Mauritius, januari 2005

2005-01-21, avresa mot Mauritius
Gunilla hämtade upp oss vid 9.30-tiden och sedan åkte vi och hämtade Yvonne på Söder. Sedan var det raka vägen till Arlanda där vi parkerade bilen på Benstocken innan vi tog bussen till terminal 2 varifrån BA-planet till London skulle avgå klockan 12.20. Resan till London tog ca 2,5 timme och vi serverades riktigt god pizza på planet. I London landade vi på terminal 1 och Mauritius-planet skulle gå från terminal 4, men förflyttningen gick snabbt med flygplatsbussen. Yvonne hann med lite shopping och Maggan hann med några cigaretter, så alla var nöjda inför nästa flygresa.

Ca 16.40 lyfte vi med BA mot Mauritius. Vi åkte med en Jumbo och resan tog ca 12 timmar. Dessa timmar tillbringade vi med att försöka sova, äta ovanligt god flygplansmat och titta på diverse olika filmer. Vi kan väl konstatera att tolv timmar i ett flygplan inte direkt är något att längta till, men det gick faktiskt ganska bra på nedvägen.

Grand Baie

2005-01-22
Landade på Mauritius vid 7.30-tiden. Vi hade bokat lägenhet och transfer hemifrån och vi möttes av en kille som körde oss till Grand Bay Resort, vår 125 kvadratmeter stora lägenhet i Grand Baie på norra delen av ön. Flygplatsen låg på södra delen och bilresan till Grand Baie tog drygt en timme. Vi var framme vid 9.30-tiden och installerade oss direkt i lägenhet nummer 3 som bestod av tre sovrum, vardagsrum med en liten TV som vi aldrig använde, ganska dåligt utrustat kök, dusch och toa. Alla rummen hade en liten balkong men lägenheten var ganska enkelt inredd men så var den ganska billig också, ca 800 kronor per natt inklusive frukost och flygplatstransfer.

Vandrade sedan ner på byn där vi växlade lite pengar, fönstershoppade lite och sedan åt vi lunch på Kinakrogen Pagoda och drack våra första Mauritiusöl som hette Phoenix. Värmen och den höga luftfuktigheten gjorde livet i stan/byn relativt outhärdligt och vi bestämde oss för att åka till stranden istället.

Stranden Trois aux Biches

Tog sedan en taxi till den bästa stranden runt Grand Baie, Trois aux Biches, för 150 rupies, ca 75 kronor. Det var ganska mulet, men solen tog som bara den i den drygt 30-gradiga värmen och det var nog nästan lika varmt i vattnet  Vid 16-tiden skulle vår taxi hämta upp oss vid stranden, men ingen taxi dök upp. Det gick i.o.f.s. ingen nöd på oss för det, utan vi bestämde oss för att dricka några öl på en bar innan vi haffade en annan taxi för återfärden till Grand Baie.

Vilade sedan lite på rummet innan vi blandade till vår första GT och satte oss och mös på balkongen. Det var otroligt varmt även på kvällen, 25-30 grader, men det var inte lika fuktigt som på dagen. Det var riktigt behagligt att vara utomhus sent på kvällarna.

Middagen intogs på restaurangen La Mediteranee som låg precis bredvid vårt hotell. Vi åt varsin mixed sallad, jätteräkor på creolskt vis och drack öl, kaffe och lite inhemsk rom. Maten var riktigt god och dessutom billig. Sedan tog den långa flygresan ut sin rätt och vi vandrade tillbaka till lägenheten för att få lite efterlängtad sömn.

2005-01-23
Gick upp vid 9-tiden och åt frukost som serverades på hotellets tak. Frukosten bestod av kaffe, te, juice, omelett, korv och toast med marmelad. Det var inte peciellt många andra gäster på detta lägenhetshotell, och det verkade hela tiden som om frukostpersonalen bara väntade in oss för att sedan få sluta sitt pass. Efter frukosten gick vi ner på stan och kikade, men det var söndag och de flesta affärerna var stängda. Tog en promenad efter stranden där vi spanade in båtarna och bouléspelarna i parken.

