Kambodja, mars-april 2006

2006-03-26, mot Kambodja
Exets mamma hämtade oss vid 11.30-tiden och körde oss till Arlanda. Väl framme gick det mesta på rutin. Hämtade ut pengar på banken, checkade in, handlade whisky och lakrits, fikade och drack varsin bira. Lyfte ca 14.50 mot Bangkok med ett plan som inte var helt fullbokat så vi hade turen att få ett tre-säte för oss själva.

Flygresan var lugn men som vanligt alldeles för lång. Drack lite GT, åt mat, kaffe och cognac, tittade på den usla filmen Chicken Little och landade i Bangkok ca 5 på morgonen Thailandstid.

2006-03-27, Phnom Penh
Planet till Phnom Penh lyfte något försenat ca 9.00 och vi landade i Kambodjas stora lilla huvudstad vid 10-tiden. Värmen som tog emot oss var tryckande (drygt 40 grader) och något vi måste vänja oss vid för resten av semestern. Tog en taxi för 7 USD till California 2 där vi hade bokat ett rum via Internet. Strul vid incheckningen för att de hade noterat fel namn men det löste sig ganska snart. Vi fick ett rum och gick och lade oss direkt för vi var helt slut efter den långa resan.

Efter ett par timmars sömn och en skön dusch gav vi oss ut på gatorna där vi kollade in en marknad, drack ett par Angkor-öl för USD 1,50 styck. Åt sedan middag på Taboo. Det blev biff i ostronsås, kyckling i vitlök, varsin Beer Lao och notan gick på USD 11,10. Godnatt.

2006-03-28, Phnom Penh
Vaknade vid 9-tiden. Efter en gratisfrukost bestående av scrambled eggs, kaffe, te och juice tog vi en TukTuk till Russian Market för att shoppa. Köpte sandaler för USD 9 till exet (vars sandaler pajade igår kväll), solglasögon för USD 5 till mig och en av de största Breitling-kopiorna vi kunde hitta för USD 16 till en polare. Efter två timmar och efter att vi hade gått vilse på marknaden några gånger åkte vi med samma TukTuk-förare till Independence Monument.

Några, av många, dödskallar vid Killing Fields

Efter en snabb titt övertalade han oss att åka till Killing Fields för USD 10. Resan på dammiga vägar tog normalt ca 30 minuter, men en punka på moppen gjorde att det tog lite längre tid än så.

Väl framme betalade vi in oss, USD 2 per person. Området var mycket mindre än vad vi trodde det skulle vara och det var inte så mycket att se, förutom en himla massa dödskallar och massgravar. Kanske nog så ruskigt, men inte mycket till sevärdhet.

Åkte tillbaka till hotellet och lämpade av lite prylar innan vi gick ut på promenad. Vi fick inte komma in på Silver Pagodan och Royal Palace för jag hade en tröja utan ärmar.

Royal Palace i Phnom Penh

Vi promenerade efter floden i stället i värmen, dryga 40 grader i skuggan. Drack en kall öl på en bar som hade fläkt och kollade in elefanten som gick förbi på trottoaren. Den var inte rosa (!) utan ett återkommande inslag i gatubilden. Jag köpte ett par till solbrillor av en gatuförsäljare för USD 4. Gick sedan till New Market där vi delade på en sockerrörsdricka, man måste ju testa om saker är goda eller inte. Den var faktiskt ganska god.

Tillbaka till hotellet för vila och ännu en dusch innan det var dags för middag. Gick till Happy Herbs Pizza där vi inte åt pizza utan kyckling i grön curry och räkor med vitlök och peppar som vi sköljde ner med varsin Beer Lao. Notan gick på USD 9,40. Vandrade sedan omkring i mörkret, det var strömavbrott och endast templen var upplysta + de hotell och restauranger sin hade egna elaggregat. Letade oss hem i mörkret och satte oss på balkongen och skrev lite dagbok tillsammans med myror och geckos. Ca 39 grader varmt. IT´S´DAMN HOT!! Jag har röda armar och exet är röd på halsen och näsan. Hur ska det här sluta? Det har varit mulet halva dagen…

2006-03-29, Phnom Penh
Upp och åt frukost vid 9-tiden och sedan tog vi en TukTuk till Wat Phnom (ett tempel som ligger på Phnom Penhs högsta kulle, 27 meter) där inträdet var USD 1 per näsa. Här kunde man rida på elefanten som vi såg i går, men det gjorde vi inte och ingen annan heller. Det var gott om tiggare och apor runt templet och själva templet var sådär. Vi tittade runt lite och köpte en dyr liten vattenflaska i souvenirshopen för USD 2, men vad gör man inte för att släcka törsten.

