Kuala Lumpur, mars 2008

2008-03-27, från Cebu
Planet från Cebu (Fillipinerna) gjorde en mellanlandning i Kuta Kinabalu, men var till slut framme vid 21-tiden. Vi valde att ta KL Expresståget in till KL Sentral för 35 MYR (ca 70 kr)/pers. Där tog vi en budget-taxi som bara kostade 10 MYR till vårt hotell.

Checkade snabbt in på hotellet men fick lite strul med nycklarna, de hade bara registrerat oss för en natt, men vi skulle stanna där lite längre. Det var snabbt löst och vi drog ut för att hitta något ställe där vi kunde ta en öl. Klockan började närma sig midnatt och det var inte så mycket öppet runt hotellet. Det första stället vi provade visade sig vara muslimskt och serverade inte öl. Några kvarter bort hittade vi en kinakrog som höll på att stänga, men som gärna sålde varsin stor Tiger-öl till oss för 15 MYR (ca 30 kr)/styck. Vi tog en ordentlig promenad på vägen tillbaka till hotellet för att bekanta oss med omgivningarna. Vi kom till sängs en bra bit efter klockan 01.00…

2008-03-28, Kuala Lumpur

Twin Towers på dagen

Upp klockan 9 och frukost på hotellet. Det var väl en hyfsad frukost, men det var inget som stack ut direkt. Mätt blev man i varje fall. Tvättade upp lite kläder efter de svettiga dagarna i Fillipinerna och kollade kartan över KL. Idag är det upptäcksfärd till fots.

Vi började med att gå till parken bakom Petronas Twin Towers, en promenad på ca en halvtimme från vårt hotell. Väl där strejkade vår lilla kamera i värmen, den med lite mer zoom (12x optisk) funkade fortfarande. Hur som helst så gick vi tillbaka till vårt hotell för att kolla vad som var fel med vår lill-kamera. Efter att ha konsulterat manualen och testat lite på hotellrummet, gick vi tillbaka till tornen för lite seriös fotografering.

Bästa fotostället visade sig vara vid en damm/badplats, men där satt en sträng vakt som visslade på oss att vi måste ta av oss skorna om vi skulle vara där. Ett litet pris att betala för några bra kort. Det var så varmt så vi var frestade att kasta oss i den grunda dammen, men då hade väl vakten fått frispel på oss.

Efter en stund gick vi in i shoppingcentret som ligger i botten på tornen för att se om de fanns biljetter kvar för att åka upp i dem. Men gratisbiljetterna var slut sedan länge, tydligen ska man vara där när de öppnar vid 7-tiden för att ha en chans att få tag i biljetter.

Vi gick vidare på vår upptäcksfärd och råkade hamna på en cafeteria, Secret Receipt, i närheten av KL Tower (teletornet). Vi var törstiga och köpte varsin Frozen Lemon-drink + lite Pommes för att stilla hungern. Det visade sig att han som tog upp beställningen av oss var en Irakier som bott i Sverige under några år. Han ägde caféet och vi pratade en stund om allt möjligt, han bjöd oss på kaffe efter ”maten” och ville också att vi skulle ta någon tårtbit, men det fick vara för oss.

KL Tower

Istället gick vi backen upp till KL Tower och åkte upp till utkiksplattformen. Utsikten över stan var magnifik och troligtvis bättre än från Tvillingtornen som man bara fick åka upp halvägs i. Drog sedan vidare mot shoppingcenter Bukit Bintang Plaza, det skulle ju vara bra shopping även här.

Vi orkade inte hela vägen fram i värmen utan var ”tvugna” att stanna på en Irlänsk pub för en kall, men dyr, Kilkenny. Shoppingcentret var väl helt OK, men det var inte speciellt billigt. Det var lite billigare än hemma, men dyrare än t.ex. i USA. Framförallt mycket dyrare än de gatumarknader som vi brukar handla på i utlandet.

Efter att ha tagit skydd för det obligatoriska skyfallet på eftermiddagen kom vi tillbaka till hotellet ca klockan 18. Bokade upp oss på en rundtur till KL:s sevärdheter imorgon.

Efter en dusch och lite uppfräschning tog vi en ganska lång promenad till en monorail-station, det var dags att ta oss en titt på China Town i kvällsmörkret. Här hittade vi marknaden (på Jalan Petalang) och shoppingen som vi letat efter hela resan. Vi kollade runt på alla stånden och värjde oss mot försäljarna så gott det gick.

Middagen åt vi på en trottoar-restaurang med en ”inkastare” som såg ut som en blandning mellan en knarkare och en sjörövare. Hur som helst, maten (Kyckling Cashew, Biff Chili, vitlöksris) var kanongod och& våra stora, kalla Tigeröl en välsignelse i hettan. Allt detta för 64 MYR(ca 130 kr).

