Nya Zeeland, april 2002

2002-04-18, till Nya Zeeland
Flyget lyfte från Sydney mot Christchurch vid 19-tiden och vi landade strax efter midnatt.

Vi valde mellan att sova över på flygplatsen eller boka något närliggande hotell. Det kändes dock som om det inte skulle bli så mycket sömn om vi valde flygplatsen så vi bokade en natt på Airport Lodge Motel för NZD 84. Vi hämtades på flygplatsen, åkte dit och sov några timmar innan det var dags att återvända till flygplatsen. Det var ett mycket schysst rum på motellet!

2002-04-19, till Queenstown
Upp 06.30 och en enkel frukost på rummet bestående av te, juice och några kex, sedan bar det av till flygplatsen igen.

Vi lyfte mot Queenstown ca 08.00. Flygturen skulle bara ta 35 minuter så vi hade inte räknat med att få något ätbart på planet, men de hann med att servera en enkel frukost. Efter ca 20 minuters flygning meddelade piloten oss att vi kanske inte skulle kunna landa i Queenstown. Detta p.g.a. av låga moln och piloterna måste ha bara sikt vid inflygningen och dessutom kunna se landningsbanan för att kunna landa bland bergen. Vi skulle dock åka dit och titta – gick det inte att landa skulle vi vända tillbaka till Christchurch.

När vi närmade oss Queenstown öppnade sig luckor i molnen och vi kunde dyka ned i en sådan lucka. Planet följde sedan vattnet och flög mellan bergen och under molnen på låg höjd ända till flygplatsen. En oerhört magnifik och läcker inflygning.

Queenstown

Vi tog en taxi till Bumbles som vi blivit rekommenderade från ett par vänner som bodde där något år tidigare. Vi fick ett rum med en väldigt fin sjöutsikt. Innan det var dags för att lulla ut på stan och bekanta oss med Quenstown var det dags att ta igen någon timmes sömn från natten.

Vi gick till en Sight Seeing Shop och bokade lite utflykter. Exet skulle hoppa bungy samma dag och sedan skulle vi även ta en tripp till Milford Sound med ett litet flygplan nästa dag. Lunchen intogs på McDonalds.

15.00 var det samling vid AJ Hackett för nu var det dags för exet att hoppa…NZD 125 kostade det, men då ingick det också en T-shirt – en dyr t-shirt! Vi bussades till Kawarau Bridge som är bron där Bungy jump startade för mer än tio år sedan. Exet vägdes in och fick vikten uppskriven på handen, allt för att de som sköter hoppen ska veta vilken lina som de ska använda, mm. Jag inspekterade åskådarläktaren för att hitta bästa platsen att titta på spektaklet.

Man kunde välja mellan att göra ett torrt hopp, ett hopp där man doppade händerna i floden eller ett vått hopp där hela kroppen doppades. Exet valde att bara doppa händerna. Efter lång väntan så var det dags att bli fastspänd i linan och hasa sig ut längst ut på plattformen som man skulle hoppa från. Exet kan lova att han inte var speciellt stöddig när han stod 40 meter ovanför floden, fastspänd i en gummilina för att snart kasta sig rakt ut i luften. Men det var bara att slänga sig ut och vilken omskakande upplevelse det var! Jag förevigade allt på video.

Efter hoppet fick vi t-shirten och bussades tillbaka till stan. Vi tog varsin Kilkenny på en Irländsk pub för att lugna nerverna. Tillbaka till hotellet för att duscha, byta om och vila en stund. Vi tog varsin GT och kollade på de senaste dagarnas videoinspelningar. Somnade tidigt denna kväll, dvs. ingen middag.

2003-04-20, Queenstown (Milford Sound)
Upp vid 8-tiden och fixade egen frukost i det gemensamma köket. Ner till receptionen vid 9-tiden för att kolla om vi skulle få flyga till Milford Sound kl. 10. Tyvärr var det för molnigt så vi fick vänta. Vid 11-tiden skulle de ringa oss och tala om ifall vi kunde komma iväg vid 12-tiden istället.

