Egypten/Jordanien, september/oktober 2010

Vi ville till Egypten och Sharm El Sheikh av tre skäl. Främst för att vi ville snorkla i Röda Havet igen, men även för möjligheten att ta oss till pyramiderna i Kairo samt klippstaden Petra i Jordanien. Så det blev en till charterresa detta år för att få till ett bra pris och boende. Vi som nästan aldrig brukar åka charter, det börjar gå utför med oss…

21 september, till Egypten
En av nackdelarna med charter är att flygtiderna oftast är helt horribla och denna resa var inget undantag. Väckning redan klockan 03.30 för att ta bilen till Arlanda. Efter en smärtfri och snabb incheckning tog vi frukost och en kaffe innanför säkerhetskontrollen för att vakna till liv. Passade på att även komplettera lite proviant i taxfreen (cigg, whisky och lite lakrits). Även fast det var tidigt så kräver traditionen en öl innan avfärd, men det är på gränsen så här tidigt på morgonen.

Hur som helst, 06.30 lyfte Novair-planet mot Sharm El Sheikh. Tiden gick hyfsat fort ombord och det mesta var bra, även fast den förbokade måltiden mest såg ut som barnmat.  Efter ca tre timmars flygning sa piloten att vi inte skulle landa i Egypten på tid, utan var tvungna att gå ned i Aten för en teknisk mellanlandning. Det visade sig att pilotens ruta hade spruckit och han vågade inte flyga planet med en sådan spricka. Piloten var kolugn och det bidrog säkert till att de flesta ombord på planet var ganska lugna, trots den ovanliga incidenten. Det blev inte Aten utan istället Charnia på Kreta som vi landade på. Foton på vindrutan mailades till Novairs tekniska avdelning samt till Airbus och efter nästan tre timmar fick piloten klartecken att flyga vidare med den spruckna vindrutan. Vi landade drygt tre timmar försenade i Egypten.

Vi checkade in på Dreams Beach Resort som tyvärr var ett All Inclusive-hotell (dock ett ganska bra sådant visade det sig), men det var läget vid ett korallrev som vi ville åt. Vi åt middag på hotellet, det var en buffé som faktiskt var helt OK. Bra variation av maträtter och det fanns ganska mycket ätbart som dessutom smakade bra. Lullade sedan omkring på hotellets område för att bekanta oss med vårt hem de närmaste två veckorna. Somnade ganska tidigt efter en låååång dag.

22 september, Sharm El Sheikh
Upp 07.30 för att äta frukost och ta det lite lugnt. Vi gick på informationsträffen som Apollo ordande enbart för att boka upp oss på en hel rad med turer. Vi kunde åka med Apollo till Petra (Jordanien), så vi behövde inte fixa den turen själva.

Det var faktiskt molningt hela förmiddagen och det föll till och med ett par regnstänk, men det var varmt (ca 38 grader) och ändå ganska behagligt att ligga på stranden och lata sig. Vi snorklade mycket vid revet som gick längs med hela hotellet (egentligen längs hela udden som vi bodde på). Lunch åt vi på Grill House innan vi återgick till solstolarna och snorklingen. På eftermiddagen tittade även solen fram och då blev det nästan för varmt… Det blev väl mellan 2-3 timmars snorkling nästan varje dag som vi tillbringade på hotellet och det skulle visa sig att snorklingen vid hotellet var den bästa. På vägen upp till hotellrummet tog vi lite snacks och en öl i poolbaren. Nackdelen/fördelen med All Inclusive är ju att det finns mat och dryck nästan överallt och i stort sett dygnet runt, det gäller att hålla igen (något som alla ryssar på hotellet inte kunde…). Middagen blev återigen en buffé-middag som var bra. Tog sedan en 30 minuters promenad bort till ett shoppingcenter, El Mercato, som skulle ha bra utbud och fasta priser. Vi hittade dock inget att köpa utan lullade tillbaka till hotellet för en drink i baren innan det var dags att sova. Vi la oss hyfsat tidigt för i morgon (eg. i natt) skulle vi åka till Kairo.