Tog sedan en taxi till stranden Trois aux Biches igen, mestadels mulet och hett även i dag. Vi badade, vilade, fick lite sol på oss, badade igen, m.m. Eftersom vi var lite sena med att äta lunch var vi tvungna att äta på en dyr hotellrestaurang och det var nog den dyraste och en av de absolut sämsta måltiderna på den här resan. Skink- och osttoast och en öl gick på 420 rupier, ca 105 kronor. Det fanns dock några små ljusglimtar även med denna lunch, vi lyckades säkert rädda livet på en och annan fågel när vi matade dem med delar av våra mackor. Dessutom var det ganska lustigt att se hur vissa folk klär sig/ser ut när man bor på en lite ”lyxigare” resort…

Åkte tillbaka till hotellet vid 17-tiden. Efter en välbehövlig dusch och lite dricka på balkongen gick vi till restaurangen Dolphins, ett hål i väggen, och åt middag. Vi åt mixed sallad, kött på creolskt vis, fisk i vitlök, fisk i vinäger och anka och allt var jättegott och mycket billigt. Nackdelen var att stället var lite litet och oerhört varmt.

Katamarantur mot Ilot Gabriel

2005-01-24
Väckarklockan ringde redan 7.00 och vi gick raka vägen upp och åt frukost. Lunkade sedan ner på stan för att försöka boka en tur till Ilot Gabriel. Vi gick till Ebrahim travel and Tours och de hade plats för oss på en lite lyxigare katamaran som skulle avgå klockan 9.15. Turen kostade 1.200 rupier och var värd vartenda öre. I priset ingick lunch, dricka och snorkelutrustning.

På vägen ut solade vi i nätet längst fram i fören på katamaranen. Besättningen servade oss med dricka i form av öl, läsk, vin, rom, punsch, vatten och juice. Det blåste en del och det gick ganska stora vågor/dyningar, men ingen på båten blev sjösjuk. Alla passade på att njuta av det fina vädret och den svalkande brisen.

Vattnet var nästan läskigt blått på vägen tillbaka (jmf bilden ovan)

När vi åkt en bit kastade de ut en rev för att försöka fånga lite fisk. Efter en stund nappade det och på kroken satt en ganska stor tonfisk. Dessvärre tappade de fisken, reven gick av precis när de skulle lyfta upp fisken i båten.

Skepparen på katamaranen mot Ilot Gabriel

När vi kom fram till Ilot Gabriel var det dags för resans första snorkling. Tyvärr var det mycket strömt i vattnet så snorklingen var ganska jobbig. Korallerna var däremot jättefina, många lila och blå i alla möjliga former. Vi såg också en hel del olika fiskar.

Medan vi snorklade förberedde besättningen vår jättegoda lunch som bestod av BBQ, kyckling, blue marlin, sallad, ris, ananas och mera vin och öl. Efter lunchen körde besättningen in oss till ön där vi fotade och badade lite innan det var dags att påbörja resan tillbaka mot Grand Baie.

På hemvägen var stämningen något avslagen, många sov medan vi roade oss med att testa varsin punschdrink. Det var en riktig kanontur och vi var tillbaka i stan vid 17-tiden.

Samlades sedan som vanligt på balkongen för att njuta av en drink och prata lite skit medan vi gjorde oss redo för middagen. I kväll gick vi till restaurang Coolen som låg ca en km från hotellet. Vi hade fått tips från andra som besöker Grand Baie regelbundet att det skulle vara en mycket bra restaurang. Vi hade tur och fick bord uppe på balkongen ut mot gatan, det såg inte riktigt lika trevligt ut att sitta inomhus i värmen och äta. På den svala balkongen åt vi en jättegod middag bestående av fördrink, mixed sallad, räkor i vitlök, fisk, öl, kaffe och rom.

