Guadeloupe april 2009

Vi ville tillbaka till Västindien och kollade upp några alternativ med reguljärflyg. Till slut åkte vi dit på en charterresa med Langley eftersom priset var oslagbart. Det här är vår dagbok från ett par veckors slöa dagar…

2009-04-15, till Guadeloupe
Vi tog bilen ut till Arlanda som vanligt och lämnade den på Benstocken. Checkade in i god tid och lullade runt lite på Arlanda, tog en öl och shoppade lite innan det var dags att gå på planet från Air Caraïbes som skulle ta oss direkt till Guadeloupe. Vi lyfte klockan 13.45 och efter drygt tio timmars flygresa landade vi 17.30 lokal tid och klev ut i 30-gradig skön värme.

Air Caraïbes

Langley-guider mötte oss och slussade oss vidare till bussarna som tog oss bort till deras hotell, Fort Royal. En bussresa som tog mer än en timme, det var en hel del köer trots att det var kväll. Vi installerade oss i vår bungalow (nr 64) som var fräsch och gick ned för att äta vår första tre-rätters middag i restaurangen. Vi var ganska slut efter den långa flygningen och att klockan började närma sig klockan tre på natten (svensk tid), men maten var god och servitören (Kristoffer) trevlig.

Det är ändå en skön känsla att kunna sitta ute och äta i bara shorts och t-shirt. Vid 22-tiden var det till slut ändå dags för sängen.

2009-04-16, Guadeloupe
Upp vid 7-tiden och kollade upp frukost-buffén som ingick i priset. Den var helt OK, men inget speciellt. Tog en promenad till en liten affär utanför hotellet för att shoppa vatten, öl och lite snacks. Det var inte speciellt billigt att handla basvaror på hotellet…

Yellowtail Snapper

Vi hittade en liten avsides del av stranden som låg till vänster om våra Bungalows dit alla barnfamiljer inte verkade hitta. Istället var det ganska glest med folk där och ganska enkelt att hitta solstolar.

Vi solade och badade i ett par timmar och råkade även ut för ett par korta regnskurar. Ett väder som var ganska vanligt på Fort Royal under vår vistelse och tydligen under hela säsongen enligt de som jobbade på hotellet.

Vid 13-tiden var det dags för lunch och vi provade beach-barens varma Panini med tillhörande öl. Provade att snorkla utanför hotellet, men det var ganska dåligt så vi återgick till solande/badande och lite regnskurar. Vi blev dock alldeles tillräckligt röda och gick efter en stund upp till receptionen.

Stranden vid Fort Royal

Vi kollade upp hur vi skulle ta oss till Dominica (en ö några timmars färjeresa bort), men det såg mörkt ut. Det var lågsäsong nu och färjorna gick inte de dagar som passade oss, dessutom låg hotellet så dumt till att taxi-resan till färjeläget (som ligger i huvudstaden) går på 800-900 kr enkel resa. Det är dyrt på den här ön som är en del av Frankrike och allt betalas i Euro (som är dyr nu för oss svenskar). Vi får se hur vi gör, vi bokade ändå in oss på en Langley-utflykt nästa dags som skulle ta oss till Petite Terre för lite bra snorkling (hoppas vi).

Papegoja

Tog en öl på balkongen som vi delade med granntjejerna i bungalow 63, Hanna och Kajsa. Snackade med dom ett tag innan det var dags att ta en dusch, whisky och lakrits innan middagen. Maten var helt OK även denna kväll, men det tog ganska lång tid att få in maten, speciellt som inte alla servitörer hade det som sin huvuduppgift.

Även guiderna, receptionspersonalen, etc fick ta några pass som servitörer i Langleys värld. Kanske inte alltid så lyckat… Hur som helst så hann vi med en drink i baren innan det var dags för sängen. Vi skulle upp tidigt nästa morgon.

2009-04-17, Guadeloupe
Upp strax efter klockan 5 för att hinna med bussen som avgick 06.00. Vi fick en påse med lite vatten och en frukost-macka som vi åt på den drygt två timmar långa resan till andra sidan ön. Vi kom fram till Saint Francoise vid 8-tiden. Båten var inte riktigt klar så vi gick till ett café och tog en kaffe.

Strax före nio kunde vi gå ombord på Tip Top II och det bar iväg ut mot de små öarna som låg 1,5 timmar bort. Det var en ganska stor katamaran och vi gick för både motor och segel på vägen ut. Tiden på båten spenderades med att snacka runt lite med folk och guiden samt att sippa på några rom-drinkar som besättningen gärna serverade oss.

Southern Stingray vid Petite Terre

Kom till Petite Terre ca 10 och började med en kort promenad på ön för att leta efter eremitkräftor, ödlor och kolla på utsikten. Snorklade sedan i drygt en timme. Det var ganska bra snorkling här och vi såg många olika fiskar, en stor Barracuda, en fläckig muräna och precis vid strandkanten en rocka som vi följde ganska länge.

