Zanzibar, juli 2003

2003-07-09, till Zanzibar
Vi lyfte från Arusha 14.15 och landade på Zanzibar ca 16.00 efter en lugn flygning med ett av Zan Airs propellerplan för ca 30 personer.

Rum 10 och restaurangen vid Kitete Guest House

På flygplatsen hämtades vi av Michael som körde oss till Kitete Guest House där vi välkomnades av Lisbeth och Jan från Dalarna som driver stället sedan 3 år tillbaka. Kitete är ett jättemysigt ställe beläget på en kritvit, nästan öde sandstrand.

Vi installerade oss raskt i rum nr 10 som hade egen dusch, toa och altan. Rummet var beläget bredvid restaurangen där vi sedan beställde middag till kvällen.

Det var både strömavbrott och oväder på kvällen, så vi kunde ha fått ett lite bättre mottagande på Zanzibar. Att duscha i kolmörker är ganska svårt, men det löste sig när vi fick låna en oljelampa från restaurangen att lysa upp vårt rum och dusch med.

En trerätters middag kostade ca 50 kronor (6.000 TSH), mycket billigt och prisvärt. På Kitete behövde man aldrig ha pengar till hands utan man skrev upp allt man åt och drack i ett block och betalade rubbet när man checkade ut. Mycket praktiskt!

2003-07-10, Zanzibar
Frukost vid 8-tiden. Det dåliga vädret från gårdagskvällen höll fortfarande på, så vi passade på att sova ut ordentligt efter frukosten.

Kitete Guest House, huvudbyggnaden

Efter lunchen, Pasta Swahili, hade vädret blivit bättre och solen tittade fram. Då var det dags för Maggans favoritsysselsättning: gå på stranden och plocka snäckor. Vi gick längs den fina stranden i flera timmar och hittade många fina snäckor.

Vid lunchen frågade vi Jan, en av ägarna, vad det skulle bli för middag. Han svarade inte utan frågade oss vad vi tyckte om för mat. Vi sa att räkor och bläckfisk är alltid gott. Han tänkte en kort stund och frågade sedan oss om det skulle vara OK om huvudrätten vid middagen blev en paella med räkor. Vilken service att gästerna själva får bestämma vad som ska finnas på restaurangens meny! Självklart bokade vi upp och åt middag på Kitete igen.

Kvällen tillbringades sedan med att dricka någon Kilimanjaro-öl och prata med Jan och Lisbeth och resten av de boende på Kitete. Vi bokade också upp oss för en snorklings-tur med en lokal guide nästa dag.

2003-07-11, Zanzibar
Resten av dagarna på Kitete såg ungefär likadana ut:
– Frukost vid 8-tiden och sedan var det dags för att tillbringa resten av dagen på stranden med att promenera eller bara ligga och slöa i de hemgjorda solstolarna.
– Vid lunchtid blev det oftast för varmt för att vara i solen så då satte vi oss på verandan till restaurangen och tog något svalkande och passade också på att äta en enkel lunch.
– På kvällen var det dags för en kort, kall dusch och byte från badkläder till shorts och T-shirt innan middagen. Den här kvällen provade vi på en pasta som var OK.

Parasoll och stranden vid Kitete

Den här dagen provade vi på att utforska hur bra snorkling det var utanför Kitete. Vi blev hämtade utanför restaurangen och klättrade ombord på en enkel träbåt/kanot med stödskrov. Vår guide + ytterligare en kille stakade sedan utmed stranden en lång bit innan det var dags att hissa det trekantiga seglet på den enkla masten och segla ut till revet. Maggan höll på att ramla överbord när en fisk hoppade upp från vattnet och träffade henne. Det var inte riktigt så vi ville se fiskarna! Snorklingen var väl inte så vidare bra, men det var kul att se guiden fånga ett antal bläckfiskar som han skulle ha till middag.

2003-07-12, Zanzibar
Samma rutin som tidigare dagar. Den här dagen tog vi tillfället i akt att dra nytta av ebben på morgonen som gjorde att man kunde gå torrskodd nästan hela vägen ut till algodlingen som låg ett par hundra meter ut från stranden. När det var fullmåne kunde man gå hela vägen ut till revet utan att behöva simma.

Lunchen bestod av räkor med ris och till middag var det bläckfisk, red snapper samt creme caramel. Jan hade kommit ihåg att vi tyckte om bläckfisk, imponerande service.

Efter middagen gick vi upp i byn en kort bit till ett ställe som heter ”Paje by night” för att höra på några lokala bybor som skulle trumma. Det första de frågade oss var inte vad vi skulle dricka, utan vad vi ville röka… Vi valde att fortsätta med ölen och lät rastasnubbarna som drev stället stå för rökandet. Vi blev inte kvar här speciellt länge utan drog oss tillbaka till våra sängar på Kitete.

2003-07-13, Zanzibar
Samma rutin som tidigare dagar. Den här dagen gjorde vi dock, om möjligt, ännu mindre än tidigare dagar. Det blev bara sol och bad hela dagen.

Stranden och solstolarna vid Kitete

Till middag hade vi beställt krabba efter rekommendation från Jan och Lisbeth. Vi fick in varsin enorm, jättegod krabba, vitlöksbröd och en soppa att starta med. Allt till det måttliga priset av 40 kronor per person. Sista kvällen blev mycket trevlig.

2003-07-14, till Stockholm
Dags för den långa färden hem till Stockholm. Efter frukosten vid 8.30-tiden var det dags att packa ihop det sista och betala notan för det vi ätit och druckit under vår vistelse på Kitete. Fyra luncher och fem middagar plus allt dricka (öl, vin, läsk och vatten) och snacks för oss två gick på 130 USD. Nästan oförskämt billigt.

Stranden vid Kitete

Vid 10-tiden hämtade Michael oss igen och körde in oss till Stone Town där vi fick en timme att utforska staden. Vi hann väl inte med speciellt mycket, men det var tillräckligt för att bli trött på alla som ville sälja saker till oss.

Vid lunchtid var det dags att åka ut till flygplatsen där vi skulle checka in. När vi kom fram till disken visade det sig att Kenya Airways hade slut på ”bagagetaggar” till andra destinationer än Nairobi. Eftersom vi ville checka in vårt bagage hela vägen till Stockholm var det bara att vänta på trottoaren framför incheckningsdisken i nästan en timme.

Vi klarade av säkerhetskontrollen och fick peka ut våra väskor innan det var dags att borda flygplanet (Boeing 737) som tog oss till Kenya och Nairobi flygplats. Här hade vi sex timmar att slå ihjäl. Det blev en hel del fikande och ätande samt några besök i flygplatsens alla taxfreebutiker (det var många…).

Vid 22-tiden var det dags att hoppa på planet till Amsterdam. Det blev väl inte så mycket sömn för någon av oss under den 7,5 timmar långa flygningen. I Amsterdam behövde vi inte vänta så länge innan det var dags för sista etappen på resan hem till Stockholm. Vi landade vid 10-tiden på morgonen den 15 juli och var hemma någon timme senare. Då hade vi varit på väg i mer än ett dygn!

Snart är det dags att börja planera för nästa resa 🙂