Filippinerna, mars 2008

2008-03-07, mot Filippinerna
För en gång skull så gick flyget inte i ottan utan exets mamma hämtade oss vid 9-tiden och körde ut oss till Arlanda. Vi var incheckade och klara en timme senare och kunde ägna resten av tiden åt att shoppa lite, dricka kaffe + en skagenmacka samt avsluta med en öl och lite jordnötter innan det var dags att gå ombord på Malaysia Airlines-planet som lyfte vid 12.30.

2008-03-08, via Kuala Lumpur till Filippinerna
Elva timmar senare landade vi i Kuala Lumpur, klockan 06.30 lokal tid. Som vanligt hade vi sovit dåligt, men på något sätt så blir man ändå inte riktigt trött. Vi lullade runt lite på flygplatsen och tog en latte på Starbucks innan det var dags för nästa flyg. Klockan 10.15 lyfte vi igen och styrde nosen mot Manilla och nästan fyra timmar senare var vi framme.

15.40, drygt 1,5 timmar senare, skulle Cebu Air-planet lyfta och ta oss till Tacloban. Vi frågade oss fram och fick rådet att gå till inrikesterminalen som låg ganska nära utrikesterminalen. Det var varmt och ganska långt att gå, men vi kände att vi hade hyfsat gott om tid… ända tills vi kom fram och fick veta att det var fel inrikesterminal. Cebu Air höll till i den andra terminalen som låg i andra ändan av flygplatsen. Nu var det bråttom!! Vi tog taxi till den andra terminalen som kröp fram i köerna, men på något sätt kom vi fram till nästa terminal lite efter klockan tre. Då måste vi dividera med chaffisen som inte hade någon som helst växel. Men när han förstod att han hade att välja på att fixa växel eller inte få något betalt alls, så lånade han ihop lite pengar. Jag var helt säker på att vi inte skulle komma med på planet eftersom vi var väldigt sena, men det fixade sig eftersom vi lyckades tränga oss förbi köerna vid incheckningen.

Planet lyfte på tid och landade en timme senare i Tacloban. Det var väl inte världens bästa plan, bland annat lät ena motorn som en cementblandare, men flygningen var helt OK. Vi tog en taxi för 250 pesos (ca 40 kronor) till Alejandro’s hotel som hade ett rum för 1.000 pesos/natt kvar. Vi slog till och kunde slå oss till ro efter nästan ett dygns resande. Efter en dusch (gissa om det var skönt), gick vi ut för att hitta något att äta. Vi hade läst att Stephanie Smoke House skulle vara bra så vi letade oss dit. Vi åt Räkor i vitlök, Kyckling teryaki och drack varsin liten San Miguel-öl (Filippinernas största egna ölmärke) + en liten vattenflaska. Kalaset, för det var verkligen gott, gick på 500 pesos inkl. dricks (ca 80 kronor). Strömmen gick medan vi satt på restaurangen och vi fick vandra tillbaka till hotellet i mörker, men det gick det med. Aldrig har en säng känts så skön och vi somnade ovaggade.

2008-03-09, mot Padre Burgos
Gick upp klockan åtta och åt en god frukost bestående av ägg, bacon, toast, juice och kaffe för 350 pesos. Bokade en privat dyr, 3.000 pesos (ca 500 kr), bil som skulle köra oss ner till Padre Burgos. Vi kunde tagit någon lokal buss, men då vet man aldrig hur lång tid det tar. Nu tog resan lite drygt tre timmar i en luftkonditionerad bil. Chauffören köpte t.o.m. en variant på smaksatt ris och varm choklad till oss. Jag passade på att sova någon timme i bilen trots den bitvis lite dåliga vägen eftersom det hade gått lite jordskred i bergen, men som helhet var det en hyfsad väg.

Vi kom fram vid 14-tiden och chauffören försökte hitta till resorten som vi ville till, Southern Leyte Dive Resort. Till slut hittade han rätt person och lämnade över oss i händerna på Gary. Nu visade det sig att när vi väl kom till stället så var det helt fel, vi hade istället hamnat på det nystartade bolaget Discovery 5 och fick inkvartera oss ensamma i deras jättehus som inte riktigt var färdigbyggt.

Åkte tillbaka till byn med Gary, för att han ville visa oss bra snorklingställen på sin PC. Han bodde i ett ruckel nära piren med sin Filippin-familj. Efter visningen och en hyggligt ritad karta över halvön, så gick vi tillsammans med Gary (från England) och hans dykarinstruktör Mike (fran Australien) till en karaokebar där vi drack varsin 1-liters öl (San Miguel Grande) för 65 pesos/st. Vi skildes åt efter baren och vi gick till en restaurang som heter Highway och åt middag. Det blev en läskig kyckling-soppa, lite god bläckfisk och varsin liten öl. Allt för ca 400 pesos (65 kronor).

Lullade sedan runt i byn och försökte köpa lite frukost, men det var ont om mataffärer. Den enda som vi hittade hade minst sagt begränsat utbud, så frukosten fick bli vitlimpa, vatten och lite chips till kvällen. Tog en tricykel (moppe med liten hytt där två-fyra pers kunde åka) tillbaka till huset. La oss en kort stund för att vila innan vi skulle äta en sen middag , men det blev ingen middag. Vi behövde komma ikapp med lite sömn efter den långa resan. Vädret på Leyte-ön var inte något vidare, det blåser och är molning/regnigt, men det är ändå väldigt varmt (30-35 grader).