Vi passade på att shoppa lite på stan. Det blev en ring till mig från lokala hantverkare som sålde prylar nere vid stranden, en Kiwi Art-fleece samt lite fårstrumpor. Vi passade också på att fika nere vid hamnen innan det var dags att bege oss tillbaka till Bumbles.

Flygturen till Milford Sound

Kl. 11.00 ringde de och sa att vi skulle få flyga om en timme. En kvart senare hämtades vi av en taxi som tog oss ut till flygplatsen. Vi fick veta att vi skulle åka med en Islander med plats för 9 passagerare, ett lagom stort plan för mig som är flygrädd. Exet fick sitta bredvid piloten och jag tog plats längst bak. Det var en lugn, men häftig flygtur på ca 35 minuter där vi flög bland djupa dalar och precis över höga bergstoppar. Piloten var också vår guide och pekade hela tiden ut intressanta saker – superhäftigt!

Innan vi landade i Milford Sound flög han oss en extra sväng längs med hela fjorden ända ut till havet. När vi landade bussades vi ca 400 meter till hamnen där båten låg och väntade på oss.

Båten var stor och full av Japaner, kineser eller var dom nu kom från och så var det vi från planet. Vi åt en förbeställd picknicklunch på båten som tog en rundtur i fjorden på 1 timme och 45 minuter. Vi såg läckra branta berg, vattenfall, tasmanska havet och några sälar som låg och solade sig i det vackra vädret. Det är inte så vanligt att det är strålande sol i Milford Sound.

Flygtur tillbaka till Queenstown med samma plan, men nu var det Maggans tur att sitta framme hos piloten. Efter en lika fin flygtur där vi bland annat såg Nya Zeelands högsta vattenfall var det dags för en något oväntad och originell landning. Vi landade tvärs över den asfalterade landningsbanan och använde gräsmattan istället.

Vattenfall vid Milford Sound

Taxi till hotellet för lite eftermiddags snacks och dryck. Det blev te, GT, ost och kex samt lite choklad innan det var dags för en kort vilstund innan middagen. På kvällen åt vi varsin välsmakande pepparstek på Beefeater Steak House som sköljdes ned med en Steinlager. Efter middagen gick vi runt till några pubar, bl.a. Pog Mahone’s, innan det var dags att krypa till sängs vid 01.00.

2002-04-21, Queenstown till Dunedin
Klockan ringde 08.30 och efter en snabb frukost var det dags att checka ut från Bumbles. Ett bra ställe med underbar utsikt som kan rekommenderas.

Vi hämtade ut vår hyrbil från ACE Car Rentals i city. Det var en vit Toyota Corolla av äldre modell med automatlåda. Automat är något som är bra om man inte är van att köra vänstertrafik, dvs. en sak mindre att tänka på. Det skulle visa sig att den hade sina små egenheter, t.ex. dörrar som låste sig själv när bilen började rulla och vindrutetorkare som knappt nuddade vindrutan, men den fungerade bra och tog oss dit vi ville.

Parkerade bilen i ett P-garage och sen åkte vi en 1-timmes jetboat-tur med Kawarau Jet som kostade NZD 67 per person. Det var dyrt och inte speciellt häftigt, spendera hellre pengarna på något annat när ni är i Queenstown.

In i bilen och sedan bar det av mot Dunedin. Vi åkte från Queenstown vid lunchtid och det flöt på väldigt bra med väldigt lite bilar längs vägen. Det var ganska imponerande vyer som vi åkte igenom på vägen från bergen ned mot kusten. Dessutom såg vi får, får, får och åter får på kullarna.

Vi stannade för lunch i Alexandria, det blev en kvick Fish & Chips på något väghak som mest såg ut som en vanlig affär. Efter ytterligare några timmar var det dags för kaffe och kaka på ett mysigt litet fik i Lawrence. Vid 18-tiden kom vi fram till Dunedin. Som sagt, många får sågs efter vägen…

Väl i Dunedin fick vi faktisk inte rum på första bästa backpacker-ställe som vi valt för första gången på resan. Först på det andra stället, Penguin Palace, fanns det ett fyrabäddsrum som vi fick vara ensamma i. Vi bokade genast en Pingvin-tur till nästa dag.

