London, maj 2001

2001-05-10 – 2001-05-13, weekend i London
Maggan var nog en av dom få svenskar som aldrig varit i London men hon hade hört en hel del om staden, bland annat att det alltid regnade i London och att det fanns gott om pubar.

Houses of Parliament

Tower of London

Om det var något vi inte såg röken av under vår weekend så var det regn. I stället så var det strålande sol hela tiden.

Däremot blev det väl ett och annat besök på några av Londons många tusen pubar.

Eftersom väl de flesta har varit i London så behöver vi väl inte skriva så mycket om vad man gör där, men vi tänker bjuda er på några korta rader ändå samt några fina kort på sevärdheterna.

2001-05-10
Vi landade på Heathrow ganska tidigt på torsdagen och tog tunnelbanan in till city där vi checkade in på vårt hotell. Gick sedan till Hyde Park och tog det lugnt en stund i väntan på två av våra kompisar, Tony och Janne som skulle komma med ett senare flyg från Stockholm. Nog tog vi det lugnt alltid, Maggan somnade på en parkbänk…

Senare på kvällen bar det av ut på stan för att utforska nöjeslivet. Det var som vanligt full fart inne i centrum. Bland annat besökte vi en av våra favoritpubar som ligger på en tvärgata mellan Picadilly Circus och Leicester Square. Det är en ombyggd kyrka (sägs det) där det finns flera olika baren i olika nivåer och rum, det finns väl en 5-6 olika ”våningsplan” att virra bort sig i.

Buckingham Palace

2001-05-11
Fredagen ägnade vi åt att gå längs Londons största affärsgator och titta lite i affärer. Det var ganska varmt att gå i stekande sol så det blev förstås även en del besök på pubar för att svalka oss på mer än ett sätt. Vi letade bland annat reda på en suverän affär som bara sålde whisky, det fanns hur många tusen olika flaskor som helst att välja bland. Vi gick inte ned i affärens källare där den större baren och mängderna av flaskor skulle finnas, utan nöjde oss med att köpa några flaskor med sorter som vi aldrig provat (vi tycker om rökiga Isla whiskys!)

Tower Bridge

På fredag kvällen gick vi först och åt en god middag på en Thailändsk krog i Soho. Sedan var det dags att göra som tusentals andra svenskar, vi såg Mamma Mia som var helt suverän. Men gillar man inte ABBA då ska man nog gå på en trevlig pub i stället.

2001-05-12
På lördagen åkte vi sightseeingbuss med the Big Bus Tour runt stan och tittade på det mesta som London har att erbjuda. Det här sättet är verkligen att rekommendera att se London på. Det är enkelt att hoppa av och på bussarna och guiderna är mycket kunniga.

Houses of Parliament

Westminster Abbey

Vi hoppade bland annat av bussarna vid St Paul’s Cathedral och även vid Tower of London. Härifrån tog vi sedan en båt tillbaka till Westminster Bridge och passade på att se London från floden. Guiden på båten berättade många lustiga historier, bland annat var han inte speciellt förtjust i och skämtade mycket om det stora pariserhjul som byggts vid Westminster Bridge till millennieskiftet.

Vädret var kanon med strålande sol och 25-gradig värme, det kan inte bli bättre om man vill vara turist i London. Vi hoppade på bussen igen vid Buckingham Palace, men fastnade ganska snabbt i köer. Efter ett snabbt beslut hoppade vi av bussen för gott vid Hyde Park Corner och gick till Hard Rock Café för en hamburgare.

Kvällen ägnade vi åt samma aktiviteter som de tidigare kvällarna. Vandra runt i stan och kolla in folklivet på pubarna.

2001-05-13
Vi åkte hem ganska tidigt på söndagen så vi hann inte med så mycket. Efter frukost tog vi en snabb rundtur i Hyde Park för att se på alla konstnärer som ställer ut längs med Bayswater Road. Vi passade på att kolla om det var något liv vid Speakers Corner vid Marble Arch också, men värmen måste ha slagit ut alla engelsmän som brukar stå där och högljutt framföra sina åsikter om allt och alla.

Sedan var det bra att packa ihop och ta en taxi ut till Heathrow. Några timmar senare var vi hemma i det kyliga Stockholm igen.