2008-03-10, Padre Burgos
Gick upp klockan nio och åt den egenlagade frukosten som vi köpte igår. Ingen höjdare, men ändå något att starta dagen med.

Sjöstjärna

Vi snorklade en timme bland korallerna direkt utanför huset. Det var många fina koraller, men lite fisk och dålig sikt. Allt regnande och blåst de senaste veckorna hade gjort vattnet grumligt. Vi beslöt oss för att överge det stora huset, för det kändes för ensligt där. En kort promenad bort längs kusten låg Peters Dive, så vi gick dit och frågade om de hade rum åt oss och det hade dom. Vi flyttade direkt och betalade Gary’s vakt 1.150 pesos för natten.

Lunchen intogs på Peters och bestod av pasta och hamburgare. Kanske inte den bästa mat vi ätit, men efter vår sparsamma frukost kändes det som rena lyxmaten. Vi snorklade en timme utanför stället och såg (trots lika dåligt vatten):
– många nemo-fiskar
– mängder med olika sjöstjärnor
– färgglada koraller (både mjuka och hårda)
– sjöborrar
– småfisk
– ”julgranar”

Anemon

När vi duschat och gjort oss färdiga för middagen så visade det sig att dörren var trasig och kunde inte stängas. Vi ville inte lämna våra saker i ett olåst rum och det tog 1 1/2 timme innan de fick till en speciallösning med hänglås.

Först vid 20-tiden kunde vi gå en bit bort längs vägen för att äta middag på ett ställe som var känt som Colt 45 (förmodligen är det ett öl-märke). Det var vi + ett helt gäng med dryga kineser på stället. Vi åt barbeque fläsk samt kyckling-spett, sweet&sour fläsk, vitlöksris + varsin stor öl (1-liters). Allt för 400 pesos. Det var en kanonmiddag.

Gick sedan tvärs över gatan till ett litet ruckel där det satt sju filippinare och sjöng karaoke. Vi slog oss ned och drack under kvällen två stycken liter-öl (145 pesos inkl. ett gäng med karaokesånger) och sjöng en del svenska sånger (ABBA, Europe, etc), det var ett riktigt litet party i rucklet. Två saker lärde vi oss under kvällen: det fanns bara en som kunde sjunga (det var inte någon av oss) och Filippinare blir dyngpackade. Hemma ca. 23.30.

2008-03-11, mot Cebu
Vi vaknade sent, vid 9.30-tiden, efter gårdagens ”fest”. Tog frukost på hotellet som inte var speciellt upplyftande och beslutade oss för att försöka hitta bättre snorkling och väder på en annan av Filippinernas många öar. Sagt och gjort, vi packade snabbt och checkade ut.

Tog en tricycle till centrum av Padre Burgos, där vi hoppade på en Jeepney som tog oss till Maasin för 25 pesos/pers. På flaket träffade vi på dykinstruktören Mike igen, han skulle till Maasin för att köpa möbler till sitt ”nya ruckel”. Från Maasin tog vi en lite finare Jeepney (typ minibuss) upp till Ormoc (130 pesos/pers), vi var framme ca 15.30. Vi gick direkt till färjeterminalen för Super Cat och köpte biljetter till 19.55-båten till Cebu (765 pesos/pers). Lämnade storryggorna i terminalen som var bevakad av ganska många vakter och gick ut på stan för att växla pengar och äta lite.

Jeepneys

Det var soligt och varmt som sjutton så vi försökte hålla oss i skuggan så mycket det gick. Efter några försök på olika ställen hittade vi ett växlingskontor där vi kunde växla 1.000 USD till 40.900 Pesos. Hittade sedan en luftkonditionerad Pizzeria där vi svalkade oss och delade på en Salami-pizza med varsin 7up för 135 pesos.

Strosade sedan tillbaka till färjeterminalen för det fanns inte mycket att se i Ormoc. Färjan avgick i tid och var helt OK. Vi köpte en öl och en macka i den lilla baren och såg delar av någon konstig film på TV-skärmarna. Framme i Cebu ca 22.30 efter en lugn resa. Vi tog en taxi till ett närliggande hotell i downtown, Hotel de Mercedes, som hade ett rum kvar. Vi tog det även om det kanske var lite dyrt, 1.050 pesos (ca 190 kr). Dödade några små kackerlackor i badrummet, tog en liten whiskey, duschade och somnade nästan direkt. Vi skulle upp tidigt nästa morgon för att fortsätta resan.

2008-03-12, till Panglao
Upp redan klockan 06.00 och det kändes som om man knappt sovit något alls. Tog taxi tillbaka till samma färjeterminal som igår kväll. Super Cat-färjan till Tagbilaran på Bohol-ön gick 08.00 och kostade 450 pesos/pers. Passade på att käka frukost på färjan och kom fram ca 09.45 efter ytterligare en lugn resa.

Vi ville ta en taxi till Alona Beach och tackade nej till de första 4-5 personerna som ville blåsa oss på pengar och det var först när vi nästan gått ut från färjeområdet som en taxi-chaffis gav med sig och körde oss de 45 minuterna för det priset som vi ville betala, 200 pesos? Det första priset på taxiresan var på 600 pesos, så det lönar sig att pruta och kolla med fler chaufförer.

