Cook Islands, april-maj 2002

2002-04-30, till Rarotonga samt en heldag på Rarotonga
Vårt plan från Auckland till Rarotonga skulle gå kl. 18.30 och det gjorde det. Efter en 3,5 timmars flygresa landade vi vid midnatt, natt mellan den 29:e och 30:e. Datumlinjen var passerad, så vi landade alltså nästan ett helt dygn före det att vi lyfte från Nya Zeeland. Konstig känsla!

Vi blev hämtade på flygplatsen och kördes till Vara’s där vi fick ett rum i deras Villa uppe i backen. Pust och stön! Alla andra bodde nere vid stranden. Framme vid 1-tiden. För att fira att vi tog oss till dessa paradisöar drack vi bubbelvin och gick till sängs vid 2.30-tiden.

Utsikten från Villan vid Vara’s Beach House.

Upp kl. 09.30. Checkade in och hyrde cyklar för att ta oss runt lite i omgivningen. Vi rullade ner till stranden och köpte frukost som intogs sittande i solen på den vita sanden vid det turkosa havet. Sämre frukostar har man ätit!

Solade och badade ett tag. Tog sedan bussen till stan för att leta reda på Tipani Tours och få våra vouchers för Aitutaki-trippen. Det visade sig ligga vid flygplatsen och vi klev av bussen i stan. Bussen gick en gång i timmen åt det hållet = vi fick gå… Vi kan väl kort bara säga att det både var långt och varmt.

Tillbaka till Vara’s strand varefter vi stånkade oss uppför backen till vår Villa som faktiskt var vår alldeles egna (för tillfället). Drack GT på altanen och sen var det dags att gå till Sail’s för att äta middag. Vitlöksbröd, tonfisk och efterrätt. Exet fick in den största chokladkaka som någonsin skådats. Efter den middagen såg vi inte fram emot att gå uppför vår backe. Letade efter någon pub att ta en sista öl på, men hittade ingen. Hem och sov.

2002-05-01, Rarotonga
Frukost på stranden igen, en trevlig vana.

Stranden nedanför Vara´s

Bokade sedan en snorkeltur med Captain Tama´s. Turen avgick klockan 11.00 och det var vi, tre till turister och sedan var det nio av kaptenernas släktingar som var med på turen.

Vi åkte till Marine Reserve och snorklade i ca 30 minuter där vi såg en hel del koraller men många av dom var dessvärre döda. Lyckades även få syn på en sköldpadda och så förstås en massa fisk i alla möjliga färger och former.

Efter snorkelstoppet åkte vi till den lilla ön Kurimati för att inta en BBQ-lunch bestående av tonfisk, banan, sallad och frukt. Sedan visade kaptenen oss hur man öppnar en kokosnöt och hur man knyter en sarong på sisådär en 15 olika sätt. Snorkelturen som varade i fyra timmar (varav en halvtimme snorkling) var ganska trevlig men inte någon av de bättre som vi har varit på. Det går lika bra att snorkla från stranden vid Marine Reserve men strömmarna är starka så det gäller att vara försiktig.

Kvällens trerättersmiddag intog vi på Flame Tree och sedan fick exet knuffa mig uppför backen till vår Villa.

2002-05-02, Rarotonga
Gick till receptionen och bokade in oss på kvällens Island Nite innan vi intog ännu en frukost på stranden. Sedan solade, badade och snorklade vi i en timme vid Vara´s beach. Snorklingen var inte mycket att hänga i julgranen, men vi såg en muräna och plockade några snäckor till mig.

Island Nite på Staircase i Avarua

Vi bestämde oss för att cykla till Marine Reserve och testa att snorkla från stranden. Här var det mycket bättre, men det var starka strömmar så vi vågade inte simma speciellt långt ut. Såg bland annat en stingrocka.

