Tallinn, augusti 2002

2002-08-06 – 2002-08-08, kryssning till Tallinn
Vi hade en veckas semester på sommaren och inget bokat förutom att vi skulle åka till Gävle några dagar. På måndag kvällen satt vi hemma och snackade om vad vi skulle göra under veckan och bestämde oss för att kolla om det fanns någon kryssning till Tallinn.

Vi surfade in på Tallinks hemsida och såg att det gick en båt varje kväll vid 18-tiden. Hann precis ringa deras bokningscentral innan de stängde för kvällen och det fanns plats till oss nästa kväll.

2002-08-06
Det var strålande sol när vi tog bilen och begav oss till färjeterminalen i Värtahamen. Vi checkade in, avverkade passkontrollen och installerade oss i vår minimala 2-mannahytt av B-klass. Gick sedan upp på soldäck och åt lite korv och drack varsin öl innan båten lade ut mot Tallinn. De första timmarna satt vi på däck och solade oss samtidigt som vi studerade Stockholms skärgård.

Middagen intog vi i båtens á la carte-restaurang där vi kostade på oss en riktig lyxmiddag, 3-rätters med vin, kaffe och whisky. Maten var mycket god och prisvärd.

Det var dåligt drag på båten vilken kanske berodde på att det var tisdag kväll men det gjorde inte oss så mycket. Vi satt i baren och drack några öl och tog det lugnt medan vi studerade ”folklivet”.

2002-08-07
Åt frukost på båten vid 9.30-tiden och ungefär klockan 10.00 lade vi till i Tallinn.

Rysk kyrka i Tallinn

Vi gick raka vägen till den gamla delen av stan där vi fikade, fönstershoppade, åt lunch och såg oss omkring.

Staden var jättemysig med många gamla byggnader, mysiga uterestauranger och barer. Priserna på både mat och dryck var mycket bra med svenska mått mätt.

Vi hann i princip se hela den gamla stan innan det var dags att vandra tillbaka till färjan som avgick klockan 18.00.

Till middag åt vi buffén som också den var mycket bra och prisvärd. Det var precis hur mycket mat som helst och vi åt nog lite mer än vi borde ha gjort för sedan orkade vi knappt resa oss från stolarna.

2002-08-08
Vid 10-tiden var vi tillbaka i Stockholm efter en riktigt trevlig tripp till Tallinn.

Torget i den gamla staden

Om Du har ett par dagar över så rekommenderar vi en sådan här resa. På båten kan Du handla mycket billiga cigaretter, öl och sprit. Men handla inte på båten förrän på hemvägen för Du kan hitta en hel del varor till billigare pris i affärerna i Tallinn. Om Du ska handla hela ölransonen så behöver Du ha en dragkärra att dra ölbackarna på.