Island, juli/augusti 2008

2008-07-30, till Reykjavik
Strax före lunch lämnade vi hemmet igen (vi hade ju ändå varit hemma i flera dygn nu), denna gång för att åka på en helgresa till Reykjavik på Island.

Vi lämnade som vanligt bilen på Benstocken och checkade in utan några problem. Passade på att köpa lite i Tax-free och tog den sedvanliga ölen i baren innan planet från Iceland Air lyfte vid 14-tiden. Det var en tre timmars flygresa och det var ingen höjdare, sätena var ruskigt obekväma och maten närmast ett skämt. Det var tur att vi hade tagit jordnötter till ölen på Arlanda…

Utanför den Blå Lagunen

Hur som helst, resan gick ju förhållandevis fort och snart hade vi landat efter en ganska häftig inflygning där man verkligen såg Islands karga landskap med alla glaciärer. Bagaget kom superfort och vi måste totalt ha missat passkontrollen, för helt plötsligt stod vi i ankomsthallen. Vi skulle åka och bada i Blå Lagunen på vägen till hotellet så vi letade upp bolaget som skulle köra oss. Turen till lagunen visade sig gå först om nästan två timmar (något som resebyrån hemma ”glömt” att nämna), så vi fick vackert lugna oss och ta en fika istället.

Vid 17-tiden var det i varje fall dags att åka till Blå Lagunen som låg mitt emellan flygplatsen och Reykjavik. Vi fick lite mer än två timmar på oss på stället och det var lagom mycket tid. Vädret var verkligen olikt Island och det var kanonväder för att bada, solen sken och det var runt 25 grader varmt. Det var ganska häftigt att plaska omkring i det varma, grådassiga vattnet. På några ställen pös det ut ånga lite då och då, där kunde man även känna att vattnet var mycket varmare. Mitt i vattnet fanns det en bar där vi kunde köpa förfriskningar och en kall öl i ett varmt bad är inte helt fel. Efter att ha kletat in oss i lite välgörande lera (huden blev sååå mycket bättre) hade vi fått nog och försökte duscha av oss svavel-lukten. Håret blev som en svinto-borste…Vi tog en liten promenad runt lagunen också för att få en första närkontakt med något som mest liknade ett månlandskap.

Bussen körde oss sedan till vårt hotell, Fosshotell Lind, som var ett helt OK hotell. Det låg i slutet av den stora shopping-gatan och det tog väl en 20-30 minuter att gå in till centrum (om man gick fort). Vi tog ännu en dusch, men även vattnet på hotellet var lite svavelaktigt. Det var lika bra att vänja sig och det fanns en fördel, det fanns alltid gott om varmvatten.

Vi gick ned mot centrum längs shopping-gatan och hittade ett cafe där vi åt middag. Vi tog en pasta respektive en hamburgare som avnjöts tillsammans med en Isländsk öl. Maten var faktiskt riktigt bra och servicen kanon. Resten av kvällen ägnade vi åt att promenera runt i centrum (som inte är stort) och hamnen. Vi såg solnedgången från hamnen innan det var dags att vända stegen tillbaka till hotellet och sängen.

2008-07-31, Reykjavik
Upp vid 8-tiden och åt frukost på hotellet, en ganska normal hotellfrukost utan det lilla extra.

Monument nere i hamnen

På förmidagen tog vi en promenad runt stan för att se hur den såg ut i dagsljus. Det är en ganska mysig stad, med mycket låga och gamla hus. Den stora sevärdheten, Hallgrimskirkja, var under renovering och hela den vackra framsidan var täckt med byggställningar. Vi gick ändå in i den och den var verkligen byggd i en speciell stil.

Vi lullade tillbaka mot hotellet eftersom vi hade bokat en eftermiddagstur. På ett café nära hotellet åt vi en bastant lunch bestående av Latte + soppa och en stor macka. Nu var vi redo för att se mer av Island.

