massage en timme för 150 Baht/person. Jag fick Thailändsk massage, exet provade på rygg-/nack-massage och det var hur bra och skönt som helst.

Efter en dusch och lite nya kläder var det dags att utforska kvällslivet. Efter middagen, som kostade 240 Baht inklusive öl, vandrade vi bort längs partygatan och kikade lite på alla barer. Det var (tyvärr) fullt av äldre och några yngre västerlänningar som alla hade var sin söt, ung Thailändska väldigt tätt intill sig. Men så är det ju i Thailand på vissa ställen…  Vi hittade nattmarknaden även i denna stad och köpte var sin ”märkes”-klocka för 400 respektive 500 Baht. Vi kom tillbaka till hotellet en stund efter midnatt, det var inte svårt att somna kan vi lova.

15 mars, Chiang Mai
Sovmorgon! Upp vid 10-tiden och åt frukost på ett guesthouse tvärs över gatan. Det var en kanonfrukost och kostade 109 Baht/person. Vädret hade slagit om rejält under natten, det var molnigt så det blev ingen pool idag utan istället en tempeltur till fots genom stan…

Buddha i ett tempel i Chiang Mai

Vi gick kors och tvärs genom hela den centrala delen av Chiang Mai och kollade på många tempel. Vid ett av de första träffade vi på en ledig lärare som hjälpte oss att pricka in de ”bästa” templen och fick även en del andra tips om bra marknader, mm.

Tempel i Chiang Mai med ett gäng med troende

Visst var många av templen fina, men efter att ha sett en handfull så blir de sista inte riktigt lika spännande eller fina. Till slut hamnade vi ända borta där nattmarknaden håller till på kvällarna och då hade vi säkert gått i fyra-fem timmar. Det var varmt så vi gick in på Pizza Hut för att svalka oss och passade även på att dela på en liten pizza + 7up.

Avslutade tempelturen med en välbehövlig massage nära vårt hotell. Det var samma ställe som igår och samma massöser, resultatet var lika skönt och det var välbehövligt efter en lång dag till fots. Passade även på att köpa en tur som skulle ta oss upp till bergen för att besöka lite olika folkslag i morgon. Eftermiddagen avslutade vi med en öl på en bar nära hotellet, där pratade vi en del med några killar/gubbar som såg ut att hade festat en del. Det visade sig att de bott i Chiang Mai länge, men ville inte berätta vad de gjorde. Något sa oss att det kanske inte var guds bästa barn som vi pratade med…

Tillbaka till hotellet för en skön dusch innan det var dags för middag. Vi hade tidigare sett ett litet gatuhak (en kokvagn med lite plastbord/stolar på trottoaren) som såg trevligt ut, så vi testade maten där. Det var jättegott och dessutom ganska billigt, 190 baht för två rätter och varsin öl. Avslutaade kvällen med att strosa bargatan bort till nattmarknaden där vi köpte lite prylar (FlipFlop 200 Baht, träningströja 180 samt en blus för 300). Kom tilbaka till hotellet strax före midnatt.

16 mars, Chiang Mai
Upp 6.45 för en snabb frukost på hotellet, det visade sig vara en ganska sunkig frukost för samma pengar som gårdagens kanonfrukost. Idag var det regningt och ganska kallt, strax under 20 grader. Det kan jämföras med dagarna innan då det var drygt 30 grader (som är den normala temperaturen så här års).

Long Neck-kvinna

En liten minibuss hämtade oss ca 08.30 och vi blev totalt sju personer på turen.  Först åkte vi till en by där man samlat sex olika folkslag, bland annat Longneck, storöron, m.fl. Tanken var att vi skulle köpa lite souvenirer från dem eftersom de ställde upp för foton. Jag passade på att köpa ett fint armband som faktiskt pryder sin plats även när jag kom hem från semestern.

Akha-kvinnor som försökte få oss att köpa det mesta

Färden gick vidare till en Akha-by (med väldigt ihärdiga små gummor som ville sälja allt till oss) samt en White Karen-by. Regnet gjorde dock att de flesta höll sig inomhus.

Tempel utanför Chiang Mai

Åkte vidare någon timme till lunchstället som var vid en känd religös grotta. Maten var helt OK och vi lyckades t.o.m. pricka in ett uppehåll i regnandet. Grottan var helt OK att titta in i, där det på flera avsatser fanns olika buddha-statyer som var upplysta.