San Miquel Beer svalkade gott i värmen

Vi tog in på Bohol Divers resort där vi fick ett fint rum (med AC och varmvatten) nära stranden för 3.000 pesos/natt. Det var ganska dyrt tyckte vi, men just då ville vi bara komma till ett bra ställe med bra bad-/snorklings-möjligheter. Hur som helst fick vi bara ha rummet i tre nätter. Solade och badade ett tag innan det var dags för en enkel lunch (en lunchmacka). Snorklade utanför resorten i ungefär en timme, inte så mycket att se, men det var ändå mycket bättre än på Leyte. Här var i varje fall vattnet ganska klart. Lite mer sol hann vi också med innan himlen öppnade sig. Vi drog oss tillbaka till rummet och passade på att sova en stund.

Tog en dusch och sedan gick vi sakta efter stranden och strosade. Middagen tog vi på Trudis Place som vi blivit tipsade om av ett par svenskar som vi träffade på resorten. Vi åt Shrimps Sweet and Sour, Squid Szcechuan, Tomatsallad, Fruktsallad och toppade med en San Miguel Grande (1 liter) öl. Allt för 570 pesos, dvs ca 100 kronor. Det är inte speciellt dyrt att leva gott här, synd bara att boendet är oproportionerligt dyrt.

Strosade vidare längs med stranden och hamnade till slut på en bar där vi tog en Gin Tonic resp. Caprinhna. Vi försökte också hitta någon Karaokebar, men lyckades inte.

Drog sedan tillbaka till hotellet för att sova. Väckarklockan står på 05.30 – vi ska ut och kolla på delfiner och snorkla imorgon.

2008-03-13, Panglao
Väckning 05.30. Eftersom vi faktiskt hade blivit lite röda efter gårdagens korta solstunder, smorde vi in oss med hög solskyddsfaktor eftersom vi skulle tillbringa en hel dag på sjön. Gick ut på vår strand och träffade Felix som skulle köra båten. Först åkte vi ut ca 45 minuter för att titta på delfiner. Vi såg kanske en 10-15 stycken, men de var oftast i par och visade sig inte så länge. Dessutom var det ganska många andra båtar där också, så det var väl inte den bästa delfinturen vi gjort på våra resor.

Drog sedan vidare till en liten ö som heter Balicasag Island för att snorkla. Båtens motor var odämpad vilket gjorde oss nästan döva på kuppen. Snorklingen var ganska bra med mycket olika fiskar och grunda koraller. Vi såg dessutom en liten gulprickig muräna och lite längre ned i djupet längs korallstupet kunde man se en del större fiskar också.

Trigger fish

Efter en timmes snorkling frös vi (det var kanske ”bara” runt 25 grader i vattnet) så vi simmade tillbaka till båten och klättrade upp. Märkligt nog så kom även tre försäljare av snäckor, smycken, mm ombord på båten samtidigt. Vi blev av med dem efter ett tag och styrde kosan hemåt igen. Vi var hemma igen runt 09.30-10-tiden, efter en tur som kostade oss 1.500 pesos.

Låg och solade fram till 2-tiden när regnmolnen började hopa sig igen, dvs dags för lunch. Vi gick bort en bit längs stranden och valde att äta lunch på Capitains Grill samtidigt som regnet började falla. Vi tog Biff i ostronsås, Kyckling i Chili-sås, pommes frites och delade på en San Miguel Grande, allt för 405 pesos.

Nemo på riktigt

Lullade sedan tillbaka till vår resort (där både mat och dryck var dyrt) och tillbringade resten av dagen med att läsa samt ta någon kort tupplur, dvs inga direkt betungande uppgifter.

Efter en kall dusch (det var något fel på varmvattnet) drog vi ut för lite middag. Vi hade svårt att bestämma oss, men hamnade till slut på Alona Seaside där vi åt BBQ (6 st fläskbitar), Biff Teryaki, både vanligt ris och vitlöksris samt en San Miguel grande för 345 pesos. Kanonmat.

Passade sedan på att maila lite samt köpa vykort. Tog en promenad längs hela Alona Beach (kanske 400 meter) och såg bland annat en havsorm som spolats i land. Den levde och lokala småpojkar försökte visa sig modiga, men höll sig ändå på respektfullt avstånd från ormen. De är ju dödliga…

Avslutade kvällen med en SMB grande-öl på Trudi’s för 70 pesos, innan vi drog oss tillbaka hem. Godnatt vid midnatt.

2008-03-14, Panglao
Upp vid 9-tiden och tog frukost på hotellet. Gjorde sedan inte speciellt mycket under dagen, utan låg i varsin solstol mest hela dagen och vilade/läste. På eftermiddagen var det till och med lite sol.

Gick bort till turistbyrån för att kolla om vi skulle flyga till Boracay istället. Vi hittade ett hyfsat hotell där uppe, men inget billigt flyg. Så vi struntade i det och beslutade oss för att stanna några extra dagar på Panglao istället. Vi gick tillbaka till vårt hotell och kollade om de hade något rum ledigt åt oss, men det var fullbokat. Vi fick alltså hitta ett nytt ställe att bo på fr.o.m. imorgon. Tog en sväng längs stranden och hittade ett hyfsat hotell, Aquatica, där vi bokade in oss för två nätter (1.800/natt) för ett rum med AC, men utan varmvatten.

De här söta aporna, Tarsier, finns bara på Bohol

Tillbaka till Bohol Divers resort där duschen fortfarande var kall. Nu fick vi nog och gick upp till receptionen och klagade. De bad om ursäkt och sa att vi skulle få rabatt med 1.000 pesos på priset, vilket var OK (egentligen mer än vi trodde). Efter en kall dusch och lite rom+lakrits på balkongen hade det blivit kväll.