Bussen hämtade oss vid 13-tiden. Vi hade en guide som verkligen gillade sitt jobb och berättade om allt möjligt (och omöjligt) som rörde Island. Efter en stund började en varningssignal ljuda i bussen och föraren/guiden kunde inte få det att sluta. Tur för dem att det första stoppet, Pingvellir National park, bara låg runt kröken. Vi fick vandra omkring en stund i parken (egentligen klippblocken och sjön) där det första isländska parlmanentet bildades innan det var dags att åka vidare.

Gullfoss vattenfall

Nästa stopp var det mäktiga vattenfallet Gullfoss. Det märks att man är på en lite mindre turisort, här fick man gå oerhört nära forsen. Vi fick utan skydds-räcken gå ut på en klippformation som låg mitt i forsen. Det var en häftig upplevelse att stå mitt i forsen och nästan känna kraften i vattnet.

Nästa stopp var de varma källorna i Geysir och Strokur. Det bubblade och fräste lite överallt i detta område och regelbundet (var 4:e minut) sköt en 10-15 meter hög vattenstråle upp från den mest aktiva pölen. Inte heller här fanns det några avspärrningar, men vem vill bli skållad… Det märks överallt på Island att det är en vulkan-ö. Mycket annorlunda natur och svårt att beskriva, det måste nog upplevas.

Geysir

På tillbakavägen stannade vi i en stad som hette Hverageröi, men det var verkligen bara ett stopp för att man skulle köpa souvenirer och inget att skriva hem om. Det var en lång, men väldigt bra, utflykt och vi kom tillbaka till hotellet först vid 19-tiden.

Guiden på bussen hade tipsat om en bra fiskrestaurang som låg nere i hamnen. Det var ett trångt, litet ställe som tydligen skulle servera en väldigt god hummersoppa (omskriven av New York Times). Vi beslöt oss för att se vad det var för ställe och vandrade ner till krogen Saegreifinn där det var lång kö bara för att komma in och beställa mat. Vi hade inget bättre för oss och ville verkligen testa soppan så vi ställde oss längst bak i kön. Vi var nästan de sista människorna som beställde mat den kvällen och efter 45 minuter i kö (strax före klockan nio) beställde vi varsin hummersoppa, två olika fiskspett och lite potatis. Till det valde vi den starkaste drycken de hade, lättöl. Man sitter vid små bord/bänkar och äter ur pappersmuggar/tallrikar, väldigt spartanskt, väldigt mysigt och väldig god mat (speciellt hummersoppan).

Mätta och belåtna började vi vår vandring hemåt i kvällen. För att orka med den långa sugande uppförsbacken måste vi stanna på en pub för att förfriska oss. Gott, men det var knappt att vi orkade få ner ölen. Sedan var det dags att nanna kudden.

2008-08-01, Reykjavik
Upp vid 8-tiden och åt frukost på hotellet. Den här dagen hade vi inget bokat utan tänkte utforska Reykjavik på egen hand. Vi hade ju sett ganska mycket av stan de tidigare dagarna, men vi lullade runt på en massa bakgator och huvudgator och tittade på ingenting alls. Till slut kom vi ned till hamnen där vi egentligen tänkte boka en kort båttur ut till en fågelö för att se på ”Puffins”, men den kuren var stängd. Istället kollade vi priserna på valutflykter i en angränsande kur. Vi skulle på valtur imorgon, så det var inte aktuellt att åka idag…men helt plötsligt så hade vi bokat och betalat en valtur även denna eftermiddag. Det är ju ändå ganska häftigt att titta på djur och man vet aldrig vad man får se.

Knölvalarna var bara någon meter från båtarna

Valturen började vid 13-tiden och det var ovanligt fint väder igen. Man kunde sitta i bara T-shirt uppe på båten och sola på vägen ut. Det dröjde runt 45 minuter innan vi såg de första vikvalarna, men sedan såg vi ganska många olika vikvalar under de närmsta 30-45 minuterna.

Vi kom verkligen ganska nära valarna när man jämför med liknande turer vi gjort i t.ex. Californien. Häftigt!! Kaptenen var tvungen att vända hemåt och vi var ganska nöjda med turen.

