New York, maj 2004

2004-05-19, weekendresa till New York
Kom till Arlanda i mycket god tid innan planet mot New York skulle avgå men vad hjälpte väl det. Bagagebandet i den nybyggda delen av terminal 5 stod stilla och kön till bagage-inlämningsdiskarna var hur lång som helst. Det tog nog 1,5 timme innan vi var incheckade och vi hann precis köpa lite taxfree och dela på en macka och en öl innan det var dags att kliva ombord, vi lyfte vid 12-tiden på dagen.

Efter en lugn åtta timmars flygresa med ovanligt god mat och riktigt bra service landade vi på Newark där det regnade lite lätt. Tog bussen till Times Square eftersom vi trodde att hotellet vi skulle bo på låg i det området. Detta visade sig dock vara fel. Hotell Pennsylvania låg förstås vid Penn Station, hur korkade får man bli. Det hörs ju på namnet var det hotellet ligger någonstans. Efter en liten promenad hittade vi så småningom hotellet där vi checkade in och fick ett litet, slitet rum på våning tretton.

Sedan gick vi raka vägen till Times Square för att kolla om de sålde billiga biljetter till Lejonkungen, det gjorde dom inte. Försökte även få tag på biljetter på teatern men där hade de bara enstaka biljetter till föreställningen på torsdag kväll och sedan var hela helgen slutsåld. Shit!! Vi som åkt hit för att se Lejonkungen.

Lejonkungen

Letade upp en pizzeria där vi tryckte i oss ett par pizza-bitar och cola. Hittade sedan en pub som låg ett par kvarter nedanför Penn Station där vi tröstade oss med ett par Guiness innan det var dags att gå till hotellet för att sova igen tidsskillnaden på sex timmar. Vi hade alltså varit uppe ganska länge vid det här laget. När vi kom till hotellet uppsökte vi hotellets turistdisk som bland annat sålde teaterbiljetter. De lyckades fixa ett par mycket dyra men bra biljetter till nästa dags föreställning av Lejonkungen. Hurra! Nu var helgen var räddad.

2004-05-20 Torsdag
Vi gick upp vid tiotiden och gick ut och letade reda på ett frukostställe. Solen sken från klarblå himmel och det var sisådär 25-30 grader varmt. Efter frukost startade vår första långpromenad. Vi gick 7:e avenyn söderut och genom Soho och Greenwich Village där det pågick en filminspelning. På vägen shoppade vi billiga Lewis-jeans, 3 par för ca 800 svenska kronor och tittade i många olika affärer. Vi passade på att vila våra trötta fötter i en lummig park bland lunchande New York-bor.

Empire State Building

På eftermiddagen tog vi T-banan tillbaka till hotellet där vi passade på att fota Empire State Building, fönstershoppa på Macy’s och ta en fika innan det var dags att byta om inför kvällens höjdpunkt, Lejonkungen. Åt en tidig middag på Mustang Sally och vandrade sedan upp till teatern på 42:a gatan. Showen var helt suverän så gå och se den om Du har möjlighet. Avslutade kvällen med några öl på en pub där bartendern var totalt ointresserad både av att sälja och av att få betalt.

2004-05-21 Fredag
Upp vid 10-tiden och åt frukost. I dag tog vi tunnelbanan ner till Ground Zero-området för att shoppa mera.

Riverside Church

Passerade Ground Zero där det inte hade hänt speciellt mycket sedan vi var här förra gången. Korsade Manhattan och tog oss så småningom ner till Pir 17 där vi vilade fötterna och tittade på båtarna som åkte förbi. Sedan skulle vi ta oss till China Town men på vägen låg det en pub som vi inte kunde motstå så det blev några öl innan vi vandrade vidare mot Tunnelbanan som tog oss till China Town. Vi utforskade China Town och Little Italy innan vi åt lunch på en nästan öde Kineskrog med god mat till bra pris. Efterrätt i form av jordgubbar inhandlades på gatan och åts i solgasset på väg mot hotellet.

Tog Tunnelbanan till Macy’s där vi gick omkring och shoppade i flera timmar. Efter en kort vila på hotellet var det dags för middag som vi intog på en pub nära hotellet. Vi avslutade kvällen med några öl.

2004-05-22 Lördag
Frukost på vanliga stället och sedan tog vi Tunnelbanan norrut till 116:e gatan. Idag skulle vi utforska Harlem! Vi började med att att gå längst västerut och stötte på en fin kyrka, Riverside Church samt General Grant National Memorial.

Det var gassande sol och oerhört varmt (runt 30 grader), så vi försökte hålla oss i skuggan där det gick på vår långa vandring genom Harlem längs med 125:e gatan.

General Grants grav

På vägen kollade vi förstås i lite affärer, men hittade inget som passade oss. Passerade även den berömda Apollo-teatern, som inte visade upp sig från sin bästa sida utan såg ganska nedgången ut.