12.30 var det lunch ombord på båten. Det bjöds på fisk, ris och en massa grönsaker och det var kanongott. Till det serverades det Rosévin och den sedvanliga romen. Sedan var det dags för ännu mer snorkling, den här gången i drygt 1,5 timmar. Vi såg väl ungefär samma saker som första gången, men hade turen att stöta på två rockor i slutet av snorklingen. Det är verkligen häftigt att ligga och titta på djur under vatten.

Eremitkräftorna var enorma

16.00 var det dags att lätta ankar och segla tillbaka till fastlandet efter en bra dag med vackert väder.

Det bjöds på snacks och ännu mer rom, så resan tillbaka gick fort. Väl ombord på bussen så hade de flesta väldigt svårt att hålla sig vakna och många sov nog en stund på vägen tillbaka till hotellet.

Vi kom fram vid 19.30-tiden och efter en dusch och sedan en whisky på altanen så var det dags för ännu en tre-rätters middag. Mums! Vi hann också med några öl i baren innan det var dags att krypa till sängs.

2009-04-18, Guadeloupe
Upp vid 8-tiden och tog en hyfsat snabb frukost. Gick till Hertz som låg vid receptionen och hyrde en liten bil, en Hyundai, för tre dagar och 219 Euro.

Planen var att ta den västra halvan av ön Basse Terre i dag. Åkte en halvtimme söderut på slingriga och backiga vägar. Stannade till vid Jardin Botanique där vi strosade runt en timme och kollade/fotade en massa blommor och fåglar. Vi lyckades väl få till några bra kort som kan passa som skrivbordsunderlägg/skärmsläckare i PC:n på jobbet. Åkte vidare och korsade ön genom ett kort stycke regnskog. Tyvärr kom vi en kvart för sent till det största rom-destilleriet som hade stängt, men det gjorde inte så mycket.

Liten ödla i den Botaniska Trädgården

Åkte vidare till öns sydkust och tog en liten väg upp i bergen för att titta på ett vattenfall som skulle vara värt ett besök enligt Langleys personal.

Det tog en halvtimme att gå till vattenfallet från parkeringen och visst var det drygt 100 meter höga fallet värt den något svettiga vandringen. Men nu började magen göra sig ordentligt påmind, klockan var nästan tre och vi hade ännu inte lyckats hitta något öppet matställe.

Till slut hittade vi ett öppet ställe uppe vid Plage De Malendure där vi åt crepes + accras. Passade också på att boka en snorklingstur om ett par dagar. Åter till hotellet någon gång vid 18-tiden efter att ha fyllt på förråden av vatten och snacks i den lilla affären.

Sedan var det dags för den vanliga kvällsrutinen… Dusch, whisky på altanen samt middag nere i restaurangen. Vi hann med en drink i beach-baren före maten, men orkade å andra sidan inte med något besök hos våra favorit-bartenders efter middagen…

2009-04-19, Guadeloupe
Upp ca 07.30 för frukost och fixade min snorklingsutrustning som gått sönder. Den här dagen skulle vi kolla lite på den andra ön, Grande Terre.

Häftig blomma i Botaniska Trädgården

Packade in oss i bilen och drog iväg mot Guadeloupes största stad Pointe a Pitre som ligger på Grande Terre. Det finns en bro mellan de två huvudöarna Basse Terre och Grande Terre och det kan ta lång tid att ta sig från den ena ön till den andra eftersom det ofta uppstår långa bilköer i båda riktningarna. Guadeloupe har ju ganska många invånare (ca 450.000) och de flesta använder bilen för att ta sig fram, inte så konstigt eftersom bussarna inte direkt går efter någon tidtabell. Dessutom slutar bussarna gå redan vid 17.30-tiden på vardagar. på lördagar går det väldigt få bussar och på söndagar nästan inga alls. Om man ska se sig omkring på öarna på egen hand då är det alltså hyrbil som gäller.

Väl frame i huvustaden Pointe a Pitre så visade det sig att stan var helt död på söndagar. Alla affärer var stängda, inga restauranger eller fik var öppna och vi såg kanske en handfull personer i stan (förmodligen turister som vi). Det var inte heller någon speciell vacker stad, så vi drog vidare ganska snabbt.

Smooth Trunkfish

Vi åkte norrut på ön för att försöka hitta en strand som guiderna på hotellet tyckte var bra, Chapelle-stranden vid Anse Bertrand. Vi kom dit vid 12-tiden och stranden var helt OK och inte heller speciellt överbefolkad.Vi snorklade en timme vid revet som låg precis utanför stranden. Vi såg lite småfisk, men också t.ex. en enorm krabba + en stor blåsfisk. Sedan passade vi på att sola medans solen var framme. Det började bli dags för lunch så vi gick upp till en (av två) restauranger vid parkeringen, idag blev det Accra + Ribs med sallad. Jag hade inte fått nog av snorklingen, så jag hoppade i en timme till och lyckades skrapa mig lite här och där på ett grunt rev.