Orkide på odling

På vägen hem stannade vi en kort stund på en orkidé och fjärilsfarm. Vi försökte få fina kort på blommorna, men fick väl inte till något riktigt kanonkort. Åter till hotellet vid 17-tiden.

Orkide

Tog en öl på en liten bar på hörnet, där träffade vi på ytterligare en kille som varit i Thailand länge. Inte heller han ville berätta vad han jobbade med… Vi fick provsmaka en bit från hans starka Papayasallad som han köpt från ett rullande matstånd. Den var riktigt god, så vi köpte en sallad från samma matstånd och delade på.

Middagen åt vi på samma gatuhak som kvällen innan. Vi lyckades klämma in oss under ett parasoll eftersom det duggregnade. Maten var lika god idag, men det var nästan lite för kallt för att sitta ute och äta. Kvällstemperaturen började gå ned en bra bit under 20 grader. Lullade ändå bort till nattmarknaden, men köpte inget denna kväll.

Fula fötter! Det är mitt ex som får fotbehandling på ett Fish Spa i Chiang Mai

Istället provade vi på Fish Spa (150 baht/pers), något som vi sett tidigare kvällar och tyckte det såg kul/annorlunda ut. Man stoppar ner fötterna i vatten där det finns hundratals små fiskar som lever på att äta döda hudceller, mm. I början kittlades det enormt, men efter någon minut så vande man sig. Det kändes ganska skönt med alla små fiskmunnar som nafsade på benen/fötterna. Om ni inte provat det tidigare, gör det om ni får chansen!

Avslutade denna regniga och kalla dag med en kall öl på världens minsta bar som låg nära hotellet. Det var egentligen bara en bardisk med tre pallar samt två små bord på gatan. Baren skröt med att de förmodligen var världens minsta bar som garanterat inte var med i Lonely Planet.

17 mars, Chiang Mai
Frukost ca8.30 på Taphae Gate Lodge GuestHouse, stället som låg tvärs över gatan från vårt hotell. Trots att vi brukar nöja oss med att bo väldigt enkelt, så var vi inte helt nöjda med standarden på vårt rum på Top North GuestHouse. Efter frukosten kollade vi om det fanns rum på Taphae och de visade oss ett par rum. Eftersom rummen var både fräschare och större slog vi till direkt och bokade in oss resten av dagarna i ett rum för 500 baht/natten. Packade ihop våra saker på Top Nort, checkade ut och flyttade tio meter till vårt nya hem…

Det var fortfarande dåligt väder, kyligt, regn och rusk, så vi kollade om det fanns någon tur som vi ville göra. Eftersom vi är djurintresserade så lockade en tur till Tiger Kingdom med ett stopp på en elefantshow på vägen. Den bokades och vi hämtades upp utanför hotellet 12.45 av en privatchaufför.

Elefant på två ben i en balansakt

Först åkte vi i nästan en timme för att komma upp till Elefantcampen där showen skulle vara. Vi hann precis till den sista showen för dagen och kunde ta plats längst fram på läktaren. Tack och lov var det under tak för det regnade fortfarande. Elefanterna och dess skötare var riktigt duktiga och visade upp en ganska imponerande variation av tricks.

Elefant som målar en tavla

Bäst var nog när elefanterna fick göra tavlor. En ritade en elefant (!) och den som var närmast oss ritade en krukväxt med blommor, det var imponerande att se hur elefanterna använde sina snablar (med penseln) med nästan millimeter-precision.

Elefanter som vill ha bananer

Turen gick vidare till Tiger Kingdom där man fick gå in och kela med ”tama” tigrar i olika åldrar. I turen ingick det att klappa de största fullvuxna tigrarna (ca 18 månader), men vi valde att betala lite extra för att även få klappa de minsta (2-4 månader). Vi har tidigare alltid sagt att det här var något vi aldrig skulle göra, men det är väl bra att man kan ändra sig.

Jag med en jättestor tiger. Modigt eller hur?

Det var lite läskigt att gå in till de största tigrarna som verkligen var enorma, men de visade sig vara i mätta och belåtna och i stort sett ganska ointresserade av oss besökare. Då var det mer liv på minstingarna… En av dem var extra busig och bet/nafsade både en skötare och mig. Det blev hål på min regnjacka och ett blåmärke efter en tand på armen, men som tur var bet den unga tigern inte så hårt att det började blöda.