Vid 18.30 hämtades vi av en buss som körde oss till byn Avarua och krogen Staircase för veckans höjdpunkt, Island Nite. Först serverade vi middag som ingick i bokningen, man kunde även boka Island Nite utan middag. Maten bestod av frukt, kyckling, rå fisk m.m. och var inget vidare. Showen var desto bättre med trummor och dans på riktigt Cookö-vis.

Tog 22-bussen hem till Vara´s och packade det sista.

2002-05-03, till Aitutaki
Ännu en dag som startade med att vi packade och checkade ut. I den lilla affären nere på huvudgatan köpte vi varsin frukostmacka som vi smaskade i oss medan vi väntade på vår transport till flygplatsen.

På flygplatsen kunde man lämna in bagage för förvaring eftersom man inte fick ta med speciellt många kilo på det 33-sitsiga SAAB-planet till Aitutaki, vi har för oss att man fick ta max 15 kilo per person. Vi hade lättare bagage än så, men vi valde ändå att lämna en av våra stora ryggsäckar på Rarotonga för att ha mindre grejer att släpa på.

Flygresan tog 40 minuter och utsikten över Aitutakis lagun var helt suverän. Inte för vi såg speciellt mycket, vi satt nämligen på vänster sida i planet och det var förstås fel sida.

På flygplatsen möttes vi av en chaufför som körde oss till Paradise Cove där vi installerade oss i Beach Hut nr 1 som var en hydda med strandläge. I hyddan fanns en säng med myggnät samt ett kylskåp.

Vi hade bara några hundra NZD kvar så vi bestämde oss för att åka till banken och växla. Hyrde en moppe hos Paradise Coves granne och sedan bar det av till bank nummer ett som varken växlade pengar, resecheckar eller gjorde uttag på kort. Personalen sade att vi skulle åka till ANZ Bank i stället för där kunde man växla valuta måndag till fredag. I dag var det fredag men någon växling kunde inte utföras för bankföreståndaren hade åkt till Rarotonga på danstävling.

Vi försökte även växla på Aitutakis finaste hotell Pearl Beach Resort, men vi fick tji även där, de växlade bara åt deras egna gäster. Räkna alltså inte med att kunna växla pengar på Aitutaki utan gör det på Rarotonga i stället. Det gick däremot att handla med kort så vi köpte frukostmat och betalade första kvällens middag med Visa-kort. Resterande dagar klarade vi oss på de pengar vi hade eftersom det inte fanns speciellt mycket att bränna pengar på.

Senare på eftermiddagen tog vi en vandring efter den öde stranden. Vi gick i flera timmar och ganska långt men mötte inte en enda person.

Tog en uppfriskande dusch innan vi blandade till varsin Gin & Tonic och satte oss och väntade på solnedgången. Den solnedgången var verkligen värd att vänta på.

Solnedgång på Aitutaki

Åkte sedan till Fletchers där vi åt fläsk och kyckling och tittade på kvällens show. Aitutakis Island Nite var ganska lik den på Rarotonga, men här var det lite mer ”avslappnat” med många barn som var med och dansade. Även vi turister fick gå upp och prova på att ”dansa”. Det var nog veckans behållning för öborna som var där och tittade på.

Efter några öl och varsin drink senare åkte vi tillbaka till Paradise Cove och vår lilla hydda.

2002-05-04, Aitutaki
Upp och hoppa klockan 8.00 för att äta vår egen frukost, mackor och yougurt. En bil kom och hämtade oss en halvtimme för sent (han tillämpade Cookö-tid) för vidare färd till båten som skulle ta oss ut på snorkeltur i lagunen. Vi åkte med Bishops Cruises och vår kapten hette Captain Awesome. Till skillnad från snorkelturen på Rarotonga så kan den här turen verkligen rekommenderas.

Mina badskor på lavaön Moturakau

Först åkte vi till lavaön Moturakau där vi vandrade runt och fotade. Vår kapten berättade att ett gäng engelsmän hade bott på ön under flera veckors tid, typ Robinson. Vi skulle nog inte klara många dagar på den ön, man gick runt den på sådär en tio minuter och det fanns absolut ingenting på ön. Undrar vad dom engelsmännen levde på?