23 september, Kairo
Upp klockan 01.30 och en halvtimme senare satt vi på bussen som skulle ta oss till Kairo. Vi hade hoppats på att få ett två-säte var för att kunna sova bättre, men vi var sist ombord på bussen och alla andra hade redan hunnit sprida ut sig. Bland annat hade nio Apollo-guider som skulle med till Kairo för utbildning tagit egna två-säten. Vi tycker väl att man borde ha låtit de betalande gästerna fått välja säten först och åka bekvämt, men de gratisåkande Apollo-guiderna lämnade inte sina säten för oss, utan det var några andra betalande gäster som fick tränga ihop sig så att vi kunde få ett två-säte att dela på.

Hur som helst så kunde vi faktiskt sova en hel del på bussen och väcktes först vid 7-tiden då vi skulle göra ett frukoststopp då vi kunde äta våra medhavda frukostlådor från hotellen. Sedan bar det av mot Kairo ytterligare någon timme, eller så. Väl framme i Kairo åkte bussen till hotell Victoria så att de som skulle sova över (bland annat vi) kunde lämna sina väskor.

Åkte sedan till det Egyptiska museet där det var otroligt mycket folk och ganska lång kö för att komma in. Den lokala guiden visade oss runt i den nedre våningen och pekade ut de mest intressanta förmålen. Det var dock svårt att ta sig runt eftersom det var folk precis överallt. Vi gick istället upp till den övre våningen där vi fick tillbringa 45 minuter på egen hand för att utforska allt som hittades i Tutankhamons grav samt även titta på alla mumier. Tog sedan bussen till lunchstället som låg precis vid pyramiderna.

Pyramiderna i Giza

Väl framme vid pyramiderna på Gizaplatån tog vi bussen direkt upp till utsiktsplatsen som låg bakom de tre enorma pyramiderna (den högsta, Keopspyramiden, är nästan 140 meter hög). Det togs en del foton innan vi, tillsammans med många andra från bussen, hoppade upp på varsin kamel för att rida tillbaka till pyramiderna. Vår kamelskötare frågade om vi ville rida själva eller gå i karavan (som de flesta andra gjorde). Självklart passade vi på att rida själva och det var riktigt skojigt. Bakom oss sprang vår stackars skötare och skrek och hotade kamelerna med käppen för att få dom att springa (och inta bara lunka).

Efter några obligatoriska fotostopp på vägen så kom vi helskinnade ned till den andra pyramiden (Kefren) där vi valde att gå in och se gravkammaren mitt inne i pyramiden. Det var trångt, oerhört varmt i den långa gången där man oftast fick gå nästan dubbelvikt för att få plats. Gravkammaren visade sig vara ett stort tomt utrymme utan den minsta utsmyckning. D.v.s. inte mycket att se, men det var kul att ha varit inne i en pyramid.

Sphinxen vid Giza-pyramiderna

Åkte sedan med bussen en kort bit till Sfinxen där vi tog ännu mer kort innan dagens tur avslutade på en parfymerifabrik i närheten. Vi köpte inget, men några passade på att köpa lite parfymer. Bussen körde oss sedan tillbaka till hotellet för att checka in, de som ”bara” åkte endagarsturen hade då en 6-7 timmars bussresa att se fram emot med ankomst till Sharm runt 2-3 tiden på natten.

Vi passade på att ta en öl i hotellets bar och kollade sedan in omgivningarna innan vi gick upp och tog en välbehövlig dusch innan middagen som var buffé på hotellet. Maten var hyfsad och man fick nästan lite för mycket mat. Apollo-guiderna drog iväg till ett modernt köpcentrum, men vi valde att utforska en lite mindre lokal marknad några kvarter från hotellet. Det fanns väl inte så värst mycket att köpa där, men det var kul att gå omkring och titta på folk. Till slut så kunde vi inte motstå frestelsen utan köpte en pike-tröja till exet efter en hel del prutande och kindpussande. Vi gick tillbaka till hotellet vid 23-tiden och somnade nästan direkt efter ännu en lååång dag.

