Bonaire, september 2007

2007-09-24, till Bonaire
Efter veckorna i Peru och Ecuador behövde vi semester. På vägen hem stannade vi fem dagar i dykparadiset Bonaire där vi fick både sol och värme (både på land och i vattnet). Nu är vi inte några dykare utan ”bara” hängivna snorklare, men det gick bra även det på denna annorlunda korall-ö.

Vi landade strax före klockan 13 i ett soligt och 33-grader varmt Bonaire. Det stora KLM-planet gjorde en mellanlandning här på väg till Amsterdam, bland annat för att byta besättning. Det visade sig bara vara vi två plus ytterligare ett par som tog chansen att för en billig penning uppleva Bonaire. Väskorna kom rekordsnabbt och vi tog en taxi till ”Buddy Dive Resort” för 13 USD.

Buddy Dive Resort

Checkade in och la oss att sola och bada resten av dagen. Tänk va skönt det kan vara ibland att bara göra ingenting… När solen gick ned tog vi en öl i baren, som låg vid poolen/stranden, innan vi gick upp till vår lägenhet för att packa upp. Lägenheten var stor och låg kanonfint med utsikt över stranden och det turkosa vattnet.

En av Iguanorna som höll till på Buddy’s

Vid 19.30-tiden åt vi middag på ”The Lion Den” som skulle bli vår favorit-restaurang under den korta tiden vi var här. Den drevs av en konstant lite svettig, men oerhört trevlig engelsman och maten var utsökt. Första kvällen provade vi på Cajun Calamares och Ceasar-sallad till förrätt, Red Snapper och Yellow Fin Tuna som huvudrätt och allt sköljdes ned med lite kall öl.

Maggan hade inte helt återhämtat sig från magsjukdomen som hon fick sista dagarna på Galapagos-öarna, men även hon kunde njuta lite av maten. Godnatt vid 22-tiden.

2007-09-25, Bonaire
Klockan ringde 08.00 och vi åt frukost på hotellet. Det märktes att det var ett hotell för aktiva folk (läs dykare), för det fanns mängder att välja mellan. Vi betalade snorklingsavgiften på 10 USD/pers, en avgift som går till att bevara reven/korallerna på ön. Hyrde sedan fenor och en undervattenskamera på Buddys.

När vi sedan skulle hyra en liten bil så hade Buddys bara stora bilar som passar för dyksällskap, men de ordnade så att vi fick hyra en Kia Picanto från en firma vid flygplatsen.

Allt ovan hade tagit lite tid, så vi passade på att äta en tidig lunch på hotellet innan vi drog ut och snorklade på ön. Att snorkla (och dyka) direkt från stranden på ön är ganska enkelt. Längs med kustvägen finns det regelbundet stora gula stenar med ställets namn målat på dem. Där är det bara att parkera bilen vid vägkanten och vada ut i vattnet så hamnar man mitt i revet, sedan är det bara att plaska omkring och snorkla så länge man vill.

Blandade fiskar

Vi hade köpt en bok som beskrev öns alla snorklings/dyk-ställen (det fanns nästan 100 stycken) och valde tre av de bästa ställena för första dagens snorkling: Andrea I och II samt Ol Blue. Vi var ensamma på dessa ställen och det var verkligen enklet att snorkla från land. Vi såg en hel del roliga fiskar, men inte så mycket levande koraller.

Solfjäderskorall

Orsaken till de saknade korallerna, var att ön hade drabbats av en storm för 6-7 år sedan som slog ut alla koraller de översta tio meterna. Men vi kunde se att det fanns gott om koraller på lite djupare vatten villket dykarna uppskattade. Hur som helst, det var ändå några ganska bra snorklingstimmar som vi tillbringade på dessa ställen.

När vi sedan skulle åka vidare till ett annat snorklingställe så visade det sig att vägen var enkelriktad. Vår karta var inte heller den bästa för att visa öns fåtal vägar, vilket resulterade i att vi åkte vilse på ön och fick till slut ta en ordentlig omväg för att komma tillbaka till hotellet.

Vi kom till hotellet runt 17-tiden och tog även denna eftermiddag en öl i baren och tittade på solnedgången innan det var dags för en kort vilostund uppe i lägenheten innan middagen.

Middag på The Lions Den igen och nu blev det vitlöksbröd och kycklingvingar till förrätt, samt varsin rejäl stek med pommes + öl för totalt 75 USD. Dags att gå och lägga sig vid 23-tiden.

