Rom, september 2005

2005-09-01, till Rom
När vi skulle åka hem från New York för drygt ett år sedan då var planet överbokat och vi erbjöd oss att åka hem via Köpenhamn. För besväret fick vi resevouchers till ett värde av USD 600 / person och nu skulle vi resa upp en del av de pengarna. Flygresan med Snowflake till Rom var alltså helt gratis.

Planet skulle lyfta vid 10-tiden varför vi inte fick någon sovmorgon. Satte oss i bilen i god tid utifall det skulle vara köigt på Essingeleden. Parkerade bilen på Benstocken och hann sedan med att dricka varsin öl i baren på Arlanda innan vi lyfte mot Rom.

Flygresan gick enligt plan och vi var framme på vårt hotell, Hotel Nazionale, redan vid 15-tiden. Taxiresan från flygplatsen till hotellet gick undan värre och Maggan höll i sig i svängarna när chauffören tryckte gasen i botten och kryssade mellan filerna i 160-180 km i timmen. Vi kom alltså fram till hotellet med livet i behåll. Undrar om det inte är säkrare att flyga?

Vi installerade oss snabbt på vårt rum och sedan bar det av ut på stan i den 35-gradiga värmen. Gick nästan raka vägen till Fontana di Trevi, hann med varsin öl på vägen dit, där vi stannade och vilade ett tag efter den ca 10 minuter långa promenaden.

Fontana Di Trevi

Fortsatte sedan till till Piazza Venezia och Viktor Emanuel-monumentet uppifrån vilket man hade jättebra utsikt över stan. Strosade sedan ner mot Forum Romanum och Collosseum där det var världens aktivitet. Man höll på och byggde upp massor med stora stålställnngar efter hela vägen ner mot Collosseum och vi blev genast oroliga för att vi hade valt fel helg att tillbringa i Rom. Skulle stora delar av stan spärras av för något, t.ex. löpartävling eller liknande? Typiskt tänkte vi och knallade vidare. Vår oro övergick raskt i hipp hurra när vi hittade en reklamlapp på marken på vilken det stod att det skulle bli gratiskonsert med Elton John framför Collosseum på lördag kväll. Firade detta med varsin god öl på en irländsk pub.

Tog en liten omväg när vi skulle tillbaka till hotellet och lyckades hamna vid Palazzo del Quirinale där italiens president bor. Troligen såg vi honom nästan när han anlände hem i en stor, svart bil med mörka rutor. Att vi tror att det var presidenten beror på att det var stort pådrag av vakter och avspärrningar framför palatset.

Efter ett besök på hotellet gick vi ut för att äta middag. Hamnade vid Pantheon där vi smaskade i oss en ganska smaklös turistmiddag bestående av pasta mare och friterad bläckfisk. Gick till en Gelateria där vi åt världens godaste glass till efterätt.

Avslutade sedan kvällen med ett par öl på puben Trinity College där vi kände oss en aning avvikande eftersom vi nog var de enda gästerna över 25 år.

Nu hade vi varit i Rom i ca tio timmar och det kändes som att vi hade sett hela stan redan. Många av sevärdheterna ligger jättenära varandra och man hinner verkligen se mycket på kort tid. Rom är en mycket promenadvänlig stad med gott om vattenhål där man kan släcka törsten när det är varmt ute och det är det nog ganska ofta.

2005-09-02, Rom
Gick upp och åt frukost vid 8.30-tiden och gav oss ut på stan ca 10.00.

Ponte Sant´Angelo

I dag var det stora målet Vatikanen och Peterskyrkan men på vägen dit fanns det mycket att se Vi började med ett besök i Pantheon och sedan gick vi vidare till Piazza Navona där vi kollade in obelisken och fontänerna.

Strosade sedan vidare mot floden Tibern som vi korsade via Ponte Sant´ Angelo, en av de vackra broarna över floden. Kollade in Castel Sant´Angelo lite på håll och sedan var vi framme vid Peterskyrkan.

Efter en kort rundtur på torget gick vi och ställde oss i kön till säkerhetskontrollen där de röntgade handväskor och kollade att man inte hade några bomber med sig. Vi valde nog en bra dag för besöket för kön var kort och efter bara ca 5-10 minuter befann vi oss inne i kyrkan som var något utöver det vanliga vad gäller både storlek och utsmyckning.

En semester i Rom kan nog inte anses vara fullbordad utan att ett besök i Peterskyrkan.

Peterskyrkan

Var sedan i valet och kvalet vad gällde att besöka Vatikanmuseét som vi hört skulle vara något utöver det vanliga. Efter lite diskuterande i den härliga 35-gradiga värmen bestämde vi oss för att museét fick vara för den här gången. Vi valde att vandra tillbaka mot stan i stället. Traskade över bron Ponte Vittorio Emanuele II och där på andra sidan floden hittade vi en liten bar i en gränd där vi satte oss och bara var över varsin öl och lite salta chips.

