Kina, september-oktober 2004

2004-09-24, avresa mot Peking
Då var det äntligen dags för oss att åka till Kina för att se om landet verkligen är så häftigt som alla säger. Det här var första gången som vi skulle åka på en arrangerad rundresa, Klassiska Kinaresan med Lotus Travel. Totalt skulle vi bli 30 personer som skulle guidas runt av Gustaf Wang, vår svensktalande kinesiske guide. Vi var ganska oroliga för hur vi skulle klara av att stiga upp, äta, gå på toa m.m. på bestämda tider och vi spekulerade friskt i vilka de övriga 28 resenärerna skulle vara. Jag oroade mig för att de flesta skulle vara i 90-årsåldern och ha med rullatorn som reskompis.

Exets mamma körde oss till Arlanda där alla resenärerna skulle samlas klockan 15.45. Väl framme hittade vi samlingsplatsen och en tjej från Lotus Travel som talade om för oss hur vi skulle bete oss för att hitta Gustaf efter att vi landat i Peking. Oron för rullatorer m.m. var helt obefogad, gruppen bestod av en brokig skara av personer från Skåne till Haparanda i åldern 26 år och uppåt, vi som är lite drygt 40 var bland de yngre men absolut inte yngst.

Planet skulle avgå 17.50 men vi blev försenade till ca 18.30 på grund av något tekniskt problem. Vi åkte med Air China och flygningen var helt OK, fräscht plan, god mat och hyfsat med utrymme för benen. Något som kan vara bra att veta är att Air China inte serverar någon starksprit på sina flygningar utan man får nöja sig med öl, vin, vatten, juice och läsk. Vi som visste om detta hade med oss en en burk Longi Drinki som vi delade på som fördrink och så ett par miniflaskor med cognac till kaffet. Töntigt? Kanske det, men man sover mycket bättre om man får sig en rackare och vi sov faktiskt största delen av resan.

2004-09-25 Peking
Landade i Peking vid 8.30-tiden efter en åtta timmars flygresa och 6 timmars framflyttning av klockan.

Den långa gången i Sommarpalatset

Möttes på flygplatsen av guiden Gustaf som visade sig vara en riktig surputte. Han förvarnade oss redan vid första turen i bussen att han var en humörsmänniska, vilket tyvärr stämde.

När gruppen var samlad fick vi lämna bagaget för leverans till hotellet, Qianmen. Vi slussades till en buss och kördes raka vägen till Nya Sommarpalatset. Solen sken men det var ganska grått och disigt, ca 25 grader varmt.

Vi vandrade runt i palatsets olika delar under några timmar. Vi fick en hel del historiska föreläsningar av vår guide, Gustaf, vid några av de viktigaste byggnaderna, men annars fick vi vandra fritt (fast under ganska stark tidspress från Gustaf, något som upprepades ofta under resans gång). Bland annat fick vi se den ”Långa gången”, en 730 meter täckt gång med över 1.400 olika målningar. Gången slutar vid ”Marmorbåten” som är fast förankrad i botten och där tog vi en riktig båt tillbaka till ingången över den konstgjorda sjön.

Marmorbåten

Åt buffélunch på ett trist ställe alldeles utanför palatset. Restaurangen var allmänt rörig och vi fick dela upp oss och sitta i två olika rum. En trist första måltid med mat som var sådär. Det hade varit bättre att ta bussen till någon riktig restaurang där vi kunde sitta ihop och börja lära känna varandra.

Himmelens Tempel

Efter lunchen hoppade vi in i bussen och så var det full fart mot Himmelens Tempel där vi såg och hörde alla kineser som spontant spelade och sjöng i gången upp mot templet. Tyvärr fanns det tydligen inte tid att stanna och se och höra mer av detta häftiga skådespel, för Gustaf småsprang förbi detta för att komma till templet.

Templet var ganska häftigt men ändå inte så imponerande som vi trodde det skulle vara. Det var inte tillåtet att gå in i templet utan vi fick nöja oss med att titta på det utifrån. Det var lite synd för Gustaf berättade hur häftigt templet var byggt, men det var ganska svårt att se när man tittade in i templet utifrån över axlarna på en ”miljon” små kineser.

Sedan var det dags att åka till hotellet och checka in på rum 6060. Efter en välbehövlig dusch och en kort stunds vila var det samling för middag klockan 18.00. Åt välkomstmiddagen på hotellet vilket väl måste anses vara ett bevis på dålig fantasi. Maten som serverades bestod av diverse smårätter och var jättegod och nu serverades minsann både öl och vin.