24 september, Kairo
Frukost redan klockan 07.00 och sedan bar det raskt av mot dagens sevärdheter. Vi började med att åka upp till Citadellet där vi framförallt utforskade Albastermoskén (Mohamed Alis moské). Den här moskén ska vara en kopia av den blå moskén i Istanbul, vi som nu har sett båda kan konstatera att den Blå Moskén i Istanbul är mycket finare och att likheten inte var direkt slående. Utsikten över Kairo från höjden där Citadellet låg var fin, även om en del av Kairo var dolt i soldiset.

Citadellet i Kairo

Bussen tog oss sedan vidare till det som sas vara Afrikas största basar, Khan el Khalili. De övriga i gänget drog iväg med en lokal guide, men vi fick tipset av en av Apollo-guiderna att gå i en annan riktning för att kunna se den ”verkliga” marknaden. Vi fick uppleva både de vanliga turist-affärerna samt efter ett tag även de affärer som sålde varor till Egyptier. Det blev inget köpt denna gång även fast vi utmanade ödet och gick in i några affärer. Försäljarna var dock inte så jobbiga som vi trodde och vi kom ut utan att behöva dricka te. När vi skulle tillbaka till bussen tänkte vi ta en liten annan väg för att se mer av marknaden. Det slutade dock att vi nästan kom vilse i alla gränder och fick tidsbrist. Vi gick tillbaka ungefär samma väg och lyckades komma till bussen i tid.

Vi åkte vidare söderut i drygt en timma tills vi kom till gravområdet Sakkara. Där finns bland annat den äldsta pyramiden i Egypten, farao Djosers trappstegspyramid, som tyvärr var delvis under restaurering. Men visst kunde man tydligt se var de senare pyramidbyggarna hämtat inspiration från. Vi tog bussen en kort bit för att komma till en annan grav som hade ganska bra bevarade reliefer som visade livet i Egypten för 4.000 år sedan. Här kröp vi dessutom in i ännu en pyramid. Den var ganska liten vilket gjorde att gången inte var så lång, men gravrummen var lite finare än i Kefrenpyramiden.

Pyramiderna vid Sakkara

Nu var det slut på sevärdheterna och bussen började den långa färden tillbaka till Sharm. Innan vi lämnade Kairo stannade bussen på ett lunchställe för turister. Maten var hyfsad, men det som störde oss mycket var att stället hade en liten lejonunge som man kunde fotas med. Ungen hade fått sina huggtänder avklippta och trivdes inte alls. Vi trodde inte att Apollo ville stödja sådant djurplågeri och påtalade det för reseledaren Jimmy.  Några av Apollos blivande guider passade på att fotografera sig med ungen, kanske inte så passande som Apollo-represenanter. Förutom några mindre bra sätt att agera (enligt oss) var alla blivande Apollo-guider väldigt trevliga, pratglada och nyfikna, de kommer säkert bli bra reseledare vintern 2010/2011.

Bussfärden hem gick ganska smärtfritt och vi kom tillbaka till hotellet vid 22.30-tiden. Efter en drink i baren så var det dags att krypa i säng efter en lång, men väldigt intressant och kul utflykt.

25 september, Sharm El Sheik
Upp 07.30 för att äta frukost, man var tvungen att gå upp så här tidigt för att få hyfsade solstolar på stranden. Vi tillbringade hela dagen på stranden, det var stekhett och nästan 40 grader i skuggan. Sola kunde man göra i tio-femton minuters intervaller innan man var tvungen att svalka sig i det 27 gradiga havet eller ta en dusch. Snorklade säkert tre timmar totalt vid två olika tillfällen under dagen.

Picassofish och Orangespine Unicorn

Vi åt ett par små crepes i baren som lunch och drack mängder med vatten. Ryssarna började dricka alkohol redan när baren öppnade klockan 10 och var vid lunchtid inte speciellt intresserade av mat. Vi lärde oss under denna resa att ryssar faktiskt är värre än tyskar och engelsmän när de är utomlands. Ryssarna drack något kopiöst och många var fulla redan tidigt på dagen. Att de sedan inte hade någon som helst respekt för andra människors solstolar och behov av lite privat utrymme gjorde inte saken bättre.