Utanför restaurangen höll man på och dekorera gatan och vi fick veta att det nästa dag skulle gå en parad från centrum i Grand Baie till ett tempel som låg precis bredvid restaurangen. Mätta och belåtna vandrade vi hemåt i den mörka natten och somnade säkert före midnatt.

2005-01-25
Frukost och sedan ner på stan där vi skulle kolla in den religiösa paraden Thaipoosam Cavadee som vi hört skulle starta vid 9.30-tiden.

Hinduparaden i Grand Baie

Vi väntade och väntade, men ingen parad syntes till. Vi började bli vana nu med att folk ganska ofta drog till med en vild gissning bara för att kunna lämna ett svar till oss, i stället för att säga att de faktiskt inte visste svaret.

Men den som väntar på något gott väntar inte för länge. Vid 11.30 dök nämligen paraden upp. Paraden bestod av Hinduer som hade stuckit pinnar genom huden och kinderna och vissa såg verkligen lidande ut.

Åkte sedan till stranden Pereybere där det var jättemycket folk eftersom det var Public Holiday. Åt lunch på en restaurang vid stranden och sedan vandrade vi efter stranden till dess vi hittade en lugn vik där vi lade oss och solade. Vi snorklade en hel del för det fanns massor med koraller precis vid stranden och även en del fiskar. Vi såg också några jättekonstiga, långa, ormliknande djur på botten. Troligen var det någon sorts sjögurkor men vi har aldrig sett något liknande och har faktiskt ingen aning om vad det var för någonting. Ska försöka ta reda på detta vid tillfälle. Tyvärr var vattnet här inte helt klart vilket drog ned helhetsintrycket lite.

Efter sedvanlig uppladdning på balkongen intogs kvällens middag på fiskrestaurangen Café de la Plage där vi åt mixed sallad, grönpepparstek, räkor i curry och drack öl. Det var väl en OK middag, men inte i förhållande till det relativt dyra priset.

2005-01-26
Tidig frukost och sedan begav vi oss till Ebrahim travel and Tours och bussen som skulle ta oss till Ile aux Cerfs. Vi hade hört att detta skulle vara en riktig turistfälla men det kan ju vara kul att se en sådan också och dessutom var dagsturen jättebillig, endast 575 rupier per person, ca 145 kronor.

Stranden på Ile aux Cerfs

Åkte först buss norrut efter stranden och hämtade upp folk efter vägen, bussresan tog ca 1,5 timme. Väl framme vid hamnen som låg på andra sidan ön slussades vi ombord på en liten motorbåt som körde oss i snigelfart mot ön Ile aux Cerfs. När vi närmade oss målet då började det störtregna och allt och alla blev dyngsura. Men vad gör väl det när det är 35 grader varmt?

Vädret på Mauritius var verkligen omväxlande, ena stunden kunde det vara strålande sol för att sedan helt plötsligt börja ösregna en kort stund innan det blev sol igen. Vi kunde i varje fall sola och bada fram till 13.00. Då åkte vi speedboat till ett liten vattenfall, det var verkligen litet och kanske inte värt att kallas vattenfall, men båtresan var riktigt kul.

Kördes sedan till en liten ö där vi serverades en halvtrist lunch bestående av BBQ, sallad, öl, vin och grillade bananer medan vi underhölls av Sega-dans.

Passade på att köpa några dyra halsband, att man är så korkad att man shoppar trots att man vet att det är en turistfälla. Vi får skylla på att vi drack en hel del öl och vin och kände för att göra av med lite pengar. Halsbanden som vi köpte kunde vi ha fått för halva priset i Grand Baie.

