Tanzania, juli 2003

2003-07-02, till Kilimanjaro
Upp i ottan som vanligt när man ska iväg på semester. Redan klockan 4.30 på morgonen hämtades vi av taxin som tog oss till Arlanda. 6.50 lyfte vi med KLM till Amsterdam och sedan vidare med KLM på den 8,5 timme långa flygningen till Kilimanjaro.

KLM visade sig inte från sin bästa sida direkt på denna långa flygning. Vi flög med ett äldre flygplan som inte hade den nya typen av stolar som underlättar för trötta resenärer. Dessutom visade de inte några speciellt bra filmer och den holländska texten underlättade inte direkt. När flygvärdinnorna sedan lyckades med konsttycket att glömma oss plus två andra resenärer när det var dags för lunch lättade det inte direkt upp humöret…

Klockan 8 på kvällen landade vi på Kilimanjaros flygplats och då hade vi flyttat fram klockan 1 timme.

På flygplatsen plockades vi upp av vår svensktalande guide Lenny och vår chaufför Mchome. Vi kördes till Moivaro Coffee Plantation Lodge utanför Arusha där vi skulle sova den första natten. Installerade oss i en jättetrevlig bungalow med öppen spis, dusch, toa och sköna sängar med myggnät. Sedan bjöds vi på en kanonmiddag bestående av soppa, kyckling och glass med Kilimanjaro-öl till.

Vi försökte växla lite USD till Tanzania Shilling, men portieren hade slut på växel. Satt sedan i baren och provdrack varsin Safari-öl innan vi gick till vår bungalow och packade om lite innan vi somnade sött vid midnatt.

2003-07-03, Lake Manyara
Klockan ringde 7.30. Efter en snabbdusch gick vi till matsalen och åt frukost. Växlade sedan 200 USD till 180.000 TSH innan vi vid 9-tiden tog våra väskor och åkte mot Lake Manyara.

Nästan hela gänget samlat i Landrovern före vår första gamedrive

Vi åkte genom Arusha som var en stad full av aktivitet. Försäljare och skjul kantade gatorna och överallt var det folk som gick omkring. Det vanligaste sättet att ta sig någonstans var nämligen att gå till fots.

På väg mot Kirurumu Tented Lodge såg vi också mängder av boskap som vaktades av Masai-herdar. Det var kor, getter och åsnor överallt.

Vid 12-tiden var vi framme vid lodgen där vi bodde i ett tält med veranda, elbelysning, dusch, toa och en underbar utsikt över Lake Manyara.

Före lunchen hann vi också med en kort promenad för att se om vi hittade några djur runt campen, men det var tyvärr inte många djur som ville visa sig för oss. 3-rätterslunchen bestod av sallad, kyckling och frukt. Därefter fick vi vila oss i form till den första gamedriven som startade klockan 15.30. Vi funderade på vilka djur vi skulle få se och våra förväntningar var ganska höga.

Babianflock på väg till sina sovplatser

Vid 16-tiden kom vi fram till parken och vi hann inte mer än in genom grindarna förrän vi såg en stor flock med babianer på och vid vägen. En kort stund senare kom två stycken giraffer, en mamma med sin unge, strosande vid vägkanten och sedan dök en liten elefant upp mellan träden. Det började alltså mycket bra men det skulle bli ännu bättre.

Elefanter vid Lake Manyara

Vi såg vårtsvin, jättemånga elefanter, drygt 20 giraffer, mängder med zebror, ca tio bufflar, gnuer, impalaantiloper, stora flockar med flamingos, storkar och pelikaner, näshornsfåglar, örn, hök, dik-dik, ett par flodhästar och en enorm babianflock.

Såg alltså två av THE BIG FIVE redan första dagen, elefant och buffel. Förväntningarna infriades med råge! Vi fick se en enorm mängd olika djur och det var svårt att ta till sig alla nya intryck.

Vid 19-tiden var vi tillbaka på lodgen där vi serverades en 4-rättersmiddag bestående av tomatsoppa, schysst sallad, seg biff med potatis och upsidedownkaka med ananas.

Efter en whiskypinne på rummet var det dags att krypa in i vårt mysiga tält för att försöka sova och det var minsann inga som helst problem att somna. Utanför vaktade Masaier oss från vilda djur så vi behövde inte vara oroliga för att något hungrigt lejon skulle komma och äta upp oss.