På vägen upp till hotellrummet stannade vi till och tog en öl och lite eftermiddagssnack vid poolbaren. Vi passade också på att ”stjäla” med oss varsin macka till morgondagens utflykt. Efter lite vila och dusch så var det dags för ännu en buffémiddag som var helt OK. Tidigt till sängs för att försöka få lite sömn innan nästa utflykt.

26 september, Petra i Jordanien
Väckning 03.15 (och det här kallas semester….). Bussen hämtade oss 03.40 och vi var åtta personer som skulle göra turen till Petra. Bussen åkte några timmar norrut till hamnstaden Taba. Därifrån tog vi en snabbfärja (45 minuter) över viken till Aqaba som ligger i Jordanien. Här hämtades vi upp av en lokal guide och hoppade in i en minibuss för vidare transport upp till Petra.

Efter ett par kortare stopp, bland annat vi en utsiktspunkt, och nästan tre timmars bussfärd kom vi äntligen fram till klippstaden Petra. Det var kokhett i solen, lite drygt 35 grader varmt i skuggan. Av någon konstig anledning kändes det nästan lite svalt i den långa vindlande ravinen som leder ned till klippstaden. Guiden berättade en hel del om Petra och visade oss de mest intressanta delarna under en nästan två timmar lång vandring. Det gick hela tiden svagt nedåt och vi visste att vi måste göra om samma vandring för att komma tillbaka till bussen, fast då i svag uppförsbacke hela vägen. Inte en speciellt lockande tanke med tanke på hettan.

The Treasury i Petra

Det häftigaste med Petra var nog ändå att se uthuggningen i klippan som kallas för ”The Treasury”. Att se detta byggnadsverk öppna upp sig när man kommer i den smala ravinen var något speciellt. När vi sedan gick längre in i Petra så fanns det mycket olika kungagravar och andra grottor att titta på. Visst var de lite speciella, men inte lika fina som ”The Treasury”.

Vi åt lunch längst ned i Petra och fick lite drygt två timmar på oss att vandra tillbaka på egen hand. Vi gjorde ett besök i Urn-graven som är en av de största kungagravarna. Den var fin utanpå, men väldigt tom och grå inuti. Sista sträckan av ravinen upp till bussen badade i den starka solen och vi valde att rida häst tillbaka istället för att gå och svettas. Vi red om ett par andra i gruppen som berättade att de avundsjukt hade sett oss trava förbi.

Kungagravar i Petra

När alla hade kommit tillbaka till bussen började den långa färden tillbaka hem till Sharm. Vi startade från Petra strax efter klockan fyra och var hemma på hotellet vid 23-tiden. Vi stöp i säng efter ännu en lång dag, men det var en häftig utflykt till Petra. Det vet i sjutton om inte Petra var lite häftigare att se än pyramiderna.

27 september, Sharm El Sheik
Standarddag på hotellet vilket innebär frukost vid 08.00 följt av sol och bad på stranden hela dagen. Snorklade både före och efter lunch, totalt ca tre timmar. Lunch i strandbaren, crepes, samt en massa vatten under hela dagen.

Short Nose Unicorn

Eftermiddags snacks vid poolbaren innan det var dags för lite tvättande av de svettiga kläder som vi använt under våra utflykter. Apollo fick tag på oss på hotellrummet och meddelade att morgondagens tur till Blue Hole var inställd. Vi blev inte så glada över att få det beskedet så sent eftersom vi då inte kunde boka samma tur hos någon annan arrangör. Inte hjälpte det oss något att de glatt sa att det var den första gången som denna tur blev inställd… Vi ville att Apollo skulle garantera resten av de turer som vi bokat med dem och de lovade att säga till oss i god tid om någon mer tur blev inställd (mer om det lite längre fram på semestern).

