USA, maj 2002

2002-05-07, Rarotonga till Los Angeles
Kom till flygplatsen på Rarotonga vid midnatt och här tog det tid att avverka incheckning och säkerhetskontroll. Det fanns bara en kö till säkerhetskontrollen och vi var många som skulle kontrolleras. Allt handbagage gicks igenom mycket noggrant och allt skulle röntgas, vi fick till och med ta av våra badskor och köra dessa igenom röntgen. Vid halv 2-tiden var vi äntligen kontrollerade och det var bara att gå raka vägen ombord på planet och tio minuter senare lyfte vi.

Efter en nio timmar lång flygresa landade vi på Los Angeles Airport strax före klockan 14.00. Ungefär en timme senare kom en Super8-buss och hämtade upp oss och körde oss till hotellet som låg precis under inflygningen till landningsbanorna. Hotellet hade vi bokat via Internet innan vi lämnade Sverige. Egentligen ville vi inte stanna i Los Angeles, men vi fick inte plats på något anslutande plan till New York samma dag och då bestämde vi oss för göra LA på en dag.

Eftermiddagen och kvällen tillbringade vi vid hotellet. Gick till ett närliggande hotell som hade Internetuppkoppling och skickade några mail samt printade ut en kopia av vår hotellvoucher till New York som vi inte kunde hitta. Senare visade det sig att den låg kvar hemma i lägenheten i Sverige. Åt ”middag” på Burger King och gick och lade oss tidigt. I morgon skulle vi göra LA!!

2002-05-08, Los Angeles
Vi gick upp vid åttatiden och då bar det av raka vägen till AVIS där vi hyrde en Chevrolet för 43 USD. Nu skulle vi till Six Flags Magic Mountains och åka berg & dalbanor. Exet tyckte att det var fruktansvärt roligt att åka berg & dalbanor och han var till samma ställe när har befann sig i LA för ett antal år sedan. Den gången var tyvärr parken stängd och han fick bara se berg & dalbanorna utifrån parkeringen. Men nu skulle han få åka också..

Colossus i förgrunden, Goliath med den branta backen samt Superman som skjuter rakt upp i himlen.

Jag hade bestämt mig för att tillbringa dagen med att sitta på en parkbänk och äta popcorn och kanske åka någon liten snäll berg & dalbana, men så blev inte fallet.

Vi kom fram till parken strax efter att den öppnat och då var det inga köer till åkattraktionerna. Vi började med att åka Colossus som vi tror är en av världens högsta trä-berg & dalbanor. Jag hade tuffat till mig efter den turen bestämde mig för att fortsätta med att ta en tur i Goliath och den var ingen lek. När vi började dras upp för den första backen då ville jag kliva ur för det kändes som om vägen upp till krönet var hur lång som helst. I första nedförsbacken kom vi upp i en hastighet av 130-140 km i timmen. Snacka om sug i magen!!Därefter åkte exet Superman som är det högsta och snabbaste åket i världen. Man sätter sig i en vagn som med fullt ös åker rakt uppåt och sedan åker du baklänges rakt ner. Den såg inte speciellt rolig ut och enligt honom så var det inte det heller.

Nästa tur gjorde vi i Batman the Ride som var en tur full av loopar och skruvar och det var något som även föll mig i smaken. Fortsatte med en tur i Riddlers Revenge – världens högsta och snabbaste berg & dalbana som man åker stående. Många loopar var det och den klart häftigaste banan enligt oss.

Viper, med tre loopar på raken

Sedan fick exet åka ensam igen. Déjà Vu var nämligen ingen lek, till och med han tyckte att den var läskig och blev lite lätt illamående. Det var loopar och twistar både fram- och baklänges. Den såg verkligen riktigt otäck ut.

Tog även en tur i Psyclone som är en kopia av en gammal träbana och den skakade och hoppade rejält men jämfört med dom tidigare vi åkt så var det här en riktig barnlek. Efter det tog vi en tur i Viper – världens största berg & dalbana med loopar. Den blev nummer två på min lista.

Vi hann även med en repris på vår listetta, Riddlers Revenge, innan vi var nöjda och åkte tillbaka till LA.

Nu skulle exet guida mig till några av de normala sevärdheterna för en förstagångsbesökare i LA. Vi åkte till Venice Beach och kollade in muskelbyggarna, sedan till Hollywood Boulevard och tittade på Chinese Theatre, hand- och fotavtrycken och starwalk. Fick även en skymt av Hollywood-skylten innan vi slank in på en pizzeria och åt en riktigt dyr pizza.

Riddlers Revenge, vår favorit på Six Flags Magic Mountain.

Efter att vi lämnat tillbaka bilen hos AVIS gick vi tillbaka till hotellet och packade, tog en whisky och skrev lite i dagboken. Sedan sa vi tack och hej till LA.

2002-05-09, till New York
Ännu en tidig morgon, klockan ringde redan 05.30.