Efter en GT på rummet gick vi ut för att titta på stan, det var söndag och inte speciellt mycket affärer öppna eller människor på stan. Middagen avnjöts på Thai Hanoi, det blev kyckling med cashewnötter samt paneng curry-biff. Mums!

Ytterligare en runda på stan, men hittade ingen pub eller dylikt….Så vi drog hem och tvättade istället, tog en liten whisky på hotellrummet och skrev vykort.

2002-04-22, Dunedin
Upp vid niotiden och fixade till en enkel frukost i det gemensamma köket på hotellet. Sedan bar det ut på stan för att se hur Dunedin ser ut när affärerna var öppna och det var folk i rörelse. Vi hamnade på ett Internetcafé och läste/skrev lite mail, vi försöker att inte ha alltför mycket kontakt med hemmaplan utan bara njuta av dagen. Innan dagens utflykt var det dags för lunch, det blev en stor portion nachos på Bennu.

Klockan 13.30 hämtades vi utanför Penguin Palace av Elm Wildlife Tours och åkte ut till Otago Peninsula. Först åkte vi till Tairo Head där det häckade albatrosser och om man hade tur kunde man se dem på nära håll när de seglade in från havet. Vi såg bara några mindre albatrosser på ganska långt håll.

Därefter bar det av till ELM:s egen del av halvön, de har köpt upp en bit kust och land så att vildjuren får vara lite skyddade. Dessutom kunde de också göra så att turisterna, dvs. vi, inte störde djuren alltför mycket. Först gick vi ner till sälkolonin och tittade när en massa sälar lattjade omkring i klippskrevor och pölar. Det var fullt av sälar i alla åldrar och storlekar. Sedan bar det av uppför backen, det var så brant så att jag trodde att jag skulle dö. Men det gick bra till slut.

Ner på andra sidan kullen/halvön till Pingvinstranden. På vägen ner såg vi fem sjölejon som lämnade stranden och tog sig ut till havs för att hitta mat. Guiden höll på att bli tokig och sa att vi hade en jäkla otur, men att vi i varje fall hade fått se några sjölejon på håll. Väl nere på stranden gick vi nästan rakt på ett jättestort sjölejon som låg och värmde sig i vassen. Förmodligen ville han fortsätta en stund på sin eftermiddagslur innan han skulle ut till sjöss för att jaga mat. Vi gick fram och fotade honom på ca två meters avstånd.

Gulögda pingviner

Sedan klättrade vi upp för en liten backe igen och låg och tittade på de gulögda pingvinerna som kom in från dagens tur ute till havs. De struttade omkring på stranden och vandrade/hoppade uppför sluttningen som vi låg på för att hitta ett bra sovställe till natten. De tog sig nästan uppför sluttningen bättre och graciösare än vad vi gjorde…Vi såg ca 25 stycken pingviner.

Efter ytterligare en jobbig klättring brant uppför så kom vi tillbaka till bussen för hemfärd till Dunedin, dit vi kom ca klockan 19. En mycket bra tur där man verkligen fick se mycket djur.

Vi skulle bara vila en kort stund på hotellet, men somnade och sov över middagen. Det börjar bli en regelbunden vana och kanske kroppens sätt att ta en timeout efter för mycket nya intryck. Man sparar i varje fall en del pengar på det 🙂

2002-04-23, Dunedin till Christchurch
Upp ca 09.00 och åt en liten frukost innan vi checkade ut vid tiotiden. In i bilen och full fart mot Timaru där vi åt lunch, något slags buffé på en ganska sunkig Chinakrog. Sedan vidare mot Christchurch där vi sov över på väg mot Kaikoura. Vi tog in på Foley Tower för 50 NZD per natt.

Efter en helt OK middag på Sticky Fingers bestående av pasta plus några öl gav vi oss ut på stan för att hitta lite folkliv. Först letade vi efter en livad bar för att ganska snart sänka kraven till att hitta en bar där det överhuvudtaget var lite folk. Vi hittade ingen. Det visade sig att stället som vi åt middag på var det som hade mest gäster, ännu en stad som var totalt död på kvällen.