Efter middagen vandrade vi runt i omgivningen en stund och hittade en liten skum, mörk bar nära hotellet där vi drack varsin liten öl för 20 yuan. En yuan är lite mindre än 1 krona, ölen kostade allså nästan 20 kronor och det var nog den dyraste ölen som vi drack på den här resan. Sedan var det dags att gå till sängs för att få lite efterlängtad sömn.

2004-09-26, Peking
Gustaf hade beställt väckning åt oss till klockan 7.00 och prick 7.00 ringde telefonen och det var dags att stiga upp. Hann duscha och äta en redig frukost innan det var dags att hoppa in i bussen och åka till Himmelska Fridens Torg och den Förbjudna Staden.

Ingången till den Förbjudna staden

Gustaf jäktade runt med oss och det hela kändes faktiskt en aning stressigt för vi ville ju hinna med att fotografera och filma allt vi såg. På torget fick vi nästan ingen egen tid alls så att vi kunde ströva runt och titta på all prakt och folklivet, men vi hann med att bli förevigade på en gruppbild framför ingången, Tian’anmen, till den Förbjudna staden.

Man kan konstatera att torget inte var riktigt lika stort som det sett ut på TV, men att de var otroligt mycket folk och turist-grupper som gjorde att det var nästan svart av folk. Här fick vi också uppleva hur exotiska vi Svenskar/Västerlänningar var, när några kineser frågade om de kunde få ta ett foto av oss långa, bleka och blonda varelser tillsammans med sin gallskrikande son.

Den Förbjudna staden i soldis

Inne i den Förbjudna staden välkomnades vi av tre vackra flickor högt upp i en byggnad och vi slussades igenom de olika delarna snabbt av Gustaf. Nu hade vi börjat lära oss att om man skulle hinna titta lite själv och kunna få lite bra foton, var det bara att lyssna till hälften på vad Gustaf sa och ”stjäla” sig till lite tid för egna upptäckter.

Det tog väl drygt en och en halv timme att gå igenom hela palatset och då fick vi ändå bara se en bråkdel av områdets nästan 1.000 byggnader.

Det pågick renoveringar överallt i palatset vilket kan behövas, det var ganska slitet på sina håll och de vill väl visa upp ett fint Peking vid OS om några år. Solen började bryta igenom morgondiset och det var behagligt varmt, runt 25 grader. Palatset var fint, men efter ett tag flöt alla olika rum och troner ihop. Rundvandringen avslutades i trädgården som var liten, fin och väldigt innehållsrik.

Lejon som vaktar i den Förbjudna staden

Vi åt lunch på ett ställe som inte kan ha varit någon riktig höjdare eftersom vi faktiskt har glömt bort både stället och vad vi åt. Dock har vi ett svagt minne av en restaurang där vi fick gå ned i källaren och äta, men vi kanske blandade ihop detta matställe med alla andra på resan som såg mer eller mindre likadana ut.

Åkte vidare till en Sidenfabrik där vi fick se hur tillverkningen går till. Det var riktigt intressant att se hur de små kinesiska tjejerna gjorde täcken m.m. av de små kokongerna. Efter en mycket snabb titt på tillverkningsprocessen slussades vi ut i den enorma affären där det såldes kläder, kuddar, tavlor m.m. och nu var det inte bråttom längre. Vi frågade Gustaf när vi skulle åka därifrån men han visste inte utan alla skulle få shoppa i lugn och ro. Den slutsats vi drog var att han fick provision på det som inhandlades. Eftersom det här inte var riktigt den shopping som vi var ute efter i Peking gick vi ut och satte oss i solen i nästan en timma! Om vi hade fått välja, då hade vi föredragit att spendera längre tid i den Förbjudna Staden eller på Torget.

Så småningom åkte vi tillbaka till hotellet dit vi anlände vid 16-tiden. Bussen tog en omväg till hotellet för att släppa av lite folk på en shoppinggata som Gustaf rekommenderade. Förutom att det tog tid, så visade det sig att de flesta kom tillbaka därifrån utan att ha handlat något eftersom det var vanliga affärer som sålde till ganska höga priser. Gustaf verkade hata allt vad marknader heter med sina billiga och bra (kopie-)kläder, något som de flesta av oss andra på resan var ute efter.

Kortspel på gatan

Vi som åkte tillbaka till hotellet gick raka vägen till ett stort nyöppnat varuhus (något som Gustaf kallade för marknad) där vi gick omkring ett tag utan att handla någonting. Lunkade sedan vidare och hittade en liten CD-affär där vi köpte några skivor för 10-15 yuan/styck.