Åkte sedan vidare till Maina där vi lade till vid en stor sandbank utanför ön. Här fanns flera jättemusslor, mycket fisk och en hel del vackra koraller. Hela lagunen var helt underbar och det kändes som att man var mitt i ett vykort från Söderhavet och det var vi ju nästan också.

Exet ska försöka snorkla vilket han inte var speciellt bra på!

Efter snorklingen bar det av till grannön Honeymoon Island där vi tittade på Redtailed Tropical birds som häckar på ön. Därefter till One Foot Island eller Tapuaetai som den heter på riktigt. Här fick vi en riktigt smaskig BBQ-lunch med tonfisk och massor av frukt och grönt. Efter maten solade, badade och snorklade vi innan det vid 15.30-tiden var dags att åka tillbaka till Aitutaki.

Beundrade ännu en solnedgång med varsin Gin & Tonic i näven innan vi gick till Coconut Crusher Bar och åt guacamole och spagetti. Det tog över en timme att få in spagettin men den som väntar på något gott… Ärligt talat så var inte maten någon riktig höjdare men det fanns inte så många restauranger att välja på och Coconut Crusher Bar var den som låg närmast Paradise Cove.

2002-05-05, Aitutaki
I dag var det söndag och då är det vilodag på Aitutaki. I princip allt är stängt för på söndagar då går alla i kyrkan. Vi hade tänkt göra ett kyrkobesök men av någon anledning så hoppade vi över det och åkte på en moppetur runt ön i stället. På vägen gjorde vi flera stopp för att bada, plocka snäckor och se oss omkring.

När det var dags för lunch då åkte vi till stranden vid Samade Bar & Restaurant. Tyvärr så hade dom slutat med lunchserveringen precis innan vi kom dit så vi fick klara oss på några coca-cola. Solade och badade resten av eftermiddagen.

Stranden vid Samade Bar & Restaurant

Precis som våra tidigare kvällar på Aitutaki så tillbringade vi även den här med att beundra solnedgången smuttandes på varsin Gin & Tonic. Ännu en middag intogs på Coconut Crusher Bar men den här gången åt vi kyckling och även den tog mer än en timme att få in.

Ficklampa är en måste-sak på Aitutaki. Gatlyktor är det ont om och när solen väl har gått ner, vid 18.30-tiden, då är det totalt becksvart och man ser inte handen framför sig. Utan ficklampa tar man sig ingenstans om man inte åker moppe eller bokar skjuts förstås.

2002-05-06, tillbaka till Rarotonga
Ännu en dag med snorkeltur i lagunen stod på schemat men först åt vi frukost, packade och checkade ut. Vid 9.45-tiden hämtades vi av Bishops Cruises som skulle ta oss ut på en repris av lördagens tripp. I dag var det ett till svenskt par med på turen, de första svenskar vi träffat på länge.

Det var som sagt en repris på lördagens tur men i dag var det sämre väder med både moln och några regnskurar. Från One Foot Island vadade vi ut till den lilla sandön Heaven som var på väg upp ur lagunen. I dag hade vi våra pass med oss så att vi fick stämplar från One Foot Islands eget lilla postkontor.

Solnedgång på väg till Rarotonga

Vid 16-tiden var vi tillbaka på Paradise Cove och vi hoppade direkt in i duschen. Det blev till att snabba på för redan klockan 16.15 stod bussen som skulle köra oss till flygplatsen utanför och väntade på oss. En halvtimme tidigare än sagt, något som inte var vanligt på ön. 17.40 lyfte vi så åter mot Rarotonga där vi landade klockan 18.30.

Vi skjutsades till Vara´s där vi lämnade våra ryggsäckar och gick till Sail´s för att avnjuta vår sista Cookö-middag.

Efter en dusch satte vi oss och väntade på att tiden skulle gå så att vi fick fara vidare mot Los Angeles.