En annan liten tiger var ganska trött och la sig med huvudet på exets ben ett tag för att vila. Som helhet faktiskt en ganska häftig upplevelse.

Tiger i närbild

Vi hoppade över en fjärilsfarm som också ingick i turen och stannade istället lite längre hos tigrarna. Kom tillbaka till hotellet vid 17-tiden och gick till baren vid hörnan. Efter en öl och lite mat var det dags att vila lite på rummet. Det hade varit en ganska kylig dag och det fanns ingen värme på hotellet, så vi drog på oss fleece-jackorna och kröp ned under filten för att värma oss. Det slutade inte bättre än att vi sov bort någon timme också.

Gick ut på stan ganska sent på kvällen och lullade omkring utan något mål, hamnade till slut borta vid nattmarknaden. Vi köpte inga prylar, men åt en väldigt sen middag på McDonalds. Kvällen var ordenligt kylig (drygt tio grader) så det var varma kläder på, jag hade t.o.m. strumpor på mig.

18 mars, Chiang Mai
Upp ca ca 8.30 och åt, som vanligt på Taphae, en kanonfrukost. Idag började vädret bli lite mer normalt för årstiden, det regnade inte och solen lyckades t.o.m. titta fram lite då och då mellan molnen. Det var dock fortfarande ganska kyligt i skuggan och på uppe vid Chiang Mais mest berömda tempel, Wat Phrathat Doi Suthep, som låg högt upp på ett berg precis utanför stan. Om man inte hade varit upp vid detta tempelt så hade man inte varit i Chiang Mai enligt folksed, så vi hade väl inget annat val än att åka upp till templet.

Trappan upp till Doi Suthep

Det gyllene templet Doi Suthep

Vi delade en Songtaew med sex andra som tog oss upp till templet och tillbaka för 100 baht/pers. Det var som sagt lite kyligt för oss där uppe, vi hade valt shorts eftersom solen värmde i stan. Men uppe vid templet var det nästan så att det rykte från munnen när man andades… men det var bara att bita ihop och försöka värma upp sig de gånger som solen tittade fram.

Folk som ber i templet Doi Suthep

Vi lullade runt i templet som var fint i någon timme, tyvärr var vi inte direkt ensamma där. Rullade sedan i stort sett hela vägen tillbaka nedför berget.

Figurer i templet Doi Suthep

Tog en promenad genom stan och hittade en liten innergård där det fanns flera restauranger och hak som serverade mat. Vi valde ett av de minsta haken och åt en riktigt bra lunch för en billig peng. Nära vårt hotell tog vi en öl på en bar i solen på uteserveringen. De senaste dagarna hade vi ju inte fått speciellt mycket värme och sol, så det gällde att passa på. Drog oss sedan sakta tillbaka mot hotellet, halvvägs kom vi på att vi glömt ryggsäcken på baren. Exet sprang tillbaka och eftersom Thailändarna är ärliga så hade barpersonalen tagit hand om ryggan. Skönt!

Tog en kort vila på rummet innan vi tog en timmes massage på vårt favorit massageställe. Jag fick dessutom min favoritmassös som verkligen körde hård Thaimassage på mig, några gånger gick hon t.o.m. på mig och masserade med fötterna. Hur skönt som helst.

Efter en dusch så var det dags för middag på ett ställe som alltid lyckats ha hunnit stänga de tidigare kvällarna. Middagen var helt OK, men det vet i sjuttom om inte gatuhaket precis utanför som vi ätit på tidigare var klassen bättre. Även om vädret var bättre var även denna kväll ganska kylig, därför var det fortfarande fleece och strumpor som gällde. Kvällen avslutades, som vanligt, borta vid nattmarknaden där vi köpte en t-shirt för 150 baht samt tog en värmande latte på Starbucks. Kom tillbaka till hotellet vid midnatt.

19 mars, Chiang Mai
Upp ca ca 8.30 och åt frukost. Inte ett moln på himmeln och dessutom hade värmen (ca 30 grader) kommit tillbaka. Vi tillbringade hela dagen vid polen på Top North och njöt för fullt. Vid poolen träffade vi på ett annat svenskt par som rest runt lite i Thailand och fick tips på en bra trottoar-restaurang några kvarter bort. Lunchen, varsin macka och vatten, åt vi på Top North.

