Budapest, juni 2007

2007-06-07, till Budapest

Nu var det dags att åka på en helgresa till Budapest tillsammans med kompisarna Sonja, Gunilla och Ragge. Ragge kom och hämtade oss vid 7-tiden på morgonen för att ta oss till Arlanda. Parkerade på Benstocken och vid 10-tiden lyfte vi med SAS mot Budapest.

Efter ett par timmars flygning landade vi i Budapest där vi hoppade in i en taxi som körde oss till Hotel Mucuy som ligger på Pest-sidan, precis vid Elisabet-bron. På hotellet träffade vi Sonja som hade flygit lite tidigare med Hungarian Airways, SAS billiga biljetter var slut när hon skulle boka.

Rummen på hotellet var jättefräscha, exet och jag bodde i ett dubbelrum och de andra delade på ett trippelrum. Hotellet var ett medelklasshotell och ett dubbelrum med frukost kostade ca 1.000 kronor.

När vi hade packat upp lite då var det dags att dra ut på stan. Vi vandrade runt lite i turistkvarteren och i Stora Marknadshallen där de sålde allt mellan himmel och jord. Efter ett tag var vi sugna på något att äta och efter lite dividerande bestämde vi oss för en av restaurangerna på turistgatan. Vi beställde Gulashsoppa och öl och den soppan var allt annat än god. Det var diskvatten med potatis- och köttbitar i och sedan blev det inte någon mer Gulashsoppa på den här resan.

Resten av dagen gick vi runt på Pest-sidan och såg oss omkring. Drack öl nere vid Donau i värmen, det var drygt 30 grader i skuggan..

På kvällen gick vi till en Ungersk restaurang och provade diverse olika maträtter. Portionerna var enorma, det var nästan så att man fick lite avsmak… Maten var god och priset var helt OK, men servicen var det lite si och så med.

Kedjebron är upplyst på kvällarna

Promenerade en sväng och sedan gick de andra hem och sov vid tio-tiden, medan exet och jag tog en kvällspromenad upp till Kedjebron som var upplyst och jättehäftig i mörkret. Fortsatte över till Buda-sidan där vi gick efter Donau ner till Elisabet-bron som vi gick över för att komma tillbaka till hotellet. God natt vid ca midnatt.

2007-06-08, Budapest
Vi gick upp hyfsat tidigt och åt frukost på hotellet innan det var dags att påbörja dagens sightseeing. Sonja och Gunilla gick och kollade på kläder och vi andra gick för att försöka hitta ett par sandaler till Ragge. Han hade glömt att ta med några och gick därför runt i shorts, strumpor och vanliga herrskor vilket inte är vare sig snyggt eller skönt när det är 30 grader ute. Tyvärr hittade vi inte några sandaler som dög åt Ragge och han fick stå ut med att vi andra retade honom lite och tog lite kort på hans fötter…

Strålade samman med Sonja och Gunilla efter ett par timmar och då klev vi ombord på en Hop-on-hop-off-buss för att ta oss upp till Széchenyibadet. På vägen passerade vi några sevärdheter, bl.a. Stora synagogan, men vi klev inte av bussen förrän vi kom fram till badet. Bussresan tog en bra stund för trafiken var inte att leka med.

En av de varma bassängerna på Széchenyibadet

När vi kom in på badet då skulle man gå till en kassa och betala in sig och det var inte helt lätt. I kassan satt en kraftig dam som inte kunde ett ord engelska och vi hade stora problem att förstå hur mycket vi skulle betala. Som tur var dök det upp en ungrare som bodde i Sverige och han hjälpte oss att tala om att vi ville betala för 3 timmars bad + en hytt att byta om i.

Badet var jättemysigt och det fanns tre utomhusbassänger, en med jättevarmt vatten där gubbarna satt och spelade schack, en med ganska kallt vatten som man inte fick bada i utan badmössa och en med varmt vatten där man kunde få ”vattenmassage” genom att ställa sig på vissa ställen där det sprutade in vatten eller så kunde man roa sig med att åka runt i en cirkel där vattnet strömmade. Handdukar och solstolar fanns att hyra, det gick att köpa öl, glass m.m. och vi trivdes som fisken i vattnet.