Hem och sov vid 23-tiden.

2002-04-24, Christchurch till Kaikoura
Upp vid niotiden igen. Packade och checkade ut för att snabbt ta oss till Kaikoura. Första stoppet blev i Kaiapoi där vi åt frukost och några timmar senare stannade vi strax före Cheriot och tog en fika på en ombyggd gammal järnvägsstation. Där träffade vi också på vår första svarta svan på nära håll samt en massa ankor som skrattade ut oss (eller var det svanen som de skrattade åt?).

Vi åkte vidare mot Kaikoura på otroligt slingriga vägar och kom fram vid 14-tiden. Vi bestämde oss för att ta in på Dolphin Lodge, ett passande namn för vad vi ville se här. Rummet kostade 47 NZD per natt och var riktigt bra. Bokade både delfinsimning samt valbeskådningstur till nästa dag.

Tog en promenad längs med stranden och köpte lite frukost, mm. Efter en GT på hotellet bar det av till The Rock där vi åt varsin nachos och drack några öl. Hem vid 24-tiden.

Delfinsimning

2002-04-25, Kaikoura
Upp ca. 07.30 för en snabb frukost hemma på hotellet. Gick sedan ner till Dolphin Encounter där vi fick prova ut och byta om till ordentliga våtdräkter med underställ, huva, sockor m.m. Vi kördes i en buss till hamnen i South Bay där vi klev ombord på båten. Redan efter 15 minuter siktade vi dom första delfinerna, Dusky Dolphins. Båtens siren tjöt och det betydde att vi fick hoppa i det 12-gradiga vattnet. Till en början fick vi nästan panik och trodde att vi skulle dö men efter ett tag vande vi oss och kunde koncentrera oss på att titta efter delfiner. Vi såg några stycken på nära håll, men det var inga som var leksugna och efter ca tio minuter ljöd sirenen igen och vi skulle snabbt upp i båten.

Åkte en liten bit och sedan var det dags för ett nytt kallbad, men nu tillsammans med ett helt gäng leksugna delfiner som var mycket intresserade av oss. Vi simmade runt bland delfinerna i ungefär en halvtimme innan det var dags att hoppa ombord igen. Väl ombord fick vi duscha oss med varmvatten och sedan serverades vi varm choklad och kex.

Innan vi åkte tillbaka till hamnen passade vi på att fota de hoppglada delfinerna som gjorde volter och magplask på löpande band. Mycket underhållande, men man måste undra över varför dom håller på som dom gör. En suverän tur och det var hur häftigt som helst att simma/leka med delfinerna.

Vi kom tillbaka till stan vid 11.30 och gick raka vägen hem och bytte om och sedan tog vi en snabblunch i stan.

Valstjärt-fena

Dags för nästa äventyr! Vi gick till Wale Watch för att checka in till turen 12.45. Bussades ännu en gång till hamnen där en snabbgående katamaran låg och väntade på oss. Brände ut en bit och där låg en stor kaskelotval och väntade på oss. Efter en stund sprutade den vatten och så dök den och var borta. Vi hade riktig tur och fick se ytterligare två valar som samtliga blev både filmade och fotade.

Våra skeppare var nöjda efter tre valar så då körde dom oss till sälkolonin och sen hittade vi en jättestor flock med delfiner som bjöd på förstklassig underhållning. Ytterligare en kanonbra utflykt! Vi var tillbaka i stan vid 16-tiden och då satte vi oss i solen på ett utekafé och drack varsin öl.

Åt middag på byns pizzeria innan vi gick till The Rock för att kolla läget. Vi var så trötta efter dagens upplevelser att vi inte orkade vara ute längre än till 22.30. Börjar vi bli gamla eller är vi det redan?

I morgon bär det av mot Nordön.

2002-04-26, mot Wellington
Klockan ringde klockan 7.00. Efter frukost checkade vi ut och redan vid 8.30 satt vi i bilen för att påbörja vår resa till Nordön. Efter ett tag stannade vi vid en strand, jag skulle absolut ha mig ett bloss, och där såg vi fyra stycken delfiner som hoppade omkring. Sedan var det raka vägen till Picton och färjan till Wellington.