Avslutade dagen med att ta en sista massage på vårt favvo-ställe med våra favvo-massöser. Det råkade bli en öl på Happy Corner på vägen hem till hotellet också… Efter dusch och lite whisky på rummet var det dags för middag på Aroon Rai, stället som skulle vara bra enligt tips vid polen. Maten var av lite skiftande kvalitet, ena rätten var riktigt god men den andra var ingen höjdare. Lullade vidare genom natten och vände bort vid nattmarkanden (utan att köpa något!). Avslutade sista kvällen i Chiang Mai med en blaskig Gin och Tonic på en rullande gatubar.

20 mars, till Phuket och Poseidon
Upp ca ca 8.30 för frukost i solskenet. Packade det sista, checkade ut vid 11-tiden och blev körda till flygplatsen. Lyfte med Air Asia ca 13.20 och landade i Phuket ca 15. Det var klarblå himmel hela vägen under flygningen utom den sista kvarten när molnen hopade sig vilket gjorde landningen lite skumpig. Vi hade bokat en taxi i förväg via Poseidon Bungalows och han körde oss de sju milen upp till Poseidon för 1200 baht.

Incheckningen gick smidigt och vi fick en liten enkel träbungalow med utsikt över vattnet (900 baht/natt). Vi bytte snabbt om och gick ned på stranden, där vi badade och solade lite innan det började regna. Så det var bara att gå upp till hyddan igen efter någon timme.

Duschade och bytte om innan vi gick upp till restaurangen där vi började med en Gin och Tonic före maten. Sedan blev det Tom Kha Gai + Paneng biff samt lite öl till middag. Kanonmat! Eftersom stället ligger ganska isolerat så fanns det inte så mycket annat att göra än att titta på (och rensa) lite kort från resan i PC:n  samt surfa lite via det trådlösa nätverket. God natt någon gång vid 23-tiden.

21 mars, Poseidon
Upp ca ca 8.00 för frukost innan vi gick ned till stranden där vi låg hela dagen. Vädret var, minst sagt, skiftande så vi fick uppleva lite av allt under dagen (sol, moln, regn). Men det gjorde inte så mycket, vi fick i varje fall vila ordentligt.

Lunchen åt vi på strandhaket som låg precis nedanför Poseidon. Öl + vatten samt nudlar med kyckling blev det och det smakade väldigt bra. På eftermddagen tornade de riktiga regnmolnen upp sig och vid 15-16-tiden började det regna ordentligt. Det var lika bra att gå upp till hyddan, där vi packade inför snorklingsturen. Det finns inte så mycket utrymme på båten så det gällde att inte ha för mycket saker med sig. Innan kvällen passade vi på att dricka upp den sista whiskyn + åt den sista lakritsen. Kvällen bjöd inte på några större överraskningar: middag + lite kort-tittande + surf, sedan var det dags att sova.

22 mars, till Similan Islands
Upp ca 6.00 för en snabbdusch och packa ihop de sista prylarna. Lämnade hyddan och packade in våra ”stora” väskor i ett rum på Poseidon. Strax efter 7 hoppade vi in i bilen och åkte 10 minuter till hamnen och båten som skulle bli vårt hem de närmaste dagarna. Vi var först ombord på båten och kunde lägga beslag på den bästa kojen, den som låg högst upp närmast dörren/AC:n.

Serverades frukost efter avgång och lärde känna våra medpassagerare och guide lite bättre. Med på turen var ett franskt ungt par, ett tyskt par + hennes pappa, ett svenskt par med dotter samt två andra svenska par som kände varandra. Guiden hette Lee. Det var fint väder för omväxlings skull, så vi svenskar passade på att sola en del under den nästan fyra timmar långa turen ut till Similan Islands.

En av de nio öarna i Similand Islands

Vi snorklade vid öarna 8 och 9. Det var enormt strömt och ganska grumligt i vattnet, strömmen gjorde det faktiskt ganska jobbigt att snorkla. Enligt Lee berodde det på att det var en väldigt speciell och stor fullmåne, vilket bland annat gjorde att skillnaden på tidvattnet var nästan två meter. Just strömmen gjorde att kaptenen och Lee fick kasta om schemat flera gånger under turen, det var inte alltid möjligt att snorkla där de först ville.