Vandrade sedan in i ett Hutong-område och kollade på marknads-kommersen på vägen tillbaka till hotellet. Vi såg också pensionärerna som satt ute på trottoarerna, drack sitt medhavda te och spelade kort/spel eller fick håret/skägget klippt. Det verkade vara ett ganska behagligt liv.

Klockan 18.30 var det dags för ännu en middag på hotellet, buffé den här gången. Efter middagen var det Peking-opera på schemat och även den gick av stapeln på hotellet.

Pekingopera

Det vi lärde oss var att Peking-opera inte är någon vanlig opera, men det var ett trevligt skådespel med färgglada dräkter och annorlunda musik och sång. Innan operan satte igång fick man gå in i omklädnings-rummet och se på när aktörerna målade sina fantastiska ansiktsmasker.

Hittade sedan en trevlig, liten restaurang snett emot hotellet där vi drack varsin 64 cl öl för 12 yuan styck. När vi skulle betala våra 24 yuan fick vi faktiskt en present bestående av ett litet paket med två små nubbeglas.

2004-09-27, Peking
Väckning redan 6.30 och klockan 8.00 bar det av genom stan mot Pärlfabriken där vi fick se när en mussla innehållande ca 25 pärlor öppnades. Även här fanns det en stor affär där vi fick gott om tid att shoppa, men vi avstod även denna gång.

Andarnas väg

Nästa stopp var den 800 meter långa Andarnas Väg där vi tittade på alla stenstatyerna (12 par djur och 12 marmormän) innan vi åkte vidare mot en av Minggravarna. Det var en av de största gravarna, men inte någon av de som har öppnats och som man faktiskt kan gå ned i.

Kanske en liten missräkning att ”bara” få se alla byggnader runt om graven och gravstenen som stod en bit ifrån själva gravkullen, men det var väl en OK utflykt ändå.

Tillbringade sedan en bra stund på en cloisonne-fabrik där vi åt lunch, tittade på hur tillverkningen går till och sedan var det återigen tid för shopping.

Därefter var det äntligen dags att åka mot Badaling och den Kinesiska Muren.

Kinesiska muren slingrade sig över bergen

Vi var framma ca 14.15 och vi fick faktiska hela två timmar vid muren. Man kan välja att klättra  upp på muren åt höger eller åt vänster. Till höger är muren inte lika brant, men där är det mycket mera folk och vi valde därför att ta den brantare vägen till vänster där vi långa stunder fick vara nästan ensamma.

Solen sken från klarblå himmel och det var jättehäftigt att vandra på muren men det var mycket jobbigare än vad vi trott innan, ibland var det nästan som att klättra uppför en stege, så brant var det. Utsikten var det inget fel på och man kunde se muren slingra sig över bergskammarna runt om. Ett häftigt byggnadsverk.Det fanns gott om försäljare på muren som villa lura på oss t-shirts, drakstatyer, vykort, sjalar m.m. Vi slog faktiskt till och köpte varsin I Climbed The Great Wall T-shirt för 15 yuan/styck vilket troligtvis var alldeles för mycket. Efter en stund kom vi så långt bort på den restaurerade muren som vi kunde och fick se resterna av den ursprungliga muren som fortsatte några hundra mil till. Några turister hoppade över avspärrningen och vandrade vidare på muren, men vi valde att låta bli. Risken för att vi inte skulle kunna komma tillbaka upp på vår del av muren var överhängande.

Kinesiska muren

Åkte tillbaka mot Peking och direkt till ett stort hotell på vilket vi intog kvällens buffé-middag.

Akrobatshow

Efter middagen var det en kort busstur till Akrobatikshowen som stod på schemat, 12 personer på en cykel m.m. var några fler än vad vi fick se ute på gatorna.

Vid 21-tiden var vi tillbaka på hotellet och vi gick raka vägen till vårt rum för att ta en välbehövlig dusch. Vi packade våra stora ryggväskor och lämnade dem utanför hotellrummet vid 22-tiden för transport till flygplatsen. En liten väska med smutstvätt och andra onödiga saker lämnade vi kvar på hotellet, som vi skulle återkomma till om ett antal dagar.

Sedan var vi redo att korsa gatan för att sätta oss på samma restaurang som kvällen innan och dricka öl och skriva vykort. Vi möttes som vanligt av en brett leende ung man som kom ihåg oss från kvällen innan och genast sa ”two beers?” på ganska bra engelska. Vykorten från denna kväll kom faktiskt fram innan vi kom hem, bra postgång!