Vi hade bokat träff med ett annat svenskt par och gick till en hästskoformad bar som hade Happy Hour fram till klockan 21 och sålde rom och sprite/cola-drinkar för 25 pesos (ca 4 kronor). Efter varsin drink + ett nykterhetstest med shotsglas som skulle vändas på ett speciellt sätt var det dags för middag på Trudi’s igen. Den här gången blev det Calamares, Crispy Noodles with Seafood, Shrimp Schezuan, vitlöksris samt en SMB grande-öl för 530 pesos (90 kronor).

Det andra paret skulle åka hem imorgon så de gick tillbaka för att packa, vi gick vidare på stranden och tog en lång promenad. När vi till slut kom tillbaka till hotellet avslutade vi med en GT + en bananashake med två shots rom i baren för 335 pesos. Det var ju ändå vår sista kväll på det hotellet….

2008-03-15, Panglao
Upp vid 8.30-tiden och tog en American breakfast på hotellet. Släpade våra stora ryggor över till det nya hotellet Aquatica och checkade in. Tillbaka till Bohol Divers resort och checkade ut. Vi betalade 7.050 pesos för tre nätter, en lunch, en frukost samt två små barnotor. Rabatten för att vi saknade varmvatten hade de satt på alla tre nätterna, så vi fick ”bara” betala 2.000 pesos för rummet istf. 3.000. Vi trodde att det bara var sista natten som skulle rabatteras, men det var bara att tacka och ta emot.

Hyrde en båt för 1.500 pesos och åkte ut till Balicasag-ön igen. Eftersom vi åkte lite senare denna dag hoppades vi slippa många av ”delfinturs”-båtarna, och det var verkligen mycket bättre denna tur. Dels var det mindre folk i vattnet, vilket också gjorde att vi såg lite mer fisk istället. Något som är bra när det gäller snorkling. Vi snorklade runt i ca 1,5 timmar och såg bland annat en jättestor triggerfish, en muräna + mycket annat smått och gott.

Virgin Island

Åkte vidare med båten till Virgin Island efter lite dividerande med kaptenen som ”inte kom ihåg” att det ingick i turen och ville ha mer betalt. Virgin Island var verkligen en liten paradisö som vi strosade omkring på ett tag, innan vi åkte tillbaka till Alona Beach.

Skorpionfisk

Det blev en sen lunch på Trudi’s place igen. Den här gången blev det en enkel lunch bestående av lite pommes frites, Calamares samt en SMB Grande för 230 pesos (40 kronor).

Gick till den lilla, men fina, strandremsan en bit bort på stranden och solade lite. Hoppade sedan i vattnet vid 16-tiden och snorklade bland korallerna utanför stranden i över en timme. Vi såg en skorpionfisk, muränor, ett gäng med ”nemos”, mm. Det är jäkligt svårt att fånga en ”nemo” på bild som snorklare, antingen tar luften slut eller så hinner de snabba fiskuslingarna vända på sig precis när man tar kort.

Tillbaka till hotellet för en snabb kall (som inte känns så kall i värmen) dusch innan kvällens utgång. Vi gick till baren med de billiga drinkarna och tog varsin Rom och Sprite. Gick sedan vidare till turistbyrån och skickade lite mail.

Middagen denna kväll intogs på Oasis Resort och var kanske den bästa middagen så här långt. Vi åt varsin bruschetta, Kyckling i röd curry, räkor i vitlök + olja samt två små SMB (San Miguel Beer). Visserligen kostade hela kalaset 910 pesos (150 kronor), men det var värt varenda peso (+ mycket till).

Kackerlackorna var enorma

Lullade upp från stranden på en väg för att hitta någon bar med musik eller karaoke. Det blev ett ”amerikanskt” ställe som bjöd på livemusik (covers) där vi stannade en stund och delade på en SMB Grande.

Gick tillbaka till hotellet vid 22.30-tiden och dödade tre enorma kackerlackor innan vi kunde sova.

2008-03-16, Panglao
Upp vid 8-tiden och tog en American breakfast på Trudi’s som lämpligt nog låg i stort sett utanför vårt hotell. Det blev bröd, äggröra + bacon, mango, te samt juice till ett pris av 130 pesos/person.

Åkte på en rundtur runt Bohol med Alex som hämtade oss vid 9-tiden. Rundturen kostade 1.800 pesos och tog oss i privat bil först till Alex hem eftersom han inte hunnit äta frukost. Sedan körde han i någon timme för att komma till Chocolate Hills. Ett ställe med mer än tusen kullar som sticker upp, ett av Filippinernas främsta utflyktsmål…
Vi gick uppför en av kullarna och fick en del fina kort i varje fall. Visst var det en lite udda vy med alla dessa kullar, men att kalla det för en av de främsta turistattraktionerna kanske säger mer om bristen på sevärdheter i Filippinerna.

Tarsier, en väldigt liten och söt typ av apa

Färden gick vidare till en hängbro över en flod samt till ett lite ställe som hade små miniapor, Tarsier. Jag blev förälskad i dessa små söta varelser som mest såg ut som en blandning av ET och Yoda från Star Wars. Hur som helst så blev det en hel del foton tagna på dem.

Vi åkte vidare och kollade på en av de äldsta kyrkorna samt en staty som visade undertecknandet av något fredsfördrag, två stopp som inte gav speciellt mycket. Vi är nog mer typen som vill se djur och natur. Åter till hotellet vid 14.30-tiden där vi tog en enkel lunch igen på Trudi’s, den här gången blev det en macka + en SMB Grande som kostade 220 pesos.