En konstig sak är att vi som båda är riktigt morgontrötta inte har några som helst problem med att gå upp i ottan när vi har semester. Undrar om det beror på att man hela tiden har något nytt, spännande och roligt att se fram emot?På flygplatsen märktes våra flygbiljetter med SSS, vilket stod för Special Security någonting. Alla som inte var amerikanska medborgare fick gå igenom en del extra säkerhetskontroller, bland annat skulle allt vårt bagage röntgas. Vid gaten blev vi kroppsvisiterade och de gick igenom allt vårt handbagage och det ordentligt, de bläddrade till och med igenom vår dagbok. Jag hade en halvt urdrucken whiskyflaska i väskan och den skulle kontrolleras extra noga. När kontrollanten hörde att det var whisky i flaskan då uppmanade han mig att dricka. Det var bara förmig att säga skål och ta sig en redig slurk varpå kontrollanten skrattade och sade åt mig att inte dricka för mycket. Han hade i alla fall humor!

Planet blev två timmar försenat från LA p.g.a. dåligt väder i New York och vi började ställa in oss på att vår vistelse i New York skulle bli riktigt blöt och kall.

Vid 19-tiden var vi äntligen framme i New York. Tog bussen till Penn Station och vidare med taxi till hotell Arlington på 25:e gatan/Broadway som låg ett stenkast från Empire State Building. När vi checkat in gick vi raka vägen till MacDonalds och åt ”middag” och sedan strosade vi omkring runt 5:e avenyn innan det var dags att säga god natt.

2002-05-10, New York
I dag tog vi sovmorgon, låg faktiskt och drog oss ända till 12.30. Åt en varsin pizzaslice innan vi gick till Empire State Building där vi tog hissen upp till 86:e våningen för att kolla in utsikten. Det dåliga vädret hade dragit förbi under natten och nu var det ca 20-25 grader varmt och klarblå himmel, inte ett moln i sikte. Snacka om tur!!

Utsikten från Empire State Building

Tog sedan tunnelbanan till Battery Park där David Bowie stod och repade inför kvällens MTV-konsert. Stod och lyssnade på honom ett tag och sedan hoppade vi på gratisfärjan till Staten Island. Färjan åker ganska nära Frihetsgudinnan och Manhattans skyline gör sig också bra från båten.

Manhattans skyline från gratisfärjan till Staten Island

Efter färjeturen gick vi hemåt via Ground Zero som såg ut som en stor byggarbetsplats. Maggan som inte varit i New York tidigare blev en aning förvånad över att det raserade området var så stort som det var. Många skyskrapor runt omkring var ordentligt förstörda och kommer väl troligen att rivas så småningom. Fortsatte sedan promenaden till China Town och Little Italy. Åt en riktig kanonmiddag på en mycket billig vietnamesisk restaurang i China Town.

Slank in på puben Puck Fair på väg mot hotellet och senare delen av kvällen tillbringade vi på några olika pubar i ”vårt” område.

2002-05-11, New York
Upp vid 11.30-tiden, alltså ännu en sovmorgon.

Central Park

I dag tog vi tunnelbanan till Central Park där vi lade oss och solade en stund. Gick sedan till St Patricks Cathedral och sedan till Times Square där vi skulle försöka köpa biljetter till någon Broadway-uppsättning.

Biljettkön var så lång att vi struntade i det och gick mot FN-huset i stället men efter ca 30 meter hittade vi en pub, Pig´n Whisle och då kände vi oss väldigt törstiga. Efter ölen gick vi tillbaka till Times Square för att kolla in kön igen och nu var den mycket kortare. Vi lyckades få varsin riktigt bra biljett till Skönheten & Odjuret klockan åtta samma kväll. FN-byggnaden har man ju sett på TV!

New Yorks äldsta skyskrapa, Strykjärnet

Nu blev det bråttom, tunnelbana hem för snabbt ombyte och sedan raka vägen tillbaka till Lunt-fontainne Theatre som låg på Broadway/46:e gatan. Föreställningen var kanonbra och väl värd sitt pris, ca 400 kronor för en biljett. När dollarn står i 7.50 mot svenska kronan då åker vi hit igen och går på Lejonkungen…

Vi vandrade hemåt på Broadway. På 35:e gatan slank vi in på en Irländsk pub och tog några bira. God natt vid 2-tiden.

2002-05-12, till Stockholm
Upp vid 10-tiden och packade och checkade ut vid 11.30. Gick runt och lullade lite på stan och åt lunch på Taco Bell. I dag skulle vi lämna stan och då kom det dåliga vädret tillbaka. Molnen hopade sig och det började regna riktigt ordentligt, dvs. samma väder som när vi landade. När vi lyfte skulle vi ha haft en otrolig utsikt över stan om den inte varit täckt av tjocka regnmoln, det enda vi såg var Empire State Buildings upplysta topp och mast som stack upp genom molnen.

14.30 blev vi hämtade vid hotellet och kördes till flygplatsen där vi fick veta att SAS-planet som skulle ta oss raka vägen till Stockholm var överbokat och vi blev erbjudna att åka med United Airlines via London och Amsterdam i stället. Vi nappade på erbjudandet och som tack för hjälpen fick vi resevouchers till ett värde av 800 USD var. Att komma hem tre timmar senare än beräknat kan ju vara värt dom pengarna.

Då var denna resa slut men vi började snart planera nästa.