Sedan var det tack och hej leverpastej, för vi skulle upp tidigt nästa dag som vanligt.

2004-09-28, till Xi’an
Väckning klockan 6.00 och vi kunde inte annat än undra om vi verkligen var på semester för så här tidigt går vi minsann inte upp hemma. 7.30 bar det av mot flygplatsen. Flyget mot Xi’an avgick ca 9.50 och tog ca en timme och en kvart. Vi passade på att sova mest hela resan eftersom vi inte fick sitta bredvid varandra.

När vi landade anslöt sig ännu en guide till gruppen. Det var en jättetrevlig tjej som hette Wendy och hon skulle vara vår lokalguide i Xi’an. Xi’an var en ”liten” stad som Gustaf sa, det bodde bara sju miljoner där.  På väg mot Terrakotta-armén stannade vi och åt lunch på ett ställe där vi även skulle ha tittat på hur man målade för länge sedan. Måleristället var dock stängt så vi fick nöja oss med en hyfsad lunch.

Terrakotta-armén

Wendy fixade sedan så att vi fick åka buss hela vägen upp till ingången till Terrakotta-armén, normalt måste bussar och bilar stanna på en parkering en bra bit ifrån ingången.

Bronshästar

Terrakotta-armén var verkligen häftig att se och det är ganska svårt att förstå hur de kunde komma på tanken att bygga något dylikt. Fantastiskt att se alla dessa tusentals ler-soldater i naturlig storlek som de har lyckats pussla ihop. Vid utgrävningen som säkert kommer fortsätta många, många år till hittar de oftast alla figurer sönderslagna. Vilket pussel att få ihop alla bitar till figurer och djur!

Vi vandrade runt i tre olika hus med utgrävningar. Därefter fick vi se en kort film om området och köpte sedan en bok om Terrakotta-armén som vi fick signerad av en av arméns upptäckare. Boken kostade 120 yuan och vi köpte den mest för namnteckningen. Vi får hoppas att han verkligen var en av arméns upptäckare.

På väg mot Bell Tower Hotel i Xian stannade vi till en kort stund och tittade på en grotta som folk bodde i. Det är faktiskt ett antal miljoner kineser som fortfarande bor i grottor.

Vårt rum 430 hade dubbelsäng, kors i taket!

Bell Tower i Xi’an

En ganska beige och smaklös middag serverades på ett riktigt turisthak nära hotellet. Exet, jag, Inge och Inges son Mathias vandrade sedan runt och letade efter en trevlig bar, men hittade faktiskt ingen. Vi fick gå tillbaka till baren som låg vid restaurangen där vi tillbringade några timmar med att dricka öl, lära oss spela ett tärningsspel (Chinese box) av bartendern och titta på när barkillarna jonglerade med flaskor och trixade med tärningarna.

”I say four sixes” eller andra bud sagt med ett perfekt pokeransikte kunde lura vem som helst i tärningsspelet, men nog förlorade man lika ofta som man kunde lura de andra eller gissa rätt på vad allas tärningarna skulle visa tillsammans.

Vi avslutade med en kort tur ut i natten för att se på hur Xi’an mer var likt Las Vegas med sina blinkande ljus än staden där Sidenvägen började för länge sedan.

2004-09-29, Xi’an
Vi skulle väckas klockan 7.25, men telefonen ringde inte. Som tur var hade vi ställt vår egen väckarklocka för annars hade vi nog inte kommit upp i tid. Det visade sig att hotellet hade gjort en miss och väckt en annan grupp två gånger i stället. Detta resulterade i att några i vår grupp fick stressa ordentligt för att hinna få något i magen innan vi skulle åka iväg på sightseeing.

Stadsmuren i Xi’an

Dagen började med ett besök vid och på den gamla stadsmuren och sedan bar det av till en mattfabrik. Några unga tjejer satt och knöt mattor i ett rasande tempo vilket säkert krävs om mattorna ska bli klara. En stor matta med riktigt många knutar tog flera år att göra.

Åt lunch på ännu ett stort hotell. Vid det här laget började vi bli lite trötta på att äta på hotell. Vi brukar försöka tillbringa så lite tid som möjligt på hotell när vi är på semester eftersom vi tycker att det är mycket trevligare att tillbringa tid på lokala restauranger och barer.

Dessutom är vi ganska säkra på att maten som vi fick på dessa hotell och andra stora, trista matställen var anpassad för att passa oss västerlänningar. Det var ofta inte mycket smak eller styrka på maten vi fick.