Ananasförsäljare på stranden

Lunchen avslutades med att den franska gruppen som vi delat luchbord med verkligen kom igång efter ganska mycket vin, öl och rom. En kille var verkligen duktig på att sjunga och spela gitarr och körde en del Gypsy Kings låtar. Hela gänget sjöng, dansade och klappade händerna hela vägen tillbaka till Ile aux Cerfs. Vi kan väl säga att det både märktes och hördes när vår båt lade till vid huvudön.

Segadans

Väl tillbaka på Ile aux Cerfs solade och badade vi ett tag innan det var dags att åka tillbaka till fastlandet. Bussen väntade på oss och vi åkte samma väg tillbaka men nu var det lite mera drag på bussen. Fransmännen var fortsatt på riktigt bra humör och sjöng och levde om hela resan tillbaka.

På kvällen gick vi till fiskrestaurangen Il Capitaine som låg någon kilometer bort där vi åt en riktig kanonmiddag bestående av fördrink, bläckfisksallad, räkröra, stora seafood-fat med jätteräkor, hummer, krabba, musslor, bläckfisk och fisk som vi sköljde ner med en flaska vitt vin. Mums!!

2005-01-27
Frukost och sedan gick vi ut för att shoppa, hittade inte mycket som var nå´t att ha. Bazaaren hade mest skräp men vi köpte i alla fall ett par t-shirts för ca 25 kronor styck. köpte sedan 2 pike-tröjor och en skjorta i en affär vid vårt hotell för totalt ca 300 kronor vilket väl kan anses vara ett ganska bra pris.

Tog sedan en taxi till Trois aux Biches där vi åt lunch på en strandbar. Det var kanonväder och riktigt, riktigt varmt. Åt jättegod fisksallad och Tandoori chicken toast. Sedan solade och badade vi hela eftermiddagen, åkte inte tillbaka till hotellet förrän vid 17-tiden.

Intog middagen på restaurang Tandoor Restaurang, åt tunna bröd + dip till förrätt och sedan mixed sallad, Chicken Jalfrezi, Chicken Tikka Masala, vitlöksnan och öl.

Gick sedan till ”nattklubben” Banana Club där vi drack varsin drink och lyssnade på hip-hop-musik. Vi stod inte ut så länge, utan vandrade ganska snart tillbaka tillbaka till hotellet för att nanna kudden

2005-01-28
Frukost och sedan shoppade vi lite souvenirer, frimärken och mjukis-dodo till Maggans systerdöttrar och lite andra småsaker. Tog sedan en taxi tillsammans med Gunilla till den Botaniska trädgården där vi tog en guidad tur bland palmer, lotusblommor, korvträd, sköldpaddor och annat smått och gott.

Lotusblomma

Åkte sedan tillbaka till Grand Baie och åt lunch på Sunset Café och sedan taxi till Trois aux Biches. Vi solade och badade och avslutade eftermiddagen med några öl på baren vid vägen.

Åt middag på ett litet hak som vi blivit rekommenderade av en fransman. Åt curryräkor som var jätteäckliga (resans absolut sämsta maträtt), sauterad kinesisk biff, mixed sallad och öl. Konstigt, vi trodde att fransmän verkligen kunde mat och vin, men den här rekommendationen var en nitlott för några av oss.

Gick tillbaka till hotellet hyfsat tidigt eftersom vi skulle upp tidigt nästa morgon.

Sa hej då till Yvonne och Gunilla som skulle tillbringa de sista två dagarna på en lyx-resort i Flic en Flac, men vi stannade kvar i lägenheten för att inte bränna en massa pengar på att bo i en lyxresort. Istället bestämde vi oss för att dra iväg på delfintur nästa morgon.

2005-01-29
Klockan ringde 6.30 och bussen till delfinturen hämtade oss vid hotellet klockan 7.00. Efter en timmes busstur kom vi fram till Le Morne Brabant där vi gick ombord på katamaranen Sunset Cruiser på vilken vi tillbringade hela dagen.