Royal Palace i Phnom Penh

Gick långsamt tillbaka mot hotellet – satt och kollade på båtarna i skuggan under ett träd. Kall läsk på hotellet, kort vila och sedan till Royal Palace och Silver Pagodan. Inträdet var USD 3 per skalle + USD 2 för kameran. Templen var jättefina och av samma typ som i Thailand. Vi slog till och köpte en minibuddha för USD 3 till exets mamma.

Åter till hotellet. Dusch och ombyte och sedan blev det middag på Frog & Parrot. Nu åt vi chicken madras, räkor i vitlök och peppar och drack vatten… Middagen var en riktig höjdare trots vattnet. Gick sedan på ”grändpromenad”. Drack varsin öl på ett hak utan fläkt. PUST och STÖN! Gick ner på strandpromenaden för att titta på alla människor som satt där och pratade, tittade på folk, åt middag, lekte, mm. Vi smaskade i oss lite jordnötter innan vi avslutade kvällen med varsin öl på California 2. Fick lite goda råd från Jim (som ägde hotellet) om vad vi skulle se uppe i Siem Reap. Bokade bussbiljett Phnom Penh – Siem Reap på hotellet för USD 9 per skalle.

2006-03-30, till Siem Reap
Upp 6.30 för att packa ihop prylarna.

Morgondusch

Utanför på gatan stod en elefant och duschade… Den stora staden var som sagt mer lik en småstad. Efter frukost, Ca 7.45, hämtade en kille från Mekong Express oss och körde oss den korta biten till busstationen. Notan för hotellet gick på USD 76,50 vilket inte var så blodigt för tre hotellnätter med frukost + de öl och läsk som vi hade druckit i baren.

Bussen avgick i tid, 8.30, och ombord fanns både bussvärdinna och toavakt. Vi fick våtservetter, lådor med lite att äta och vattenflaskor ombord. Efter att ha avverkat ungefär halva resan gjorde vi en halvtimmes stopp i Kompong Thom. Ca 14.30 var vi framme i Siem Reap.

Det var kaos på busstationen, TukTuk-förarna nästan slogs om att få köra oss till ett hotell. Vi åkte med Pol, som vann dragkampen med lite fula knep, till Red Lodge som var fullt. Vidare till Golden Temple Villa där vi fick ett rum med AC och TV för USD 18. Vi lyckades faktiskt med en enkel fråga pruta på rumspriset med två dollar per natt.

Angkor Wat sett från Phnom Bakheng

Klockan 16.30 hämtades vi av Pols kompis som skulle köra oss till Angkor Wat för att se solnedgången. Köpte varsitt tredagars tempelpass för USD 40/styck. Kördes till Phnom Bakheng som vi klättrade upp på. Där uppifrån hade man en hyfsat bra utsikt över Angkor Wat. I stället för solnedgång blev det regn. Vi klättrade ner och åkte tillbaka till hotellet i värsta störtregnet. Vi blev inte så blöta i TukTuken, men det blev vår förare. Han fick USD 6 i stället för 5 som vi kommit överens om…

Efter dusch och ombyte gav vi oss ut där det nu var riktigt svalt och skönt. Åt middag på ett litet B-hak som hette Happy Angkor Pizza. Det blev chicken ginger, biff med lök och peppar, öl och vatten. Notan gick på ca USD 7,50. Gick till Temple Bar där det var Happy Hour. Exet drack en gratisöl + GT medan jag slog på stort och drack ett par specialdrinkar, Angkor Sunrise och Blue Lagoon.

2006-03-31, Siem Reap
Vi väcktes av väckarklockan redan 7.00 och efter en dusch och varsin American breakfast hämtades vi av Pol för en heldag bland Angkor Wats ruiner.