En gång i veckan fick man äta a la carte-middag på en av hotellets restauranger och ikväll valde vi den italienska restaurangen Pergola. De var en ganska bra trerätters middag, även fast kanske inte alla rätter var så smakrika. Vi gick till en parfym-shop nära hotellet och köpte lite parfym och glasflaskor för total 110 EGP. Vi hade lovat den försäljaren att vi skulle köpa av honom om vi inte hittade något bättre i Kairo. Vi kom i säng så sent som 01.30.

28 september, Sharm El Sheik
Ännu en (oplanerad) dag på hotellet vilket innebär frukost vid 08.00, följt av sol och bad på stranden hela dagen. Det blåste en hel del vilket gjorde att revet och snorklingen var stängt (p.g.a. vågor).  Så idag blev det bara snorkling efter lunch, men det blev ändå drygt två timmars snorkling. Lunch i strandbaren, crepes, samt en massa vatten under hela dagen.  Enligt några dykare så var det tydligen vanligt på vinterhalvåret att det det blåste hyfsat vilket gjorde att snorklingen på bl.a. vårt hotell ganska ofta var avstängt delar av dagarna. Vi blev bara drabbade av detta ett par dagar under vår semester.

Filefish

Vi bokade in oss på 30-minuters ryggmassage sent på eftermiddagen nere vid stranden. Massagen var mycket bra, t.o.m. bättre än i Sverige och gjorde underverk för våra muskler i rygg och axlar. Efter massagen bokade vi upp oss på ytterligare två omgångar ryggmassage lite senare i veckan. Eftermiddags snacks vid poolbaren innan vi duschade och åt en till middagsbuffé.

Orangestriped Triggerfish

Efter maten tog vi en taxi (här gällde det att pruta) till Old Market för att se vad det var för ställe. Vi var ute efter ett par papyrus-målningar med ett speciellt motiv och vi hade fått tips om att de kunde finnas på Papyrus-muséet som ligger vid Old Market. Tyvärr fanns inte våra motiv där och istället vandrade vi runt på marknaden för att se om vi ville köpa något annat. Exet fastnade för en speciell klocka, men försäljaren förolämpade osss under prutningen så vi gick därifrån. Vi kollade efter motsvarande klocka hos andra (trevligare) klockförsäljare, men det blev ingen affär.  Tog taxi tillbaka till hotellet där vi beställde våra speciella papyrus-målningar i shopen. Beställningen gick till Kairo och våra tavlor skulle komma om ett par dagar. Avslutade kvällen med ett par drinkar på hotellet.

29 september, Sharm El Sheik
Ännu en dag på hotellet vilket innebär frukost vid 08.00, följt av sol och bad på stranden hela dagen. Även idag blåste det en hel del vilket gjorde att revet och snorklingen var stängt (p.g.a. vågor).  Så det blev bara snorkling efter lunch, men det blev ändå drygt två timmars snorkling. Lunch i strandbaren, crepes, samt en massa vatten under hela dagen.

Arabian Surgeonfish

På eftermiddagen gick vi upp till poolen och låg och läste någon timme innan det var dags för eftermiddags snacks. Duschade, vilade lite på rummet samt åt en till middagsbuffé. Vi rörde oss inte utanför hotellet den här kvällen utan köpte ett par billiga solglasögon (kopior för 40 EGP styck) samt tog några drinkar i baren och ute vid beduin-tältet innan vi somnade.

30 september, Sharm El Sheik
Upp 07.00 för frukost och hämtades 08.15 av Colona Divers, idag skulle vi på snorklingstur vid lokala rev. Det var både dykare och snorklare ombord på båten, vilket gjorde att vi fick vänta en ganska bra stund på att dykarna skulle bli klara med all sin utrustning. Det är ju lite enklare med oss som snorklar, vi behöver ju bara fenor, mask och en snorkel…

Crocodilefish

Till slut kom vi iväg till hamnen och ombord på båten efter ett par säkerhetskontroller.  Under dagen gjorde vi tre stopp och vi fick snorkla länge vid varje stopp, minst 50-60 minuter vi varje stopp. P.g.a. av blåsten så var alla tre stoppen i närheten av hamnen samt utanför El Fanar-stranden. Vi var bara tre snorklare ombord på båten, varav en kraftig tjej som bara kunde snorkla runt båten i en lina. Det innebar att vi i stort sett fick en egen snorklingsguide hela dagen.  Nu vill vi ju gärna klara oss själva, så ofta var guiden bara med oss i början av varje snorkling.

