Tunisien, juli/augusti 2010

Vi hade inte så mycket semester inbokat denna sommar och lyckades pricka in två veckor när det skulle bli mindre bra väder i Sverige. Efter en hel del letande efter bra ställen och pris samt kontroll av väderutsikter på olika resmål, valde vi att åka på en ”sista minuten”-charterresa till Port el Kantaoui i Tunisien och Hotel Kanta. Vi bokade resan några dagar innan avresa, men priset var ändå inte nedsatt speciellt mycket.

Det utlovades sol och värme och det var exakt det som vi var ute efter. Vi ville egentligen bara sola, bada och ta det lugnt denna vecka (28 juli – 4 augusti) till skillnad från de senaste resorna. Något som vi lyckades utmärkt med att göra.

SAS-planet skulle lyfta redan 06.00 på morgonen från Arlanda varför väckarklockan ringde redan 02.30. Det kändes lite jobbigt att åka så tidigt men fördelen var att vi landade på flygplatsen i Enfidha redan kl 08.45 Tunisisk tid. Detta efter en effektiv flygtid på bara 3,5 timme. Flygplatsen var helt nybyggd och det var väldigt få plan som startade och landade och det gick på nolltid att komma igenom passkontrollen och att få vår väska. Bussresan till hotellet tog ca 30 minuter. Vi packade upp och sedan bar det av ner till stranden, dit vi kom redan före kl 11.00. Det var alltså inte helt fel att åka tidigt hemifrån.

Det var gratis att åka med hotellets Tuk Tuk till och från stranden

Dagarna såg egentligen likadana ut så det känns inte meningsfullt att skriva någon dagbok från denna semester. Efter frukosten tog vi en tuk-tuk ned till hotellets strand. Vi la oss i varsin solstol, lät brisen från Medelhavet svalka oss i den 33-34 gradiga värmen, njöt av solen alla dagar (utom en då det var lite moln på himlen) och läste böcker. Kort sagt, vi gjorde absolut ingenting på dagarna som är värt att skriva om.

Den lätta lunchen tog vi på strandbaren som även hade svalkande drycker i form av vatten och vid något enstaka tillfälle även öl. Framåt 16 – 16.30-tiden tog vi tuk-tuken tillbaka till hotellet och avslutade dagpasset med en kall öl vid poolen. Det var det närmaste poolen på hotellet som vi kom, vi insåg inte vitsen med att bada i pool när Medelhavet bjöd på 24-25 gradigt badvatten.

Hotellets privata strand vid 9.30-tiden på morgon

Innan middagen slappade och läste vi i skuggan på vår balkong. De första tre middagarna åt vi på hotellet (buffé, buffé samt buffé) och när även den fjärde middagen på hotellet skulle bli buffé då tröttnade vi på hotellet och kontaktade/ klagade vi till Ving. I deras beskrivning står det att middagarna ska vara meny-val (a la carte) och bara bufféer några enstaka gånger per vecka. Resten av veckan åt vi middagarna ute på vanliga restauranger på stan och har krävt ersättning för detta av Ving.

Tallrikar i alla möjliga färger och mönster fanns att köpa överallt

Efter middagarna gick vi runt lite i centrum och kollade på alla kopior av kläder och klockor som de sålde. De flesta försäljarna var faktiskt inte så jobbiga som vi vet att de kan vara i denna del av världen. Vid några tillfällen ville vi faktiskt köpa något (oftast klockor) och lyckades pruta ganska bra visade det sig. Visst betalde vi någon/några TND (ca 5 SEK) för mycket, men det spelar ju inte så stor roll om klockan kostar 50 eller 60 kronor…

Ballongflygning var ett mycket populärt nöje på stranden

Efter en vecka åkte vi hem mycket nöjda, lite solbrända och mycket utvilade.