Vi åkte raka vägen till Angkor Thom som vi äntrade via den södra porten. Tittade och klättrade runt på templen Bayon, Baphuon och Terrace of the Elephants innan vi åkte ut via den östra porten. Utforskade sedan templen Thommanom, Ta Keo, Ta Prohm, Banteay Kdei, Sras Srang, Prasat Kravan och sist men inte minst självaste Angkor Wat.

Delvis övervuxet tempel. Känner ni igen det från någon film?

Ett häftigt tempel att klättra omkring i. Visst var det mycket turister, men templet var så stort att det svalde väldigt mycket folk. Vissa delar av templet var det svårt att ta sig till, vi klättrade t.ex. upp för en trappa som var så brant att man, utan att böja sig, kunde stödja sig med handen några trappsteg upp hela klättringen. Enkelt att ta sig upp, men jag var lite skeptisk till hur sjutton vi skulle ta oss ned. Det löste sig när vi hittade en trappa med ledstång.

Tanken var att vi skulle stanna och se solnedgången vid Angor Wat men då kom molnen.Vi drog hem i stället för att vara säkra på att slippa bli blöta. Kom inget regn den här gången! Vi bokade Pol för en ny heldag i morgon och betalade honom USD 12 för dagens tripp. Det blev inte mindre än tio tempel på en dag, och det i drygt 40 grader och stekande sol. Varmt, svettigt och kul.

Lunchen åt vi vid Ta Prohm, kyckling i curry. I övrigt var det mest vatten som slank ner under dagen.Vi drack ca 10 liter vatten under dagen och gick på toa en gång… Det är jobbigt att klättra runt på tempelruiner i värmen.

Angkor Wat

Vi var tillbaka på hotellet vid 17.30-tiden och då var det skönt med en dusch. Åt middag på en kanonbra Khmer-restaurang som hette Khmer Kitchen Restaurant. Vi år Chicken Mussaman Curry och Chicken med cashewnötter och lök. Till maten drack vi Angkoröl och vatten och i dag gick notan på USD 8.

Traskade sedan den korta biten till Temple Bar där vi sörplade i oss varsin drink innan det var dags att gå tillbaka till hotellet för att skriva lite vykort och sedan var det godnatt.

2006-04-01, Siem Reap
Klockan ringde klockan 7.00 i dag igen, att man aldrig får sovmorgon när man är på semester? Dusch och frukost och sedan bar det av på en ny tempeltur.

Ett av templen är speciellt känt för sina fina ristningar

I dag besökte vi templen Pre Rup, Banteay Srey, Bantay Samre, East Mebon, Ta Som, Neak Pean, Preah Khan och Angkor Wat. Inte lika många tempel som igår, men lika varmt, soligt och svettigt. Dessutom låg många av dagens tempel en bit utanför tempelområdet, som längst åkte vi en dryg timme med TukTuk:en.

Åt lunch vid Neak Pean vid 12.30-tiden. Lök med biff, biff ginger och vatten för USD 6.

Kom till Angkor Wat vid 16-tiden för att se solnedgången, men molnen hopade sig även i dag så vi åkte tillbaka till hotellet. Vilade och drack lite whisky på rummet och sedan gick vi till marknaden och shoppade lite grann. Köpte ett silverarmband för USD 25, två t-shirts för USD 3 och lite frukt för USD1. Lunkade sedan tillbaka till hotellet för en välbehövlig dusch. Vi passade även på att tvätta upp lite kläder vilket verkligen behövdes.

Åt middag på den ganska dyra Khmer-restaurangen AMOK där maten serverades på bananblad. Åt Amok (Kambodjas nationalrätt) med räkor i röd curry + Amok med kyckling och grön curry. Till maten drack vi öl och vatten och i dag gick notan på så mycket som USD 13.

I dag hoppade vi över drinkarna och gick raka vägen till hotellet där vi skrev lite i dagboken innan det var sussimuss.

2006-04-02, Siem Reap
Klockan ringde redan kl 5.00 för nu skulle vi till Angkor Wat och titta på soluppgången. Pol hämtade oss 5.30 och körde oss raka vägen till Angkor Wat. Vi fick faktiskt se en riktigt hyfsad soluppgång. Åt sedan frukost utanför templet innan vi drog iväg till turistfällan The Floating Village som kostade USD 15 per person.