Vi tog ett varv till bland stånden och handlade till slut en klocka (kopia, förstås) ;till mig för 60 MYR. Valde sedan att gå hela vägen tillbaka till hotellet, en promenad som tog drygt en timme. Vi kom väl hem runt midnatt. Stegräknaren (stegtävlingen på jobbet höll fortfarande på) måste gå fel, den visade på tok för få steg efter en dag där vi inte gjort något annat än gått…

Utsikten från KL Tower

2008-03-29, Kuala Lumpur

Independence Square

Upp klockan 7.30 och frukost på hotellet. Vi blev upphämtade på hotellet av vår privatchaufför för en halvdags rundtur för 100 MYR(200 kr)/person.

Vi åkte runt och fick KL:s historia och nutid berättat för oss, samt såg på:
– Kings Palace
– National Mosque
– Independence Square
– de två floderna som gav Kuala Lumpur dess namn
– Batu Caves
– en Batik-fabrik
– Royal Selangor

Det sista stället är en känd tenn-fabrik så vi passade på att köpa en liten vas, ett halsband samt två små fiskar i tenn. Vi kom tillbaka till hotellet vid 13-tiden.

Tog en kort tupplur efter en ansträngade rundtur (eller var det för lite sömn de senaste nätterna), innan vi drog ut på ännu en lång promenad runt i staden. Vi hamnade till slut på ett fik uppe vid BB Plaza där vi väntade ut eftermiddagsregnet med att äta en enkel middag bestående av varsin Club Sandwich och Lemon Ice tea för 70 MYR. Gick tillbaka till hotellet när regnet nästan hade slutat, för jag ville vila lite till efter att ha gått långt de senaste dagarna.

Twin Towers på natten

Ut igen vid 20-tiden för att gå ner till parken och fota Twin Towers i mörkret. Det blev faktiskt riktigt bra bilder, även fast det krävde ett litet stativ. Gick upp till monorailen för att ta oss till China Town igen. Vi trivdes där bland alla försäljarna och lite ruffliga restauranger. De flotta varuhusen med märkesaffärer och dyra fik är väl inte riktigt vår stil när vi är ute och reser.

Den här kvällen blev det ytterligare två klockor för sammanlagt 110 MYR samt ett kort avbrott där vi delade på en stor Tiger-öl. Gick sedan hem igen via Bukit Bintang där vi tog ett litet stopp på vägen hem. På ett ställe som heter Clique tog vi varsin Strawberry Daiquiri (60 MYR) och fick snaska på lite gratis tapas. Vi kom tillbaka till hotellet strax före klockan 01.00.

2008-03-30, Kuala Lumpur

Påfågel

Upp klockan 9 och frukost på hotellet. Nu kändes det som om vi hade gjort denna stad, men vi hade en dag till att fördriva. Vi tog monorailen till China Town och tog en ganska lång promenad till Bird Park.

En park där fåglarna flyger fritt under stora nät som täcker parken, men många satt också i burar. Hur som helst lullade vi runt i parken i flera timmar och tog bilder på fåglar i mängder. Det var tryckande varmt och vi flöt nästan bort, vattnet och glassarna hjälpte bara tillfälligt. Vi tog sedan samma väg tillbaka till hotellet.

Vi svalkade ner oss med en öl och snacks i hotellbaren (70 MYR), innan det var dags för att dra upp på hotellrummet för att börja packa och ta en lång, skön dusch. Sov en liten stund innan vi drog tillbaka till China Town med monorail. Vem vet det kanske fanns något mer vi ville handla + att det var där vi hittat den godaste maten.

Började med middag på samma trottoar som sist. Nu tog vi satayspett med både kyckling och biff, kyckling i svartpeppar, ris samt två stora Tiger för 67 MYR (140 kr).

Handlade sju DVD-filmer för 9 MYR/st i en kanonbra affär vid restaturangen. Killen visste allt om vilka filmer som var bra, samt vilka kopior som var dåliga. Det blev också en handväska för 55 MYR innan vi gick hem till hotellet igen. Vi kom hem lite efter klockan 23 och somnade direkt. Vi skulle upp tidigt nästa morgon för att flyga hem…

2008-03-31, till Stockholm
Upp klockan 04.45 och tog en snabb dusch innan vi checkade ut. Tog en taxi hela vägen ut till flygplatsen eftersom det inte var mycket dyrare än kombinationen taxi + flygtåg. Checkade in utan problem och tog en enkel frukost + kaffe på flygplatsen.

Planet hem lyfte 08.45 och landade efter 12-13 timmar i Stockholm strax efter klockan 15 (sommartid). Malaysian Airlines var ett OK flygbolag, men de hade en otrevlig vana att ha på ”Fasten Seatbelt”-skylten i flera timmar i sträck. På vägen hem kändes det nästan som om de gjorde det bara för att slippa servera dryck till oss som åkte med dem. Det gick dock bra att gå omkring i planet och hämta dryck själv utan att de sa till…Märkligt!

Som alltid är det ändå skönt att vara hemma, men det var nästan så att vi började planera vår nästa lite längre resa på vägen hem.