Efter en fika så vände vi stegen söderut mot Central Park via Lenox Avenue. Här fick vi höra resan bästa kommentar från tre äldre färgade gentlemen på en parkbänk, när en av dem förvånat utbrast: ”Hey man. White people walking on the streets in Harlem.” Väl nere vid parken köpte vi en isglass samt lite läsk för att försöka återställa kroppstemperaturen och vätskebalansen efter många timmar ute i värmen. Men det var bara början…

Nu började vår vandring i Central Park som vi korsade kors och tvärs medans vi tittade på folklivet och ibland vilade våra fötter på en parkbänk i skuggan. Parken var full med folk som fiskade, joggade, cyklade, spelade baseball eller amerikansk fotboll eller bara satt på gräsmattorna. Efter att ha gått igenom nästan hela parken (som är lätt att förvirra sig i) tog vi oss ut till kanten vid 72:a gatan och tog tunnelbanan till Times Square.

Ekorre i Central Park

Vi ställde oss i kön för att se om vi kunde få tag på några billiga musikal-biljetter till i kväll. De hade ett par biljetter för halva priset till musikalen Aida. Nu blev det helt plötsligt ganska bråttom eftersom klockan hade hunnit bli mycket. På vägen till hotellet åt vi en snabb middag på ytterligare en pub, innan det var dags att hoppa in i duschen och en välbehövlig avkylning/rengöring.

Kvickt i nya fräscha kläder innan det var dags att återigen gå upp till Times Square för att se ännu en bra show. Platserna var väl inte de bästa, men det berodde mest på långa människor framför oss. Efter paus flyttade vi omkring lite så att vi såg bättre.

Lördagsnöje i Central Park

Kvällen avslutades med en öl på en närbelägen pub innan det var dags att tänka på refrängen och ta sig tillbaka till hotellet. Vi kunde dock inte motstå frestelsen att smita in på ytterligare en pub i närheten av hotellet (där det satt mängder av Who-fans efter konserten på Madison Square Garden).

2004-05-23 Söndag
Upp vid 10-tiden som vanligt och tog en sista snabb frukost på något hak. Vi köpte biljetter till tåget/pendeltåget (New Jersey Transit) som skulle ta oss ut till flygplatsen Newark några timmar senare.

Aida gick vid Times Square

Det skulle bara ta 30 minuter och kosta en bråkdel av vad en buss/taxi skulle kosta. Vi gjorde ett sista besök på Macy´s för att köpa några fler tröjor som var sköna, men sedan fick det vara nog med shopping. Värt att notera är att exet inte hittade några gympaskor som han tyckte om trots att vi säkert såg hundratals olika skor denna resa…

Väl ute på flygplatsen kollade vi upp om planet var överbokat och om de ville ha några frivilliga för att ta en annan väg hem, men det var inte aktuellt just då. Vi checkade in, köpte lite starka varor till oss och exets pappa samt lite rökverk innan vi passerade pass-/säkerhetskontrollen för att ta en öl vid gaten.

Det visade sig inte vara det lättaste… Först gick det inte att beställa något i baren om man inte satt vid något av de fåtaliga och överfulla borden. Efter ett bra tag blev det äntligen ett bord ledigt som vi delade med ett norskt par. Nästa steg att övervinna för ölen, var att stå vid bardisken och försöka få någon av de två som ”jobbade” bakom den att ta upp vår beställning. Till slut lyckades vi beställa var sin öl och lite nacho-chips. Ölen kom efter en bra stund, men nacho-chipsen kom aldrig ut från köket… SAS-tjejerna vid gaten ropade nu och frågade om det var några som kunde tänka sig att lämna sina stolar på det överbokade Stockholms-planet. Men när vi fick reda på att resan skulle ta oss via Warsawa med en ankomst till Arlande 12 timmar efter det ordinarie planet så beslöt vi oss för att inte nappa på erbjudandet.

Harlem

När ölen var slut, fick vi efter mycket tjat till slut betala innan det var dags att ställa sig i kön för att gå ombord på planet. Precis när vi skulle lämna fram våra biljetter och få dem rivna ändrade vi oss och skulle ta erbjudandet. Vi skulle ändå bara hem och tvätta, något som väl kunde få vänta ett halvt dygn. Det visade sig dock att SAS hade lyckats trolla och få fram platser på planet till Köpenhamn som skulle gå en halvtimme senare från gaten bredvid. Vi skulle som senast komma hem bara fyra-fem timmar senare och för det fick vi 600 dollar var att flyga för. Kanon-byte !!!

Hemresan blev ganska händelselös och vi lyckades t.o.m. komma med på ett tidigare plan från Köpenhamn till Stockholm.