”Vägen” till Siem Reaps näst största turistattraktion

Men vägen dit var en upplevelse i sig. De sista kilometrarna åkte vi på en gropig, smal grusväg och vi sade att ”hit kan i alla fall inga turistbussar ta sig”. Ack så fel vi hade.

Vi åkte ut med en egen båt till den flytande byn och kördes runt en vända innan vi fick gå av på ett flytande ”turistzoo” där de hade krokodiler, fiskuppfödning, café, souvenirer och massor med tiggare. Kördes sedan tillbaka till hamnen där turistbussarna stod på rad. Hur sjutton hade dom kunnat ta sig dit på den katastrofalt dåliga vägen? Vi hoppade upp i vår TukTuk för färden tillbaka. Efter ett par hundra meter stötte vi på en turistbuss som satt fast i leran, en annan buss som var nära att råka ut för samma sak lyckades till slut komma loss. En personbil fastnade men den kunde ett tiotal kambodjaner få loss. Vi klarade oss mycket bättre i våran TukTuk, men vi klev av och gick när groparna i vägen var som små kratrar.

Ett sätt att ta sig runt i den flytande byn

Efter vägen stannade vi till vid templet Athvea som var ett mycket litet tempel och inte en enda turist i sikte. Pol körde oss sedan till hotellet där vi passade på och sova i ett par timmar innan vi gick en kort promenad runt i byn. Kvart över fyra hämtade Pol oss igen för nu skulle vi göra ett sista försök att få se solnedgången vid Angkor Wat. Men det blev ingen riktigt häftig solnedgång i dag heller, för mycket moln. Shoppade lite vykort och en bok om Angkor vid templet.

Tillbaka till hotellet där vi checkade ut och betalade för nästa dags busstur till Phnom Penh, totalt gick notan på USD 86. Sedan packade vi och drack det sista ur vår första halvflaska whisky. Middag på en favorit i repris-restaurang, Khmer Kitchen Restaurant. Smaskade i oss räkor med chili och vitlök, kyckling i panengcurry, vårrullar och varsin Angkor-öl. Drack sedan varsin öl på Temple Bar innan vi nannade kudden. Det blev en tidig kväll.

2006-04-03, till Phnom Penh
Upp 5.50 för en snabb dusch och frukost innan vi packade det sista. Vid 7-tiden hämtades vi av en skraltig minibuss som packades full med folk. Efter en kort färd ned till busstationen fick vi se vårt färdmedel som skulle ta oss till huvudstaden. En stor buss som sett sina bästa dagar. Ett av våra säten var trasigt och ryggstödet fick aldrig något stopp på vägen bakåt. Men bussen var full så det var bara att bita ihop. Jag hittade en bra halvliggande ställning efter att exet provat i drygt en timme. Ska ni åka buss så lönar det sig att betala någon dollar extra när skillnaden mellan bussbolagen är så här stor.

Bussen var trång, skumpade som sjutton och de visade en Jackie Chan-film utan ljud med kinesisk text. Frukosten på bussen bestod av de vanliga asiatiska bullarna som inte smakade något vidare, men en av bullarna gick faktiskt att äta den här gången. Resan tog ca fem och en halv timme trots mer än fem stopp men då körde chauffören väldigt fort.

Väl framme i Phnom Penh fick en av de många TukTuk-förarna vid bussterminalen köra oss till Hotel California för en dollar. Vi fick det sista rummet som låg mot gården för USD 17. Rummet låg tre trappor upp vilket var lite jobbigt för våra tempeltrötta ben. Sängen hade sett sina bästa dagar/nätter och Jim lovade att vi skulle få en ny säng innan kvällen. Installerade oss och sedan tog vi en TukTuk till bussbolaget vid Centralmarknaden där vi bokade biljetter till Sihanoukville för USD 3,25 styck.

