Singapore, mars-april 2002

Första stoppet på vår Jorden Runt resa var Singapore. Vägen dit gick via Köpenhamn där vi bytte plan från det trånga SAS-planet till Singapore Airlines stora och lyxiga flygplan. Eller vad sägs om t.ex. en liten bildskärm i stolsryggen framför dig där du själv kan välja att visa hyfsat nya filmer (som du kunde stoppa/starta individuellt), spela spel, m.m.

Singapores skyskrapor

Vi försökte att sova, men som vanligt så var det nästan omöjligt. Det resulterade i två ganska trötta resenärer som landade i det varma och fuktiga Singapore.

2002-03-31, Singapore
Vi landade vid halv sju på morgonen och kom till hotell Allisson vid 8-tiden. Hotellet hade vi bokat hemifrån, eftersom vi flög med Singapore Airlines så kunde vi boka en så kallad Singapore Stopover. Dubbelrum 2 nätter gick på 600 kronor.

Det spöregnade i Singapore så vi checkade in och sov fram till 11.30 då vi gick ut för att äta lunch. Hittade ett ställe med massor av matstånd där vi plockade ihop varsin lunch för 3 SGD.

Tillbringade resten av dagen med att promenera runt i staden. Gick förbi Raffles och vidare till China Town och fönstershoppade. China Town var en mysig stadsdel med många barer och restauranger.

På kvällen gick vi till Little India för att äta middag. Åt varsin Chicken Masala på ett annorlunda litet hak. Maten serverades på en bricka täckt av palmblad som fungerade som tallrik. Varsin Tiger-öl slank också ner.

2002-04-01, Singapore
Gick upp vid 06.30 och åt frukost på hotellet. Klockan 8.00 plockades vi upp av en buss för färd mot Singapore Zoo.

Sköldpadda på Singapore Zoo

Parken var jättefin men mindre än vi trodde den skulle vara. Vi studerade apor, vita tigrar, kängurus, fjärilar, ormar m.m. Det var ett otroligt grönt och öppet Zoo där det kändes som att man kom väldigt nära djuren.

Vid 13.30-tiden var vi tillbaka i stan. Åt en mumsig lunch och sedan tog vi E-bussen till Sentosa Island.

Vi gick efter stranden till UnderWaterWorld där man gick på rullband under simmande hajar och rockor. Promenerade sedan efter Siloso Beach mot Dolphin Lagun för att titta på delfinshow. När vi kom fram började det spöregna men efter sisådär en halvtimme klarnade det upp och vi fick se en show som inte var något att skriva hem om. Delfinerna var av arten Pink Dolphins.

Siloso Beach

Tog bussen tillbaka till stan för middag. Gick till ett Thai-hak och åt en mycket stark och god middag bestående av Tom Yam-soppa, Chiliräkor och kyckling och så några Tiger-öl förstås.

Godnatt ca midnatt, klockan står på 05.45 för i morgon bär det av till Australien.