Färjan avgick ca 13.50 och vi passade på att äta lunch på färjan, pommes och Mac Nuggets. Ingen riktig hit, men det slank ner. Under den tre timmar långa resan fick vi syn på en säl och två delfiner, alltså ett snitt på ett djur i timmen.

Väl framme i Wellington åkte vi åt fel håll och sedan hittade vi ingenstans att bo. Det var mörkt ute och dom backpacker-ställen som vi lyckades hitta var fullbelagda. Ändrade planer! Vi bestämde oss för att dra norrut mot Taupo. Efter ett par mil svängde vi av ner mot Paraparaumu där vi hittade ett rum på det mycket fräscha stället Barnacles Seaside Inn.

På kvällen åt vi en lyxmiddag på den italienska restaurangen Café Riviera och sedan blev det några öl på kvarterspuben.

2002-04-27, mot Taupo
I dag tog vi sovmorgon och checkade inte ut förrän strax före 10.00 för att fortsätta resan upp mot Taupo och Rotorua. Vi åkte highway 1 mot Taupo, stannade och fikade i Waiouru, och sedan Desert road genom Tongariro National Park. Tidig eftermiddag var vi framme vid Lake Taupo där vi stannade och vilade en stund. Väl framme i byn Taupo så var det inte lätt att hitta någonstans att bo.

Lake Taupo

Efter mycket besvär fick vi ett källarrum på Berkenhoff Lodge för 42 NZD. Inget ställe som vi rekommenderar, det var allmänt sunkigt och låg dessutom en bra bit från centrum och strandpromenaden. Ett plus var att det fanns en bar på Lodgen (som vi förstås måste testa).

Middag åt vi på en thai-restaurang och sedan blev det öl på Finn Mac Cuhal´s irländska pub.

2002-04-28, mot Rotorua
Lämnade Taupo vid 9.30-tiden. Åt frukost efter vägen och vid 11-tiden var vi framme i Rotorua. Fick ett fräscht dubbelrum på Funky Green Voyager för 45 NZD. Rotorua är känt för alla sina varma källor och det rykte verkligen om hela området som luktade skit.

Efter att vi checkat in åkte vi till Maoribyn Whakarewarewa som låg mitt i ett område med varma källor. Vi gick en guidad tur bland källorna, lerpölarna och gejsrarna som sprutade vatten. Åt varsin hamburgare och sedan var det en 30-minuters Maoriuppvisning i byn.

Maoriuppvisning

Väl tillbaka till hotellet tvättade och vilade vi innan vi gick till India Star för middag. Tidig kväll som vanligt.

2002-04-29, Rotorua
Efter frukost gick vi ner på stan och växlade lite pengar och kollade upp våra flygbiljetter till Rarotonga med Air New Zealand. Försökte hitta en tröja åt exet, men inget passade så jag köpte en ring i stället.

Zorbing

Hämtade bilen och letade oss fram till Whakarewarewa State Forest Park där vi gick en vandring på 5 km i redwood-skogen. Sedan raka vägen till Agrodome för att testa Zorbing.

Vi åkte båda två i en stor plastboll som det var 50 liter varmvatten i. Åkturen gick nerför en 150 meter lång backe och vi tjöt av skratt hela vägen ner. Det här borde alla prova på!

Innan dagen var slut hann vi även med en tur till New Zealand Maori Arts & Crafts Institute där vi tittade på kiwifåglar, lerpölar, gejsrar och shoppade lite (två kylskåpsmagneter).

I morgon bär det av mot Auckland och Cook-öarna.

2002-04-30, till Auckland
Satte oss i bilen vid 10-tiden för att ta oss de ca 20 milen till Auckland från Rotorua. Framme vid lunchtid efter en ganska händelsefattig och tråkig resa, det fanns inte mycket att titta på under turen. Vi åt lunch på en flott krog nere vid hamnen i Auckland. Det blev stenungsbakad pizza!

Lämnade tillbaka bilen till ACE och tog en taxi till flygplatsen. Vårt plan till Rarotonga, Cook-öarna skulle gå kl. 18.30 och det gjorde det.