2003-07-04, Lake Manyara till Serengeti
Väckning 06.45 och frukost någon halvtimme senare. Vid 8-tiden var det dags att packa in oss i Landrovern för att åka vidare mot Serengeti. På vägen passerade vi Ngorongorokratern och gjorde ett kort stopp på kraterkanten för att se på utsikten. Om några dagar ska vi åka ner i kratern, så vi brände ganska snabbt vidare mot de stora slätterna.

Sjungande kvinnliga Masaier

Efter någon timme stannade vi vid en Masai-by och fick ett smakprov på både killarnas och tjejernas sång och hopp. Dessutom fick vi inspektera en hydda och ställa hur många frågor som helst till Justin, en Masai som kunde engelska. Vi fick även se på något som inte är så vanligt vid en Masai-by. De hade byggt upp en förskola där alla barnen fick lära sig de mest grundläggande sakerna som att räkna, mm.

Ett par av de unga Masai-krigarna blev så fascinerade av Patriks klocka att han hade fullt sjå med att få behålla den. De ville byta den mot alla sina smycken, något som tydligen var mycket värdefullt (för dem).

Nästa korta stopp blev vid ”Olduvai Gorge”, här har man hittat de äldsta bevarade bevisen för mänsklig existens. Vi fick en kort genomgång av var och i vilka olika lager som olika spår efter människor hittats. Dock fick man aldrig gå ner och se själva fyndplatserna, utan vi fick nöja oss med att se avtryck av de berömda, 1,8 miljoner år gamla fotspåren i ett litet, enkelt museum på platsen.

På vägen mot Serengeti såg vi mängder med strutsar, antiloper, zebror och en hel del giraffer. Vi stannade inte för några djur utom för att titta på ett par giraffer som betade av träden nära vägen.

Vid gaten till Serengeti national park åt vi våra lunchboxar som innehöll en kycklingklubba, en macka, juice, en liten chokladkaka, en banan samt en pannkaka. När vår chaufför Mchome hade betalt alla parkavgifter öppnade vi upp taket och åkte in i den enorma parken.

Leopard som spanar efter mat

På vägen till vår lodge som låg på andra sidan parken såg vi en Servalkatt (en minileopard), en flock med vilande lejon, några fläckiga hyenor, gnuer, zebror, antiloper, gaseller, mm.

Vi fick även se en leopard som spanade in en stor flock med zebror från ett träd, samt några giraffer som ytterst försiktigt drack från en liten flod.

Vi såg alltså ytterligare två av THE BIG FIVE den andra dagen, lejon och leopard.

Vi kom fram till Ikoma Bush Camp som låg strax utanför Serengeti-parken vid 18-tiden. Vi fick se den berömda solnedgången när solen blir så härligt röd. För första (och enda, skulle det visa sig) gången fick vi en dubbelsäng!

Middagen vid 19.30-tiden bestod av soppa och moussaka, med fruktsallad som efterrätt. Just denna kombination av middag med soppa, varmrätt och fruktsallad var något vi skulle få leva med under nästan hela safarin. De flesta var ganska trötta efter en lång dags resande och skakande på Tanzanias ojämna grusvägar så det blev en tidig kväll igen.

2003-07-05, Serengeti
Upp vid 06.30, frukost vid 7-tiden. Startade vid 8-tiden den långa vägen tillbaka in i parken, det var en ca 45-minuters lång transportsträcka från campen in till den delen av parken där vi började leta djur.

Flodhästen som ogillade vår närvaro

Vi började med ett besök i Hippo-poolen där vi på ena stället såg ett gäng flodhästar och en krokodil. En av flodhästarna tröttnade snart på oss och visade sitt missnöje genom att göra ett utfall mot bilen och skvätte lite vatten mot oss.

Efter en stund fortsatte vi vidare mot den andra delen av ”poolen”. Redan innan vi kom dit kände vi lukten av flodhästarnas skit, en doft man inte glömmer i första taget. Här fick vi gå ur bilen och stod och betraktade på nära håll ytterligare ett gäng med flodhästar som badade i sin egen skit tillsammans med ett par krokodiler.

På väg därifrån stod två bilar och tittade på något. Mchome trodde att det kunde vara något kattdjur så vi åkte in bland buskarna. Efter en stund fick Patrik syn på en gepard i det höga gräset. Det visade sig snart att det var fyra geparder, en mamma med tre halvvuxna ungar.

Två geparder

När geparderna försvann in i buskarna efter en stund åkte vi vidare för att leta efter de enorma hjordarna av gnuer och zebror. Lunchade på en campsite mitt ute i bushen. Den här gången fanns det pasta, pannkaka, mackor, bananer och lite choklad i lunchboxarna.