Gick till stranden igen och hoppade i och snorklade i en timme. Det var inte lika bra idag eftersom det var strömt och lite grumligt, men timmen gick fort ändå. Och man fick ordentligt med motion när det gällde att simma mot strömmen, pust!

Avslutade dagen med att ta massage på stranden för 250 pesos (40 kr) per person. Massöserna var riktigt duktiga och efter en timmes massage kände man sig som en ny människa. En ung försäljerska pratade länge med mig och till slut köpte jag ett fotsnöre av henne.

Tillbaka till hotellet för dusch + en liten whiskey. Klockan hade redan hunnit bli sju.

Chocolate Hills består av 1.268 kullar

Vår sista kväll på Panglao började med att vi gick till baren och drack två stycken rom och sprite var (totalt 100 pesos) innan det var dags för middag. Vi gick runt på stranden och fastnade den här kvällen för Pyramid där vi åt snäckor grillade i vitlök, grillad pepparstek, grillspett med fläsk och lök, vitlöksris, pommes samt varsin liten SMB. Allt för 675 pesos (110 kronor).

Efter middagen drog vi vidare till en lite modernare/finare bar och drack drinkar. Det blev en Blue Margarita, en Gin Tonic, en Ocean Special samt ett Waterfall för totalt drygt 800 pesos. Den sista drinken innehöll bara sprit som delvis skulle tändas på som ett brinnande vattenfall, en ganska snygg effekt. Sedan fick det vara nog och vi sa godnatt vid ca 00.30.

2008-03-17, till Cebu
Upp vid 08.30-tiden och tog en standardfrukost på Trudi´s. Gick sedan bort till stranden och solade och badade några timmar innan det var dags att checka ut (ca 11.30).

Alex, som körde oss igår, hämtade upp oss och körde oss till färjeterminalen som ligger 35-45 minuter bort. Alex gav oss falska förhoppningar om att kunna hinna med en tidigare båt, men vi vet inte vilken tidtabell som han hade läst för vi kom mitt i den längsta luckan mellan avgångarna under dagen istället. Köpte en returbiljett för 215 pesos/styck (returresan var billigare) och satte oss att vänta på båten som skulle gå klockan 14. Innan vi blev insläppta i väntehallen hade vårt bagage undersökts av en hund som sökte efter knark (tror vi). Hur som helst, så visade det sig att vi var helt rena.

Vi har en stegtävling på jobbet som startar idag och håller på i tre månader, så nu sitter stegräknaren fast förankrad i zip-byxorna. När klockan var ett visade räknaren bara 1.111 steg vilket inte är bra, vi ska gå minst 10.000 steg i snitt varje dag.

Färjeresan var händelselös och vi kom fram till Cebu strax före klockan 16. Vi tog en taxi till Fuente Pension House och lyckades stå emot taxichaffisens alla förlag på ”billigare” hotell i downtown. Rummet var fräscht med AC och varmvatten för 980 pesos natten. Det första vi gjorde var att ta en varm dusch, en lyx som inte fanns ute på Panglao. Skönt!!

Vi hade hört att det skulle vara bra shopping i Cebu så vi tog en taxi för 50 pesos och drog till det näst största shoppingcentrat, Ayala, där vi gick omkring i några timmar och kollade i affärer. Nu visade det sig att det faktiskt inte var riktigt så billigt som vi hört. Kläder och sådant var lite billigare än hemma, men faktiskt dyrare än i USA. När det gäller elektronik, t.ex. IPod, så skiljde det bara någon hundralapp mot Svenska priser. Dessutom var det inget prutläge alls i de här affärerna eftersom de var ”riktiga” affärer. Vi delade på en pizza på något hak och passade även på att ta en Kaffe Latte på Starbucks innan vi tog taxi tillbaka till hotellet.

Gick ut i kvarteren och letade efter ett Internetcafé och mailade hem. Vägg i vägg låg en bar där vi drack två små SMB-öl var och lyssnade på när Filippinarna sjöng karaoke. Några sjöng bra, andra mindre bra och vissa var nog lika dåliga som vi. Hur som helst så höll vi oss från att sjunga denna kväll. På dörren till baren fanns det skyltar med texten ”No firearms allowed in here”. Det är väl bra att man inte får ta in skjutvapen på krogen, men man förstår också hur vanligt det är att ha skjutvapen på gatan. Cebu kändes inte direkt som en säker stad. Vi lämnade baren vid 23-tiden och gick tillbaka till hotellet där vi somnade ovaggade.

2008-03-18, till Malapascua
Väckning klockan 07.00 och åt frukost i restaurangen på hotelltaket. Checkade ut och passade på att boka ett rum till dagen innan vi ska lämna Filippinerna. Det kan vara skönt att för en gång skull veta vart man ska bo när man kommer till en stad.

Tog en taxi för 90 pesos till Norra buss-stationen där vi blev anfallna av folk som ville att vi skulle åka med just deras buss upp till hamnen i Maya. Jag vet inte hur vi valde buss, men det visade sig att vi skulle åka med ”Rough Riders”, det bussbolag som vi faktiskt tänkt vi skulle ta. Bussen var anpassad för Filippinare så benutrymmet var i minsta laget. För oss med långa ben blev det till att sitta snett/bredbent för att få plats. Det gjorde också att vi två fick sitta själva på en bänk, på vissa bänkar där det bara satt Filippinare trängde bussinkastarna ihop 3-4 pers.