Vi gjorde också ett kortare strandhugg på 8:an där vi klättrade upp till Sail Rock för att se på solnedgången. Tyvärr började det småregna när vi väl kommit upp dit, så någon solnedgång fick vi inte se. Istället blev det middag och öl ombord på båten när det blivit mörkt. Satt sedan uppe och pratade lite innan det var dags att krypa till kojs. Vi vaggades till sömns av behagliga vågor.

23 mars, Similan Islands
Upp ca 6.30, frukosten serverades vid 7-tiden. Snorklade vid öarna 8 och 4 idag. Tyvärr var det ganska grumligt i vattnet även idag, men visst fick vi se en hel del fisk och andra roliga djur.

En ganska stor Triggerfish

Bland annat såg vi tre sköldpaddor, några muränor, en svartfenad revhaj som cirklade runt oss samt en vattenorm.

En av de muränor som vi såg

Vi gjorde även ett strandhugg på 4:an där vi såg ett gäng flygande hundar uppe i träden. Före middagen dök även ett par delfiner upp och hälsade på vid båten. Det började regna ganska kraftigt på kvällen, så vi fick rulla ned ”plastväggarna” för att skydda oss från regn och blåst under middagen. Tog någon öl efter maten och tjötade lite innan det var dags att sova.

24 mars, Similan Islands
Upp ca 6.30. Under natten hade kaptenen varit tvungen att flytta båten eftersom det gungade rejält, så vi vaknade upp på andra sidan 4:an. Under dagen snorklade vi på fyra olika platser/öar: 4, 7, 6 och sist 5. Det var väldigt varierande ställen och det var väl egentligen bara två av ställena som var bra. Vid ett av ställena hittade vi en sköldpadda som vi låg ganska länge och tittade på.

Sköldpadda som letar mat

ca 12.15 bar det av mot fastlandet. Men redan efter en timme eller så fick vi problem med motorn. Kaptenen slog av motorn helt och började meka för fullt. Först lät det som att problemet skulle vara löst i ett kick men efter en stund visade det sig att det hade kommit in saltvatten i motorn vilket tydligen inte är speciellt bra. Så småningom var vi ändå på väg igen men båten kunde bara köras på halvfart och det kändes som att vi inte kom någonstans. Besättningen kom fram till att vi behövde assistans varför dom ringde efter draghjälp. Det hela slutade med att det kom en fiskebåt som bogserade oss till hamnen.

Vi bogerades den sista biten från Similan Islands

Tanken var att vi skulle komma fram till hamen vid 16-tiden men vid den tiden hade vi nog inte ens kommit halvvägs.  Vid 18.30-tiden började det kurra lite i våra magar och då trollade besättningen fram en jättegod middag med öl/läsk som vi bjöds på. Normalt ingår det förstås inte någon middag den sista dagen på turen men dom hade tydligen packat med lite nödproviant. Vid 20-tiden kom vi äntligen fram till hamnen och då var vi både mätta och belåtna.

Kördes till Poseidon där vi raskt flyttade in i samma hydda som vi bodde i före Similan-turen.  Efter en GT i baren var det godnatt.

25 – 26 mars, Poseidon
Tillbringade största delen av dagarna på stranden i sol, moln, regn och ösregn. Vi läste några böcker och åt goda luncher i strandbaren. Tog också en promenad bort till resortområdet för att ta ut lite pengar och shoppa lite. Middagarna åt vi på Poseidon

27 – 28 mars, hem till Stockholm
Gick upp vid 8.30-tiden och åt frukost. Låg sedan på stranden och pressade fram till 15-tiden då vi åt en enkel lunch på stranden innan det var dags att gå upp till vår hydda och packa.

Vid 17-tiden kom taxin och hämtade oss och då började det förstås spöregna igen.  Det var bara att packa upp regnjackorna för att slippa bli dyngsura under den korta promenaden från hyddan till taxin. Vi kom fram till Phukets flygplats i god tid och vid 21-tiden lyfte vi mot Bangkok. Efter att ha fördrivit några timmar på flygplatsen var det äntligen dags att åka vidare mot Stockholm där vi landade den 28:e mars ca 08.00.

Det var riktigt skönt att komma hem igen efter en riktigt lyckad resa trots att vädret inte alltid var det bästa. Det finns ju annat att göra än att sola och bada :-)