Titan Triggerfish

Snorklingen var bra, men kom faktiskt inte riktigt upp till artrikedomen som finns på revet vid vårt hotell. Det som stack ut lite extra på de här tre stoppen var att vi fick se en enorm muräna som stack ut från sin håla för att bli putsad. Dessutom fick vi se lejonfisk, några stora triggerfiskar, en blåprickig rocka och en krokodilfisk. Speciellt krokodilfisken var svår att se eftersom den ofta ligger still på botten och har ett närmast perfekt kamouflage.

Giant Moray

Vi kom tillbaka till hotellet lagom till en öl och lite snacks vid poolen innan solen gick ned. Även denna kväll höll vi oss på hotellet och åt en hyfsad buffémiddag, tog ett par drinkar vid olika ställen på hotellområdet samt kunde till slut köpa de papyrus-tavlor som vi beställt från Kairo.

1 oktober, Sharm El Sheik
Upp 07.00 för frukost och hämtades 08.10 av Apollo med stor buss, idag skulle vi på snorklingstur i nationalparken Ras Mohammed.  Bussen körde direkt till hamnen där vi mötte snorklingsguiderna från Colona Divers som arrangerad även denna tur, men skillnaden från gårdagens tur var att den har turen gjordes med en mycket större båt samt bara var för snorklare.

En Bluespotted Stingray som blir hårt uppvaktad av en Blue Triggerfish

Ras Mohammed låg bara en kort båtfärd från hamnen och vi gjorde tre planerade snorklingsstopp under dagen. Alla tre stopp låg väldigt nära varandra vilket var lite tråkigt, det borde väl finnas bra snorklingsplatser lite mer utspritt i den stora nationalparken? Variationen borde bli bättre under ytan om platserna ligger lite längre ifrån varandra. Tiden för snorklingsstoppen var ungefär 35-45 minuter.

Vi fick, förutom de tre planerade stoppen, snorkla i mer än en timme när besättningen skulle äta lunch. Snorklingen var väl hyfsad även på denna tur och vi fick se en hel del fina koraller och mycket fisk (förstås). Det mest speciella var en Grouper (vi trodde det var en Napoleonfisk), en triggerfisk samt en blåprickig rocka. Som helhet var det en ganska bra och behaglig tur. Det är alltid skönt att vara på vattnet när det är så här varmt (+ 38 grader och stekande sol).

Enorm Grouper som vi simmade med en lång stund

Vi kom tillbaka till hotellet lagom till en öl och lite snacks vid poolen innan solen gick ned. Även denna kväll höll vi oss på hotellet och åt en hyfsad buffémiddag, tog ett par drinkar vid olika ställen på hotellområdet.

2 oktober, Sharm El Sheik
Standarddag på hotellet vilket innebär frukost vid 07.00 följt av sol och bad på stranden hela dagen. Snorklade både före och efter lunch, totalt ca tre timmar. Lunch i strandbaren, crepes, samt en massa vatten under hela dagen.  Sista snorklingen gjorde jag själv och lyckades då få syn på en åtta-armad bläckfisk, något som inte är så lätt eftersom de ofta håller till inne i något hål.

Red Octopus

Eftermiddags snacks vid poolbaren innan det var dags för dusch och lite vila på hotellrummet innan buffémiddagen. Jag hade snorklat så mycket att mina simfenor gått sönder så vi gick till närmaste sportshop och köpte nya fenor. Trots att shopen låg på hotellområdet fanns det ett ganska stort utrymme för prutning…  Avslutade kvällen med några drinkar i baren och ute vid beduin-tältet innan vi somnade.