Malapascua

Bussfärden kostade 80 pesos (drygt 10 kr) per person och tog fyra timmar inklusive ett kort toa-stopp efter 1,5 timmar. Luftkonditioneringen i bussen bestod i att alla fönster var öppna vilket innebar en ganska behaglig temperatur i bussen, men också en ganska dammig/skitig resa. Resan var ganska behaglig ändå, och vägarna vara hyfsat bra. Det var väl egentligen bara den sista timmen som vägen var riktigt skumpig (vilket gav nästan 6.000 ”steg” på stegräknaren).

Vi valde att inte vänta på färjan som går lite oregelbundet ut till Malapasqua, utan tog en privat lastbåt ut till ön tillsammans med tre andra turister som också kom med bussen. Det kostade oss 200 pesos/pers istället för 40 pesos, men vi tyckte det var värt varenda pesos att få komma över till ön och få bada. Det är varmt, drygt 35 grader i skuggan (om det fanns någon).

Vi kom till ön vid 14-tiden och la till precis nedanför Cocabana Resort som var vårt första val för boendet. De hade som tur var en ledig bungalow för 1.300 pesos/natt (+ 30% extra under påsken). Den stundande påsken gjorde att nästan allt boende var bokat sedan länge. Installerade oss i bungalowen som var kanonbra och tog en sen lunch bestående av varsin macka i utomhus-restaturangen. Vi passade också på att boka in en snorklingstur runt ön till imorgon.

Koraller

Sedan var det strandliv som gällde för några timmar. Vi solade, badade och gick längs stranden och bara njöt. När solen började gå ned tog vi en tur runt i byn och passade på att handla lite mer av den lokala romen (som faktiskt är helt OK och billig, ca 40 pesos för 50 cl) samt vatten och chips.

Efter en dusch så åt vi middag på stället, Cocabana. Det blev Tom Kha Gai-soppa, Kyckling i gul curry (den röda var slut) samt två SMB-öl var. Kanongott. Lullade sedan som vanligt runt och utforskade stranden och byn ännu mer. Avslutade kvällen med rom + chips på altanen till vår bungalow. Det känns verkligen som om man håller på att varva ner ännu mer, från en redan låg nivå. God natt vid 22.30-tiden.

2008-03-19, Malapascua
Väckning 07.30 och åt en ”Continental”-frukost på vår resort eftersom det ingick i priset. En glad överraskning som gjorde boendet verkligen prisvärt. Mötte Mark, som vi bokade snorklingsturen runt ön av, vid 9-tiden. Det blev vi + tre tyskar som skulle med på dagens tur.

Sjöstjärnor fanns det gott om

Första stoppet var ett grunt korallrev med mycket döda koraller och bra småfiskar. Det enda som stack ut lite var att vi såg en muräna och stoppet får väl klassas som halvbra. Andra stoppet var vid ett vrak av ett litet japanskt fartyg från andra världskriget. Det var inte mycket kvar av det och sikten var ganska dålig, ett ganska dåligt stopp. Sista stoppet var vid några stora klippor en bit ut från där vi bodde. Här fanns det ganska fina koraller och en hel del att titta på. Vi kom tillbaka till land vid 12-tiden. Kostnad för turen var 200 pesos (ca 33 kr) per person.

Solade lite innan det var dags för lunch på vår resort. Vi beställde en enkel lunch, pommes frites och fried rice, som det tog nästan två timmar att få in. Det var sista gången som vi åt på vår restaurang, inte för att det var dålig mat utan för att servicen var urusel (även vid frukostarna egentligen).

Ännu en nyfiken Nemo

Nåja, vi kom ut i solen igen och solade och badade resten av dagen. Eftersom det var kanonvarmt i den stekheta solen, så blev fördelningen mellan sol och bad sådan att vi badade mycket mer än solade.

Vid 17-tiden tog vi varsin entimmes massage av väldigt trevliga damer till en kostnad av 300 pesos (50 kr)/st. Efter en timme var man mer än nöjd och avslappnad.

Tog en timmes promenad på stranden och i byn där vi bland annat köpte vatten. Sedan var det dags att hoppa in i duschen för att göra sig fräsch till kvällen.

Middagen åt vi på Hippo Campus, det blev varsitt fyllt kycklingbröst tillsammans med vitlöksris + en liten SMB. Allt för 750 pesos. Vandrade runt lite på stranden och i byn innan vi till slut tog en Gin & Tonic på Sunsplash bar. Vid 23-tiden var det dags att törna in.

2008-03-20, Malapascua
Upp ca 08.30 och tog ännu en hyfsad frukost på vårt ställe. La oss på stranden och pressade ett par timmar, men till slut blev det för hett. Då flyttade vi in till vår veranda som låg i skuggan där vi läste en del och tog vår lunch (chips och vatten).

Vattenorm

Provade att snorkla bland båtarna och korallerna precis utanför hotellet. Vi hade inga större förhoppningar om att se något så vi tog inte med oss vår undervattenskamera. Det visade sig vara ganska bra snorkling och vi såg bland annat en två meter lång svart/vit vattenorm. Första gången som vi ser en vattenorm trots att vi snorklat på många ställen runt om i världen. Det hade varit ganska bra att ha med sig kameran kan vi väl lugnt konstatera i efterhand..