Vidare till Vildgåspagodan som inte var någon riktig hit. Delvis kanske det berodde på att vädret inte var det bästa, disigt och lite duggregn, men pagodan var faktiskt också den ganska grå och trist.

Sovsal på daghemmet i Xi’an

Nästa stopp var vid ett privat daghem där vi besökte tre olika barngruppen, den yngsta gruppen bestod av ett glatt gäng 4-åringar. Engelska stod på schemat varje dag, så det kommer nog att bli lättare att göra sig förstådd i Kina i framtiden. Nu är det inte speciellt många som kan eller vågar prata engelska, men med teckenspråk och skrivna lappar på kinesiska klarade man sig bra ändå.

Åter till hotellet för dusch och ombyte och sedan bussades vi till en teater där vi åt en utsökt dumplings-middag och tittade på en sång- och dansföreställning från någon av dynastierna för länge sedan. Gustaf fixade fram en suveränt god tårta eftersom Lisbeth hade fyllt 65 år dagen innan.

Föreställningen var helt OK och man fick se och höra mycket nytt och annorlunda, det är t.ex. fantastiskt vad en duktig musiker kan göra med cymbaler eller bara med sin egen röst.

Fin och färgglad dansföreställning

På kvällen spelade vi tärning och drack öl tillsammans med Inge, Mathias, Elisabeth och Henrik på samma bar som kvällen innan. Resans ”ungdomar” var ute och ”festade”.

2004-09-30, till Guilin
I dag fick vi en efterlängtad sovmorgon, vi gick inte upp och åt frukost förrän vid 8.30-tiden. Ute var det riktigt skitväder i form av regn och blåst. Vi tillbringade en stund på ett stort shoppingcenter, men sedan valde vi att nanna kudden i en timme innan det var dags att checka ut. Klockan 12.00 var det dags för HotPot-lunch på samma restaurang som vi åt middag på kvällen innan. Vi tillagade maten själva och det var en salig blandning som skulle kokas i våra grytor, en del var ganska gott.

Hann med en kort promenad innan det var dags att sätta sig i bussen och åka till flygplatsen. Inge fick uppsöka polisen före dess och rapportera att han blivit bestulen på sin kamera på en lokal marknad. En upplevelse som klarades av hyfsat snabbt tack vare vår lokala guide.

Flyget till Guilin avgick 16.30 och tog ca en timme och 45 minuter. På flygplatsen möttes vi av Leo som skulle vara vår lokalguide i Guilin-området.

Skarvfiske

Väl framme i Guilin checkade vi in på Guilin Park Hotel och sedan var det dags att äta middag i hotellets matsal. Efter middagen var det dags att sätta sig i bussen igen och transporteras till nästa sevärdhet. Vi fick åka ut på en stor båt och se på hur det gick till att fiska med Skarv-fåglar tidigare. Nu för tiden är det inte många som fiskar på detta sätt, utan det var mer en uppvisning för turister som vi fick bevittna på en flod mitt inne i den upplysta staden.

Vandrade en sväng runt i omgivningarna i den tryckande, fuktiga hettan och tog ett par suddiga bilder av vårt upplysta hotell. Hela staden var full av lampor i alla möjliga och omöjliga färger, staden såg faktiskt ut som en julgran. Hittade en liten trottoarservering hyfsat nära hotellet där vi drack varsin 64 cl öl för 5 yuan styck. Vi trodde inte vi skulle hitta någon billigare öl i Kina, men vi trodde faktiskt fel.

2004-10-01, Guilin
Väckning 7.30. Efter frukost bar det av mot Rörflöjtsgrottan som var en mycket häftig grotta att promenera runt i.

Rörflöjtsgrottan i Guilin

Vi köpte alldeles för många vykort för 10 yuan och 10 stycken flöjter av bambu varav två stycken gick att spela skapligt på för 5 yuan.

Vår lilla tavla

Vidare till en konstskola där vi fick lära oss hur de målar tavlor. En sistaårsstudent målade en jättefin tavla med bambumotiv som sedan var till salu för 200 yuan. Sedan ville alla andra också ha en likadan tavla så studenten han fick måla och måla och måla. Vi tyckte tavlan var lite väl stor men då målade han en mindre åt oss för 150 yuan.

Lunchen intogs förstås på hotellet.