Vi fortsatte letandet efter gnuflockarna, men hittade bara några halvstora flockar. De största flockarna hade tydligen redan rört sig in i Kenya. Vi lyckades däremot få syn på en flock gamar som åt på en död gnuunge, dessutom såg vi en schakal.

Vi passade på att göra veckans goda gärning när vi hjälpte till att knuffa upp en vit personbil som kört för fort på grusvägarna och kört i (och över) diket.

Liten Gnuflock

Klockan 15.00 åkte vi tillbaka mot vår camp, Ikoma. Vi såg inget spännande på vägen och det började också regna, så vi satte på taket. Åter till campen kl. 16.30, Lenny (vår guide) sov hela vägen tillbaka. Det började bli en vana att vår svensktalande guide sov under delar av våra gamedrives, inte speciellt professionellt av Jambo Tours!

”Night game drive” som det så fint stod i Jambos katalog visade sig vara en tur i kolmörker över betesfälten upp till en närliggande by, där vi åkte omkring och tittade på lite nattsuddare (både djur och människor).

2003-07-06, Serengeti
Upp vid 06.30, frukost vid 7-tiden. Startade vid 8-tiden den långa tranportsträckan in till parken igen.

Drickande sebror vid vattenhålet

Efter mycket letande denna stekheta dag lyckades vi spana in en flock lejon som låg högt upp bland några klippor och solade sig. På vägen hem stannade vi till vid ett vattenhål där en stor flock zebror släckte sin törst. Här stötte vi också på vår första och sista orm när en svart mamba ringlade över vägen framför vår Landrover. Guiden Lenny passade på att visa sin brist på kunskap när han påpekade att det låg en flodhäst vid detta vattenhål också. Problemet var att den låg kvar på exakt samma ställe även nästa dag och var förvillande lik en grå sten (för oss lekmän)…
Åter till campen redan vid 13.45!

Efter en enkel lunch var det dags för ”walking safari”. I broschyren stod det så fint att man fick en helt annan upplevelse när man lämnade bilens trygga värld och begav sig ut bland djuren till fots. I verkligheten bestod denna safari av en promenad i maklig takt upp till byn över samma fält som vi körde på i gårdagens nattsafari. Vi såg inte ett skit!! Vi tog en öl på byns lokala bar, Nkwantira bar, innan Mchome körde hem oss till Ikoma-campen igen.

Efter middagen vädrade vi vårt missnöje till guiden Lenny med våra ”gamedrives”. Visst hade vi fått se otroligt mycket djur, men det var inte så lång tid på varje gamedrive som vi aktivt letade efter djur. Mycket av tiden gick åt till transporter och dessutom så startade vi ofta senare än enligt schemat vi fick första dagen och kom tillbaka till campen mycket tidigare än beräknat. Det kändes som om vi blev lurade på tid ute bland djuren!

Dessutom vet vi inte om natt- och promenadsafarin var värda att kallas för safari, när man går/åker omkring i en by! Gruppen bestämde att vi nästa dag skulle åka snabbaste vägen till Ngorongoro för att få mer tid bland djuren i kratern.

2003-07-07, Serengeti till Ngorongorokratern
Frukost vid 7-tiden och avfärd vid 8-tiden.

Lejonhona iklädd halsband

Vi hade dessvärre taket på under den första timmen vilket gjorde att vi knappt såg flodhästen som korsade vägen när den skulle ner till vattenhålet.

Stannade och tog av taket och tur var väl det för strax efteråt såg vi en lejonhona som låg och solade sig på ett gammalt träd. Lejonhonan bar halsband, vissa av lejonen var märkta och kunde på så sätt följas av forskare i parken.

Stötte sedan på ca 25 giraffer på mycket nära håll och de showade verkligen för oss. Några hannar slog varandra med hornen på huvudet mot halsarna och kråmade sig för fullt.

När vi kom ut på stora vägen så låg en lejonflock och vilade sig vid ett vattenhål. Hannen reste sig upp och vandrade i sakta mak fram till vår bil. Sedan kom en hona fram och lade sig i skuggan från bilen och vi filmade och fotade för fulla muggar.

Nödig lejonhanne i Ngorongorokratern

Nästa stopp blev vid en elefantflock som gick och betade vid vägen. Vi fick också se en fläckig hyena som mumsade på något gott en bit in från vägen. Efter en stund åkte taket på för nu närmade vi oss kratern och det var lite kyligt i luften.