Solnedgång på Guadeloupe

När klockan närmade sig 17 så drog vi oss tillbaka till hotellet och kom fram en timme senare. Fotade solnedgången och tog lite öl och chips på altanen. Midagen var kanongod idag, men som vanligt tog det lång tid. Tog en promenad innan det var dags att krypa i säng.

2009-04-20, Guadeloupe
Upp ca 07.00 för frukost innan vid drog iväg mot Reef Cousteau för att snorkla. Med oss i bilen var även våra yngre grannar, Hanna och Klara.

File Fish

Klockan 10 bar det iväg ut mot den lilla ön, Pigeon, som ligger precis utanför kusten. Snorklingen var mellan de två öarna och var inte speciellt bra, men vi hade kanske lite för höga förväntnngar. Förutom de vanliga småfiskarna såg vi även en stor Barracuda samt ett stim med bläckfiskar. Det var ganska strömt i sundet mellan öarna, så man fick kämpa ganska bra för att komma tillbaka till båten.

Lunchen i land bestod av Accras + pommes och det var tur att vi satt inne och åt, för mitt i lunchen öppnade sig molnen ovanför oss och släppte ut en hel del regn. Vi drog tillbaka till hotellet och passade på att shoppa upp lite nödvändiga saker (vatten, öl, chips, mm) på vägen.

Resten av dagen låg vi på stranden där vädret växlade mellan sol och moln. Stressade ner ytterligare på altanen innan den sköna duschen. Sedan blev det middag och någon drink i beachbaren innan det var dags för att lägga sig.

2009-04-21, Guadeloupe
Upp ca 08.00 för frukost innan vi lämnade in hyrbilen och köpte vykort. Vi gick genom skogen till stranden Anse Perle där vi badade och solade på förmiddagen. Tog en öl på strandrestaurangen innan vi gick tillbaka till hotellstranden. Det var ganska tomt på folk eftersom många åkte hem idag och vi var de sista gästerna för säsongen.

Flamingos i Botaniska Trädgården

Lunchen var en hamburgare + pommes med tillhörande öl i restaurangen innan det var dags för strandlivet igen. Idag gjorde vi inte många knop, men det behövs sådana dagar också.

Fotade solnedgången ännu en gång innan det var dags för middag. Restaurangen var stängd denna kväll så det blev en Panini (varm macka) och öl i baren istället, det var nästan lika gott det.

2009-04-22, Guadeloupe
Upp ca 08.00 för frukost innan vi bokade in oss på Langley Cruise på lördag. Lade oss sedan på vår lilla del av stranden och njöt av värme, sol och moln ända fram till lunchen. Vi var inte speciellt hungriga så det fick bli lite öl och chips på altanen, mums!

Eftermiddagen var vi på stranden och solade när det gick, men regnskurarna blev allt längre och tätare så till slut gav vi upp. Istället vilade vi på rummet några timmar innan middagen. Vid 20-tiden var det dags för en kanongod tre-rätters middag, det är ganska skiftande kvalité på middagarna här. Vi tog två drinkar vid baren och somnade ovaggade vid 23-tiden.

2009-04-23, Guadeloupe
Upp ca 08.00 för frukost innan det var dags för ännu en ”jobbig” dag på stranden.

Papegoja

Solade och badade fram till ca 11.30 när det började regna. Passade på att ta en lunch-macka i beach-baren under regnskuren. Vi gick till affären som låg utanför området och köpte vatten,öl, chips och nötter. Sedan var det dags för stranden igen på eftermiddagen, som vanligt en blandning av sol, moln och regn…

Vi slog till med en drink i baren före middagen, vi börjar bli kända av de flesta bartenders nu… Middagen var god och vi slog till med vin till maten idag. Avslutade denna ”festkväll” med några dinkar i baren innan det var dags att lägga sig.

2009-04-24, Guadeloupe
Upp ca 08.00 för frukost men idag hade någon bestämt att det skulle regna mycket. Vid 10-tiden blev det lite uppehåll så vi passade på att gå till stranden där vi faktiskt kunde ligga några timmar, innan regnet kom tillbaka.

Vi tog en lunchmacka i baren innan vi gick till rummet där vi tillbringade eftermiddagen med att läsa och sova lite. Ute regnade det ännu mer…Man kan se det från den positiva sidan: vi blev inte så farligt solbrända, även fast exet lyckades missa några ställen med solkrämen de första dagarna.

Kvällen bestod av middag och någon drink i baren. Det var Music Quiz i baren denna kväll, vi vann inte. Godnatt strax efter klockan 23.