På eftermiddagen skulle vi åka och titta på en klippa som kallades för Elefantklippan eftersom den liknar en elefant. Gustaf kände sig lite sjuk och stannade på hotellet medan vi andra åkte iväg tillsammans med Leo som verkligen var en glad prick. Han skämtade och berättade en hel del om Kina på väg till klippan. Vi tror att han berättade mer för oss om dagens Kina under den här eftermiddagen än vad Gustaf gjorde under hela resan.

Gustaf var nämligen ett kapitel för sig. Han var jätteduktig vad gällde att berätta om de sevärdheter som vi besökte, men i övrigt var han en riktig katastrof. Så här i efterhand är det inte speciellt svårt att förstå varför det inte finns något omdöme om Gustaf i Lotus Travels katalog. Gustaf var nämligen ständigt på dåligt humör, han var arrogant och mycket ovillig att svara på allmänna frågor om Kina. Om Du funderar på att åka till Kina med Lotus Travel då bör Du vara noga med att se till att Du slipper ha Gustaf som guide på resan. Vi har kompisar som har åkt med Lotus Travel tidigare och de var jättenöjda med sina guider som hette Helena och Leif.

Behållningen med eftermiddagen var i vilket fall som helst Leo för Elefantklippan hade vi kunnat vara utan, helt klart den sämsta sevärdheten på vår resa.

Sedan lullade vi runt på stan i ett par timmar. Staden var ganska trist och det var otroligt mycket folk ute för nu hade deras veckolånga nationaldagsfirande börjat. På vägen till centrum blev vi tillfrågade om vi inte ville ställa upp och bli fotograferade tillsammans med några kineser. Vi som är långa och blonda är tydligen fortfarande en ganska ovanlig syn på gatorna, eller så var det mycket folk från landet som hade sökt sig in till storstaden eftersom det var helg.

Som vanligt åt vi middag på ett hotell nere på stan. Efter middagen åkte halva gänget iväg och tittade på en dansuppvisning medan vi valde att åka tillbaka till hotellet.

Vi gick en vända tillsammans med Mathias och Inge för att köpa lite snacks till nästa dags båtresa. Hann även med varsin öl på trottoarserveringen och sedan beställde vi upp två massörer till vårt rum för en timmes kinesisk kroppsmassage. Inte helt fel!

Efter massagen somnade vi ovaggade.

2004-10-02, till Yangshou
Upp 6.30 och 8.00 avgick bussen mot hamnen ett par mil utanför stan. Det klarnade upp och blev en riktig kanondag med klarblå himmel och strålande sol.

Flodtur på Li-floden

Klockan 9.00 åkte vi iväg med en av tusentals båtar på Li-floden som var en smal, grund, slingrande ränna genom ett landskap fyllt av häftiga sockertoppsberg. Vi satt på övre däck och solade och åt kex hela resan.

Ett antal kort blev också tagna efter vägen. Fotade bergstoppar, vattenbufflar, bergstoppar, vattenbufflar och en och annan turistbåt. På vägen stopppade vår båt och köpte fisk av en lokal fiskare i en liten båt, förmodligen lunchen till besättningen på hemresan. Resan tog ca 4,5 timme och vi var framme i Yangshou vid 13.30-tiden.

Vandrade direkt till Paradise Hotel som var det mysigaste hotellet vi bodde på i Kina. Hotellet var lite mindre och kändes därför lite hemtrevligare än de andra. Att landskapet runt hotellet var lantligt gjorde nog också sitt till. Vi gick direkt till hotellets matsal där vi serverades lunch.

Checkade sedan in och vilade en stund innan det var dags för oss att åka ut på en cykeltur tillsammans med Leo. Cykelturen var en av de riktiga höjdpunkterna på resan. Vi cyklade omkring i ca 2,5 timme bland risfält, bönder, ankor, vattenbufflar och små byar på dammiga vägar. Tempot var ganska högt och vissa hade faktiskt lite problem med att hänga med men alla var jättenöjda med utflykten.Efter en välbehövlig dusch var det dags för middag på byn, vi gick faktiskt till en liten restaurang nere på marknadsgatan. Kors i taket! Vi serverades som vanligt ett helt gäng med olika maträtter, inklusive den obligatoriska smaklösa soppan som såg ut som diskvatten. Soppan ska tydligen vara bra för magen men det struntade vi i som vanligt.