En behagligt slö dag där vi gjorde absolut så lite som möjligt.

3 oktober, Sharm El Sheik
Standarddag på hotellet vilket innebär frukost vid 07.00 följt av sol och bad på stranden hela dagen. Snorklade både före och efter lunch, totalt ca tre timmar. Lunch i strandbaren, crepes, samt en massa vatten under hela dagen.  Idag var det mycket bra snorkling eftersom havet var lugnt och vattnet var ovanligt högt. Det innebar att man kunde ligga och snorkla ovanför revet idag, något som alltid är bättre.

Whitespotted Puffer

Vi tog ännu en skön och avkopplande 30-minuters ryggmassage nere på stranden innan det var dags för eftermiddags snacks vid poolbaren. När vi kom upp på hotellrummet vid 18-tiden ringde Apollo och sa att morgondagens snorklingstur till Tiram-ön var inställd. Vi blev ganska arga över att de återigen ställt in en tur så sent att vi inte kunde boka en egen tur, detta trots att de lovat bara för några dagar sedan att detta inte skulle ske. Vi krävde att de skulle boka in oss på en Tiram-tur hos någon annan arrangör och efter en halvtimme så hade Apollo fixat det.

En gång i veckan fick man äta a la carte-middag på en av hotellets restauranger och ikväll valde vi återigen den italienska restaurangen Pergola. Tyvärr var inte kvällens trerätters middag något bra alls. Pastan som skulle vara ”hot” var alltför stark så det bara brände i munnen av tabasco (och då är vi vana vid ”het” mat). Kocken kunde inte fixa en mer normal pasta till oss utan hänvisade till att så här smakade rätten i Italien (något vi tvivlar starkt på). Det fortsatte lika dåligt eftersom kocken misslyckades tre gånger med att ge oss en medium-stekt köttbit. Alla köttbitar vi fick var totalt genomstekta och torra som skosulor. De slutade med att vi istället gick och åt oss mätta i buffématsalen. Tur att det är All Inclusive så man slipper betala för kvällens dåliga mat.

Avslutade kvällen med några drinkar i baren och ute vid beduin-tältet innan vi somnade. Det här var ingen bra kväll…

4 oktober, Sharm El Sheik
Upp 07.15 och hämtning 08.30 för snorklingsturen till Tiram-ön som Apollo bokade in oss på igår kväll. Vi blev körda till hamnen där vi var inbokade på en tur som jätte-företaget Sunmarine (största snorklings/dyk-företaget i Sharm) anordnade. Vi fick byta båt en gång och hamnade till slut på en stor snorklingsbåt (Moscow 2) tillsammans med en massa engelsmän, varav många knappt visst hur man snorklade.

Det tog lång tid att ta sig till Tiram-ön och först 11.45 kunde vi göra första snorklingstoppet vid ”paradislagunen”. Alla var tvungna att simma i klunga vilket resulterade i att vi blev sparkade med fenor och slagna av folk som inte hade pejl på hur man uppför sig i vattnet. Snorklingen avverkades på 30 minuter och det var den sämsta snorklingen så här långt på semestern. Dålig sikt och nästan mer snorklare än fisk är ingen bra kombination…

Vi frågade snorklingsguiden om vi verkligen behövde snorkla i en klunga eftersom vi faktiskt har snorklat ganska mycket i våra dagar… Han svarade att vi måste göra det även nästa stopp, men att vi kunde få snorkla fritt vid det sista stoppet. Snorklingsstopp nummer två var vid ett skeppsvrak tio minuter bortanför det första stoppet och nu var vi nästan inne vid fastlandet (och inte ute vid Tiram-ön). Här skulle vi snorkla med strömmen och eftersom alla bara flöt med strömmen (och inte simmande mot strömmen för att minska hastigheten) så tog hela snorklingen bara 10 minuter.  Vi hann dock med att se en rocka, men kunde inte ligga och fotografera den eftersom de ropade på oss från båten. Vi hade ju inte följt med strömmen tillräckligt fort….