2007-09-26, Bonaire

Barracuda

Klockan ringde 08.00 igen och det var dags för ännu en stor frukost. Hoppade i bilen och drog söderut och provade snorkligen vid Windsock Steep (precis under inflygningen till flygplatsen) och North Belnem. Även här var det ganska bra snorkling med mycket fisk.

Drog vidare söderut till The Invisibles där snorkligen var lika bra. Här såg vi bland annat ett stort stim med fiskar och mitt i stimmet låg det en stor Barracuda som villigt lät sig fotograferas.

Tillbaka till hotellet för lunch (BLT Sandwich och Bacon o Cheeseburger + varsin jordgubbs-smoothie) innan det var dags att leka turister.

Flamingo

Vi gjorde en rundtur på södra delen av ön där vi fick se bland annat Flamingos, enormt stora salthögar samt rester av gamla slavhyddor. Det var fortfarande otroligt varmt så vi kunde inte hålla oss, utan passade på att snorkla lite vid Tori´s Reef. En snorkling som väl inte var direkt upphetsande, men avsvalkande.

Tillbaka till hotellet där vi vilade/solade en liten stund i varsin solstol, inte heller denna eftermiddag behagade solen gå ner i vattnet utan lyckade pricka en molnbank vid horisonten.

Hoppade över ölen i baren och tog istället lite jordnötter och läsk på hotellrummet/balkongen.

Middag som vanligt på The Lions Den. Nu hoppade vi direkt till huvudrätterna och åt en enorm Ceasar-sallad samt en Teryaki Chicken Sandwich. Jag festade på en Strawberry Daquiri och exet tog en Balashi öl (från Aruba). Allt gick på 45 USD. Somande in sött vid samma tid som tidigare kvällar.

2007-09-27, Bonaire
Klockan ringde 07.00 och vi klämde i oss en snabb frukost. I dag skulle vi lämna tillbaka bilen, men ville hinna med ytterligare en snorkling innan dess.

Vi åkte till 1000 Steps där snorklingen var hyfsad. Vi såg bland annat en muräna, flera plattfiskar/flundror, lila sponger, mm. Dessutom hann vi med och uppleva en ordentlig regnskur medans vi snorklade, men vad gjorde det. Det är ju svårt att bli så mycket blötare än vi redan var i vattnet…

Den största staden på Bonaire heter Kralendjik

Åter till hotellet vid tio-tiden. Dushade innan vi tog en snabb tur ned på stan för att se om vi kunde shoppa något. Det var nästan folktomt på stan och vi hittade inget som vi ville ha.

Lämnade bilen på flygplatsen och fick skjuts tillbaka till hotellet. Åt lunch där (Cocos-räkor, Chicken Fingers och varsin smoothie) för 25 USD. Tog varsin solstol och solade/läste lite.

Vid 13.30-tiden hade vi bokat en snorklingstur av Buddy´s till den lilla ön som heter Klein Bonaire, här hade vi hört att det skulle vara bra snorkling. Det visade sig bara vara vi två på båten tillsammans med en snorklingsguide från Buddy´s och kaptenen. De frågade oss vart vi ville åka och vi berättade att vi ville ha bra snorkling och överlät resten till kaptenen.

Första stoppet var vid Sampler/Knife där vi fick uppleva en mycket bra snorkling. Vi såg mängder med stora fiskar, en häftig ål som såg ut som en vattenorm och faktiskt ganska rikligt med koraller. Tydligen hade en sköldpadda simmat efter oss de första meterna enligt kaptenen, men vem hade tid och kolla bakåt då…

Sharptail Eel

Sköldpadda

Andra stoppet var vid Handsoff/Forest där kaptenen hade hört att det eventuellt skulle finnas två gråfenade revhajs-ungar. Kaptenen hoppade i även han för att leta efter hajarna, men det första vi såg var en sköldpadda. Efter en liten stund lyckades vi även få syn på de unga revhajarna som låg och kryssade i vattnet, ibland kom de väldigt nära oss. Här fanns det också mycket koraller och stora spongs, samt ett gäng med flundror, mm. Sikten var väl inte helt 100-procentig på denna sida av ön, men helt OK.