Vi, Mathias och Inge slog på stort och beställde in en orm som extrarätt till middagen. En liten gubbe med en säck i handen kom in i restaurangen och ur säcken plockade han upp en jättefin gräsorm som vi fick kela lite med. Det normala är att ormen sedan dödas vid bordet men i vår grupp var det några som hade ormskräck så slakten fick ske i köket i stället. Av ormen tillreddes två olika maträtter, stekt orm med grönsaker och kokt orm med grönsaker. Båda rätterna var goda men smakade väldigt olika. Vi överlät blodet och gallan till Gustaf som blev jätteglad eftersom han tyckte det var jättegott att dricka ormblod och ormgalla. Exet och några till smakade faktiskt på gallan men blodet fick Gustaf ha alldeles för sig själv.

Den eviga dragkampen på risfälten

Efter middagen tog vi en shoppingtur på marknadsgatan. Vi började med att köpa en NorthFace-jacka med avtagbar innerjacka av fleece för 200 yuan till mig. Köpte sedan en liknande jacka åt exet för 185 yuan och ett par pike-tröjor för 55 yuan/styck. Nu var vi äntligen igång med shoppingen men oj vad vi fick pruta. Utgångspriserna var horribelt höga på vissa saker och man fick pruta som sjutton. Ofta fick man köpa saker för 10-30% av utgångspriset.

2004-10-03, Yangshou
Upp vid 7.30 och åt frukost och sedan shoppade vi vidare. Nu köpte vi 2 stycken jackor till mina syskonbarn, Greta och Nora, för 185 yuan styck. Köpte även tre stycken DVD-filmer för 8 yuan/styck trots att vi inte har någon DVD-spelare…

Lunch åt vi på en restaurang i byn och sedan gick vi till en bar och drack varsin capuccino medan svensk musik hördes från barens stereo.

Sedan var det dags att packa ihop det sista och hoppa in i bussen som tog oss till Guilin där vi tillbringade några timmar med att fika, skriva vykort och äta middag på ett hotell innan vi åkte till flygplatsen. Flyget avgick vid 20.30-tiden och vi landade i Peking klockan 23.00.

Kördes raka vägen till Qianmen Hotel där vi efter en del strul fick ut vår väska med smutstvätt och whisky som vi lämnade kvar när vi åkte till Xi’an. Man fick nämligen inte föra med sig öppnade spritflaskor på inrikesflyget.

Tog varsin whisky på rummet och somnade sedan som en sten.

2004-10-04, Peking
Gick upp 7.30 och åt frukost och redan vid 9-tiden åkte vi iväg tillsammans med Mathias och Inge i en taxi mot marknaden Ya Show Clothing Market. Vilken shopping!!

Yashow Clothing Market

Vi började med att handla varsin Canada Goose-jacka för 375 yuan styck och varsin Canada Goose-väst för 180 yuan styck. Sedan blev det några pike-tröjor för 55 respektive 60 yuan styck , handväskor för 50 yuan styck och avslutningsvis köpte vi en jättestor NorthFace-väska för 50 yuan att packa alla prylarna i.

Taxi till hotellet för att lämpa av alla grejerna och sedan tog vi en ny taxi till Pärlmarknaden där vi köpte fem halsdukar för 100 yuan, en Canada Goose-jacka för 350 yuan, ett par NorthFace-byxor för 150 yuan, pike-tröjor för 50 yuan styck och stickade tröjor för 75 yuan styck.

Åt en minilunch på KFC innan vi åkte tillbaka till hotellet för dusch och ombyte inför kvällens avskedsmiddag.

17.00 åkte vi iväg med bussen till restaurangen där vi serverades en riktig höjdarmiddag bestående av diverse rätter och sedan Pekinganka. Pekingankan var riktigt, riktigt god.

Vi, Mathias, Inge och Henrik avslutade kvällen med ett gäng öl på vårt stamställe mitt emot hotellet där exet och jag var stammisar vid det här laget.

2004-10-05, Peking
Upp och åt frukost vid 8-tiden. I dag skulle resten av gänget åka hem till Sverige medan vi hade två dagar kvar i Peking på egen hand.

Panda, den näst största attraktionen på zoo denna dag

Vi sade hej då till gänget och sedan tog vi en taxi till Beijing Zoo där vi kollade in pandorna på nära håll.

Annars var det nog mest vi som blev uttittade av alla turistande kineser från landsbygden. Det var svart med folk på Zoo eftersom det var helgdag, men vi såg bara två andra västerlänningar.

Vi finns nog med på massor av foton och videofilmer därifrån för det var många som fotade och filmade oss  i smyg.

Efter Zoo-besöket tog vi en taxi tillbaka till hotellet. Handlade lite läsk, frukt och godis på köpcentret som vi smaskade i oss innan vi tog en tupplur på ett par timmar.