Spanska Trappan var vårt nästa mål och det blev lite av en besvikelse. På alla bilder som vi hade sett såg trappan jättevacker ut med massor med blommor och människor. Vi såg dock en ganska folktom trappa utan blommor och med byggställningar längst upp.

Hittade ett litet hak vid Fontana di Trevi där vi åt pizza och drack varsin Latte till lunch. Sedan lufsade vi ner och kollade på Pantheon ännu en gång innan vi satte oss på en pub och drack öl och skrev vykort.

Efter en kort nap på hotellrummet gick vi ut för att kolla in kvällslivet. Startade med varsin öl på Trinity College och sedan gick vi runt i alla möjliga och omöjliga tomma gränder innan vi äntligen hittade en liten kvarterskrog som hette Hostaria del Campidoglio där vi åt middag. I kväll slog vi på stort och åt både förrätt och huvudrätt som vi sköljde ner med en flaska gott rött vin. Till förrätt åt vi varsin tomat & mozzarella-sallad och till huvudrätt carbonara och lasagne och notan gick på EUR 84 vilket väl är ungefär som hemma i Sverige.

Collosseum upplyst inför Elton Johns konsert

Traskade sedan runt Forum Romanum  till Collosseum där de som bäst höll på att testa ljusshowen inför morgondagens konsert. Vi lyckades faktiskt få ett par riktigt bra bilder av ett upplyst Collosseum.

Avslutade kvällen med varsin Kilkenny på puben Shamrock. Det blev en riktigt sen kväll för att vara vi, tillbaka på hotellet ca 01.30 på natten. Vem skulle kunna tro att vi är 40+? Det var jätteskönt att vara ute sent på kvällarna, ca 26-27 grader varmt, lagom med folk och många vackra upplysta sevärdheter.

2005-09-03, Rom
Sovmorgon till ca 9.00. Vid 10-tiden var frukosten avklarad och vi gav oss på nytt ut i den 35-gradiga värmen. Undrar hur varmt det var i solen på dagarna när det var så varmt i skuggan så pass tidigt på morgonen?

I dag skulle vi titta lite närmare på Forum Romanum varför vi gick raka vägen dit. Det var verkligen varmt att gå runt på området för det var ont om skugga och solen gassade från en klarblå himmel. Svetten rann och vi började faktiskt klaga lite smått på värmen vilket borde vara totalt förbjudet. Klagandet övergick raskt i skratt när det dök upp en grupp bestående av ca 25 unga präster iklädda svarta kostymer, vita skjortor med hög krage, strumpor och skor. Då hade inte vi så mycket att gnälla över som knatade omkring i sandaler, shorts och linnen.

Tog ännu en sväng runt Collosseum innen vi gick upp i backen och satte oss på en bar för att svalka struparna. Satte oss sedan och vilade en stund i parken Parco Tralano innan vi smaskade i oss varsin lunchmacka. Nu kändes det som att vi hade sett det vi absolut ville se så nu var det inget speciellt som stod på schemat. Vi lullade omkring i gränderna, drack öl, åt glass och kollade in folklivet.

Gick sedan tillbaka till hotellet där vi vilade en stund innan det var dags för middag. Åt mixed sallad, tortellini/spagetti, tiramisu/fruktsallad på en jättetrevlig liten krog.

Elton John

Sedan var det dags för dagens höjdpunkt, Elton John vid Collosseum. Vi kom dit ungefär en halvtimme innan konserten skulle börja och det var redan jättemycket folk på plats. Man kan väl säga att vi inte såg scenen från där vi stod men man såg jättebra på de enorma TV-skärmar som var uppsatta efter hela gatan och ljudet gick inte att klaga på.

Elton John drog av ett helt knippe med gamla godingar och stämningen var på topp.

Efter konserten gick vi till Shamrock och drack varsin öl och sedan gick vi vidare till en bar vid Pantheon där ännu en öl slank ner. Vid 01-tiden gick vi tillbaka till hotellet efter ännu en lång, härligt varm dag.

2005-09-04, till Stockholm
Upp vi 8-tiden och åt frukost och sedan gick vi ut på stan för att fördriva tiden innan det var dags att åka till flygplatsen. Vi gick upp mot Piazza del Popolo och därifrån till Mausoleo Augusto. Sedan fick det vara nog med stenar för den här gången. Avslutade vistelsen i Rom med varsin Latte på Giolotti som låg precis vid vårt hotell.

Åkte taxi till flygplatsen. Det var en annan chaufför men lika fort gick det, ca 180 km i timmen och Maggan var lite orolig emellanåt. Vi överlevde dock även den här resan och vi ser redan fram emot nästa. Snart bär det av till Istanbul på ännu en gratisresa med Snowflake.