Parlamentet sett från Slottshöjden

Efter några timmar tyckte vi att vi fått nog av sol och bad varför vi packade ihop oss och gick och tittade på Vajdahunyadslottet.

Gick sedan vidare till Milleniummonumentet varifrån vi tänkte hoppa på bussen och åka upp till slottet på Buda-sidan. Men bussar var det ont om, de skulle gå ungefär två gånger i timmer men trafiken ställde till det och tidtabellerna hölls inte för fem öre.

Vi satt och på ett fik och drack varsin öl och väntade och väntade och efter ca en timmes väntan dök bussen äntligen upp. Hade vi vetat att det funkade så dåligt med bussarna då hade vi valt tunnelbanan i stället.

Kom upp till Slottet vid 18-tiden varifrån vi tittade på utsikten över Parlamentet, drack öl och såg oss omkring. Gick sedan tillbaka till hotellet och piffade lite inför kvällen. Åt middag på en uteservering på vägen upp mot Kedjebron.

Slottet

2007-06-09, Budapest
Upp i hyfsad tid i dag igen. Gunilla och Sonja skulle ut på ny shoppingrunda, medan vi andra bestämde oss för att ta oss upp till Margaretaön.

Fontänen på Margaretaön som sprutade i takt med musiken

Vi tog spårvagnen upp till Margaretabron varifrån man kunde ta sig ut på ön. Ön var inte så mycket att skriva hem om men det var ganska trevligt att gå omkring i solen. Tittade på fontänen som sprutar i takt med musiken, drack öl på ett litet fik och tittade på sköldpaddorna i den Japanska trädgården. Vi gick i princip runt hela ön i värmen och fortsatte promenaden till Parlamentet, men alla biljetter för att komma in i Parlamentet var slut sedan tidigt på förmiddagen. Så vi gick vidare genom stan till Kedjebron där vi satte oss och åt varsin macka och drack öl.

Vidare till det kända Gerbeaudkaféet för att fika och sedan vidare till S:t Stefansbasilikan där det pågick ett bröllop.Vi gick ändå in och tittade lite innan vi lufsade ner till en utomhusservering för att dricka en kall öl i hettan och testa Unikum (en Ungersk likör) som inte smakade något vidare. Fortsatte sedan till hotellet för att duscha och byta om inför kvällen.

På kvällen tog vi en taxi till Pest-sidan för att äta middag. I en guidebok hittade vi en restaurang som skulle vara riktigt bra. Taxi-chauffören hittade rätt till slut, men restaurangen hade bytt ägare och inriktning. Restaurangen hette nu Csalogany 26 och serverade italiensk mat som var suveränt god. Vi slog till med 3-rätters middag och drack gott rött vin till maten. Slank sedan in på en liten pub i närheten och drack lite öl innan det var dags att ta sig mot hotellet.

Vi gick över den upplysta Kedjebron, som vi försökte få några bra kort på, för att komma tillbaka till Pest. Det var ganska mycket folk ute och Gunilla m.fl. passade på att ta sig en svängom till tonerna av en fiolspelande gatumusikant.

2007-06-10, Budapest
Efter frukost gick vi över Elisabet-bron till Gellért-monumentet som vi klättrade upp till. Det var stekhett även idag och i solen var det säkert över 40 grader.

Gellertmonumentet

Gick sedan vidare längs med Donau och sökte lite svalka i Grottkyrkan en liten stund. Därefter gick vi vidare till Gellertbadet där vi tillbringade några timmar med att sola, bada och ta det lugnt. Badet var inte alls lika mysigt som Széchenyibadet, men det mest kända och väl värt ett besök.

Sonja lämnade oss för hennes flyg skulle avgå några timmar före vårt. Vi andra gick tillbaka till Pest där vi hittade ett lunchställe som serverade god Pleskavica innan det var dags att ta sig till hotellet för att packa. Taxi till flygplatsen där det var riktigt rörigt och allt gick långsamt. Till slut fick vi kliva ombord på planet som tog oss tillbaka till Arlanda och vid 23.30-tiden var vi hemma i vår lägenhet igen.