På eftermiddagen gick vi en runda i hutongerna. Vi beställde en 64 cl öl på en liten restaurang av modellen hål i väggen, ölen kostade 2 yuan vilket blev rekord på den här resan.På kvällen tog vi en taxi till en restaurang som vi fått tips om av ett par kompisar hemma i Sverige. Restaurangen hette Yuxin Sichuan Dish och serverade ganska stark mat. Det var lite problem att beställa maten här eftersom ingen kunde engelska speciellt bra, men med lite gissningar och lite pekande lyckades vi till slut. Vi beställde in två biffrätter och varsin öl och här fick man minsann ingen gaffel att äta med.

På de flesta ställen som vi åt på under rundresan kunde man få in en gaffel om man ville och några i vår grupp åt knappt med pinnar på hela resan. Vi åt däremot samtliga måltider med pinnar eftersom vi tycker att man ska försöka ta seden dit man kommer.

Lokal marknad i hutongerna

Vi tog taxi tillbaka till vårt hotell och råkade för första gången ut för att taxi-chauffören körde fel. När han hade fått se på vårt kort från hotellet en gång till så kom vi till slut rätt. Avslutade kvällen med lite öl på stamstället snett emot vårt hotell.

2004-10-06, Peking
Upp vid 8-tiden och sedan åkte vi tillbaka till Ya Show-marknaden för att köpa lite pike-tröjor till exets pappa. Försäljerskan kom ihåg oss från förra besöket och vi slapp pruta, hon gav oss direkt samma pris som tidigare. Vi ville också kolla hur Sidenmarknaden var och vi tog en taxi dit för att göra nya fynd. Köpte bland annat ett gäng med t-shirts för 20 yuan/styck, några pike-tröjor för 45 yuan och en handväska för 80 yuan.

Om man ska rangordna de olika klädmarknaderna som vi handlade på så var Ya Show överlägset bäst. Sidenmarknaden och Pärlmarknaden hade ganska lika utbud, med den skillnaden att det var lite bättre med utrymme på Pärlmarknaden

Intog lunchen på McDonalds innan vi åkte tillbaka till hotellet och packade lite, vi hade ju en del grejer att packa ner inför morgondagens hemresa.

Soldater framför blomsterarrangemangen och det konstgjorda vattenfallet på torget

Gick sedan på långpromenad på några timmar till Himmelska Fridens Torg där vi gick omkring och tittade på alla soldaterna som stod i givakt på torget. Det var jättemycket folk ute men faktiskt inte speciellt många västerlänningar här heller.

På kvällen gick vi återigen till vårt stamställe vid hotellet. Personalen frågade som vanligt om vi skulle ha varsin öl och de blev gladare än vanligt när vi sade att vi skulle äta också. Vi beställde två olika maträtter och in kom två tallrikar med enorma mängder med mat. Vi åt nog upp lite mer än hälften men en maträtt hade nog räckt till middag för två personer. När vi skulle betala notan, ca 60 yuan för mat och varsin öl, då fick i en liten present i form av en flaska med ormsprit.

2004-10-07, till Stockholm igen
Vi gick upp och åt frukost ganska tidigt som vanligt och sedan gick vi upp på rummet och packade det sista. Ringde på bagagekillarna som kom upp och hämtade våra väskor och bar ner dom till receptionen. Varför bära väskor själva när andra gärna gör det mot en liten ersättning i form av 10 yuan vilket är mycket pengar för dom men inte för oss.

Tog sedan en taxi för 95 yuan, men vi betalade 130, till flygplatsen där vi fick vänta nästan en timme på att få checka in. Incheckningen startade tre timmar innan planet skulle gå och vi var på flygplatsen nästan fyra timmar före avgång. Så småningom var vi i alla fall incheckade och säkerhetskontrollerade så att vi kunde lulla runt på flygplatsen i lugn och ro och shoppa upp våra sista yuan. Köpte en flaska cognac, risvin, Jameson, mjukisdjur åt Nora i form av en panda och så en souvenir till oss själva. Det blev en kylskåpsmagnet med en panda på..

Flyget avgick på tid men vi var ändå försenade till Stockholm, troligen beroende på onormalt stark motvind. Flygningen tog 9,5 timme och var ganska seg men vi satt långt fram i planet och hade jättegott om benutrymme. Nackdelen med Air China verkar vara att de visar riktigt usla filmer textade på kinesiska men den nackdelen vägs upp av att man får ha med sig mycket bagage, 30 kilo + handbagage 5 kilo.