2009-04-25, Guadeloupe
Upp ca 07.00 för frukost innan det var dags för samling klockan åtta för Langley Cruise. Busschaffisen var sen pga av köer och kunde sedan inte få upp dörren till bussen, vi kom iväg en timme för sent till Deshaie.

French Angelfish

Vi gick ombord på motorbåten och styrde nosen mot Pigeon Island (där vi snorklat tidigare i veckan). När vi kom dit körde skepparn på bojen som vi skulle förtöja vid och han hade lite problem med att få fram den under båten igen. Vi snorklade i en timme och det var faktiskt lite bättre snorkling denna dag, men inte såg vi något direkt spännande. På botten här står en liten staty av Jacques Cousteau, ett ganska coolt ställe att ha en staty på.

Vi åt lunch på båten och det var ingen höjdare. Kallt ris, korv, skinka, mm sköldes ned med rosévin och rom. Men, som sagt, det brukar vara bättre luncher på båtutflykter…

Båten styrde vidare söderut till ett ställe där det fanns en naturlig bubbelpool med varmt vatten. Jag var lite frusen och stannade kvar på båten, men exet hoppade i och snorklade en timme.

På hemvägen gjorde båten ett stopp vid Petite Anse där vi båda snorklade och fick på slutet under en ganska lång tid se en sköldpadda. Vi kom tillbaka till hotellet ca 17.30 efter en hyfsad dag på havet.

Hawkbill Turtle

Jag var fortfarande lite risig och sov en stund innan middagen. Det blev inte någon kväll att skriva hem om.

2009-04-26, Guadeloupe
Upp ca 08.00 för frukost innan det var dags för några timmar på stranden. Vid 11-tiden började molnen hopa sig så vi bestämde oss för att hyra bil igen. Vi chansade på att åka till andra ön för att se om vädret var bättre där. Stannade till slut vid stranden St Anne där det var kanonväder hela eftermiddagen. Vi solade, badade och låg och kollade på alla som lekte (vindsurfing, kitesurfing, mm) på vattnet i den friska vinden.

Vi drog oss tillbaka till hotellet vid fyra-tiden och tog en Panini och öl i baren eftersom det inte fanns något lunchställe vid stranden och vi var vrålhungriga. Vilade lite på altanen innan det var dags för middagen sent på kvällen. Innan vi gick och la oss hälsade vi på våra vänner i beach-baren.

2009-04-27, Guadeloupe
Upp ca 08.00 för frukost innan vi försökte få betala vår hotellräkning. Men det gick inte eftersom nattpersonalen glömt ställa om datum i systemet – det skulle ta minst 30 minuter att byta dag så vi fick betala räkningen senare istället.

Stranden St Anne

Vi gick till stranden istället och solade en stund, men snart började molnen hopa sig igen…

Hyrde en bil även denna dag och passade på att betala hotell-notan på 790 Euro, inte så farligt för två veckor. Vi drog till andra ön igen i jakt på solen och fick med oss våra grannar, Hanna och Klara. Vi hittade lugnet och solen på samma strand som vi var på igår, St Anne. Solade och badade till strax före fem. Idag hittade vi också en kille som sålde mackor, vilket var en perfekt lunch.

Tog en GT i baren innan middagen som idag bestod av buffé med lokal godsaker med gratis rom. Det var sista kvällen på hotellet eftersom imorgon skulle alla gäster och nästan all personal åka hem.

Barpersonalen var i högform på avslutspartyt

Personalen hade avskedsfest vid beachbaren och alla gäster var välkomna, vi var de enda gästerna som dök upp och vi hade hur kul som helst. Kvällen började lugnt med några drinkar, men vid 23-tiden dök hotellchefen upp och höll ett litet avskedstal till de anställda.

Efter det blev det gratis champagne och öl i mängder, vi fick vår beskärda del också. Många av de som jobbade här tyckte det var kul att vi ville festa med dem och det gjorde vi verkligen.

Natten avslutades med några omgångar shots innan vi drog oss tillbaka ca 04.00, då fortsatte festen för alla de anställda som var 15-20 år yngre än oss…

2009-04-28, Guadeloupe
Sista dagen….Upp ca 09.00 för frukost som exet hade lite svårt att uppskatta efter gårdagens och nattens fest. För att komma i hyfsad form till hemresan vilade vi på rummet hela förmiddagen, det kallas väl bakfylla….men det var det värt.

Vi packade väskorna framåt 12-tiden och tog oss ned för att äta lunch. Det blev spagetti och köttfärssås vilket gjorde gott för magen. Vilade lite till på rummet innan det var dags för avfärd från hotellet. Vi tog en sista dusch och gick ned till bussen vid 15-tiden. Sedan blev det en lång bussresa och flygtur innan vi kom hem.