Vid 13-tiden åkte vi ner i Ngorogoro-kratern. Vi åkte direkt till picnic-siten där vi åt vår lunchbox sittande i gräset. Picnic-siten var en gräsplätt där det fanns två toaletter men siten var inte inhägnad på något sätt. När vi ätit klart packade vi in oss i bilen och åkte vidare.

Efter ca 50 meter kom en riktigt stor lejonhanne gående på vägen framför oss. Undrar vad vi hade gjort om han dykt upp när vi intog vår lunch? Lejonet brydde sig inte ett skit i oss utan satte sig helt sonika och sket framför oss.

Noshörningar, en markerar reviret med en rejäl stråle

Efter ett tag såg vi en hel flock med landrovers och hoppades att dom stod och tittade på svarta noshörningar och det var precis vad dom gjorde. Fyra stycken gick och betade en bit från vägen. Vi hade alltså turen att få se alla djuren i THE BIG FIVE!

Åkte sedan till sjön och tittade på alla vackra flamingos och sedan vidare till ett vattenhål där det låg ett helt gäng med flodhästar som rullade runt, gapade och höll på. Vid vattenhålet fanns det även ett gäng med pelikaner, storkar, mm.

Sedan var det dags att börja återfärden upp ur kratern. På väg mot gaten såg vi strutsar, vårtsvin, buffel, antiloper och elefanter. Vid 17-tiden var vi framme vid Ngorongoro Wildlife Lodge som låg på kraterkanten och hade en riktig kanonutsikt över kratern. Lodgen var trist, rummen ganska slitna och hela stället luktade lite mögel.

Middagen bestod av en buffé som var hyfsad. Vår guide, som väl hade tröttnat på oss vid det här laget, såg vi inte skymten av på hela kvällen. Efter middagen gick vi in på vårt rum och tittade på videon och drack lite whisky.

2003-07-08, Till Tarangire
Vi gick upp redan vid 6.30 och satte oss på verandan och tittade när solen gick upp över Ngorogorokratern. Efter frukost gav vi oss av mot Tarangire.

Soluppgång över Ngorongorokratern

Redan 11.30 var vi framme på Tarangire Safari Lodge som var ett jättemysigt ställe. Det låg inne i parken och vi bodde i jättefina tält från vilka vi hade suverän utsikt över landskapet som var fullt av brödfruktsträd och elefanter (massor av elefanter!).

Åt lunch på lodgen vid 12.30-tiden varefter vi satte oss och drack varsin öl samt skrev lite vykort. Nedanför oss strosade stora flockar med elefanter och en och annan vilsen giraff.

15.30 åkte vi ut på gamedrive och vi såg mängder av elefanter, termitstackar, och brödfruktsträd. Utöver alla elefanter så såg vi även några giraffer, bufflar, dik-diks, sebror, antiloper och diverse fåglar men tyvärr inga kattdjur.

Tarangire-parken är känd för elefanter och brödfruktsträd

Parken var otroligt häftig att åka runt i och väldigt olik de andra parkerna som vi varit i. Gamedriven pågick till strax efter solnedgången, första och enda gången, och vi var tillbaka på lodgen ca 18.30.

Eftersom det var sista kvällen bjöd vi Mchome på middag och slog till med varsin Konyagi efter maten. Konyagi är någon typ av starksprit som serverades med is och citron och inte smakade något vidare.

2003-07-09, Mot Zanzibar
Gick upp tidigt och beundrade soluppgången och efter frukost gav vi oss av mot Arusha för nu var safarin slut och vi skulle vidare till Zanzibar där vi skulle vila oss lite innan återresan till Sverige.

I Jambo Tours schema stod det att vi skulle köra en gamedrive enroute till Arusha men den resan kan man absolut inte kalla för gamedrive. Vi åkte i 100 knyck med taket på och vår guide sov sött i framsätet. Han lyckades med bedriften att somna i bilen varenda dag utom en, och det var första dagen i Lake Manyara.

Mchome, vår chaufför och guiden Lenny

Vi stannade vid Reeds där vår guide lämnade oss för vidare färd mot Nairobi. Vi åt en jättegod lunch och sedan körde Mchome oss till flygplatsen.

Vi tackade Mchome från Leopard Tours för veckan genom att ge honom en massa dricks. Han var verkligen en jättebra chaufför som körde snabbt och säkert på de dåliga vägarna, hittade alla djuren, var trevlig, kunnig och dessutom rolig.

Nu var det dags att dra till Zanzibar….