Lullade sedan runt på stan i någon timme, såg vår säng hissas upp utanpå hotellet till vår våning och drack varsin öl i baren på hotellet innan det var dags för lite vila och dusch innan middagen. Åt på Happy Herbs Pizza igen men den här gången slog vi till med deras specialitet som förstås var pizza. Ett par vitlöksbröd till förrätt och sedan ett par pizzor, Meat Lovers och Salami. Drack varsin Angkor-öl och notan gick på USD 13,50. Nytt strömavbrott men restaurangen hade eget elaggregat så det stod inte på förrän strömmen var tillbaka igen.

Vandrade runt på strandpromenaden någon timme och tittade på folklivet, men sedan lockade den nya madrassen på vårt rum.

2006-04-04, till Sihanoukville
Upp vid 7-tiden för frukost och utcheckning. Notan för rummet en natt + några öl och juice som vi hade petat i oss gick på USD 20,50. Vår vanligt TukTuk-förare var inte på plats men han hade skickat en standin som körde oss till busstationen. Väl framme ville vi betala en dollar som vi kommit överens om dagen innan, men han ville ha två. Lite tjafs blev det men efter ett tag gav han med sig och vi kunde klättra ombord på bussen. Klockan 9.00 avgick bussen som var ganska dassig med nästan bara kambodjaner som passagerare. Undrar just hur alla andra turister tog sig fram i landet, inte med samma bussar som vi i alla fall. Runt oss satt fullt med småbarn och det var ganska livat på bussen.

Kom fram till Sihanoukville ca 13.30 men då hade vi gjort ett antal korta stopp efter vägen för att ta ombord och släppa av passagerare. Dessutom ett längre stopp ungefär halvvägs där vi drack varsin äcklig melondricka.

Haffade två stycken motoförare som körde oss och våra ryggor till Hotel Markara där vi fick ett rum med AC, fläkt, toa, dusch och varmvatten för USD 12. Till stranden var det ca 30 meter och vi gick raka vägen dit. I vattnet var det ca 30 grader och vi solade och badade till ca 18.00 då vi gick hem och vilade en stund. Efter den dagliga dosen av dusch, whisky och lakrits gick vi och åt middag på Dara´s Schack som låg mitt emot vårt hotell. Åt BBQ-räkor, kyckling kebab och drack några Angkor-öl för USD 11.

Strosade sedan efter stranden och drack varsin drink på en bar. Drinkarna kostade USD 1,50 – 2,50 i princip överallt. Vi slog till med en GT och en Long Island Ice Tea som avnjöts halvliggande i solstolar tittandes upp på stjärnorna. Lullade hemåt vid 23-tiden och efter lite dagboksskrivande var det godnatt.

2006-04-05, Sihanoukville
Ingen klocka på ringning! Gick inte upp förrän vid 9-tiden. Tog en snabbdusch och sedan åt vi frukost i hotellets restaurang. Lämnade in tvätt, 800 riel per plagg vilket är ungefär 1,60 SEK per plagg. Ganska överkomligt pris! Mailade sedan till Nora som fyllde 12 år i går och sedan var det dags för stranden där solen tog som bara den trots att det var ganska molnigt. På eftermiddagen klarnade det upp ordentligt så det blev till att sitta i skuggan. På stranden var det massor med barn som sålde frukt, så i stället för att äta lunch köpte vi fruktpåsar med drakfrukt, banan, papaya, ananas m.m. Ett ganska lyxigt och bra alternativ till riktig mat.

Solnedgång i Sihanoukville

Vi tog det riktigt lugnt hela dagen. Solade, badade och läste. Jag passade på att ta massage för USD 5 och sedan slog jag till och tog bort håren på benen för USD 2,25. Det visade sig vara ett helt gäng med barn som samlade sig runt mig och de ryckte bort håret med trådar. Imponerande att se, men tidsödande. Köpte också en sarong för USD 2,50 och en liten fisk för 1.000 riel. Bokade en snorklingstur till i morgon för USD 9 per näsa.

Efter att ha fotat och filmat solnedgången gick vi tillbaka till hotellet vid 18.30-tiden. Dusch, whisky och lite lakrits slank ner. Har druckit alldeles för lite i dag så vi måste nog hinka en del i kväll. Åt middag på ett strandhak, biff ginger, kyckling i grön curry, öl och vatten för USD 7. Drack sedan varsin drink på ett annat hak, Mojito och GT för USD 3. Vi var alldeles för trötta för att parta mera utan det blev hemgång i stället.