Sjöstjärna

Efter en timme i vattnet la vi oss ett tag på land för att värmas upp. Hämtade sedan kameran och begav oss ut på ormjakt bland korallerna igen, men nu var den som bortblåst.

Duschade och tog en uppvärmningsdrink i Cocabanas egen ”Buddha Bar”. Efter en Caprinha respektive Banana Daiquiri var det dags för middag på La Isla Bonita. Den här kvällen festade vi på Vitlöksbröd, bläckfiskringar, kyckling i curry, Bicol Express (Filippinsk biffrätt) samt 2 SMB-öl var. Allt för 730 pesos (ca 120 kr), det är inte dyrt att äta/dricka i Filippinerna.

Somnade gott efter ännu en ganska slapp dag.

2008-03-21, Malapascua
Upp ca 07.30 och tog en American breakfast samt hämtade lunchbox inför dagens utflykt.

Vid 9-tiden mötte vi Mark, som vi bokat dagens tur med, samt en irländare som också skulle med på turen. Idag skulle vi åka iväg till Calangaman Island, en liten öde paradisö 2 timmar söder om Malapascua. Det blev en lugn färd dit och ön var verkligen vacker.

En av Filippinernas många små fina öar

Vi snorklade i nästan två timmar innan det var dags för lunch. Kaptenen ville att vi skulle åka tillbaka direkt efter lunch (ett par timmar tidigare än beräknat) för det var oväder på gång. Vår båt var väl inte direkt den största vi sett så vi tyckte också att det var en bra idé.

Hemresan visade sig bli raka motsatsen till ditresan. Det blåste och vågorna blev allt högre och högre. Vågor som var upp till 2 meter höga och en motor som lade av ett par gånger på hemfärden gjorde båtturen till ett äventyr. Ett tag funderade vi på hur länge man skulle klara sig drivande på öppet hav… Hur som helst kom vi, ordentligt blöta, till slut tillbaka till vår ö vid 17-tiden.

Vi tog en promenad på stranden för att få lite steg (ni vet, stegtävlingen…) och satte oss sedan i vår bar under happy hour och drack två rom och Sprite var för 65 pesos styck. Middagen tog vi på La Isla Bonita igen och den här gången blev det kyckling i röd curry, räkor samt varsin liten SMB till priset av 470 pesos (80-90 kr). Vandrade runt i byn efter middagen och sedan var det hög tid för att testa kudden.

2008-03-22, Malapascua

Vattenorm

Upp vid 9-tiden till ännu en dag där vi inte skulle gör någonting. Började med en god American breakfast och la oss sedan på stranden där vi solade, badade, snorklade och läste. Den här dagen såg vi återigen en vattenorm och nu hade vi kameran med oss.

När det var som varmast mitt på dagen tog vi en paus på verandan där vi läste och drack vatten. På eftermiddagen hoppade vi i vattnet igen och snorklade i en timme.

Avslutade dagen med en timmes massage igen för 300 pesos/pers, den här gången bytte vi massöser med varandra vilket blev ett lyft för oss båda.

Tog med oss en happy hour rom/sprite till verandan. Duschade och relaxade ytterligare med lite rom och lakrits (vad gott det är när man är på resande fot) innan det var dags för middag. Den här kvällen gick vi på en lite finare italiensk restaurang, La Dolce Vita, där vi åt en förrätt bestående av tomat, mozarella, vitlök och oliver. Som huvurätt tog vi penne med vitlök och tomat respektive spagetti Carbonara. Allt sköljdes ned med en liten SMB-öl. Pris 740 pesos (kostar alla middagar runt 740 pesos?).

Koraller

Tog en promenad runt byn igen och tog en SMB-öl på trottoaren utanför en liten affär. Shoppade ännu mer vatten (här dricker man litervis med vatten) samt lite jordnötter på vägen hem till hyddan.

2008-03-23, Malapascua
Gick upp vid 8-30 tiden och åt American breakfast som vanligt. Låg sedan och pressade på stranden en stund innan det var dags för dagens enda snorkling på ca 1 timme. I dag var det ruskigt strömt och vi fick jobba som attan för att komma någonstans.

Gick en långpromenad efter stranden och sedan pressade vi en stund igen. Sedan var dagen slut, undrar om vi åt någon lunch? Satte oss i baren och läste medan vi drack 3 rom + sprite var innan det var dags för lite uppfräschning. Efter lite jordnötter och whisky på verandan knatade vi iväg till Blue Water där vi åt kvällens middag. I dag åt vi räkor i hot sauce, grillad tonfisk med chili, vitlöksbröd, 2 SMB var och betalade 680 pesos.

Tog en kvällspromenad i byn och passade på att fylla på vårt förråd med rom, chips och vatten. God natt.

2008-03-24, Malapascua

Manet

Upp redan ca 7.30 och petade i oss den vanliga frukosten. Packade sedan ihop llite grejer till dagens utflykt, bl.a lunchpaket som vi hade bokat på resorten.

Klockan 9.00 åkte vi och en iväg på snorklingstur mot Gato Island där vi var framme ca 10.00. Snorklade ca en timme, såg en hel del fisk och en jättestor manet. Som helhet dock ett ganska tråkigt stopp för oss snorklare.

Åkte vidare mot Carnassa Island där vi först stannade till i en jättemysig liten vik där vi snorklade (inte heller någon bra snorkling, lite fisk) och åt vårt lunchpaket. I dag var det hett som i en bakugn och det var knappt att man kunde ligga ute i solen.