Lionfish

Vi åt lunch ombord på båten medans vi åkte tillbaka till hamnen där det sista snorklings-stoppet skulle göras. Nu visade det sig att alla bojar där redan var upptagna av andra dyk-/snorklingsbåtar, vilket gjorde att vi fick lägga oss längs med ett rev som inte var lika bra. Snorklingsguiden lovade oss i varje fall att få snorkla fritt här i 90 minuter och vi hoppade i först av alla. Revet var inte speciellt bra utan vi simmade fram och tillbaka för att hitta något kul att titta på. Till slut stötte vi på liten brun muräna och strax efteråt en fullvuxen lejonfisk med två yngre lejonfiskar i släptåg.

Yellow mouth moray

Vi låg och tittade och fotograferade lejonfiskarna ett tag innan vi började ta oss tillbaka till båten. Det hade gått en timme och båten låg en bit ifrån oss. När vi var ca 20-30 meter bakom båten lättar den ankar och börjar åka iväg. Vi ropar som galningar för att de ska höra/se oss och förstå att de faktiskt glömt två av sina gäster. Även en dykbåt som ligger i närheten uppfattar vår situation och försöker kontakta vår båt. Till slut stannade båten och började backa tillbaka mot oss, under tiden hängde vi vid dykbåten som vår båt hade legat bredvid. Vi simmade över till vår båt när de kom tillräckligt nära och fick världens utskällning av den ansvariga för båten för att vi hade snorklat själva och dessutom för länge. Vi skällde tillbaka och ifrågasatte hur de kunde tänka sig att lämna två personer i sticket samt talade om för den båtansvarige att vi fått lov av hans snorklingsguide att snorkla fritt och att vi bara hade varit borta i 75 minuter (av de utlovade 90 minuterna). Han valde dock att inte förstå oss eller kolla med sin guide, utan fortsatte att skälla ut oss hela vägen till hamnen.

Vi kan väl lugnt konstatera att det här var den värsta snorklingstur vi någonsin varit med på i hela världen. Och då ska ni veta att vi snorklat väldigt mycket. Dåliga rev, extremt korta snorklingsturer, snorklingsguider som ger gästerna felaktig uppgifter och en båtbesättning som inte kan samarbeta.

När Apollo kontaktade oss på kvällen för att fråga hur turen var berättade vi om den och de sa att deras tur med Colona Divers var mycket bättre, där alla stopp var vid Tiram-ön och minst 35-45 minuter långa. De sa att de som kompensation skulle återbetala kostnaden för hela turen och dessutom ta upp det som hänt med Sunmarine.

Innan middagen passade vi på att skriva vykort (konstigt att det aldrig finns tid till det tidigare under semestrarna) samt packa det mesta. Vi tog en sista buffémiddag, en drink i baren samt en öl i beduin-tältet innan det var dags för sängen.

5 oktober, till Sverige
Vår sista dag på hotellet, upp för frukost vid 07.00 följt av sol och bad på stranden några timmar. Vi hann t.o.m. med en timmes snorkling innan det var dags att dra till rummet för att duscha och packa det sista.

12.00 checkade vi ut och träffade Anna från Apollo som skulle lämna tillbaka pengar för turen och alla telefonsamtal. Hon bad om ursäkt för det som hänt och uppträdde mycket proffsigt. Apollo gjorde några misstag med sena avbokningar av turer, men i övrigt var de väldigt trevliga och gjorde nästan allt vi bad dem om att göra.

Parrotfish i närbild

12.30 hämtades vi av bussen där guiden var en av de nio som lärt känna på Kairo-turen. Incheckningen gick snabbt och smärtfritt och planet lyfte nästan på tid. Vi kom hem ganska sent på kvällen och orkade inte ens packa upp. Det gällde att få lite sömn innan det var dags att gå till jobbet…

Vi tror nog att vi sov gott efter en väldigt bra semester där vi fick snorkla otroligt mycket, fick se både pyramiderna och Petra och hade ett väldigt bra väder. Visst var det några missar med ett par turer som inte var bra, men helhetsintrycket av semestern är bara soligt och bra.