Delfiner fanns det gott om

Började med att åka ut ca 500 meter för att titta på delfiner. De var inte på lekhumör så det blev ingen snorkling med delfinerna. Båtarna ”jagade” delfinerna delvis och samarbetade inte alls. Vi låg ganska länge och tittade på samma flock med delfiner och fick även se en del fruktlösa försök av några snorklare som ville simma med delfinerna. Det såg mest riskabelt ut med tanke på att båtarna körde lite hur som helst.

Åkte sedan vidare till ett närliggande rev där vi fick snorkla en ganska lång stund. De flesta korallerna var dessvärre döda, men det fanns mycket fisk. Vi såg bland annat ett stort stim med små bläckfiskar.

Crystal Rock

Ny tur till Crystal Rock där vi åt en riktigt god BBQ-lunch. Serverades kött, suveränt god hummer, sallad, bröd och hur mycket som helst att dricka.

Efter maten gjorde vi en tripp in till stranden på The Coconut Island. På katamaranen var partyt igång för fullt. Fri sprit sätter fart på de flesta, fransmännen ombord var riktigt på G och dansade för fullt till reggae-musiken tillsammans med besättningen.

På väg tillbaka mot hamnen kastade sig folk i vattnet i farten. En fransk tjej var inget vidare på att simma och fick ”räddas” med en livboj. En fransk karl med jättemage tappade badbyxorna och stämningen var verkligen på topp. Det slutade med att de stannade katamaranen och att alla besättningsmännen också kastade sig i vattnet. Vi passade också på att dyka ner i det svalkande vattnet.

Bussades sedan tillbaka till Grand Baie där vi vilade lite på rummet innan det var dags för middag. Gick till La Vieille Rouge där vi drack Gin Fizz, Fruit Daiquiri och åt mixed sallad, bläckfisksallad, grönpepparstek från Sydamerika, räkor i svart peppar och drack öl och kaffe. Notan slutade på 1.220 rupier vilket motsvarar ca 300 svenska kronor. På restaurangen mitt emot var det Segadans-uppträdande som vi kunde titta på medan vi åt.

Gick sedan ner till hamnen och knäppte några nattkort innan vi gick hem och tog vår nattwhisky på balkongen innan det var dags att säga god natt.

2005-01-30
Efter frukost gick vi ner på stan och handlade en baguette och lite ost så att vi skulle ha något att äta nästa morgon då vi inte skulle hinna med någon frukost på hotellet innan vi hämtades för att åka till flygplatsen.

Stranden Trois aux Biches

Sov sedan en stund innan vi gjorde ordning varsin lunchmacka och tog en taxi till Trois aux Biches där vi tillbringade hela eftermiddagen. I dag var det ca 35 grader i skuggan och strålande sol så vi låg i vattnet mest hela tiden.

Kom tillbaka till hotellet ganska sent och efter en dusch och en varsin whisky på balkongen var det dags för vår sista middag på Mauritius. Vi valde att gå tillbaka till gårdagens middagsrestaurang, La Vieille Rouge, eftersom deras mat var helt suveränt god. Åt ännu en billig kanonmiddag och sedan gick vi hem för att packa våra ryggor inför morgondagens avresa mot Stockholm.

2005-01-31, hemåt igen
Klockan ringde 5.15 (2.15 svensk tid) och då var det dags att gå upp och äta varsin frukostmacka, packa det sista och klockan 6.00 hämtades vi och kördes mot flygplatsen där vi var framme strax efter 7.00. Checkade in och fikade sedan upp våra sista Mauritius-pengar innan det var dags att gå ombord på planet som lyfte vid 9.40-tiden. Ännu en lång, tråkig och jobbig 12-timmars flygresa till London och sedan vidare till Arlanda där vi tog mark ca 23.15 på kvällen. Kom hem ca 1,5 timme senare och då hade vi varit på väg i nästan ett dygn.

Snart börjar vi planera vårens USA-resa, troligen bär det av till San Francisco, Los Angeles, Las Vegas och New York. Den som lever får se.