Hann också med ett stopp vid ett reservat på ön där snorklingen var riktigt bra och vi låg säkert i och plaskade i ett par timmar.

Carnassa Island

Båtresan tillbaka till Malapascua var mycket lugn, men det kom faktiskt en liten regnskur på slutet av resan. Vi var tillbaka vid vår bungalow ca 16.30.

Nu passade vi på att betala räkningen på Cocobana eftersom vi ville veta hur mycket pesos vi hade kvar att göra av med. Räkningen gick på totalt 12.600, 8 nätter x 1.300 plus lite annat smått och gott för 2.200. De lade inte på några 30% för påskhelgen och det visade sig att vi hade massor med pesos kvar i våra fickor. Gjorde raskt av med en del av dom pengarna i baren där vi sörplade i oss en mangoshake, en bananashake och varsin rom + sprite.

Middag åt vi La Dolce Vita, favorit i repris, och i kväll blev det torkat tunt kött med parmesanost, pizza med salami och chili, mixed grill och varsin SMB för 955 pesos. Efter kvällspromenaden var det dags att nanna kudden.

2008-03-25, Malapascua
Vid 9.30-tiden hade vi petat i oss den vanliga frukosten och lunkade ner till stranden. Snorklade i ca en timme och sedan gick vi på strandpromenad. Solade och badade mest hela dagen, utom en stund mitt på dagen då vi tog en kort paus på verandan . Till lunch blev det chips och vatten, det är för varmt för att bli sugen på riktig mat.

Snygg Angel Fish

Vid 16-tiden kände vi oss ganska nöjda med solandet/badandet och gick till vår bar för att slappa lite samt sippa på några av de billiga rom/sprite-drinkarna. Fick sedan massage av våra vanliga tanter/tjejer i en timme i skuggan av några palmer. Man känner sig som en ny människa efter sådan lyx. Vi betalde dem lite extra (500/pers) eftersom det var vår sista massage och de blev jätteglada.

Efter en dusch och lite rom + laktrits på verandan var det dags för middag. Vi gick tillbaka till La Isla Bonita där vi åt Tom Kha Gai, vitlöksbröd, räkor i vitlök samt kyckling Makay. Tillsammans med varsin SMB-öl så gick kalaset på 650 pesos, så det var både gott och billigt.

Avslutade kvällen med en rom/sprite i baren på Cocobano innan det var dags att sussa. Imorgon är det till slut dags att lämna denna härliga ö.

2008-03-26, till Cebu
Upp 7.30 och tog en snabb (ja, så ”snabb” som en frukost kan bli i Fillipinerna) American breakfast innan vi packade ihop det sista och checkade ut. Vi tog 9-båten till Maya och hoppade på en buss i hamnen som tog oss hela vägen till Cebu för 68 pesos/person. Det var en ganska händelselös resa och chaufören spelade ABBA-låtar nästan hela tiden så det dånade i bussen.

”spindelbåt” i närbild

Vi kom fram till Cebu vid 14-tiden och åkte lite för långt så vi hamnade på bussens slutstation, där det var svårt att hitta taxibilar. Vi släpade våra ryggor en liten bit och fick till slut tag på en taxi som körde oss till Fuente Pension House där vårt reserverade rum väntade på oss. Drog ut till ett internet-café för att kolla mail och sedan bar det iväg till SM City för att se om shoppingen var lite bättre där. Det var den inte, men vi lullade omkring en ganska bra stund där ändå. Jag handlade till slut ett halsband och vi tog varsin latte + kycklingmacka innan det blev taxi tillbaka till hotellet vid 19-tiden.

Tog en efterlängtad dusch och gjorde slut på den sista rommen och lakritsen. Vi åt middag på ett ställe som hette Sideline, vilket visade sig vara ett ganska mediokert ställe. Hur som helst tryckte vi i oss lite Crispy Chicken, grillspett med kyckling och fläskkött, Pommes och Garlic rice samt en tomat/gurk-sallad. Maten + tre SMB-öl kostade oss 450 pesos. Avslutade sedan kvällen på samma karaoke-bar, Trap Restobar, som sist. De kände igen oss och satte genast fram varsin SMB-öl, det kanske inte är så många västerlänningar som kommer in på den baren… Efter ytterligare en öl samt mycket dålig/bra sång av de andra i baren var det dags att krypa till sängs strax efter midnatt.

2008-03-27, till Kuala Lumpur
Upp vid 9-tiden och åt frukost uppe på hotell-taket. Tog en promenad i kvarteren runt hotellet för att fördriva tiden. Efter en timme hade vi fått nog av värmen, svetten forsade, och gick till hotellet för att duscha. Packade ihop det sista, checkade ut och tog en taxi ut till flygplatsen.

Vi var ute i lite för god tid och incheckningen hade inte öppnat än. Väntan fördrevs bland annat med att dricka en svindyr latte med tillhörande macka i en bar på flygplatsen. När vi väl var incheckade höll vi på att missa taxfree-butiken eftersom den låg före säkerhetskontrollen, men till slut lyckade vi övertala en vakt att låta os gå ut och handla (lite godis + cig till mig). Tog varsin liten öl i baren vid gaten för 400 pesos, det är lite skillnad i pris… För någon dag sedan fick vi en hel middag inklusive öl för det priset ute på stan.

Planet som skulle ta oss till Malaysia och Kuala Lumpur lyfte 16.15 och vad vi gjorde i Kuala Lumpur kan ni läsa om på denna sida, Kuala Lumpur.