Dublin, maj 2003

2003-05-15 – 2003-05-18, weekendresa till Dublin
När vi gjorde vår jorden-runt-resa året innan då flög vi med SAS och deras partners och lyckades skrapa ihop tillräckligt många SAS-poäng för att ta oss till Dublin nästan gratis. Vi betalade endast skatterna som var ca 350:- per person. När resan var så billig då tyckte vi att vi skulle kosta på oss att bo på ett lite bättre hotell, bokade ett dubbelrum för 3 nätter på Belvedere Principal Hotel via Trivselresor för ca 4.500:-. Men då låg hotellet mitt i Temple Bar-området så vi hade nära till i princip allt.

2003-05-15
Tidig morgon, upp redan vid 04.30, för planet skulle lyfta från Arlanda 06.45.

Trinity College, Kampanilen

Vi satte oss i bilen vid 5-tiden och då kom vi underfund med att vi kanske var lite sent ute. Det blev inte bättre av att Essingeleden var avstängd p.g.a. vägarbete just den natten. Jag blev nervös för att vi skulle missa incheckningen och hela resan, men allt ordnade sig. Exet gasade på och vi checkade faktiskt in drygt 1 timme före avgång.

På Arlanda åt vi frukost innan vi gick ombord. Efter 1 timmes flygresa, på vilken vi serverades dagens andra frukost, landade vi i Köpenhamn. Där hann jag med att suga i mig ett par cigg innan det var dags att kliva ombord på nästa plan mot Dublin. På den två-timmars-resan intog vi dagens tredje frukost och varsin whisky.

Väl framme i Dublin tog vi en taxi till hotellet, checkade in och sedan lullade vi ut på stan. Redan vid 11.30-tiden satt vi på puben Temple Bar med varsin Guiness i näven.

Efter varsin Kilkenny drog vi sedan vidare till puben Oliver St John Gogarty där vi intog vår irländska lunch. Beställde bacontoast och blev något förvånade när vi fick in stans största toast med en centimetertjock, enorm skinkskiva på och en massa pommes. Vi åt och åt men lyckades inte trycka i oss alltihopa och inte var det speciellt gott heller.

Gick sedan en vända förbi Trinity College innan vi ganska tidigt på kvällen somnade ovaggade i vår säng.

2003-05-16
Gick upp vid 9-tiden och åt frukost, ingick i hotellpriset. Exet åt toast och marmelad till frukost medan jag valde den något fettigare varianten, bacon och ägg. Mums!!

Malahide Castle

På förmiddagen promenerade vi på Dublins shoppinggata Grafton Street, utforskade parken St Stephen’s Green, tog ännu en vända förbi Trinity College och åt lunch i Temple Bar.

På eftermiddagen tog vi en rundtur till Malahide Castle där vi gick en guidad rundtur bland alla gamla möblerna och tavlorna. Åkte sedan kustvägen tillbaka mot Dublin. Stannade till vid Howth Head för att se den storslagna utsikten över Dublin men då började det precis att regna och utsikten var inte något att hänga i julgranen.

På kvällen gick vi till en Thai-krog och åt en mycket speciell middag. Maten smakade inte alls som den brukade, var inte ett dugg stark utan ganska mesig i smaken.

Oliver St John Gogarty

Sedan gick vi och lyssnade på Irländsk levande musik på övervåningen på puben Oliver St John Gogarty där det var packat med folk.

Efter någon timme eller så vandrade vi vidare i Temple Bar-området för att se om det fanns några andra trevliga pubar. Det var mycket folk på de flesta, men vi lyckades hitta puben Ha’ Penny Bridge Inn som inte var överbefolkad när vi kom dit. På övervåningen satt några trubadurer som spelade en allsköns blandning av musik. Ju längre kvällen led desto mer folk kom till puben och det blev längre och längre kö för att köpa öl. Vi passade på att avrunda kvällen och natten med en sista Guinness innan vi vandrade tillbaka till hotellet.

2002-05-17
Gick upp vid 9-tiden igen och åt frukost.

På förmiddagen promenerade vi längs med Trinity College och kollade i affärerna där som enligt gårdagens guide skulle ha genuina Irländska saker att köpa. Vi hittade väl inget direkt, men det var ett par stora designade vinglas som var väldigt snygga (och dyra). Efter ännu en vända in på Trinity College där vi kunde konstatera att kön för att komma in i biblioteket var lika lång som igår, beslöt vi att hoppa över denna turistattraktion denna helg.

Dublin Castle (Record Tower och Church of the most holy Trinity)

Vi vandrade vidare i Dublin och kom fram till Dublin Castle som inte hade öppnat än för dagen (de öppnade tydligen först vid 14-tiden…). Eftersom vi inte kunde gå in vandrade vi runt lite i trädgården för att se på byggnaderna utifrån. På vägen till Jameson bryggeriet passade vi på att titta lite på Dublins äldsta kyrka samt en inte fullt så gammal pub.

Väl inne på Jameson tog vi en guidad rundtur som var ganska dålig, mest beroende på att guiden pratade väldigt otydligt (kanske hade smuttat på en whisky för mycket?). Turen avslutades med en whiskyprovning som jag anmälde mig frivillig till. Det var fyra olika Irländska whiskys som skulle avsmakas samt en blended och en scotch. Inte helt överraskande kom alla som provade fram till att Jameson smakade bäst. Jag vann provningen/tävlingen och fick en riktigt fin Jameson whisky som pris (inte en flaska, men väl ett ganska stort glas). Dessutom var det flera i provningen som lämnat ett antal prov-glas orörda och vi måste ju prova att den whiskyn inte smakade annorlunda🙂

När vi kom ut från Jameson började det regna så vi smet in på närmaste pub. Där blev det lunch som bestod av en stor macka samt en Guinness. På storbildskärmen visades FA-cup finalen så vi blev kvar där tills matchen var slut.

Tillbaka till hotellet för att stretcha, duscha och byta om innan det var dags för kvällens aktiviteter. Vi valde en italiensk restaurang mitt emot puben Temple Bar som hade ganska god mat. Tyvärr var servicen katastrofal, det tog mer än en timme att få in maten!

Vi valde att ta oss bort från Temple Bar-området resten av kvällen och hittade en stor ganska mysig pub uppe vid Dublin Castle. Där blev vi sittande resten av kvällen och pratade, tittade på folk och tog någon Guinness.

2003-05-18
Upp vid 9-tiden igen för en sista frukost på hotellet. Vi packade det sista och checkade ut. Till flygplatsen med en taxi som tog en helt annan väg än taxin som körde oss från flygplatsen. Undrar vem som blåste oss? Kanske båda?

Efter en ganska händelselös flygresa med planbyte i Köpenhamn var vi hemma i Stockholm igen vid 19-tiden.