Efter en kvart upptäckte han ytterligare några valar och vände skutan mot dem. Det visade sig vara ett gäng med vikvalar och två knölvalar som åt fisk i massor.

Knölvalarna hoppade, gång på gång, upp precis bredvid vår båt (och då pratar vi någon meter framför/bredvid båten), exponerade sitt väldiga gap och landade på rygg i ett jättestort plask. Valforskarna, som också var våra guider, på båten var helt i extas, det här var något de aldrig sett tidigare. En valtur kan knappast bli bättre än så här!

Knölvalarna hoppade upp och fångade fisk

På vägen tillbaka till hamnen tog vi en kall öl och försökte smälta intrycken. Valar är oerhört imponerande djur och att få se dem på så här nära håll var mäktigt. Ja ja, vi skulle ju ut på en ny valtur imorgon.

Väl i hamn tog vi en försenad lunch på vårt middagshak från igår och hummersoppan var lika god idag. Dessutom var det inte lika mycket folk så här tidigt på dagen. Vi vandrade mycket nöjda tillbaka till hotellet där en svavelosande dusch väntade samt lite lakrits och whisky på rummet.

Vi kom ut sent från hotellet och tog en hyfsat ordinär middag på ett ställe som vi helt glömt bort nu, så det har i varje fall inte lämnat några bestående intryck 🙂

2008-08-02, Reykjavik
Upp vid 7-tiden för den vanliga frukosten. Idag var det en heldagstur som väntade oss. En liten minibuss från Eldhestar hämtade upp oss utanför hotellet vid 8.30 tiden. De körde oss, efter att ha behövt vända tillbaka för två som de glömde i Reykjavik, en timme bort från stan och vi kom till Eldhestars gård som låg nära Hverageröi (se turen för ett par dagar sedan).

Det blev en ridtur på fälten runt gården som varade i ca 1,5-2 timmar på varsin Islandshäst. Jag (som är en van ryttare) fick en ganska trevlig häst som hette Kvettjur och exet (som red för andra gången i livet) fick en slö häst vid namn Spöket.

Trots ihärdiga kickar så låg exets häst alltid sist och minst tio meter bakom alla andra…

Ridturen var ändå helt OK och vi fick lunch (soppa och mackor) på gården innan de skjutsade tillbaka mig och exet till hamnen i stan. Vi skulle ju på valtur på eftermiddagen.

Det visade sig vara exakt samma valtur och båt som vi hade åkt med igår. Vädret var inte lika fint nu och sikten var inte heller lika bra, den gråa himmeln matchade det gråa, lite vågiga, vattnet väl.

Vi såg ganska många vikvalar och till och med några delfiner, men det var inte alls lika bra som igår och valarna höll sig oftast på behörigt avstånd från båten. De flesta på båten var nog nöjda, men vi som upplevt valarna på nära håll igår tyckte att det kändes lite avslaget. Men det var ändå värt att offra några timmar, man vet ju aldrig med vilda djur.

Vikval var det enda vi såg andra turen

När vi kom iland vandrade vi sakta tillbaka till hotellet där vi gjorde oss redo för den sista kvällen i Reykjavik. Vi åt en ganska hyfsad middag på en grillrestaurang (American style). Det vi ville äta var slut, men vi tog istället in en ganska bra pastarätt med tillhörande öl. En ganska passande avslutning på vår korta helgtripp till Island. Vi vandrade tillbaka mot hotellet och kollade på alla raggarbilar (och andra bilar) som åkte runt i centrum nästan hela kvällen.

2008-08-03, hem från Reykjavik
Upp i ottan, klockan och telefonen ringde redan vid 4.30-tiden. Efter en snabb dusch var det bara att ta packningen och gå ner och checka ut. Vi blev något förvånade när killen i receptionen sade att vi kunde gå ner till frukostmatsalen och äta lite innan avfärd. Vi hann precis stoppa i oss varsin macka innan bussen dök upp.

Vi lyfte vid 8-tiden och landade på Arlanda ca 13.00 svensk tid. Hämtade bilen på Benstocken och åkte hem till Aspudden efter ännu en upplevelserik resa.