2006-04-06, Sihanoukville
Klockan ringde klockan 7.00. Vi gick ner till stranden ca 7,45 eftersom vi trodde att snorklingsbåten skulle hämta oss där men tji fick vi. Det blev moppe till strandens lilla hamn där vi serverades frukost. Båten lade inte ut förrän ca 8.45. Det var vi, två fransmän, en tysk kambodjan och så två skeppare.

Snorklingsbåtarna

Åkte först till ett snorklingsställe där vi snorklade i ca 30 minuter. Det var ganska dålig sikt, mycket döda koraller och ont om fisk men massor med sjöborrar och havsanemoner.

Sedan bar det av till Koh Russei (Bamboo Island) där vi snorklade lite från stranden före lunch. Snorklingen var inte mycket att skriva hem om. Serverades lunch – grillad fisk med sallad, coca cola, vattenmelon och ananas. En riktig höjdarlunch!

Promenerade till en jättefin strand på andra sidan ön där vi badade och strosade runt ett tag. Båten lade ut ca 14.15 och nu åkte vi till ett nytt halvdåligt snorklingsställe och sedan bar det av tillbaka till hamnen. Vi promenerade tillbaka till vårt hotell.

En av ormarna i Snake House

På kvällen tog vi en moto till restaurang Snake House där vi åt en riktig brakmiddag omringad av levande ormar och andra kryp. Vi åt varsin Tom Yam-soppa, räkor i khmersås och vitlök, snäckor i pepparsås och drack ett par små Angkor-öl var och notan slutade på USD 24. Det var kanongott och värt både resan dit och priset. I vårt bord sov en boaorm och hela stället var fullt av glasburar med ormar, ödlor m.m. Klockan 21.00 hämtades vi av vår moto-förare som körde oss tillbaka till vår strand. Avslutade kvällen på ett strandhak halvliggandes i varsin solstol medan vi drack ett par GT var.

2006-04-07, Sihanoukville
Upp ca 8.30 och åt frukost, skickade några mail till Sverige och bokade båtresa till Thailand. Dök ner till stranden vid 10.30-tiden där vi låg i skuggan under ett parasoll och åt frukt tillsammans med ett helt gäng kambodjanska barn hela dagen. De använde oss som ett slags samlingställe där de förvarade prylar, sina pengar och ofta sig själva också. Badade förstås också en del, ofta tillsammans med barnen. En del kunde inte simma så de använde sig av oss som ett slags trygga hamnar. Jag tog massage för USD 5 men exet var för bränd på axlarna för att klara av någon massage. Lunchen bestod av spridda skurar med frukt, öl och lite chips. Åter till hotellet ca 18.30 efter en riktigt rolig dag på stranden.

Middag vid 20.30-tiden på ännu ett nytt strandhak. Åt grilled pepper with prawns, red chicken with garlic, ”äckel-vatten” och en stor Angkor-öl för USD 10,25. Det åskade och blixtrade hela kvällen. För att undvika regn vandrade vi hemåt på stranden och några regndroppar senare satt vi på en strandbar nära hotellet och smuttade på en Cosmopolitan och en Mojito som inte smakade något vidare.

Packade lite innan det var dags att släcka lyset vid 23-tiden. I morgon drar vi vidare till Thailand.

2006-04-08, till Trat
Upp ca 8.30 och åt frukost på hotellet. Packade det sista och ca 10.30 checkade vi ut och tog varsin moto för USD 2 per person till hamnen som låg ca 1,6 km från hotellet. I hamnen kollades våra pass och sedan gick vi ut på bryggan där det låg en liten restaurang. Vi drack varsin öl och sedan var det dags att gå ombord på en instängd, kokhet båt. Ett tips, sitt längst fram eller längst bak i båten, där kunde man fortfarande känna svalkan från AC:n. Tillsammans med oss åkte både höns och grisar men de fick åka på fördäck medan vi kunde sitta inne i den stekheta båten. Efter en stund bestämde vi oss för att göra djuren sällskap på däck. Vi gjorde ett stopp efter vägen och där gick de flesta av passagerarna av tillsammans med höns och grisar. Ett helt gäng med försäljare hoppade ombord för att sälja mat och läsk men vi avstod.