Åter till hotellet klockan 17 efter en mycket lyckad utflykt. Slog oss ned i solstolarna igen, nu med en liten drink i handen, för att se på solnedgången. Men inte heller nu fick vi några bra kort…

Middag på The Lions Den (det fanns inte så många andra restauranger öppna i närheten…). I kväll blev det Fettucino Alfredo, Tortellini Carbonara med tillhörnade soppa och sallad som förrätt. Öl och Strawberry Daquiri släckte törsten, allt för totalt USD 53. Godnatt före klockan elva.

2007-09-28, Bonaire
Idag tog vi sovmorgon och gick inte upp tidigare än klockan nio. Efter den vanliga frukosten var det dags för en slappar-dag, denna sista dag på ön. Vi skulle bara ligga och sola/bada vid hotellet hela dagen. Eftersom det fanns några snorklingställen precis vid hotellet tog vi även en liten snorklingstur på någon timme, men här var snorklingen inte så mycket att hurra för.

Solnedgång

Efter lunchen blev det bara sol/bad plus att läsa en god bok resten av dagen. Vid 17.30-tiden bjöd hotellet på gratis Rom-punch under drygt en timme. Det var fredagskväll och alla dykare skulle lämna stället nästa dag, vilket gjorde att den här kvällen var den enda som det faktiskt var lite drag på stället.

Dessutom gick solen för en gång skull ned i havet och vi fick några fina kort!!

Gick upp för att duscha innan middagen som var BBQ i poolbaren. Vi drack någon öl och Strawberry Daquiri, innan det var dags att börja packa. Somnade ovaggade vid samma tid som tidigare kvällar.

2007-09-29, till Amsterdam
Klockan ringde 08.00 och vi tog en lång frukost. Vi skulle checka ut från hotellet vid 11-tiden, så vi passade på att sola och bada ytterligare någon timme. Delade taxi till flyplatsen med ett äldre amerikanskt par som åker till Bonarie två gånger varje år för att dyka.

Kom till flygplatsen i god tid nästan tre timmar före flyget skulle lyfta, men möttes av beskedet att flyget var fullt och att vi skulle få flyga hem först nästa dag. Eventuellt fanns det EN plats ledig. Detta trots att vi hade fått en konfirmation där vi även var seatade. Vi blev rasande och rev upp himmel och jord på flygplatsen (bildligt talat), krävde att få prata med flygplatschefen och det visade sig vara en dam som inte hade många rätt.

Dels erbjöd dom oss ett alldeles på tok för lågt erättningsbelopp, vi skulle få 150 Euro var (enligt regelverket ska de erbjuda oss 600 USD). Dessutom sa de att de inte kunna boka om oss på annan rutt till Europa, utan det enda alternativet var att åka nästa dag. Även det här är helt uppåt väggarna, de är skyldiga att kolla alla alternativa flyg hem.

Nu fick vi t.ex. via piloten till KLM-planet reda på att det skulle gå ett annat KLM-plan från grannön ett antal timmar senare samma dag, men det nämde inte flyplatspersonalen något om. Piloten, som jag hade frågat om han hade någon plats åt oss i cockpit, beklagade sig och sa att det var fullt även där, men hoppades att vi skulle komma med ändå på något sätt.

Till slut lyckade flyplatspersonalen övertala en Bonaire-innevånare som redan checkat in att vänta tills nästa dag och vi fick ta hennes plats. Väl inne på planet var det en ensam kille som gick med på att byta plats, vilket gjorde att vi till slut faktiskt fick sitta bredvid varandra. Men KLM hade inte direkt skött sin kort bra, känslan man fick var att de inte ville hjälpa oss alls (trots att det var de som hade överbokat flyget). Utan vi fick vara ganska otrevliga för att till slut få lite hjälp. Inte någon bra reklam för KLM!!

2007-09-30, till Stockholm
Efter en åtta timmars flygning kom vi till Amsterdam klockan 05.00. Vårt plan till Stockholm lyfte strax efter sju och där hamnade vi av slump bredvid en kille som också var skitförbannad på KLM. Han hade flygit med KLM och blivit försenad från Shanghai med flera timmar, vilket gjorde att han fått sova över på hotell vid flygplatsen. Tror ni att KLM hade hjälpt honom med hotell, mm? Nej, de skyllde bara på att det inte var deras fel med förseningen, så han fick fixa allt själv (trots att flygbolaget är skyldiga att hjälpa till). Vi hade en del att prata om på den korta flygningen hem….

Tills slut kom vi i varje fall hem och tog en taxi till vår lägenhet, i morgon är det en vanlig arbetsdag igen…