Istanbul, oktober 2005

2005-10-05, till Istanbul
Då var det så dags för vår andra gratisresa med SAS. Ingen av oss hade varit i Istanbul tidigare men vi hade hört mycket positivt om staden som vi var mycket nyfikna på.

Vår vana trogen, när vi åker på kortresor, tog vi bilen till Arlanda. Shoppade whisky och lakrits i TaxFree-shopen och drack varsin öl i baren innan det bar av mot Istanbul.

Maggan som brukar tycka att tiden sniglar sig fram när man flyger blev riktigt förvånad när piloten meddelade att vi strax skulle landa. På Arlanda köpte hon en Sudoku-bok vilket visade sig vara ett perfekt tidsfördriv. Aldrig mer en flygresa utan Sudoku.

Den Blå Moskén

Vi tog en taxi till vårt hotell, Hotell Erboy, i de gamla stadsdelarna nära Blå Moskén och efter en del snirklande i trånga gränder så var det dags för incheckning. Det var soligt och varmt ute, så vi bytte snabbt om till shorts och strosade ut för att börja upptäcka Istanbul.

Ganska snart upptäckte vi i varje fall att vi var ensamma om att ha shorts och en stund senare började även den kyliga luften smyga sig på oss. Det var runt 20 grader, men så här sent på eftermiddagen var det inga varma grader.

Efter ett tag slog vi oss ned på ett café och skulle beställa en öl, men tji fick vi. Det var Ramadan, så inga alkoholhaltiga drycker fick serveras på dagtid. Men en kopp varmt kaffe blev det i varje fall nere i hamnkvarteren.

Basilikacisternerna

Vi strosade tillbaka till hotellet där vi bytte till lite varmare kläder innan det var dags att gå ut och äta middag.

Strax bakom vårt hotell låg det en gågata fylld med olika restauranger, som verkade servera nästan samma mat. Till slut valde vi en av dessa och fick (delvis) smaka på det turkiska köket eftersom vi tog in en Kebab (som inte ser ut som i Sverige) samt en pepparstek. Det var riktigt gott och tillsammans med någon öl + även en god efterrätt med tillhörande starkt kaffe så blev middagen helt OK.

Vi avslutade kvällen med att strosa upp mot kvarteren runt Blå moskén och insupa folklivet denna onsdagskväll.

2005-10-06, Istanbul
Upp så sent som möjligt för att hinna med frukosten och sedan var det dags att bege sig ut och insupa den turkiska kulturen.

Mosaik-bild i Hagia Sofia

Vi började med att titta i och på Hagia Sofia där delar av kupol-taket genomgick en restaurering, något som egentligen hela byggnaden var i stort behov av. Hagia Sofia är bland annat känd för sina mosaik-bilder och det var överhuvudtaget ganska fint i byggnaden, men väldigt annorlunda och slitet.

Väl ute igen i solskenet så passade vi på att värma oss lite och njuta av solen i parken som leder fram till Blå moskén. Det gjorde att vi lyckades pricka in en av bönetimmarna då moskén är stängd.

Men en snabb lunch och en timme till i solen var helt OK innan vi fick komma in och titta i den berömda moskén.

Inuti den Blå Moskén

Det var en färgsprakande upplevelse och en stor kontrast till det slitna Hagia Sofia. Moskén stoltserade med fina möster högt upp i kupolerna och en enorm yta för böner, men mer än detta enda stora ”rum” var det egentligen inte. Det var fint, men kanske inte riktigt så ”häftigt” som man hade väntat sig av en så omskriven sevärdhet.

Vi drog vidare genom Istanbuls gator och gränder och hittade så småningom fram till den stora basaren där vi snabbt gick vilse i gränderna. Det var väldigt lite folk i basaren den här dagen och alla försäljarna försökte få oss att köpa något i deras affär men ingen lyckades få oss på kroken.

Promenerade tillbaka till hotellet och bytte om innan vi gick ut och åt en riktig kebab-middag. Hittade sedan en dyr bar som låg högst upp i ett hus med utsikt över Blå Moskén och Hagia Sofia. Tillbringade resten av kvällen med att vandra runt i stan och lyckades pricka in någon typ av politiskt jippo i en park. Vi förstod förstås ingenting av vad som sades men det var ändå lite kul att se jippot.

2005-10-07, Istanbul
Efter ännu en sen frukost begav vi oss till Topkapi-palatset där vi började med en guidad rundvandring i Haremet.

Topkapi-palatset

Vi fick se en himla massa rum, alla smyckade med häftig mosaik från golv till tak. Gick sedan runt på egen hand, bland annat i skattkammaren där det fanns alla möjliga och omöjliga typer av smycken och vapen m.m..

Åt en lätt lunch och sedan gick vi ner till Basilikacisternera och det var faktiskt riktigt häftigt att gå omkring där nere i ”katakomberna”. I vattnet simmade det omkring en massa fiskar och det var svalt och skönt.

När vi kom upp i värmen igen då satte vi oss och drack lite öl innan det var dags att gå tillbaka till hotellet och piffa lite inför middagen.

Kvällen tillbringade vi nere vid Blå Moskén där det var någon typ av matmarknad. Det var en väldigt massa folk i rörelse som åt en salig blandning av olika maträtter. Själva provade vi lite godis och någon öl.

2005-10-08, Istanbul
Efter frukost gick vi raka vägen ner för att ta Hop-on-hop-off-bussen runt stan. Oturligt nog så var en av bussarna trasig den här dagen varför bussarna gick väldigt glest och då kändes det inte aktuellt att åka buss utan vi bestämde oss raskt för att satsa på taxi och våra egna ben i stället.

Suleymaniyemoskén

Promenerade till Suleymaniyemoskén där vi blev väl mottagna av personalen som bad oss kliva på och se oss omkring. Maggan behövde inte ens täcka över huvudet.

Galatatornet

Tog sedan en taxi till Beyoglu-området som är den delen av Istanbul där det är mest drag och gott om affärer, restauranger och barer. Vi tillbringade eftermiddagen med att se oss omkring, äta en god lunch och kolla in folklivet. Passade på att åka upp i Galatatornet och se staden från ovan, jättebra utsikt över de flesta av Istanbuls sevärdheter.

På bron som går över Gyllene Hornet stod det mängder av folk och fiskade. Det var inga jättefiskar som drogs upp men de flesta verkade faktiskt få napp. När vi kom ner mot hamnen som turistbåtarna avgår ifrån då visade det sig att en båt precis skulle avgå. Vi hoppade ombord för en 1,5-timmes båttur på Bosporen. Det fläktade skönt, men efter ett tag blev det faktiskt lite kyligt att sitta utomhus så vi flyttade in i värmen där det fanns en liten servering. Det var en riktigt bra båttur där man fick se en delvis ny sida av Istanbul. Kul också att få se bron som förbinder Europa med Asien.

På kvällen åt vi en god middag och kollade sedan in den upplysta Blå Moskén en sista gång.

2005-10-09, Istanbul
Efter frukost var det dags att packa ihop och åka till flygplatsen. Stiftade bekantskap med ännu en taxichaufför som körde som en biltjuv. Planet lyfte på tid och det stod inte på förrän vi var hemma i Sverige igen.